Üks vinge Lada vidin!
#1

Tervist!
Nimelt sain ühelt vanalt Vaz 2101-e omanikult ühe sellise seadeldise, mis annab märku erinevate kiiruste ületamise kohta (40-, 60-, 70 ja 90km/h). Pidi siis hakkama häält tegema, kui auto antud kiiruse ületab. Pidi kinnituma kuidagi spidomeetri taha. Aga asja point on selles, et ta enam ei mäletanud täpselt kuhu need juhtmed ühendada tulebSad. Niiet, et siis abipalve siinsetele foorumlastele- äkki keegi oskab selle kohta midagi tarka rääkidaRolleyes
[Pilt: 15996728_mO3o.jpg]
[Pilt: 15996730_RHIt.jpg]
[Pilt: 15996732_0hph.jpg]
[Pilt: 15996733_czCT.jpg]
[Pilt: 15996734_dfLB.jpg]
[Pilt: 15996735_dXm9.jpg]
Vasta
#2

Antud seade on nägemispuudega juhtidele. Kahjuks ei oska nemadki sulle nõu anda sest juhtmete värve on raske näha. Ausaltöeldes ei kadesta sellega sõitjaid- 40 ja 60km/h juures piiksumine ei aita just palju tänapäevalSmile
Vasta
#3

Mul tekib sellisel juhul küsimus, et kui juht ei näe enda ees olevat spidomeetrit isegi ligikaudu, siis kuidas ta sõita peaks nägema? Muidugi sotsialismi viljastavates tingimustes võis kõik võimalik olla...
Vasta
#4

41Degree Kirjutas:Mul tekib sellisel juhul küsimus...
See seade on samapalju nägemispuudega juhile, kui lambiga telefon kurtidele. Kui telefon heliseb, siis hakkab lamp põlema, et kurt teaks telefoni võtta. Toungue
Arvan, et üks juhtmetest käib katkesti/süütepooli otsa külge. Üks tuleks panna 12v toiteks ja üks massi. Kui asjal sees mingi valgustus siis vastavalt üks juhe tulede külge.
Vasta
#5

motamees Kirjutas:
41Degree Kirjutas:Mul tekib sellisel juhul küsimus...
See seade on samapalju nägemispuudega juhile, kui lambiga telefon kurtidele. Kui telefon heliseb, siis hakkab lamp põlema, et kurt teaks telefoni võtta. Toungue
Arvan, et üks juhtmetest käib katkesti/süütepooli otsa külge. Üks tuleks panna 12v toiteks ja üks massi. Kui asjal sees mingi valgustus siis vastavalt üks juhe tulede külge.

Mis see süütepool siia puutub?
Vasta
#6

Kas see üleüldse busside lisaseade ei olnud? Välismaa bussidel on need paljudel juba sisse ehitatud. Näiteks hakkab 90 km/h tuli põlema või käib väike piiks.

Ühendamise skeemi ei oska pakkuda, aga midagi tundub komplektist puudu olevat. Andur pöörete lugemiseks näib juhtme otsas olevat, aga koht mille pealt pöördeid lugeda oleks nagu puudu.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#7

motamees Kirjutas:Arvan, et üks juhtmetest käib katkesti/süütepooli otsa külge...

... kust Sa saad kätte teabe mootori pöörete kohta, ei enamat. Ehk siis - taha ühendada tahhomeetri.

Et Sa saaksid kätte mingi elektroonilise signaali auto kiiruse kohta, tuleb kasutada üht kahest võimalusest:

a) omada mingit pöörlemise andurit tagapool käigukasti (nt kaasaja digispidod nii teevad);

b) korjata teavet mootori pöörete kohta ja lisaks veel seesoleva käigu andurit, et nimetet signaaalid saaks hiljem kiiruseks kokku töödelda.

Vanadel Vene masinatel toiminud kumbki variant - spidoülekanne oli neil trossiga. Seega - kui ta oli kiirusemõõteseade, siis oli ainumõeldav võimalus, et nimetatud seadmega koos oli komplektis mingi spetsiaalne andur; näiteks kardaanvõllil või ka spido ja trossi vahelise vahepulikana.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

Vaadakem asju ikka nende ajas. Kiirus 60 oli tol ajal igal pool asulates kohustuslik, 40 aga lasteasutuste (koolide, lasteaedade jne) juures. 70 oli algaja juhi max. liikumiskiirus ja 90 üleüldine max. liikumiskiirus. Seega on numbrid kõik täpselt paigas.
Asja mõte oli selles, et näiteks asulasõidul vajutas juht klahvi, mis oli 60 juures ja siis ei pidanud enam spidomeetrit jõllitama, vaid sai üksnes liiklusele keskenduda. Nii kui kiirus üle 60 läks, andis seade signaaliga märku.
Ühendusskeemi mul pole, aga usun, et vanades Za Ruljomides on sellest seadmest juttu olnud ja küllap on seal ka siis paigaldamisest veidi räägitud. Kahjuks pole endal vist lähiajal nii palju mahti, et neid ajakirju veidi sirvida.
Kas ja kuidas see seade ka tegelikult töötas, on muidugi omaette teema, ärgem unustagem, et tegemist on nõukogudeaegse elektriseadmega!
Vasta
#9

Lisaksin veel Valdole juurde, et olenevalt ratta mõõdust (ratta mõõt pluss kummi kõrgus) ja tagareduktori ülekandearvust sõltub ka see, mis hetkel arvab kiirusemeeldetuletaja õige kiiruse saavutatud olevat ja kukub piiksuma.
Ehk siis peaks tollel jubinal sees olema mingi potensiomeeter, millest annab õiget "kiirust" häälestada.
kas mitte kuuendal pildil pole miski pooli moodi vidin, mis võiks olla kasutusel impulsi lugejana?

Kas sellel seadmel tõesti ei ole taga muid numbreid kui vaid 61981? Ei mingit tähist?
Vasta
#10

kavalpea Kirjutas:Lisaksin veel Valdole juurde, et olenevalt ratta mõõdust (ratta mõõt pluss kummi kõrgus) ja tagareduktori ülekandearvust sõltub ka see, mis hetkel arvab kiirusemeeldetuletaja õige kiiruse saavutatud olevat ja kukub piiksuma.
Ehk siis peaks tollel jubinal sees olema mingi potensiomeeter, millest annab õiget "kiirust" häälestada.
kas mitte kuuendal pildil pole miski pooli moodi vidin, mis võiks olla kasutusel impulsi lugejana?

Kas sellel seadmel tõesti ei ole taga muid numbreid kui vaid 61981? Ei mingit tähist?
Ei ole taga muid numbreid peale N 61981 ja siis palju ta maksis ehk siis 25 rubla. Endal, siis auto Vaz 2103 ja kinnitused istusid üks ühele Lada armatuuri kinnitus kruvidega. Käib, siis täpselt kaitseploki ette armatuuri ääre külge. Ja plaanis olekski ta, siis oma auto külge aretadaSmile
Vasta
#11

No nii. Väga õigesti on mainitud - lähme ikka sinna aega, kuskohast seade pärit.
Asi võib olla palju lihtsam, kui potensomeetrid ja ratta mõõdud.
Kui juba jutt 03 peale läks, siis on ju katkesti/süütepooli ots seal juba olemas. Nimelt tahhomeetri taga.
Ei usu mina vene aja kohta mingit käiguasendi kontrollmehhanismi. Kardaani peale se halli anduri vidin ei ulatu. Jääb üle spidomeetri trossi vahetükk või lihtsalt käsumajanduse variant. Õeldakse sulle, et kiiruse kontroll töötab ainult neljanda käiguga. Tahhomeetri otsa pealt saab seadeldis kiiruse impulsi. Vastaval kiirusel fikseeritakse seadeldisele kiirus sisse (impulsi sagedus). Üldse ei imesta, kui vajautatv klahv ka tõmmatav on. Tema hoiab impulsi sagedust lihtsalt oma mälus ja teatab sellest vajalikul hetkel. Ongi rahvamajanduse saavutus valmis ja nõukogude inimene üliõnnelik. Ikkagi parem, kui läänes.
Vasta
#12

Siksaator võiks sõna võtta nn. "halli anduri" suhtes. Mis see õige on? Kas kaitsmepesa, mähis, elektripirn,... ? Kas see ei istu äkki täpselt armatuurivalgustuse mõnda auku (kui on mähis), mis on spidomeetri ajami magneti juures?
Vasta
#13

motamees Kirjutas:Siksaator võiks sõna võtta nn. "halli anduri" suhtes. Mis see õige on? Kas kaitsmepesa, mähis, elektripirn,... ? Kas see ei istu äkki täpselt armatuurivalgustuse mõnda auku (kui on mähis), mis on spidomeetri ajami magneti juures?
Oih ennist unustasin mainida, et too ,,hall andur'' sobib täpselt Lada spidomeetri taga ühte auku- nimelt kinnitub sinna peenikese poldi abil. Andur tundub ka rohkem mähise moodi. Too auk asetseb täpselt spidomeetritrossi koha all. Ahjaa ja tollel vidina juhtmetel on peal ka numbrid- 3, 4, 5
Vasta
#14

Sellisel juhul on meil kiiruse kontrollimise probleem lahendatud. Teadupärast annavad pöörlev magnet ja mähis kokku voolu. Selle suurust mõõtes saamegi kätte kiiruse.
Massi otsa leiad kergesti, kui võtad karbi lahti (räägi meile ka, mis seal sees).
Kas valgustus on sees?
Vene ajal oli punane tavaliselt pluss. Võib olla kasutusel ka süüte pluss. Sellega siis kaks plussi (mälu ja töö).
Vasta
#15

Nii homme, siis võtan selle asjanduse lahti ja teen pilte ja kindlasti lisan, siis siia juba ka pilte Smile
Vasta
#16

Just-just! Kui on tegemist magnetajamiga spidomeetriga, saab taksomeeter samasuguse pooli ja poltkinnitusega magneti lähedal oma impulsi kätte, näidates nii kiirust kui kilomeetreid jne.

Bedford Blitz CF350 Madel(1980), K-750m(1965), GAZ 21(1964), GAZ 66-01(1977)
Vasta
#17

Asulas sõites võib tõenäoliselt seda 60 km/h täitsa kasutada, sest põhimõtteliselt iga auto spidomeeter näitab mingil määral rohkem. Olen üsna mitme autoga mõõtnud ja alati on originaalmõõdus (ka uute) rehvidega näidanud vähemalt 4 km/h rohkem, seda siis uuemate autodega (2000->), vanematel harilikult valetab rohkem. Pole Þigulitel mõõtnud, aga "prognoosin" kiiruse eksimuseks 50 km/h juures u. 5-6 km/h, seda ei maksa muidugi kohe tõena võtta. Kas on politseil kiirusemõõtjaid, mille lubatud eksimine oleks alla 4 km/h? Pole kuulnud, tihti on isegi rohkem. Ehk siis kui näiteks spidokas näitab kiiruseks 60 km/h, siis tegelikult on võibolla 55 ja kui politsei mõõdab kiiruseks 55 km/h ning nende aparaadi täpsus on 4 km/h, siis saaks nad sulle süüks panna kiiruse ületamist 1 km/h võrra, aga selle eest nüüd kohe päris kindlasti kinni ei peeta, trahvi tegemisest rääkimata.Toungue
Vasta
#18

Ja kui on autos gps, siis gpsi ja spido vahel on ka erinevus.

Alustatud töö tuleb lõpuni viia.
Vasta
#19

Veixi arutlus on huvitav.
Kõik "lõtkud" on arvestatud enda kasuks. Kui nüüd arvestada valetamised politsei kasuks, siis saab kiiruse rikkumiseks 18km/h. Toungue
Spidomeetri valetamine võib tulla ka peale magnetit olevas süsteemis. Kuni magnetini on asi ju mehhaaniline. Kui kummid, reduktor, käigukast ja spidoka tigu on originaalid, siis peaks seal õige näit olema.
Vasta
#20

motamees Kirjutas:Veixi arutlus on huvitav.
Kõik "lõtkud" on arvestatud enda kasuks. Kui nüüd arvestada valetamised politsei kasuks, siis saab kiiruse rikkumiseks 18km/h. Toungue
Spidomeetri valetamine võib tulla ka peale magnetit olevas süsteemis. Kuni magnetini on asi ju mehhaaniline. Kui kummid, reduktor, käigukast ja spidoka tigu on originaalid, siis peaks seal õige näit olema.
Niih käigukast, reduktor ja spidoka tigu on originaalid ja rehvid all on R13 165 80Smile. Seadet lahti võttes selgus ka, et too seadeldis on pärit aastast 1963. Niiet seega see peabki mingi bussi oma olema. Aga siiski ma ei usu, et eelmine omanik valetas, et ta selle tööle sai Lada peal. Tema autoks oli VAZ 21011Smile
Nüüd ka lubatud pildid:
[Pilt: 17054834_ySwU.jpg]
[Pilt: 17054836_O2T2.jpg]
[Pilt: 17054839_RFcT.jpg]
[Pilt: 17054841_GlFO.jpg]
[Pilt: 17054844_9Im4.jpg]
[Pilt: 17054846_mI6T.jpg]
[Pilt: 17054848_yr0R.jpg]
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne