Haideri mõrva tehniline võimalikkus ?
#1

Arutleks argumenteeritult selle üle, kas Haideri juhitud VW Phaethon autot oleks saanud muuta "kaugjuhitavaks" surmarelvaks.

Ligi 10 aastat on olnud kallimates autodes kasutusel CAN-bus nimeline sisevõrk andmete edastamiseks.
Can-bus võib töötada erinevatel kiirustel, maksimum on 1 Mbit/sec.
Andmete edastuseks vajab ta kahte andme kaablit.
Tema eelis on selles, et kõik seadmed võivad korraga andmeid edastada - konfliktid lahendab raudvara automaatselt.


Can-busi esialgne rakendus oli ABS-pidurite ja ESP stabiilsuskontrolli omavaheline andmeside.
Samuti mootorit juhtiva sissepritse kontrolleri andmeside pardaarvutiga.
Hiljem lisandusid aknaklaaside kontrollerid ja muud pardasüsteemid.

1) Paljud arvavad, et ABS pidurid vaid "pehmendavad" järske piduri vajutusi vältides rataste blokeerumist.
Kuid koostöös piduri assistendiga võib ABS ka "suurendada" piduramist (vajutad veidi pidurit, kuid piduri assistent vajutab rohkem).
Samuti "oskab" stabiilsuskontroll ESP vajadusel pidurdada rattaid individuaalselt ilma juhita ja nii auto automaatselt "sirgeks tõmmata".

Ehk piduri pedaali saab vältida, kui pardaarvuti nii "soovib".


2) Veojõu kontrollsüsteem ASR koos püsikiiruse hoidjaga suudab vältida gaasipedaali vajtusi.
Kui libedal jääl vajatada gaasipedaal põhja, siis ei hakka rattad kaapima, kuna ASR võtab automaatselt "gaasi maha".
Püsikiirusega sõites ei pea gaasipedaali üldse vajutama, kuna pardaarvuti juhib mootori pöördeid "ise".

Ehk gaasi pedaali saab vältida, kui pardaarvuti nii "soovib".


3) Rooli võimendit saab elektroonselt juhtida - paljudel uutel autodel on pidurivõimendi õlipump elektrimootori pealt, mida vastavalt vajadusele käivitatakse.
Roolivõimendiga sõitma harjunud inimesed keeravad rooli vaid õrnalt "sõrmedega" - kui aga rooli võim kaob ja rooli tuleb hakta täie jõuga keerama, nagu Moskvitshil siis ollakse võimetud autot juhtima.

Kui rooli võimu saboteerida nii, et ta "võimendaks" vaid ühele poole keeramist, siis saab nii auto tahtlikult teelt välja suunata (teelt välja keerab kergelt - kuid teele tagasi väga raskelt).


4) Paljudel autodel on signalisatsiooni ja immobilaiseri raadiolink ühendatud läbi can-busi pardaarvutiga.

Ehk signalisatsiooni raadiolinki saaks kasutada "kaugjuhtimis puldina" auto juhtimseks - see eeldab muidugi pardaarvuti aju "sorkimist", kuid teeninduses saab selle loetud sekunditega tehtud.


5) Autode pardaarvuti on nagu wifi-ruuter, kus juhtprogramm on ülekirjutatavas EEPROM mälus (käivitamisel loetakse juhtprogramm sekundiga operatiivmällu).
Lisades pardaarvuti juhtprogrammile "viiruse" saab auto panna tegema punktides 1- 4 kirjeldatud tegevusi ja juhtida teda läbi raadiolingi.
Samuti saab lisada käsu, mis vajadusel kustutaks pardaarvuti eeprom mälust "viiruse osa" ja taastaks kõik eelnevad kuupäevad ja kontrollsummad.


Seega on tehniliselt täiesti võimalik luua olukord, kus elektroonikast pungil luksusauto muudetakse "kaugjuhitavaks" surmamasinaks:
a) pardaarvuti paneb gaasi põhja ja blokeerib pidurid.
b) üksikute rataste vähese pidurdamise ja roolivõimu ühesuunalise blokeerimisega aetakse auto teelt välja.
c) üksikute rataste tugeva blokeerimisega keeratakse autol külg ette ja pannakse ta nii üle katuse rulluma.
d) Spidomeetri näit jäetakse seisma "vajalikus kohas".
e) kustutatakse eepromist kõik sabotaazi jäljed - pardaarvutile tehakse restart ja "kõik on korras".

Seega oli tehniliste lahenduste poolest täiesti võimalik korraldada Haiderile poliitmõrv.
Vasta
#2

Kas on neid vandenõuteooriaid vaja arendada? Ehk oli põhjus lihtsalt liigses joogis?
http://www.postimees.ee/?id=41081
Vasta
#3

Ühte asja ei oska selle Can-busiga küll seletada. Nimelt seda, kuidas eelpool nimetet härrale ligi 2 promilline joove sisse sai.
Vasta
#4

Pudel viina oskasid isegi nõukogude aegsed KGB agendid ohvritel kõrist alla kallata loetud sekundite jooksul.

Tunnistajate sõnul olevat Haider vaid pokaali shampust eelnevalt baaris ära joonud - sellest tuleks ehk 0.2 promilli, mis jääb Austrias lubatud 0.5 promillise piirnormi sisse.


Aga arutaks ikkagi eelpool mainitud tehnilise teostuse võimalikkuse üle?
Vasta
#5

Toetan osaliselt xyzwt-i . Kusjuures endalgi käisid peaaegu samad mõtted peast läbi. Muidugi ei saa välistada ka proosalisemat asjade käiku. Ma usun, et ekspertiis saab kindlaks teha, millal on säärane alkoholi kogus tarvitatud.
Vasta
#6

Autol oli täpselt juhi kohalt katus sisse muljutud. Kahtlen, kas nii täpselt on võimalik kaugjuhtimise teel autot katusele keerata, et ta just nii maanduks. Ka superarvutil oleks rehkendamist, et see trajektoor ette planeerida. Seda enam, et tegemist on ka ettenägematute suurustega- tee libedus kas või antud ajahetkel näiteks. Pigem oleks siis korraldatud tõeliselt "big bang". Ei usu seda vandenõuteooriat. Idee ise-enesest on muidugi kena. Ma oleks nõus nii mõndagi meest niimoodi mudelauto puldiga sõidutama, loomulikult mitte nii radikaalsel moel.
Vasta
#7

Pardaarvuti erineb wifi-ruuterist kahes olulises aspektis:
1. veakindlus: kui tema enesediagnostika lubaks samasuuri hälbed normist, kui on lubatud wifi-ruuteris, ei püsiks ükski auto tee peal üle nädala;
2. spetsiifilisus: wifi-karbis on “ülimasslevinud” soft, mille häkkimine on koolipoisile paras näpuharjutus, pardaarvuti tarkvarast käib üle vaid väga loetud hulga tehase-inseneride oskus.
Sa võid ta p…sse keerat, nii et ta lõpetab toimimise, aga sellest jääb jälg. Juhtimise ülevõtmine on ulme.

Promill veres ja alkoholihais suus erinevad asjatundja jaoks üksteisest samuti nagu gaas ja pidur. :-)
Vasta
#8

Pardaarvuti imaget võiks võrrelda arvuti biose imagega.
Muutuste eest on nad kaitstud tihti vaid lihtsa kontrollsummaga.
Ehk kui muudad kuskil midagi, pead arvutama vaid uue kontrollsumma ja parandama ta lõpus ära.

Samuti on image jagatud selgelt eristatavateks mooduliteks, mis teevad kindlaid asju.
Uue mooduli lisamine imagele pole eriti keeruline (näiteks mõned on Pentium4 arvuti biosest võtnud usb-boot toe ja lisanud ta sama tootja Pentium3 biosesse ja asi on ka toiminud).
Käivad jutud, et elukutselised autovargad on mõnikord pardaarvuti image nii ümber programmeerinud, et imobilaiseri ja signalisatsiooni kontrollist minnakse lihtsalt mööda ja auto käivitub laksust.

Uue mooduli loomine pole samuti väga ulmeline - näiteks rootslaste iar-systems kodulehelt saab alla laadia vajaliku pardaarvuti protsessori jaoks C-keele kompilaatori ja nii uue mooduli kõrgtaseme C keeles valmis teha ja ära kompileerida.
Katsetada saab sarnase auto peal - kui nässu läheb, taastad algse tehase image ja hakkad otsast peale.

Mõned tarkpead on niimodi loonud täiesti oma kontrolleri, mis asendab tehase oma ja suhtleb läbi can-busi. Näiteks akna avamise-sulgemise kontrolleri can-busi jaoks.

ABS pidurite ja ESC stabiilsuskontrolli saboteerimine läbi can-busi pole midagi keerulist, kui tutvuda seal liikuvate signaalide spetsifikatsioonidega -canbusi paketi pikkust on kerge mõõta ja edaspidi tuleb vaid sõnumi sisule pihta saada.
Nad töötavad enamsti automaatreziimil, kuid täidavad kõhklematult iga pardaarvuti käsku.

Kui vastava ala fanaatik suudab selliseid asju teha ilma erilise väljaõppeta katse-eksituse meetodil - mida kõike siis suudaks veel teha ideoloogiliselt veendunud eriteenistuse palgal olevad profesionaalid, kelle käsutuses on autotootjatelt spioneerimise teel omastatud pardaarvuti tarkvara algkoodid.

Kodusele wifi ruuterile "julgeb" igaüks uue ja parema image peale laadida - kui aga autol sama asja teha tuleb, siis on "julgus otsas" ja makstakse chiptuningu firmadele mega rahasid (näiteks elektroonse kiirusepiirangu kõrvaldamise eest).
Vasta
#9

Ongi hea et autode softi ise uuendada ei saa, ma just jeblasin 3 tundi oma lolluse tõttu mittetöötava ruuteri elustamisega Smile

Mis puudutab kogu seda autoaju teooriat, siis seda kõike on kahtlemata mõningate soodsate juhuste kokkulangemisel suure tööga võimalik teha, umbes nagu põhimõtteliselt pole Marsile lendamine midagi võimatut. Kuigi alati pole kõik nii lihtne kui paistab, võta näiteks taskust ID kaart ja loe sealt allkirjastamisvõti välja (retooriline ülesanne loomulikult).

Samas suurt pilti vaadates, härra maailmavaade oli täpselt selline mille peale automaatselt vandenõuteooriad lendama hakkavad Smile Minu arust on oluliselt suurem tõenäosus, et ta lihtsalt oligi idioot ja ronis purjus peaga rooli.

Mythbustersis öeldaks selle peale "Highly unlikely, but plausible".
Vasta
#10

Jesper Kirjutas:... võta näiteks taskust ID kaart ja loe sealt allkirjastamisvõti välja (retooriline ülesanne loomulikult).

ID-kaart on spetsiaalselt ja sihilikult niiviisi projekteeritud, et seda võtit ei saaks sealt ka parema tahtmise korral välja lugeda, vaid ainult kaardis olevates protsessides kasutada. Seda tehnoloogiat nimetatakse pöördkonstrueerimatuseks (non-reverse-engineerability).

Auto "ajude" koostamisel ei ole minuteada kunagi pöördkonstrueerimatust eesmärgiks võetud.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#11

Jesper Kirjutas:Ongi hea et autode softi ise uuendada ei saa

Mismõttes ei saa? Kogu chiptuning põhinebki ju auto softi ise uuendamise peal.

Renault Laguna GT '06
Renault Twingo GT '08
Vasta
#12

valdo Kirjutas:Auto "ajude" koostamisel ei ole minuteada kunagi pöördkonstrueerimatust eesmärgiks võetud.
On küll, autofirmad esiteks väga ei taha oma uurimistööd laiale maailmale jagada. Lihtsalt mootoriaju programm on oma suhtelise lihtsuse tõttu ka "musta kasti" meetodil pöördkonstrueeritav, mille tõttu seda ei saa väga efektiivselt tõkestada. Lisaks kasutatakse garantii kehtivuse kontrolli huvides igasugu trikke, millest osad on võrdlemisi sarnased ID kaardi omadega, põhimõte selles et keegi ei teeks chiptuningut mis esinduses testri küljes näeks välja nagu originaal, aga tegelikult on muudetud programmiga.

Mh tegelikult ma ei saa aru mida ma siin nüüd kaitsen, ma omaarust esimeses postituses ju ütlesin et ma olen põhimõtteliselt nõus et mootoriaju on pöördkonstrueeritav, chiptuning on võimalik jne, lihtsalt et see ei ole vajalikul tasemel (jälgede mitte jätmine) üldse mitte nii lihtne ülesanne kui mingite näkaste canbusi koodide genereerimine kolmanda osapoole vidinatega. Ja vastu tuleb kaks posti et eiei sa eksid, autoaju on pöördkonstrueeritav ja chiptuning on võimalik.

Ilmselt saab stiilis mingi suurriigi valitsuse taseme ressurssidega selle id-kaardi kivi ka lahti, lihtsalt kas ühe populaarse tolvani mättasse löömine on ikka nii tähtis ülesanne, et sellist arsenali kasutada?
Vasta
#13

Jesper Kirjutas:Kas ühe populaarse tolvani mättasse löömine on ikka nii tähtis ülesanne, et sellist arsenali kasutada?

See sõltub kontekstist, millega kõnealune kodanik viimasel ajal seotud või tegelev oli. Kui "suurtele vendadele" miskit ikka väga närvidele käib, pole vahendid ju olulised. Ehkki tarviduse korral vast siiski kordades labasemaid/odavamaid võimalusi oleks kasutatud.

loll on loll olla.
Vasta
#14

Jesper Kirjutas:Ilmselt saab stiilis mingi suurriigi valitsuse taseme ressurssidega selle id-kaardi kivi ka lahti, lihtsalt kas ühe populaarse tolvani mättasse löömine on ikka nii tähtis ülesanne, et sellist arsenali kasutada?

Ega antud juhtum poleks ainus olnud kus niisugust meetodit kasutada oleks andnud.
Vbolla kellelgi oli niisugune vigur olemas jne.

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta
#15

Kes siis veel annab täiendust vandenõuteooritale kui mitte minut.ee.

Muidugi kui asja kallal olid juudid, illuminaadid ja vabamüürlased tuleb nende auks öelda, et valiti vähemalt usutav olukord surma põhjuseks. Muidu joodetakse radioaktiivseid aineid, torgatakse mürgitatud vihmavarjuga ja tehakse muid efektseid trikke Smile
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne