K : Mootorjalgratas V 901 (B 901)
#1

Kas oskab/tahab k
Vasta
#2

Teen pisikese, võimalikult populaartedusliku ja piltidega illustreeritud lasteentsiklopeedia stiilis lühiülevaate, et selle foorumi tõsiuskseid tõelisi vanatehnikahuvilisi mitte liiga pika ja spetsiifilise nõmeda mopeedijutuga närvi ajada:


Põhimõtteliselt tegu meesterattaga, kuhu juba tehase poolt on lisatud mootor. Kui Riia tehas läks lihtsama vastupanu teed ja alustas oma mopeedikasetusi sellega, et paigaldas tehasest mootoreid jalgrattale Riga-16,

[Pilt: riga16ratas.jpg]

siis Harkovi jalgrattatehas läks raskema vastupanu teed ja valmistas kohe spetsiaalse mootorjalgrattaraami

[Pilt: 901-4.jpg]

[Pilt: 901-1.jpg]

ja hakkas valmistama mootorjalgratast B-901.

[Pilt: 901.jpg]

Esimestel eksemplaridel oli peal lausa ka harkovi tehases endas valmistatud d4 mootor, mis valminud enne tootmise üleviimist ja masstoodangu algust KO tehases (hilisematel eksemplaridel on peal juba KO toodang ja uuematel ka d5 mootor). Tava jalgrattast erineb visuaalselt sellega, et raami tagaosa on madaldatud ja selle tõttu ülemises raamitorus ka "jõnks". Rattad all 26". Omapärase lahendusena võib välja tuua ka selle, et nii käsi kui jalgpidur mõjuvad mõlemad tagarattale - selleks ka ülemise raamitoru küljes trossikandjad, nagu jalgrattal turist

[Pilt: 901-3.jpg]

kuna ees olid kasutusel hargile lisatud hoobamordid siis lihtsalt ei õnnestunud esirattale mõjuvat veljepidurit kasuada.

[Pilt: 901-2.jpg]
Vasta
#3

Ajakirja Техника-молодежи 58aasta novembrinumbris ilmus ka pisikene pressiteade:

НОВЫЙ ДОРОЖНЫЙ ВЕЛОСИПЕД

Новый дорожный велосипед "В-901" с двигателем "Д-4" выдержал самый трудный экзамен. Его испытывали на различных дорогах при максимальной скорости 35 км/час. И всюду он шел хорошо. Установленный амортизатор и покрышки размером 26'х2' позволят даже по плохим дорогам ехать на большой скорости. Весит новая машина с двигателем 26 кг. Конструкция ее разработана на Харьковском велозаводе.

Харьковский совнархоз.
Vasta
#4

Tänan, väga mõnusalt loetav ja huvitav ülevaade!
Kohe tekib muidugi ka isu ka "täiskasvanute entsüklopeedia" väljaannet lugeda Smile

Tekkis ka küsimus - miks ei võinud tootmine jäädagi kerge ja lihtsa mootorjalgratta juurde, vaid pidi sündima raskepärane, tugevama kondiga sääreväristaja? Kas raamid ja veljed ei pidanud vastu suuremale raskusele ja kiirusele?
Vasta
#5

Väljavõte 1963. a. Harkovi jalgrattatehase toodangu lühikesest kasutamise ja hooldamise instruktsioonist. Kirjeldatud on jalgrattaid B110, B112M, B113, B120, B901
   
Vasta
#6

Tehase raamatu pildil esimese ja tagumise ratta läbimõõdud erinevad. Kas lihtsalt juhtus nii,või päriselt ka ?
http://album.ee/album/30049866/50131441
Vasta
#7

illi123 Kirjutas:Tehase raamatu pildil esimese ja tagumise ratta läbimõõdud erinevad. Kas lihtsalt juhtus nii,või päriselt ka ?
http://album.ee/album/30049866/50131441
See on optiline illusioon. Esiratas asetses vedrustussüsteemi olemasolu tõttu porilauast kaugemal.
Panin kontrolliks 2 fotot kohakuti:    
Vasta
#8

kass Kirjutas:Kas oskab/tahab keegi anda vihjeid/pilte V 901 teemal ? Ka muidu jutt oleks teretulnud ! Nagu teada, siis on üks tubli mees sellise masina ka taasatanud, Motomuuseumi ma kahjuks enam ei jõua seda vaatama. Oleks nagu foorumis ka veidi juttu olnud V 901-st aga ei leia mina otsides midagi.Sad

Taastanud ma V_901 ei ole. Olen vaid üsna komplektsena hangitud säilinud isendi puhastanud-korrastanud ja hädapäraselt kiiruga vaadatavaks teinud (tehnilises osas on ta jätkuvalt mitteliikuv).

Pildid on mul tehtud isendist ka olemas, aga kahjuks ei ole neid täna näpu all - kui nende ligi satun (esmaspäeval on esimene päev selliseks võimaluseks), siis nad ka siia postitan.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#9

kass Kirjutas:... on üks tubli mees sellise masina ka taasatanud, Motomuuseumi ma kahjuks enam ei jõua seda vaatama.

valdo Kirjutas:Taastanud ma V_901 ei ole. Olen vaid üsna komplektsena hangitud säilinud isendi puhastanud-korrastanud ja hädapäraselt kiiruga vaadatavaks teinud (tehnilises osas on ta jätkuvalt mitteliikuv).

Pildid [...] kui nende ligi satun [...], siis nad ka siia postitan.


Panin siis oma erakogus oleva isendi kohta väikese jutu + paar pilti foorumisse (küll alles poolteist aastat peale korrastamist).

Vt - http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=25439

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne