Nõukogude inseneride leidlikkus
#21

Nojah, hakkad harutama ja asi hakkab hargnema, kui mitte rebenema.

Tsitaat:Nagu eelpool mainiti oli palju autosid sõjaväe omad. Ka autojuhid olid enamuses sõdurid/kordusõpputel. Mida siis nõukogude armee teeb nii suure hulga isekallutjatega.

Et miks siis sõjaväeautosid pidi kasutama? Ja sõdureid/kordusõppuslasi? Et piltlikult öeldes kutsuti see treial või insener või metallitööline, kes tööpostil oleks võinud kolhoosnike veoautodele isekallutusmehhanisme toota/projekteerida, kordusõppustele ja pandi ta vilja/kartuleid vedama. Sellepärast, et kolhoosis polnud ininmesi ega tehnikat. Inimesi polnud sellepärast, et töö raske ja palk vilets ja enamus oli peale kolhoosnikele passide väljastamist linnadesse ümber asunud.

Tsitaat:See aeg, kui need meetmed välja töötati polnudki venemaal isekallutajaid.
Nojah, aga miks ei olnud siis? Härrased Archimedes ja Pascal olid oma tööd juba ammu-ammu avaldanud, postuleerinud selle, et rõhk vedelikes ja gaasides antakse edasi igas suunas võrdselt. Wiki väidab, et esimene isekallutaja (dump truck)tehti juba 1920, BeLazi tehas asutati 1948. Need pildid ei paista kah just kodusõja päevist pärinevat. Pigem ikkagi oli küsimus selles, et teoreetiline baas oli olemas, tehnoloogia oli olemas aga piisav ressurss puudus või ei suudetud seda efektiivselt jagada. Ei suudetud toota mingit piisavalt lihtsat aga töökindlat asja piisavalt suures koguses. Umbes samamoodi nagu ristpea kruvisid. Olemuselt lihtne vidin ju, aga kes mäletab, siis vene ajal tõeline pask.
Vasta
#22

Ma ei usu, et seal ka puhas suutmatus oli, lihtsalt Venemaal käivad asjad tihti mitte rangelt tehnilise otstarbekuse järgi, vaid mingeid muid teid pidi. Stiilis isekallutajaid ei saanud nii palju teha, sest isekallutajate plaan ei näinud ette, samas oleks plaani ületamine isekallutajate osas tahes-tahtmata toonud kaasa mitteisekallutajate plaani täitmata jätmise Smile Lisa veel see, et kõigil oli tegelikult kõigest po**ui, ja saadki pildi enam-vähem kokku.
Vasta
#23

Poolhaagisega auto kallutamine:

[Pilt: 535_9mai_29.jpg]
Vasta
#24

ErkkiS Kirjutas:Et miks siis sõjaväeautosid pidi kasutama?
Püüa endale ette kujutada, kui palju tehnikat, sõjatehnikat, lihtsalt seisab ja ootab oma aega st sõda ühes militaarses riigis. Sealhulgas ka transpordivahendeid. Samas isekallutajaid nende hulgas vähe, sest armeel pole puisteainetega suurt tegemist. See oli äärmiselt ratsionaalne lähenemine, et see seisev tehnika leidis kahel kuul aastas praktilist kasutust.

Asja teine külg, isekallutaja vs üks universaalne autode kallutaja. Kui palju kaalub sama baasauto puitkastiga madel vähem kui metallkastiga kallur? Just niipalju on tema kandevõime suurem.
Vasta
#25

ErkkiS Kirjutas:Nojah, hakkad harutama ja asi hakkab hargnema, kui mitte rebenema.
Ega pole mõtet rebestada. Ma mõtlesin, et sa ei saa aru - seletan. Tuleb aga välja, et sa ei tahagi aru saada või meeldib sulle vaielda.
Sa tsiteerisid mu lauseid. Jätsid välja aga väga olulise osa - Asja tuleb vaadata kontekstis. See ongi NSVL
Vasta
#26

Teisest küljest: asjal on oma mõte sees. Jäiga kastiga masin on kergem, jäigem ja madalama raskuskeskmega. Ning statsionaarne kallutusseade ehk autokaadur jälle tüki võimekam, kui autole paigaldatud mobiilne variant.

Ärge unustage, et suures riigis on veidi teised mastaabid, kui meie väikeses. Näiteks 15+ kha põllu korral hakkavad kombainide mahalaadimiskohtade määramise diffvõrrandid mõtet omama...

Teemakohane video kah:
http://www.youtube.com/watch?v=pnsaR2B9Dag&feature=related

Teine veel:
http://www.youtube.com/watch?v=Rnau48ci-Og&feature=related

Kuigi peabn isegi tunnistama, et esimesel silmapilgul tundub kallurseadisega auto loogilisem. Aga, logistikal ja loogikal ei pruugi mitte alati olla omavahelist nähtavat seost. Logistikas maksab ainult raha...(või lollusWink )
Vasta
#27

Ma pakun, et ErkkiS pigem vaidleb selle kulibinluse "leidlikkuseks" tituleerimise vastu. Tegelikult ei ole sellised "leidlikud insenerid", kes eelistavad kahe hinge ja hüdrosilindri asemel maakera tagurpidi pöörlema panna, kuhugi kadunud. Lihtsalt turumajandusliku ühiskonna puhul on nende tähelennud üldjuhul üürikesed, sest ebaefektiivsed lahendused lähevad kiiresti pankrotti.
Vasta
#28

Seoses isekallutamisega tuleb meelde üks lõbus lugu.
Esmaspäeva hommikul sõidab autobaasi väravast välja isekallutaja
liivaveole ja seda vedu jätkus nädalaks ajaks.Esmaspäeva õhtul
tuleb auto sisse,koorem peal.Juht kiidab et ei jõudnud ära anda.
Teise vahetuse lukksepad passivad peale millal autojuht koju läheb
ja suruvad talle koormasse kolm tühja õlle pudelit.Katavad pealt liivaga
ja lähevad oma töö juurde.Nädal möödub,on reede õhtu ja meie
isekallutajal ikka koorem liiva peal.Samal ajal teised autojuhid
arutavad kes kui palju vedas.Meie isekallutaja juht kah kiidab et nii-
palju sinna ja niipaljun tänna.Arutlus toimus õues kui astub ligi lukk-
sepp kes hakkab liivakoormas kaevama ja kaevab välja esmaspäeva
õhtul sinna maetud tühjad pudelid.Omal suu irvest kõrvuni...

1985 Lada 1300 SL
Vasta
#29

Jah, ma pidasin silmas tõesti "kulibinlust". Kas viietonnise koorma tühjendamiseks on mõistlik aretada sellist kaadervärki. Neil youtube videotel oli väheke erineva kaalukategooriaga masinad peal - silma järgi pakuks - 40tonni koormaga. Eriti meeldis see lahendus, kus haagis tagurdati platvormile, platvorm kergitas haagist natuke, auto sõitis nõks eemale ja haagis tühjendati.
Vasta
#30

Väike loogika-logistika-tehnika ülesanne ErkkiS-le ja teistele lastele: sul on ühes ja samas kohas tarvis laadida maha kaup sajalt sõidukilt, kas sa paigutad sinna kohta ühe statsionaarse laadimisseadme või igale sõidukile poole väikesema, kuid kokku tuleb neid sada tükki?
Vasta
#31

Need asjad ei ole päris nii lihtsad nagu karlarnold tahab väita:
- Statsionaarne seade võib ajalises mõttes osutuda pudelikaelaks, selleks et seadme juures ei tekiks ummikut, peab tagama et autosid ei tule juurde kiiremini kui neid tühjaks õnnestub laadida. Viljaveo puhul on seda raske tagada, sest põllud võivad asuda eri kaugustel, seega tuleb arvestada seadme läbilaskevõime teatava varuga, mis lisab kulusid.
- Statsionaarse seadme tõrge paneb kogu tegevuse seisma - viljaveo puhul teatava viitega kuni kombainini välja. Tuleb arvestada seadme tõrke keskmise tõenäosuse, keskmise remondiaja ning seisva ahela poolt ajaühikus genereeritava kahjumi piirväärtusega võimalikest halvima stsenaariumi korral. Väike seade võib olla sama ebatöökindel, aga kuna mõne seadme korraga rivist välja langemine ei põhjusta kogu ahela seiskumist, ei teki juhuseid kus näiteks viljakoristust ei jõuta enne vihma saabumist üldse tehtud. Kahjum rikete tõttu on lähedane seadme töökindlusele ning ei kõigu väga palju.
- Statsionaarse seadme ostu ja paigalduse kulu skaleerub suurte hüpetega - seda paigaldades pead sa olema väga kindel oma kaubavoo suuruses üle piisavalt pika aja, et mitte olla mõne aja pärast olukorras kus oleks vaja näiteks 1,2 korda suuremat läbilaskevõimet, aga kuna see tähendab et teine seade hakkab toimima kõigest 20% koormusega, ei tasu selline liigutus ära. Väiksed seadmed on paindlikumad, kui on vaja mahtu tõsta 20%, siis ostad 20 autot juurde, kui vaja langetada 20%, siis müüd 20 autot maha.

Peale selle toimib näide 100 auto ja 1 kallutaja kohta ainult siis, kui kauba lähtepunkt asub poole päevatee kaugusel. 8 tunni pikkuse päeva ja 5 minutit kestva kallutusoperatsiooni puhul jõuabki umbes 100 kallutust teha. Eeldab jällegi ideaalset vedude logistikat, ei tohi olla järjekorda ega autovaba aega. Kui lähtepunkt on lähemal, siis on autosid vaja vähem, sest üks auto jõuab mitu ringi teha. Lisaks on see suhteliselt meelevaldne eeltingimus, et kaks kallutavat kasti maksavad sama palju kui üks autokallutaja, viimane on oluliselt keerukam ja masstootmises mitte olev seade.
Vasta
#32

Timm, just seda ma tahtsingi öelda: kõik peavad normaalseks ühe kraana kasutamist mitme auto laadimiseks, ehkki auto peale monteeritud kraana (see väike, kasti ja kabiini vahel) on ammu leiutatud. Miks te siis imestate, kui kallutamiseks-tühjendamiseks on universaalseade!
Jesper, ega sa tegelikult vist pole elus näinud viljaelevaatorit, segusõlme, tahkekütuse katlamaja jmt, mõtlen suuri selliseid, Eestis neid vähe? Neis kõigis on laadimispunker vaid üks pisike osa statsionaarsest transportööri süsteemist.

Ma ei ole hetkekski väitnud, et "kõik isekallutajad seebiks", aga ma ei näe ka algse postituse piltidel midagi naeruväärset. Teatud olukordades on need majanduslikut põhjendatud ja tehniliselt toimivad ratsionaalsed lahendused, ka tänapäeval. Teatud olukordades, mitte igal pool ja alati!
Vasta
#33

Selliseid autot kallutavaid ei ole hilisemaid kui nõukaaegseid tõesti näinud, neid viimaseid samas piisavalt, näiteks kui mu mälu mind ei peta siis Järva-Jaanis oli vist üks? Tundub et tänapäeval enamasti kasutatakse tahke puistekoorma puhul mingit puhvertsooni, nagu näiteks tavaline laoplats - ühes otsas kallutavad autod koorma maha sellises tempos nagu nad parajasti kohale jõuavad, teises otsas on see transportöör või muu mehhanism mis saab puhvrist nii palju kraami peale kui ära kanda jaksab ja töötab seega efektiivselt ning mingi traktor või muu sarnane masin majandab platsi peal, lükates-tõstes kraami transportöörile ette. Selline asjade korraldus seob lahti tarneahela ja töötlemisahela: kui töötlemisahelas mingi jama on ja ajutiselt ei saa kaupa vastu võtta, võivad autod edasi sõita ja kallutada kuni platsi täitumiseni, ja tagurpidi kui autod miskipärast ei saa mõnda aega tulla, siis võib töötlemisahel edasi tegutseda kuni platsi tühjenemiseni.

Ilmselt need kallutajad olidki nõukogude aja "teatud olukorras", mida eelnevad postitajad siin juba piisavalt lahanud on, efektiivsed. Lihtsalt minuarust ei tohiks omavahel ära segada suures plaanis totaka ülesehitusega süsteemi (sõjaväe vajaduste järgi tehtud mittekallutavad autod) lokaalset optimumi (autokallutaja) algusest peale normaalselt üles ehitatud süsteemiga (lai valik eri vajadusteks sobivaid veoautosid, mis on tervikuna efektiivsemad kui veoauto puudustest üle saamiseks ehitatud statsionaarne süsteem).

Ma praktilisest logistikast ja kaubaveost ei tea muidugi halligi, aga üldiselt on selliste süsteemide käitumise põhimõtted üpris universiaalsed ning minu erialal tegeldakse põhijoontes sarnaste probleemide lahendamisega, lihtsalt mänguasjad on teised.

http://en.wikipedia.org/wiki/Decoupling#...management
Vasta
#34

G-12-3?M
http://fotoalbum.ee/photos/reymo1995/sets/589261
Vasta
#35

Head pildid.Smile Kas G-12-3?M on selle hüdraulipumpa indeks?
Vasta
#36

Ilmselt mitte.
Hüdropumbad algasid tavaliselt tähekombinatsiooniga Nð (slaavi tähed) ja lõpus pumba tootlikkus numbritega (näiteks 10 või 16 või 32).
Vasta
#37

^Ahsoo. Selge. Smile
Vasta
#38

motamees Kirjutas:Ilmselt mitte.
Hüdropumbad algasid tavaliselt tähekombinatsiooniga Nð (slaavi tähed) ja lõpus pumba tootlikkus numbritega (näiteks 10 või 16 või 32).

Ilmselt ikkagi on. NÐ-tüüpi olid lihtsalt ühed levinumad hammasrataspumbad, lisaks igasuguseid muid tüüpe, ka hammasratastega, laba- ja muidueksentrikpumpadel kindlasti muud markeeringud ja tüübid, ise pole kodus nendes asjades ja otsida ka ei ole huvi.
Vasta
#39

Sobib vist ka selle teemasse: "Nõukogude inseneride leidlikkus" Smile

Sõiduauto kallutaja:
http://www.vaz-2106.ru/zr/files/1981-005-008.jpg
http://www.vaz-2106.ru/zr/files/1981-005-009.jpg

Autotent:
http://www.vaz-2106.ru/zr/files/1982-008-010.jpg

Varikatus autole:
http://www.vaz-2106.ru/zr/files/1974-008-004.jpg
http://www.vaz-2106.ru/zr/files/1974-008-005.jpg
http://www.vaz-2106.ru/zr/files/1974-008-006.jpg
Vasta
#40

Olen isegi lapsena autos istunud,mida eespool nimetatud kombe kohaselt tühjendati. Me unustame ära ühe väga tähtsa asja,nimelt vanasti ei veetud vilja ning muud säärast puistematerjali ainult veoautodega vaid ka traktoritega. Ning kallutavaid traktori kärusid oli vähe!

Pmts kokkuvõtteks oli selline süsteem küllaltki nutikas lahendus kui masinapargis on vähe isekallutajaid! Ja süsteem maksis sama palju kui suvalise auto kallutussüsteem. Seega miks vinguda Big Grin ?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne