Must number

(30-06-2021, 22:24 PM)Marko Kirjutas:  Kunagi siin aruteluks olnud nn halli numbri sõidukid lüüakse nüüd kõrgema võimu poolt lihtsalt ja labaselt tipptasemel restaureeritutega ühte punti? Taastajatele see ilmselgelt ei meeldi. Nende suur töö devalveerub ju.

Ega see ei ole võidukarikas, see on latt millest on üle hüpatud. Lihtsalt mõni hüppab kõrgemalt. Ei lähe kellegi auto sellest kehvemaks.

Triumph GT6, Corvair Spyder, Datsun 280Z, BMW E21, VW Buss
Vasta

Vanasõidukite regulatsioonis toimunud muudatused on tehtud Eesti vanatehnikaklubide ühisel soovil Eesti Vanatehnika Klubide Liidu kaudu. See tähendab, et vastavaid muudatusi on soovinud kõik klubid, kes esindavad organiseerunud vanatehnikahuvilisi. Paljud huvilised ei ole klubides ning seetõttu nende hääl kahjuks alati kohale ei jõua, kuid demokraatia ongi enamuse võim läbi vastavate esindusorganisatsioonide. EVKL koosolekud, õppepäevad ja ümarlauad on siiski olnud avatud ka mitteorganiseerunud huvilistele, kes saavad samuti avaldada oma arvamust, kuid paraku mitte hääletada.  

Varasem vanasõidukeid puudutav regulatsioon kehtestati 2006. aastal samasuguse esindusdemokraatia kaudu ehk klubidesse kuuluvate huviliste ühiste ettepanekute alusel. Riiki väga ei huvita meie harrastus ning selle reguleerimine, kuid õnneks on Eesti Vabariik ja tema ametnikkond siiski vastutulelik. Mõistlikud ja vajalikud ettepanekud on saanud ka riigi toetuse. 

15 aastat tagasi oli klubide sooviks kehtestada vanasõidukitele sellised nõuded, mis eeldasid tõesti eeskujulikku ning nö tehase väravast väljasõitmise tehnilist ning visuaalset seisukorda. Pinnakattekahjustusi, korrosiooni ja kahjustusi interjööris ei lubatud ning see eeldas üldjuhul sõiduki restaureerimist. Originaalsena säilinud sõidukitel oli samuti võimalik saada must number, kui nad olid nende eelnimetatud kriteeriumide järgi säilinud. Originaalsusprotsent võimaldas lubada ka väiksemaid kahjustusi. 

Eesti vanatehnikaharrastus ning kogu maailma arusaam vanatehnika harrastamisest ja säilitamisest on vahepealse ajaga oluliselt edasi arenenud. Üha enam väärtustatakse tehases viimistluskvaliteedi säilitamist ka olukorras, kus see on aastakümnetega saanud kahjustusi. EVKL koosolekutel ning vanasõiduki asjatundjate õppepäevadel on viimastel aastatel korduvalt arutatud ja vaieldud selle üle, millised nõuded võiksid olla säilinud sõidukitel. Nende arutelude tulemusel on tehtud ettepanekud riigile ning 29.05.2021 kehtestas EVKL üldkoosolek ka säilinud sõidukite hindamise põhimõtted (nendega saab tutvuda register.evkl.ee - alajaotis tunnustamise protseduur). Meie erinevus näiteks Soome süsteemist seisneb selles, et Eestis aktsepteeritakse ka sõiduki osalist säilitamist originaalina (näiteks auto on üle värvitud, kuid interjöör on originaalne või mootorratta mootor on taastatud, kuid värvkate on kahjustustega originaal). Paljudes riikides on nõue, et säilinud sõidukil ei tohi ühtegi detaili vahetada ega taastada. See ei tähenda, et need põhimõtted ei võiks olla kasutusel ka Eestis - lihtsalt musta numbri saamiseks me nii karmid ei ole. 

Kahtlemata muutub tulevikus musta numbri saamine lihtsamaks ning Eesti vanasõidukite visuaalne pilt kirjumaks. Loodetavasti on 15 aastat senist praktikat ning üle 750 tunnustaud vanasõiduki piisav vundament, et suudame ka edaspidi hoida kvaliteedi lippu kõrgel, kuid laiendada samal ajal sõidukite ringi, kes saavad musta numbri. Must number ei restaureerimiskonkursi esikoht, vaid lävend. On iga sõidukiomaniku enda otsustada, kas ta soovib vaid läbida kvalifikatsiooni ning pääseda lõppvõistlusele või püüdleb ta veelgi suurema täiuslikkuse poole. 

Vanasõidukina tunnustamise nõuded leevenevad ka läbi originaalsusnõuete muutumise. Kui varem oli kõigil alates 1971. aastast valmistatud sõidukitel nõutav originaalsus 95%, siis nüüd on kriteeriumiks sõiduki reaalne vanus. 35-39 aastat vanadel sõidukitel on endiselt originaalsusnõue 95% (tänase seisuga siis valmistamisaasta 1982 või uuem), kuid edasi kukub iga kümnendiga nõutav originaalsus 5% võrra. Mõne sõiduki puhul, mis täna originaalsusnõuetele ei vasta, võib mõni aasta ootamist siiski ukse avada. 

Ees on uued väljakutsed ning lai tööpõld nii ekspertidele kui harrastajatele. Vanasõiduki vanusepiir on endiselt 35 aastat.
Vasta

Tänan.

Selge vastuse andmine on tänapäeval nii haruldaseks saanud. 
Nagu magus maasikas.

Soovin veel täpsustada. Minu Lada 2107 tehase etiketil on kirjas valmistamise aasta "birka" 1986
Registreerimistunnistusel on esmaregistreerimine 13.01.1987
Kumba aastaarvu musta numbri komisjon arvesse võtab sõiduki reaalset vanust arvestades. Ehk kas võin oma Lada hindamiseks esitada aastal 2021 või alles järgmisel aastal?
Vasta

(02-07-2021, 17:56 PM)robi Kirjutas:  Soovin veel täpsustada. Minu Lada 2107 tehase etiketil on kirjas valmistamise aasta "birka" 1986
Registreerimistunnistusel on esmaregistreerimine 13.01.1987
Kumba aastaarvu musta numbri komisjon arvesse võtab sõiduki reaalset vanust arvestades. Ehk kas võin oma Lada hindamiseks esitada aastal 2021 või alles järgmisel aastal?

See üks aasta on ilmselt ametniku taga kinni. Nagu minu 1990a. auto puhul tekkis eelmisel 2020 aastal küsimus, et kas vin kood peab olema loetav. Eks ta seal bituumeni kihi all muidugi oli aga ülevaatusel tõlgendati asja nii, et üle 30 aasta vanune, millel ei ole vin koodi nähtavus enam oluline, tähendab 31 aastat või vanem ....ja pidin numbrid ikkagi puhtaks kraapima.

Ostan 1989-1997 a Toyota hilux / VW  Taro Pick-upi, alates romust kuni ideaalses korras autoni ja nende varuosi.
Invabussi rent juhiga ja ilma.
Vasta

Ametniku suva välistamiseks ongi vaja õigusakt täpselt sõnastada. Vanasõiduki mõiste on kirjas liiklusseaduse § 83 lõikes 1 - Vanasõiduk on teaduse või tehnika arengut kajastav, ajaloolis-kultuurilise väärtusega, kollektsionääridele või muuseumidele huvi pakkuv sõiduk, mille valmistamisest on möödunud vähemalt 35 aastat. Esmane registreerimine ei ole oluline. Kui on tuvastatav sõiduki valmistamisaasta, siis lähtutakse sellest. Juuksekarva lõhki ajades võib tekkida olukord, kus täpse kuu või kuupäeva olemasolu korral tuleb oodata selle saabumist. Kui inimese sünnipäev on detsembris, siis ta ei saa jaanuaris aasta vanemaks. 

Ksf! isandpauk langes puuduliku matemaatika ja puuduliku keeleoskuse ülevaatuse teostaja otsa. Võib ka olla, et ta oli lihtsalt saanud sellise juhise, et igaks juhuks mitte eksida. Minul oleks isiklikult küll pigem endal piinlik olnud, kui tehasetähis ei ole loetav. Minu arvates on see meie kõigi huvides, et ülevaatuspunktis oleks ikka sama sõiduk, mis registreerimistunnistusel ja tänaval sõitmas. Kui on tõesti tehtud pingutusi tehasetähise nähtavaks tegemiseks ning see tõesti ei õnnestu või ongi hävinenud, siis on loomulikult teine lugu. Vahet pole, kui vana sõiduk on. Ma julgen arvata, et just sellisest suhtumisest võibki "ametnikul" tekkida trots ning lõpuks inimesel trots oma riigi ja selle toimimise aluste vastu. Austus on alati vastastikune. 
Vasta

(04-07-2021, 22:51 PM)indreksirk Kirjutas:  Kui inimese sünnipäev on detsembris, siis ta ei saa jaanuaris aasta vanemaks. 


Noh, aga auto paraku saab.

Ja ka täna on see väga levinud praktika, et detsembris müüdud autod seisavad diileri tagahoovis ja ootavad aega, kuniks aastanumber vahetub. Regatakse kohe 2. jaanuaril, kui on esimene uue aasta tööpäev. 
Sest inimesed kardavad/pelgavad seda, et detsembris ostad autod, regad ära ja jaanuaris ta juba ongi "aasta vana".  Big Grin
Eks sama oli ka 40-60a tagasi. 

Ja mõni uhkem pill võib esinduses ka üsna mitu aastat müügisaalis passida, enne, kui lõpuks omaniku leiab. 

Aga: paljud tehased (või tehaste juures tegutsevad vanemate autode osakonnad) seevastu on ka täna väga aktiivsed oma kunagi ammu müüdud mudeleid toetamas.

Kunagi sai ühe 1974a Alfa Romeo kohta viisakas päring tehtud ning need Itaalias vastasid samuti üsna kiiresti ja viisakalt, et mis kuus täpselt see auto nende juurest Milanost lahkus, mis varustus tal peal oli, mis värvi sisud ja välisvärvi koodid jne.
Ehk siis see vastus vast sobiks ka musta numbri komisjonile, kui oleks mingi piiripealine teema.

1974a regatud autol seda küsimust muidugi ei tekkinud, aga lihtsalt endal oli küsimus, et kas nahast keskkonsool tal ikka peab sees olema või mitte. Pärast seda saigi juba uue nahaga taastatud keskkonsool minema visatud ja nii ta oma musta numbri saigi ...
Vasta

Vanasõiduki tunnustamise regulatsioonis on raskuspunkt sõiduki valmistamisajal, mitte esmase registreerimise ajal. Nii nagu inimese sünnipäev on ikkagi sel päeval, kui ta sündis, mitte sellel päeval, kui väljastati sünnitunnistus. Autotootjate lobitöö on loomulik ning lapski saab aru, et palju kõvem mees on ikka see, kelle auto esmane registreerimine 2. jaanuaril (võrreldes sellega, kellel sama auto eelmise aastanumbri 30. detsembri kuupäeva kannab). 

Küsimus oli meie väikeses riigis kehtivas korras, kuidas vanasõidukite vanust arvestatakse. Seetõttu ka selline vastus.
Vasta

(05-07-2021, 13:39 PM)indreksirk Kirjutas:  Küsimus oli meie väikeses riigis kehtivas korras, kuidas vanasõidukite vanust arvestatakse. Seetõttu ka selline vastus.


Ei, see kord meie väikeses riigis on väga ok kord.

See ju ilmselt tähendabki seda, et musta numbrit saab küsida ka 1985a toodetud ja tehasest välja sõitnud autole, mis on kuskil X kohas müüdud alles 1987. 
See on väga mõistlik.

(ma vist olen isegi mingit 600 bemmi sellist näinud, mis kuskil Tokyo esinduses oli üsna mitu aastat 1982-1984 niisama vedelenud; tippvarustusega autoga oli tegu)
Vasta

asi pole selles,et keegi on kõvem mees,kui suudab auto registreerida  jaanuaris.asi on aasta numbris ja autot müües 3-5 aasta pärast võib hind erineda selle ühe aasta pärast mitu tuhat eurot.
Vasta

Eesti vanasõiduki staatus on piisav alus mujal maailmas Historic Regularity rallil osalemiseks ilma vajaduseta teostada põhjalik tehnokontroll. Teatud olukorras asendab ka FIA passi. Ksf! spitfire osales viimasel Liepaja rallil ning saavutas oma klassis 2. koha.  

       

Juriidiliselt on vanasõiduki regulatsioon loodud sõitmiseks. Kuna aga must number on ka kvaliteedimärgi staatuses, siis taotletakse seda ka selleks, et sõiduki turu- või emotsionaalselt väärtust tõsta ning hoida masinat piltlikult väljendudes pukkide peal ja lina all. Mõlemad eesmärgid on aktsepteeritavad.

05.07.2021 jõustunud muudatused on suunatud sellele, et ka lihtsalt heas korras vanu sõidukeid kaasata vanatehnikaliikumisse. Tasub uurida ekspertide käest ning lugeda nii käsiraamatut kui säilinud sõidukite hindamise põhimõtteid. Kuna ka originaalsusnõuded on leevenenud eelkõige 40 kuni 60 aastat vanadele sõidukitele, siis on paljud täna valge numbriga vanatehnikasõitudel osalevad masinad samuti sobivad musta numbrit kandma.

Tunnustatud vanasõidukeid saab näha register.evkl.ee ning samas on ka viited õigusaktidele ja juhenditele.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne