EGR - kas maj. madalseisuaegne nuhtlus...?
#1

EGR e. exhaust gas recirculation moodsatel mootoritel paigaldatakse reeglina selleks, et vähendada silindrisse tõmmatava hapniku % ning omakorda kahjulike lämmastikoksiidide teket, mis on üheks komponendiks sudu tekkimisel.

Samas, hapnik on üheks võtmeteguriks põlemisprotsessis ja kui seda vähendada, suureneb oluliselt ka kütusekulu ning väheneb sisepõlemismootori kasutegur.

Vähemalt nii ma olen EGR-ist aru saanud....



Nüüd raha juurde. Toon näite minu igapäevasõiduki Datsuni (2005a navara) kohta, mis võtab diislit keskmiselt 9,7l/100-le.
Kuna mu läbisõidud on küllalt väiksed, siis kuus tuleb umbes 2100km, mille läbimiseks tänaste hindadega kulutan ~2994,.- eeku.

On väidetud, et seesama datsun, kui EGR vahelt minema visata, hakkab kulutama 6.7l/100-le, mis kuu kütusekulu vähendaks 2068.- eeguni, ehk sääst oleks 926.- krooni, mis praegusel raskel ajal oleks juba arvestatav kokkuhoid.


Siit ka minu küsimus: kas sõidate EGRidega või ilma?
Vasta
#2

Ainult väite peale minema visata? Aga tee proovi. Ega ei pea kohe minema viskama. Ellimineeri ta lihtsalt. Tavaliselt lülitub EGR ennast välja, siis kui täisgaasiga sõita. Nii, et seal on mingi süsteem täitsa olemas. Vaja veidi nuputada ainult.
Nii suurt kütusesäästu ma sealt küll ei usu, kui Sina väitsid.
Vasta
#3

Veel üks faktinäide:

Vectra A, 1,8 monopritse, ühe nukaga, EGR-ivaba. Kütusekulu 100-le umbes 5,4l maanteel.
66kw.

Vectra B, 1,8 topeltnukaga Ecotec, EGR + muud keskkonnasäästu jurad (nagu katieelsoojendus jne).
85kw, kuna 16 klappi annavad olulise jõulisa. Kütusekulu maanteel samuti 5,4l, KUIGI võiks olla oluliselt väiksem, aga väidan, et EGR tõmbab selle alla...

Autode massid sarnased. Ise omanud püsikasutuses mõlemat, seega numbrid pole õhust, vaid rahakotist.
Vasta
#4

Diisli kohta ei oska öelda, aga oma kogemuste põhjal on bensiinimootoritel ilma EGR-ta kütusekulu suurem. Ja heitgaas läheb paigast ära, eriti NOx. Nagu ma olen aru saanud, siis pole NOx tekke põhjuseks mitte liigne hapnik, vaid kõrgemad temperatuurid ja heitgaasi tagasijuhtimisega saab põlemisprotsessi temperatuuri alla NOx-tekketemperatuuri viia. Näiteks kahetaktilistel, kus gaaside teineteisest eraldamine on suhteliselt kehv, pole NOx-ga üldse probleeme.
Samas, klappide ülekatte tõttu peaks toimuma nagunii mingi mootorisisene EGR, näit. BMW Vanos ollagi just nii välja töötatud, et
lisaks muule muudab gaasijaotusfaase optimaalse mootorisisese EGR-i saavutamiseks.
Vasta
#5

Kas uuel 1,4 peugeoti HDI diislil on ka EGR ? Sugulasel on selline 2006 aasta auto ja praktiline keskmine jääb alati alla 4 l/100km. Kui sellel odaval autol selliseid saaste lisasid pole,räägib kulu ju enda eest.
Vasta
#6

usun et igal tänapäeva autol on EGR. tema tööpõhimõte seisneb selles, et osa heitgaasidest juhitakse ühtlasel sõidul tagasi mootorisse, sellega langeb esiteks heitgaaside temperatuur, millega vähendatakse lämmastikoksiidide hulka heitgaasides. teise asjana väheneb põlemiskambri maht, mille tulemusena mahub silindrisse vähem küttesegu, mille tulemusena omakorda väheneb kütusekulu(ühtlasel sõidul).

Ja vastuseks esimesele postitajale, et tänapäevastel masinatel on kasutusel juba üldisemalt siis õhukulumõõtjad, mille abil arvestatakse mootorisse mineva õhu(sinu puhul hapniku) hulga järgi ka pritsitava kütuse kogus.
Seega, kui reaalselt EGR vahelt ära visata, siis ühtlasel sõidul on põlemiskambri maht suurem ja auto kulutab seega rohkem kütust.
Vanematel masinatel ei mängi see niisuurt rolli, kuna tihtipeale on EGR süsteemid tahma täis ja seega ei tööta.
Vasta
#7

206 1,4 diislil on EGR. Aga teine asi on see, et 2006 aasta Peugeot ei ole enam uus, olen ka peugeoti diileri juures töötanud ja nende omanike kõveraid nägusid päevast päeva jälginud...(esisilla garantii tõmmati kuni 30 t. km-ni maha)

Aga tõsiasi on see, et kui 1,4 diislil EGR ära võtta, siis kütusesääst 4l/100-le >>3l/100le ei ole peugeoti omanikule eriline sääst; muu auto pidamiskulud on niikuinii suht märkimisväärsed...Cool..kogu aeg peab esiamorte, ül. amordilaagreid, stabikaotsi- ja pukse, al. ðarniire, suunatule lüliteid; tagasilla laagreid jne anyway ostma....
Vasta
#8

stihl Kirjutas:206 1,4 diislil on EGR. Aga teine asi on see, et 2006 aasta Peugeot ei ole enam uus, olen ka peugeoti diileri juures töötanud ja nende omanike kõveraid nägusid päevast päeva jälginud...(esisilla garantii tõmmati kuni 30 t. km-ni maha)

Aga tõsiasi on see, et kui 1,4 diislil EGR ära võtta, siis kütusesääst 4l/100-le >>3l/100le ei ole peugeoti omanikule eriline sääst; muu auto pidamiskulud on niikuinii suht märkimisväärsed...Cool..kogu aeg peab esiamorte, ül. amordilaagreid, stabikaotsi- ja pukse, al. ðarniire, suunatule lüliteid; tagasilla laagreid jne anyway ostma....

Amordid jne. pole praegu teema. Aga kahtlen sügavalt,et ilma EGR-ita ta ökomaks läheb,see alla nelja keskmist eestis (ka praegusel ajal) on niigi uskumatu.
Vasta
#9

Diislil on see üldiselt päris hästi näha ja tunda,kas EGR segab sõitu või mitte.Esimesel juhul tahma köis järel ja jõud kadunud.Kui auto vanem ja läbisõit suurem on EGR eemaldamisest kasu olnud küll.Ilmselt mootori ja abisüsteemide kulumisest tingituna tahab ta puhtamat õhku rohkem.Enda autol ka" kinnikeevitatud"EGR.
Vasta
#10

nustu826 Kirjutas:teise asjana väheneb põlemiskambri maht, mille tulemusena mahub silindrisse vähem küttesegu, mille tulemusena omakorda väheneb kütusekulu(ühtlasel sõidul).

Seega, kui reaalselt EGR vahelt ära visata, siis ühtlasel sõidul on põlemiskambri maht suurem ja auto kulutab seega rohkem kütust.

Kas keegi seletaks seda põlemiskambri mahu muutumist??? Minu pea sellist asja kinni ei võta. [/color]
Vasta
#11

Tegelikult põlemiskambri maht ei muutu, vaid kuna osa heitgaasidest jääb/suunatakse uuesti silindrisse, siis mahub vähem "puhast" segu silindrisse....mida võib ka kirjeldada kui põlemiskambri mahu vähenemisena, kuigi see ei ole tehniliselt korrektne.
Vasta
#12

stihl Kirjutas:Nüüd raha juurde. Toon näite minu igapäevasõiduki Datsuni (2005a navara) kohta, mis võtab diislit keskmiselt 9,7l/100-le.

On väidetud, et seesama datsun, kui EGR vahelt minema visata, hakkab kulutama 6.7l/100-le

Siit ka minu küsimus: kas sõidate EGRidega või ilma?

Vaevalt see vahe nüüd nii suur on. Seda enam, et ajuga pumba puhul pole see asi nii lihtne, et paned lihtsalt EGRi augu kinni ja kogu lugu.
Omal peres kasutuses 2 opel astrat. Mõlemad diislid 60kw. Üks on 1,7td isuzu vahejahutiga ja ilma EGRita, teine on 2l, 16 klappi, EGRiga+ ajuga pump. See 2l mootor käib ikka palju lõbusamalt edasi, kuigi KWd samad. Ja 2 liitrise küttekulu on ka nii 0,2-0,3l/100km väiksem, kui 1,7l mootoril.
Samas see EGR sittab sisselaskekollektori päris korralikult ära. Korra olen juba puhastamiseks laiali kiskunud ka. Jube kitt, mis seal sees on, andis ikka küürida. Et seda natukenegi vältida, tuleb aegajalt sõita "torud tühjaks". Kui päevast päeva linna vahel lötutada, on võimalik see süsteem suht kiirelt ära ummistada.
Vene foorumis soovitati nii 20 000km tagant profülaktika mõttes sisselaskekollektor puhastamiseks maha võtta. Kas seda ka päriselt keegi teha viitsib on muidugi iseasi.




`73 Hanomag-Henschel F46KA
Vasta
#13

Stihl, räägi sellest peugeoti värgist? Just mõtlen, kas osta prouale vähekasutatud 207 või mitte.

Dodge WC52 1943;   Buick Century Riviera 2D 1955; Volga M21i 1960;   Cadillac Fleetwood Brougham 1967; Jensen Interceptor MK1 1967,  Rover P5B Saloon 1973;   Mercedes 280S W116 1977, Volga GAZ-24 V6 Konela 1976

Autod ja blogi.
Vasta
#14

Lihtne on ju teha "loomkatse" - lülitad vastava seadme välja (kas juhtme välja tõmbamisega, või läbi diagonstikapistiku ajus on/off tehes) .... sõidad nii paar päeva ja siis näed juba ise, kas mõjus või ei mõjunud (tehnoülevatuse jaoks pistad pistku tagasi).

Aga talvel lühikesi otsi sõites peaks elektriline blokikaane soojendus andma palju suurema kokkuhoiu ... mootoril kulub tühikäigul podisedes ligi 0.5 liitrit kütust töötemperatuuri saavutamiseks, ehk ligi 7 eek ... elektrilisel blokikaane soojendusel kulub 0.8 KWh elektrit mootori soojendamiseks, mis maksab ligi 1 eek .... kui mootor on külm, siis üritab aju mistahes kütusekulu hinnaga saavutada esmalt õige töötemperatuuri - külma mootoriga lühikesi otsi sõites võib kütusekulu isegi 2 korda lubatust suurem olla.

Ma teen nii, et õhtul jätan 220V elektrijuhtme auto külge, toas on taimeriga automaatlüliti, mille seadistan 2 tundi enne hommikut käima - hommikul on mootor soe, minutilise tühikäiguga sulatab klaasidelt jää ära ja puhub salongi soojaks, kuna mootor on soe ... kuid talvine kütusekulu on sama kui suvel, samuti on lühiksed sõidud hea kütuseökonoomiaga ... kuus lisandub elektriarvele 30 eek juurde, ehk 1 eek päevas.
Vasta
#15

Enda autol(Opel Vectra 1.6 ecotec 97.) sai EGRile "pime" tihend ette tehtud, sel lihtsal põhjusel, et ülevaatust oli lootusetu läbida kui EGR klapp on konstantselt avatud. Ei julge eelnevaid seletusi päris ümber lükata aga mina olen siiski aru saanud, et vähemalt Opelil on EGR klapp avatud vaid nii kaua kui katalüsaator kuumeneb piisavalt ja saavutab oma tööks vajaliku temperatuuri. Sel ajal pritsitakse mootorisse ka suurem kogus kütust, mis siis kompenseerib lahjema segu mis tingitud heitgaaside teisele ringile saatmisest. (Ühesõnaga külma mootoriga mingit vahet ei tohiks olla)
Ja kui mootor ühel hetkel arvab, et ta on piisavalt soe ja lülitab ennast ümber lambda ja MAPi/MAFi järgi sõitma( seni kaua töötab mootor ajus etteantud AIR/FUEL mixture tabeli järgi) ja sulgeb EGR klapi. Minu Opelil oli se klapp ära tahmanud ja kinni jäänud avatud asendisse ja see tõttu liikus osa heitgaasidest tagasi sisselaske süsteemi ja sealt siis silindrisse. Igal juhul pettis see lambda anduri kuidagi ära ja see rikkus muidugi ära segu koostise ning selle tagajärg oli see, et segu oli vaheldumisi väga lahja ja väga rikas.
Aga see eelnev jutt oli katkise EGRi kohta ja teadu pärast, katkine asi ei saa korralikult töötada ja nii võtabki auto palju kütust. Ning kui EGR kinni keerata(pime ettepanna) siis kütusekulu väheneb ehk siis normaliseerub.
Riho@erialaharidusetateoreetik.
Vasta
#16

denis23 Kirjutas:Stihl, räägi sellest peugeoti värgist? Just mõtlen, kas osta prouale vähekasutatud 207 või mitte.

Annan hea ja täiesti tasuta soovituse:
Esimesed kaks-kolm aastat võib uute Peugeotidega sõita võrdlemisi muretult. Peale seda aega pole neil asja mis katki ei võiks minna ja ära ei kuluks.

See minu isiklik arvamus ja kuulub igati ümber lükkamisele kõigi poolt, kes end puudutatuna tunnevad.Smile
Vasta
#17

r.i.h.o. on asjast õige arvamus.Ega EGR klapp kui selline enne ei hakkagi mootori tööd segama,kui mehaaniliselt rikki ei lähe.
Vasta
#18

Tegelikult kui tutvuda sisepõlemismootori tööpõhimõttega siis on ökonoomia
seisukohalt kahjulik lasta heitgaase mootorisse tagasi.
Kui lisada küttesegule heitgaase siis langeb põlemitemperatuur ja sellega
ka kasutegur,kuna ilma tekib põlemisel kõrgem rõhk.
Diiselmootoris on kasulik põletada kütust võimalikult kiiresti ja kõrgema
rõhu all.
Neile tingimustele vastab kõige paremini eelkambriga diisel.Samuti on eelkambriga mootoritel võimalik kasutada suuremaid pöördeid,kuna kütus
jõuab ära põleda.Näiteks võib tuua Bmw 2,4TD mootori,mis veab alates
1200 pöördest ja 5100 pöördeni välja.
Teise näitena tooks Vw-Audi 1,9 tdi,mis on sama võimas.Vedama hakkab
umbes samadel pööretel,kuid 3200 pöörde peal on jõud läbi,kuna pöördemomendi kõver kukub enamvähem otse alla.Kuna sõidan mõlemaga,
siis esimene on iseloomult nagu bensiinimootor ja teine nagu traktor(käigukang kulub kätte ära).
Eelkambril on ka 2 puudust-suurem müra tühikäigul ja tahab käivitamisel rohkem küünlaid saada.
Vasta
#19

2715 Kirjutas:Tegelikult kui tutvuda sisepõlemismootori tööpõhimõttega siis on ökonoomia seisukohalt kahjulik lasta heitgaase mootorisse tagasi.
Kui lisada küttesegule heitgaase siis langeb põlemitemperatuur ja sellega ka kasutegur,kuna ilma tekib põlemisel kõrgem rõhk.
Diiselmootoris on kasulik põletada kütust võimalikult kiiresti ja kõrgema
rõhu all.

Ma arutleksin samamoodi...

Kui nüüd lähemalt vaadata katsealuse datsuni kapotialla,

[Pilt: imgp0416dx8.jpg]

...selgub, et õhutoru, mis tuleb vahejahutist sisselaskesse on vaid umbes poole jämedam sellest torust, kust EGR oma mõttetuid gaase sisselaskesse laseb...
Ma muidugi ei tea, mis kiirus/kogus gaasidel nendes torudes on, aga jämedalt võttes ikkagi saab mootor kolm osa puhast õhku ja ühe osa ilma hapnikuta gaasi, mis põletamist/sõitmist/ökonoomsust kuidagi ei toeta. Õhukulumõõtjat ma esialgu ei näe.

Ok, täisgaasil EGR ei tööta, aga põhiline sõitmine maanteel toimub ju siiski "poole gaasiga" kasutades viiendat käiku, kus, ma oletan, et EGR on lahti.

Kui aga EGR ära blokkida, siis, arvan, et ta "saab sellest" aru ja hakkab check engine tuld põletama, mis ei ole hea...(lambda)

Muideks, see kütusekulu muutus 9,7>6,7 ei ole mitte oletus, vaid katsetel saadud tulemus, mille leidsin ühest briti navara foorumist...ehk siis üks hull oli selle oma autol järgi proovinud.
Eriti, ta sellest arusaadavatel põhjustel lähemalt rääkida ei soovinud - rohelistele ei meeldi see teema kohe üldsegi mitte...Smile


Kas keegi teab, kas bemmi vanal kahepoolesel diislil on EGR? Kunagi kasutasin seda mootorit, aga ei mäleta...Meelde jäi ta aga suurepärase mineku ja üliöko kütusetarbimise poolest.
Väga õnnestunud mootor, muarust.




P.S. Denis, ära osta Peugeotti. Õnneliku olemisega on tänapäeval ainult Toyota, Mazda ja muude japside (mitte korea) ostjad. Ülejäänud tulevad autoesindusse peamiselt selleks, et oma muresid kurta...
Kui Sa ei viitsi naise autoga tegeleda, osta japs, minupärast või 200ne vähesõitnud leksus...käib ainult hoolduses ja kogumoos.
Aga see on minu arvamus. Kaskot, muidugi, ära unusta, kuna etteprogetud lagunemist ei toimu ja tehas peab milleltki ka teenima, siis teeb ta seda kereosadelt, mis on kordi kallimad ntx. sakslaste osadest....
Vrd passati esituli 3,5k versus Mazda 6 esituli 12k.
Vasta
#20

Lõppkokkuvõttes peab kõik mis paaki kallatakse ka summutist välja tulema, seega ma ei usu et see 9,7>6,7 realistlik on, eks kõik foorumite kaudu levitatud lõplikud tõed ja erapooletud katsed tuleks enne uskumist ikka mingi koefitsendiga läbi korrutada, korduvalt Smile Pimesi kõiki uskudes tuleb välja ka et mootoriõli on mõttetu ja see tuleks välja lasta ning vene imepastat asemele panna, näiteks.

Aga üldpõhimõte on õige, diisli EGR on kompromiss, kus NOx saastet vähendatakse poolpõlenud tahmakübemete hulga suurenemise arvel, sest NOx gaasi on võimatu filtreerida, küll aga saab kübemete teele filtri panna. Selleks, et kogu asi normaalselt töötaks on veel igasugu jama vaja, näiteks perioodiliselt rakenduvat puhastusreþiimi, kus aju suurendab kunstlikult väljalaskegaaside temperatuuri, et filter ja muud torud poolpõlenud tahmast puhtaks põletada. Mille ebapiisavast rakendamisest omakorda tuleneb soovitus aeg-ajalt diislil "torud puhtaks köhida", eriti enne ülevaatust. Noh ja selge on see, et summutis toimuv põlemine auto edasi ei liiguta.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne