vas-zaz mootori käigukasti vaheplaat
#1

Tervist kotkad. Mul selline mure, et oleks vaja luaz-ile ðigulli mootor peale paigutada aga ükski teadaolev metallimees ei taha vazi-zaz-i vaheplaadi tegu ette võtta või ütleb kohe alguseks sellise kirvehinna , et igasugune motivatsioon tema käest tellida kaob ära. Kuna Estonia vormelitel ja mõningatel bagidel on seda ratspummi tehtud siis äkki vedeleb mõnel seda kirja lugeval vabariigikodanikul säherdune metall vidin jõude kuskil nurgas ja ootab maha müümist, või on valmis keegi seda asjndust mõistliku hinna eest valmis freesima. Joonised olemas.

HONDA GL 1000-1976
Vasta
#2

Kunagi arutati vist siin foorumiski selle vaheplaadi treimise teemat, plaadi tegemise hind oli siis 2K, ei tea mis metallitöö nüüd maksab. Ega neid vaheplaate eriti ei liigu, pigem ikka tuleb teha lasta.
Vasta
#3

Ma sobitasin aastaid tagasi Fiati mootori Zaz-i kasti otsa. Võtsin 10 mm paksuse lehtmaterjali ja joonistasin sapaka kasti kuju ning hooratta läbimõõdu sinna peale. Lõikasin gaasiga välja ja välimised servad lihvisin rellakaga enam-vähem siledaks. Märkisin kasti ja mootori avade kohad ning puurisin puurpingis avad sisse. Sai hea küll ja kestab vist siianigi.
Vasta
#4

Tuletan meelde, et Estonia vormelitel oli Zazi käigukast kõht püsti ehk 1:1 see plaat sind ikkagi ei aitaks.

Aga plaadi joonised leiad siit http://www.muhuklubi.ee/www/index.php?na...topic&t=78
Vasta
#5

Ma vaatasin vaheplaadi joonist
http://www.muhuklubi.ee/image/vaheplaat.jpg

ja seal tundub olevat detaili suurim mõõt 38 cm x 34 cm.

Vaheplaati saaks koostada liitdetailina 10mm, 21mm ja 5 mm paksustest detailidest ... kui veidi ratsida, siis saaks 21 mm paksuse asendada 10 + 10 mm paksusega ... ehk lõpuks oleks vaja kolme 10 mm paksust toorikut - lisaks veel 5 mm paksust.

38 cm x 34 cm toorikuid 3 tk oleks kas 102 x 38 cm leht või 114 x 34 cm leht.

Alumiiniumist toorikleht kaaluks 10.5 kg ja maksaks ligi 1000 eek (alumiiniumi kilo hind on ligi 100 eek - vene omad veidi odavamad, lääne omad veidi kallimad).

Rauast toorikleht kaaluks 30 kg ja maksaks ligi 450 eek (raua kilo hind on ligi 15 eek - pehmemad terasesordid odavamad, karastatud terasesordid kallimad).


Kui veelgi rohkem ratsida, siis võiks kaaluda vineeri kasutamist koos välismõõtude suurendamisega, et suurendada tugevust poltide ümbruses.

Kuna detail tundub töötavat survele (tõmme on vaid detaili külge kinnituvate poltide ümbruses, mida saaks asendada survega, kui pikendada polte ja lisada vabale küljele mutrid ja alla suured seibid), siis on vineer piisavalt tugev.

Selline tükk 10 mm paksust vineeri maksaks ligi 100 eek ja teda saaks kodus kergesti tikksaega lõigata ... samuti on mõeldav 10 mm paksuse alumiinumi lõikamine kodus tikksaega.

Kuna sa tundud olevat selline kodus nokitseja, kelle jaoks on oma töö 0 eek/tund, kuid kõik teistelt raha eest ostetavad teenused väga kallid, siis proovi alguses 10 mm vineerist liit-detailide abil oma vaheplaat valmis nokitseda - vajadusel tugevndad poltide ümbrust rauast seibidega ja asendad vaheplaadi sisse keermestatud poldid pikemate poltidega, mis kinnituvad vaheplaadi teisele küljele poltidega ... kui lähened loominguliselt, siis võib isegi nii asja saada vineerist - kui ei saa asja, siis on häving vaid 100 eek - samas saad vahelplaadi vineerist mulaaz'i, mille järgi on mõnel põhja joonud treialil väga lihtne metallist koopia teha ... või kasutada vineerist mulaazi alumiiniumivalu vormi jaoks.


Samuti võid mõelda koduse alumiiniumi valu peale (see pole üldsegi ulmeline asi) ... kõigepealt teed vineerist, gofreeritud papist või penoplastist vaheplaadi valmis (või kasutad eelnevalt valmistatud vineerist vaheplaadi mulaazi) ... siis teed vaheplaadi kujulise savist vormi veega segatud savi massist, mis jääb veidi suuremasse puidust kasti .... seejärel kuivatad savist vormi praeahjus ära 200C juures - ongi valuvorm valmis.

Nüüd vaatad mõne roostevabast terasest supipoti (ilmselt kõlbaks ka malmist pott), mis mahutaks 5 liitrit vedeliku (tüüpiline Eesti kodudes olev supipott).... puurid 10 mm augu ülemise serva äärde ja kinnitad 10 mm poldi või keermelati tüki sangaks mutrite abil- ongi alumiiniumi sulatamise pott valmis.

Nüüd korjad 10 kg alumiiniumi jäänuseid - vanad polokikaaned, alumiinium traat, vana piimapütt, jne ... ning taod kuvaldaga nad sellisteks tükkideks, et nad potti lahedalt ära mahuks .... isegi kui sa Emexist või suvlistelt parmudelt turuhinnaga vana alumiiniumi ostad (ligi 15 eek /kg), siis läheb see sull vaid 150 eek maksma.

Nüüd hakkad toas ahju kütma puudega (grillsüsi ja tavaline süsi sobivad kah) ... kui ahjus on piisavalt sütt, siis asetad poti ahju ja paar kilo alumiinumi põhja (väga palju ei tasu alguses panna, kuna enamus oksüdeerub ära suure pindala tõttu) .... nüüd ootad, kuni pott hakkab üleni punaselt-kollaselt hõõguma - siis sulab alumiinium põhja ära ja soojusjuhtivus läheb oluliselt paremaks (see võib kuni tund aega võtta) ... seejärel lisad uusi alumiiniumi tükke, mis vajuvad koheselt sula alumiiniumi sisse ja ei oksüdeeru nii ära (puid või sütt tuleb aegajalt lisada, et ahi oleks tuline) .... nii ongi sul lõpuks 10 kg sula alumiiniumi 5 liitrises potis olemas .... rauast lusikaga korjad lõpuks pinnalt ära alumiiniumi oksiidi ja ongi kõik valuks valmis .

Käes hoia riidest sõrmkindaid, mille peal paksemaid presendist kindaid - tulikuumast käepidemest hoiad kuiva kaltsuga kinni, mis hakkab kärssama - toapõranda kaitseks võiks mingi vineeritükk või puitplaat maas olla -samuti ämber vett võimaliku tulekahju kustutamiseks.

Igatahes võtad sula alumiiniumi poti välja ja kallad ta loetud sekundite jooksul valuvormi ära - mida kiireemini seda parem - alumiinium ei tahkestu ära ja vedelana surub ta oma raskusega ennast ilusti pragudesse ... alla 1cm laiusi avavusi ei täida sula alumiinium hästi (näiteks 1cm paksust modul 3 hammasratast ei saa valada, kuna sula alumiinium ei võta pindpinevuse tõttu hamba kuju) -kuid nii suurel detailil pole selliseid probleeme .... sula alumiinium on küllatki viskoosne ja voolab nagu siirup või nagu külm läbitöötatud mootoriõli.

Kui detail pole piisava sileduse või kvaliteediga, siis peksad ta kuvaldaga puru ja valad uuesti ... rahaliselt ei kaota sa nii midagi - kui sa viid ebaõnnestundu projekti jäänused Emexisse, saad algse alumiiniumi hinna tagasi ... samuti saad boonusena sooja toa läbi ahju kütmise.
Vasta
#6

Alumiiniumvalu kohta. Kui see tükk õnnestukski kodus kaminas valmis valada, siis nõuab see ikkagi kerget freesimistööd. Ehk nagu eelkõneleja armastab märkida - põhjajoonud treiali/freesija abi. Isiklikult arvan, et hädapärast aitaks ka põhjajoomata treial. Ei soovitaks küll seda supipoti ja 10 mm augu/poldi sanga tegemist. Malmpott on tõesti väga sobilik, väike pada või veneaegne hautamispott. Tavaahjus läheb sulatamine paremini kui soojapuhuriga õhku lisaks puhuda. Vormitegemisest lipsas ka Xyzwt väga sujuvalt üle, tuleks teha ikkagi 2-poolne vorm ja muidugi parem üldse mitte tehaWink. Selline tükk ikka parem plaadist teha kui just ei oma eelnevat valutöö kogemust.
Vasta
#7

Paar pilti sellest, kuidas väga lihtsalt ja primitiivselt saab koduses ahjus alumiiniumi sulatada ja valada (ärge naerma hakake - eesmärgiks polnud korralike detailide valmistamine, vaid lihtne katsetus minimaalse ajakuluga - üks tarkpea väitis, et koduses ahjus ei saa alumiiniumi sulatada - puurisin minutiga augu mingi suvalise topsi sisse ja kinnitasin käepideme - seejärel sulatasin kahe tunnise ahju kütmise käigus 2kg alumiiniumi üles ja valasin käepärastesse vormidesse - seega saab koduses ahjus alumiiniumi sulatada).

Al sulatamine ahjus: 10cm läbimõõduga roostevabast terasest topsikule on 6 mm keermelatt mutrite abil külge pandud käepidemeks - nii sai 2 kg alumiiniumi jääke üles sulatatud tavalises kividest tehtud toa ahjus.

   

   


Vasakpoolne detail oli algselt 10 mm paksusest vineerist välja saetud ja asetatud Toffife papist komikarbi sisse - detaili ja kommikarbi vahe sai täidetud voolimissaviga ja kuivatuatud elektrilises praeahjus.

Kuidas paremaks saada: Kui põhi teha savist, siis ei saa siledat pinda savi punsumise tõttu - kui põhjaks panna pleki tükk, siis saab sileda pinna - samuti võiks valuvormi küljed teha pehmest plekist, nagu piparkoogi vormid, savi hoiab vaid struktuuri (küljeplekki põhjapleki ja kasti suhtes) koos.
Pealmise, ehk valu poole saab nii siledaks, kui kasutada kahepoolset vormi ja valada alumiinium sisse küljele tehtud august (kõige selle kohta on internetis palju pilte ja õpetusi, kuid millegipärast peavad paljud kõike seda liiga keeruliseks).

Parempoolne detail on ligi 10 cm läbimõõduga ja 1 cm kõrgune hammasratas (moodul 3 hammastega), mis kuumutati punase hõõgumiseni - kuid ikkagi ei valgunud sula alumiinium hammaste sisse - seega ei saa nii valades täita väikeseid õõnsusi, kuid suurte ümarate detailidega pole probleemi.
Vasta
#8

Oot oot mehed pidage nyyd hoogu. Sorry ei ole hetkel tapitahti. Olen kyll ise selline kodus nokitseja ja muidu asjalik mees ja teen selle plaadi valmis kui kellelgi kuskil vedelemas ei ole aga ma motlesin seda posti kirjutades seda, et akki kellelgi on see plaat olemas myygiks voi moni oskaja mees freesiks selle valmis. Mul omal see votaks lihtsalt sutike rohkem aega.

HONDA GL 1000-1976
Vasta
#9

anna teada kui oled kuskil lasnud teha või ise teinud.Oleks endal kah sama soov.
Hetkel mul endal olemas vazi-zazi kasti oma Al-ist aga oleks teisele luazile kah vaja.(raudplaat olemas 45x45)
Vasta
#10

Kui vorm pöörlema panna,peaks saama ka lihtsamaid hammasrattaid valada.Ja valu tuleb parem.
Vasta
#11

Mis juhtub, kui sulatatava alumiiniumi hulka satub kogemata duralumiiniumi(AlMg)?
Vasta
#12

Duraluminium pole Al-Mg sulam, vaid on Al-Cu sulam.

Duralumiiniumile ei anna tugevust mitte keemiline koostis (3-5% vaske), vaid sulami kiire jahutamine (sula metall jääkülma vette) ja sellele järgnev vanandamine (paariks tunniks 200C ahju) - maailmasõdade vahelisel ajal oli duralumiiniumi saamiseks vajalik temperatuurikõver hästi kaitstud sõjasaladus.

Seega saaks duralumiiniumit "sulatada ja valada", kuid tavalise jahtumise korral saaks mingi tavalise pehme alumiiniumi sulami.

Põhimõtteliselt saaks "sulatada ja valada" kõiki alumiiniumi sulameid (vase, magneesiumi, tsingi ja räniga), kuid "õiged omadused" saadakse järeltöötlusega.

Sulatada ei tohi Alumiiniumi sulameid liitiumiga, kuna need on tuleohtlikud - aga vaevalt keegi saab kosmosetöötuses kasutatavate Al-Li sulamite jäänuseid (näiteks Space Shuttle orantzi kütusepaaki, mis on tehtud Al-Li sulamitest).


Alumiiniumi sulamite koostisest on ingliskeelne Wiki artikel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_alloy
Vasta
#13

kunagi sai selline vaheplaat tehtud, bagi tarbeks, kui täpne see sai pole kindel aga toimis. Kasutasin kaht 10mm paksust plaati, keevitasin servadest kinni lihtsalt. Kui kesk tsenter paigast ära, hakkab käigukasti sisend võlli lõhkuma. Selle joonise järgi mis siin üleval oli, on vägagi lihtne teha.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne