Bussid LAZ-695N 574AJU&580AJU
#21

Albu Kirjutas:Täna galeriis mõned pildid varasemast kahest käigust + äratoomisest paar pilti.

Noh, väravamehaanik, kõik siin ei mõtle nii materiaalselt, nagu Sina.

Ja olen üsna kindel, et need pildid on ka viimased selle bussi hukkumisest.
Heal juhul lammutatakse ta varuosadeks ja sinna ta jääb...rauasulatusahjude keelekaste.
Vasta
#22

Ja ongi nii,et mina polegi ainus hull siin Eestimaa peal kes veel vanat bussi omada tahab! Ausaltüeldes mul jäi karp lahti seda teemat lugedes. Poleks eluilmaski arvanud,et sa nii kiiresti LAZ-i sebid ja lausa 2 bussi veel! Soovin vaid edu nende kahe eksemplari soetamise eest!
LAZ-iga tahaks ise veel kunagi sõita saada. Sai 80-tel aastatel Nuia ja Viljandi vahet nendega ikka sõidetud.

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta
#23

stihl Kirjutas:Ja olen üsna kindel, et need pildid on ka viimased selle bussi hukkumisest.
Noo, miks siis nüüd kohe nii? Pilte saab ju veel palju teha...

Ei aga värskele bussiomanikule soovin loomulikult jõudu ja edu, minulgi on LAZ-dega seoses rohkesti mälestusi (nimelt tervelt kaks tükki).
Vasta
#24

Neid busse nägin ma iga päev kui ma sõpradega suvel või muidu staadioni poole kõndisin, juba siis tekkis väike uudishimu, et kelle omad nad on ja ehk on kellegil nende vastu huvi. See esiklaas oli veel terve kui ma bussi vimane kord nägin, juu on siis kaakidel paha tuju olnud. No egas midagi, jääb üle soovida vaid edu ja tahtejõudu.
Vasta
#25

Täna sai busse rahulikumalt üle vaadatud. Tegin väljast, seest ja alt pilte, valiku panin ka galeriisse välja:
http://fotoalbum.ee/photos/Bussihuviline/sets/630899/
Mõned kommentaarid. Rehvidega on seis nutune, need tuleb küll välja vahetada. Aastatepikkuse seismisega tekkinud mustus akendel näib olevat kergesti eemaldatav, selle pesu teen lähiajal ära. Eks koristus olegi see, mida hetkel teha saab. Sai veel aknakilet üle teibitud..., no kurat, pidi ikka keegi selle akna lõhkuma, ei saa ütlemata jätta... Altpoolt busse vaadates on näha kuivõrd roostene ja kulunud alumine pool ikka on, lisaks 1990ndate lõpu sodi vist ka küljes... Salongis on selge, et põrand tuleb ikka ka lahti võtta ja uuesti teha, katte all kõik pragiseb. Tore, et kõik istmed on originaalsed, iseasi, mis seisus see poroloon on, üks tagaiste juba pudenes laiali... Aga ma olen ikka positiivselt meelestatudSmile
Tore oli leida originaalsed pirkad ja mõned plekist juhendid, lisaks Viljandimaa liini 40 tariifiplaan.
Niipalju täna.
Vasta
#26

Siinkandis ka yks tavainimene ostis eelmine v6i yleeelmine aasta samasuguse lazi , ei mäleta , mis ta sellest maksis , aga vist oli 20k.(v6i 40? , ei mäleta) aga välimuselt ja yleyldiseslt ilmelt palju korralikum , kui need kaks sammaldunud ja rohelist rootsu...:/ Väljanägemine oli nagu just oleks liinilt maha v6etud.

Rääkis , et teeb omale matkabussiks , aga kuna bensiin ikka liialt kallis , sis arvas , et kui keegi tahab osta siis ka myygiks. Ei tea , mis praeguseks Sellest saanud v6ibolla viis viimaste heade hindadega kuusakoskisse.

Kas lp. Albu tahab öelda , et siis koralikumaid eksemplare polnud kuskilt leida , et nii väsinud bussid ostis?
Korralikuma ylesvuntsimine oleks tunduvalt lihtsam ja odavam. Ei tahaks uskuda , et nende hinnad eriti seisukorrast s6ltuvad , kuna majanduslikult suht väärtusettud masinad.

Pole midagi targemat teha
Vasta
#27

Killer666 Kirjutas:Siinkandis ka yks tavainimene ostis eelmine v6i yleeelmine aasta samasuguse lazi , ei mäleta , mis ta sellest maksis , aga vist oli 20k.(v6i 40? , ei mäleta) aga välimuselt ja yleyldiseslt ilmelt palju korralikum , kui need kaks sammaldunud ja rohelist rootsu...:/ Väljanägemine oli nagu just oleks liinilt maha v6etud.

Kas lp. Albu tahab öelda , et siis koralikumaid eksemplare polnud kuskilt leida , et nii väsinud bussid ostis?

Sammalt pisut neil leidub jah aga vaatamata nende mitte-esinduslikule välimusele leian ma, et need on ühed paremini säilinud LAZid HETKEseisuga. Palun loetle mulle veel neist paremaid, kui neid alljärgnevalt ise kirjeldanud pole.
Vaata neid galeriisid, kus peaks olema viimaste aastate pilte LAZidest:
http://www.automoto.ee/galerii/view_albu...me=album03
http://www.automoto.ee/galerii/view_albu...paz&page=1
Siin tuleb arvestada, et korralik Haapsalu õppesõidubuss on metalliks läinud ja enamik on siiski halvema seisukorraga kui Antsla omad, ammugi vene märgiga isendid. Parema seisukorraga 695N-d kui Antsla omad on end. Tartu õppebuss 020TCN, mis oli müügis aga siis kadus (kas Su tuttav ostis selle?) (mulle ei sobi eelnev õppebussiks olek, nt ka tagaaknad kinni löödud) ja Jõgevamaa 086ACK, mille kohta ma ei tea öelda, kas kus see hetkel on. Keegi teab? Veel on enam-vähem korras, kuid mootoririkkega 919AHC. Olen seda vaatamas käinud... Igati heas seisus LAZi sai JJVV ja selle üle on mul väga hea meel! Kuna Antsla omad olid kõige kiiremini saadavad, siis valisin need. Kuigi teised mainitud on pildil pealevaadates ilusamad, peitub ka neis kindlasti palju remonti vajavat. Suur töö on ees mistahes vana bussi ostes, et see sõitu saada. Iga aastaga muutub aga vana buss väärtuslikumaks. Kes vana bussi väärtuslikkust hinnata ei oska, tegelegu muude asjadega aga tore näha, et enamik ikka oskab!
Vasta
#28

Sõbrad, kas teie ei viitsi kuskil Krimmis endale LAZi osta?
Näiteks Krimmis, LAZ ja Ikarus on siiani moodustavad 75% kõikidest bussidest.
Uuemad isendid on seal üsna heas sõidukorras, kuna sõidavad ainult suvel (sesoonsus), läbinud mitu kapitaalremondi, ning ei ole roostes üldse.
Isegi olen mitu n.n. ümmarguse ninaga LAZi näinud.

Dodge WC52 1943;   Buick Century Riviera 2D 1955; Volga M21i 1960;   Cadillac Fleetwood Brougham 1967; Jensen Interceptor MK1 1967,  Rover P5B Saloon 1973;   Mercedes 280S W116 1977, Volga GAZ-24 V6 Konela 1976

Autod ja blogi.
Vasta
#29

Aga kui palju siiatoomine maksab? Ja kas seadused üldse võimaldavad?
Vasta
#30

Nii minu kui vast ka teiste bussihuviliste eesmärk on säilitada ikka Eestis sõitnud bussi, mis annab sellele bussile just väärtuse omaette. Kui tuua mingi x buss väljast, siis see pole nagu see õige. Sama eesmärk ka ju JJVV-l, koguda Eestis sõitnud vanu sõidukeid. Siis võiks ka ju Kaunasest tuua suvalise Ikarus280 marki bussi, milletaolist me kahjuks ei suutnud Eestist ajaloo tarbeks säilitada. Neid kahte jäänukit ei saa enam normaalseks 280ks lugeda. Nii et Eesti ajalooga buss on asja mõte omaette. Vajadusel võib küll mingeid detaile püüda väljast saada, aga kui kerge või raske see on, ei tea.
Vasta
#31

Ikarus 280 oleks mõtet Kaunasest tuua küll. JJVV Ðkoda 9tr on ju ka Vilniuse 1383, mis pole Tallinnas meetritki sõitnud.
Vasta
#32

Vabandust väikese OT pärast aga eelmise aasta suvel nägin Hiiumaal veel sõitvat sini-valget LAZ-695N´i. Vedas ilmselt õpilasi ja sellele viitas ka koolibussi kleebis. Paar kuud enne seda seisis sama buss ka minu kodule väga lähedal, kuid siis ma ei taibanud seda pildistada, muidugi polnud sellel ajal mul ka digifotokat... Sad

Albu Kirjutas:Sammalt pisut neil leidub jah aga vaatamata nende mitte-esinduslikule välimusele leian ma, et need on ühed paremini säilinud LAZid HETKEseisuga. Palun loetle mulle veel neist paremaid, kui neid alljärgnevalt ise kirjeldanud pole.
Vasta
#33

Albu Kirjutas:[ Tartu õppebuss 020TCN, mis oli müügis aga siis kadus (kas Su tuttav ostis selle?) (mulle ei sobi eelnev õppebussiks olek, nt ka tagaaknad kinni löödud) ja Jõgevamaa 086ACK,

ei tea ja ei oska öelda , mäletan , et too oli värvilahenduselt selline : link .

Aga ,kui ma näen teda , sis uurin täpsemalt , kui meeles on.

edit: uksed olid need noh mis ise kahelepoole lahti lähevad.(mitte käsitsi)

Pole midagi targemat teha
Vasta
#34

Huvitav, huvitav! Mida rohkem LAZe Eestis veel on, seda parem, kui ühega midagi juhtub, on veel LAZe olemas. Sama teiste vanabussidega. Info Eestis olevatest seniteadmata LAZidest (nt Hiiumaal!) alati oodatud.
Tänasest päevast niipalju, et sai koos spetsialisti H. Jaanusega LAZe üle vaadatud ja tema hinnangul on need isegi heas korras ja korrastatavad küll, kuigi teha jagub. Andis häid soovitusi, nt rooste peatamiseks, sh all raamil.
Sai ka mootoreid üle vaadatud. 580 oma ei liikunud üldse, Antslas osalist hooldust saanud 574ga sai tehtud mitmeid püüdeid käima saamiseks, kuid ei õnnestunud ka käsitsi vändaga hoogu andes. Küünlad andsid sädet ja kõik näis korras aga ju ikka mingi jama kuskil on. Neid püüdehelisid käimaminemiseks sai ka jäädvustatud, niipea korralikku vabakäiguheli ei saa kahjuks veel pakkuda.
574ga sai ka tulede proovi tehtud, süttisid vaid gabariidituled, ja eesmised suunatuled töötasid, taga mitte...
Nii et neist asjust paar klippi, rohkemat hetkel vanakestest välja ei pigista.
http://toru.ee/videos/Bussihuviline
Vasta
#35

Kunagi aastaid tagasi vedeles mu maja taga ka üks LAZ mõned aastad, käima paneks käis sama vaevaliselt ja kui peale mitme päevast pusimist käima saadi, siis suutis mootor ainult iseennast käimas hoida, koormuse tahapanemisest polnud juttugi.

Dad.
Vasta
#36

Albu Kirjutas:Sai ka mootoreid üle vaadatud. 580 oma ei liikunud üldse, Antslas osalist hooldust saanud 574ga sai tehtud mitmeid püüdeid käima saamiseks, kuid ei õnnestunud ka käsitsi vändaga hoogu andes. Küünlad andsid sädet ja kõik näis korras aga ju ikka mingi jama kuskil on. Neid püüdehelisid käimaminemiseks sai ka jäädvustatud, niipea korralikku vabakäiguheli ei saa kahjuks veel pakkuda.
http://toru.ee/videos/Bussihuviline

Kui asi on kaua seisnud,tasuks nii toitesüsteem kui ka karburaatori ning bensupumba filtrid läbi puhuda ja karburaator lahti võtta ning ära puhastada. Bensiinipump ikka töötab? Kui paagis on vana bensiin,tasuks see välja vahetada uue vastu.
Saan aru,et süütesüsteem toimib. Üldiselt niiske ilmaga pole eriti hõlbus mootorit käima saada.

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta
#37

Minugi poolt kiitused Smile
Vasta
#38

Julgustuseks üks õpetlik lugu: seisin mina aastaid tagasi Motorexil vanamootorratta klubi boksis, kuhu olime pannud imiteeritud liivakõrbesele pinnale vaatamiseks valiku vanadest Indianidest. Kohal oli umbes 90 protsenti Eestis tol hetkel olevatest Indianidest. Küll aga iga kümnes mööda jalutav tegelane rääkis loo "et see siin pole veel midagi, mul vanaisal/onul/naabrimehel on/oli kuuriall veel selline Indian, mis oli poole suurem, kardaaniveoga/kuulipildujaga/tagurpidikäiguga ja kõige sellega on sõidetud nii palju, et meie ,poisikesed, pole niipalju elanudki..." Loodame, et sama ei juhtu LAZ bussidega, kus enamus foorumlastest on LAZ bussiga juba aastaid tegelenud ja sina noor ja entusiastlik Albu, said nüüd ka enesele kaks LAZ bussi ja meie nüüd ütleme, et kehv tehing, sest meil siin külameestel on palju paremad LAZ-id.
On ju ilmagi selge, et vanatehnkat ei vaadata ilusa värvi järgi, sellest ilust tuleb osata läbi näha. Käisin minagi neid Antsla LAZ-e vaatamas ja pidin poolteist aastat tagasi isegi sappa haakima, sest need on ühed vähestest, mis on säilinud vägagi komplektsetena ja ei ole hilise kasutamise käigus mugavamaks täiustatud. ZIL-i mootoreid ja muid tehnilisi nüansse leidub Eestis veel piisavas koguses ja pigem tuleks mõelda uute tehniliste sõlmede leidmisele, mitte vanade parandamisele. Sisu ja muid spetsiifilisi detaile liigub oluliselt vähem.
Endal äsja lõppenud kogemus RAF bussiga, mis kõikidel on hoovis olemas aga paraku mingi rääbisena või ümberehitusena. Uutest detailidest koostatud RAF-i pole aga kellelgi ja ei hakkagi olema kui võrrelda asja mõtekust ja teostuse hinda. LAZ buss käib üldjuhul samasse kategooriasse. Ehk siis viimane aeg on üks LAZ vähemalt aastaga korda teha ja võib üsnagi veendunud olla, et kümnekonna aasta pärast on see ainuke sõitev madalate istmetega LAZ Eestis. Ja sa ainuke elusolev bussijuht, kes oskab LAZ bussil kahe ringiga efektselt käiku sisse panna.
Korralikuks lähenemiseks oleks ehk mõistlik buss ikkagi enne "molekuleerida" ja siis asuda uutest juppidest ja detailidest komplekteerima, mitte igasugu lühiühendustega enne bussi maha põletada. Reisijad ei andesta seda, kui restaureerimise käigus jäi mingi detail kahe silma vahele ja kõik see avaldub hiljem pimedal talveööl inimtühjal maanteel ja asendus LAZ buss on veel restaureerimisel ja kulud katab...

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#39

Väga kiiduväärt ettevõtmine! Vähemalt minul ei olegi infot, et siiani oleks keegi ette võtnud LAZ-bussi taastamise huvist vana bussi kui sellise vastu. Kuna minu viimane sõit seda marki bussiga jääb aastasse 1999 ja tegu oli just tollase Suure-Jaani ettevõtte bussiga (sõitsin Sürgaverest sõbra sünnipäevalt Viljandisse), siis mingi tõenäosus on, et tegu oli just ühega neist kahest bussist!

Tsiklimeistri üleskutse võtta busside taastamine ette n.ö. talgute korras on ka igati asjakohane, aga...seda muidugi üksnes eeldusel, et Albu üldse sellist abi soovib.
Aga Alarile edu selles kindlasti mitte kerges ettevõtmises ja loodan neid LAZe võib-olla kümmekonna, võib-olla ka veidi vähema aasta pärast nostalgiasõite tegemas näha.Wink

Edit: teemaväline jutt eemaldatud.

Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
Vasta
#40

to Albu:kui voimalik, voiks uurida busside ajalugu, sest voib olla tegemist nn.gaasimootoriga bussiga.Neid tuli Eestisse minuarust 6 tk ja uhe peal tootas Viljandi ATP juht.Bussid olid valge-tumepunase varvilahendusega ja kummid mis neil all olid,lohkesid pauguga 20-60k km labimisel.K-Jarve Laekannu liini soitnud bussil lohkesid koik kummid pauguga enne 60 k labimist.Bussi mootor oli tavalisest LAZist pea 40% suurema poordemomendiga,erinevad olid ka plokikaaned ja emakoda ning karburaator,tomme oli voimas:kiire reduktoriga tombas Tartu poolt tulles Lahte tousust viiendaga ules ilma hoogu votmata.Pohja-Eestis oli see ainus kiire reduktoriga buss,mis soitis lahtises liivas.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne