Replica dest
#1

Millised on nõuded oldtimer replicale ja kas turvapuuri kasutamine tavaliikluses on lubatud?
Vasta
#2

Kunagi käisin uurimas ark-s ja kahjuks/önnekson eestis turvapuur tavaliikuluses keelatud. Turvapuuriga auto vöib avalikel teedel liikuda ainult toimuva ralli kiiruskatsete ülesöitudel ja selleks vist pidi ka mingi luba olema kui öigesti mäletan Rolleyes
Vasta
#3

Üle 25-aasta vana auto kohta see kohe kindlasti ei kehti. Selle peale julgeks isegi mürki võtta, kui lugeda kehtivat seadusandlust. Selline auto peab vastama tema tootmisajal kehtinud nõudmistele ja sealt ei leia ei ei tootjamaade ega Eesti NSV puhul mitte mingit keeldu!!!
Vaat selle teemaga oleks ma nõus ARKga räigelt kohut käima ja sundima neid isegi kahjutasu maksma. Rääkimata sealsete töllidega rusikavõitluse pidamisest.

Kes on nõukaajal elanud, mäletavad sellest ajast isegi sportrooli ja turvapuuriga TAKSOSID, kus olid eesmised ukseristid ja tagumine parem diagonaal välja võetud. Olen ise korduvalt sellistega sõitnud. Rääkimata muudest autodest, peamiselt ettevõtete masinatest, oli meilgi peres mingi aeg isal tööautoks puuri ja korvtoolidega Mosse 412. Ja härra Didõk võib jumalakeeli vanduda ning äkki isegi pilte leida tema omanduses olnud ja absoluutselt tänavalegaalsest rohelisest puuriga igapäeva-eraLadast! Sergei, mis aastal Sa selle maha müüsid?

Mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundile ja varustusele esitatavad nõuded. Vastu võetud teede- ja sideministri 18.05.2001. a määrusega nr 50
§ 2. Nõuded sõidukile

3) käesoleva lõike punktides 1 ja 2 toodud nõuded ei laiene 25-aastasele ja vanemale sõidukile, v.a nõuded varustusele ja nõuded, mis on kehtestatud olenevalt sõiduki valmistamisaastast. 25-aastase ja vanema sõiduki ehitus ja tehnoseisund peab vastama vähemalt nendele nõuetele, mis kehtisid sõiduki valmistamise ajal, v.a vanasõiduk, mille tehnoseisund ja originaalsus peab vastama lisa 1 grupis 20 või lisa 2 grupis 18 toodud nõuetele;

Punaseks tehtud asi tähendab seda, et omavoliliselt katust ei tohtinud maha saagida, istmeks ei võinud olla kalakast etc. Kuid mitte mingit keeldu ei olnud sel ajal autot turvalisust tõstvate detailidega varustada, isegi isepaigaldatud turvavööd olid lubatud! Neid müüdi poes, Made in Norma.
Vasta
#4

niipalju kui ma aru olen saanud siis see puuri kitsenduse põhjuseks tuuakse just seda, et avarii korral ei õnnestu päästeametil sind masinast väljalõigata, ply peaks äkki teadma kuidas nende vanemate kiirendusautodega on kui/kas neid tänaval kasutatkase ja kuidas puuri suhtumine on. Ilgelt nõme oleks tee ääres mendile seletada, et sul on vanaaegne auto ja sellel peabki puur olema
Vasta
#5

See tähendab, et puur võib olla .... aga nüüd tekib küsimus, et kas puur peab omama ka litsentsi ?
Vasta
#6

Siin on toodud kõik vajalikud seadused vanadele rallikatele Euroopas, seega ka meil.
Need reeglid on lähtuvad sellest, et autod, mis on klassikalises mõttes tänavasõiduautod (mitte vormelid või kiirendusautod) peavad olema võimelised avaliku liiklusega teedel liiklema ja neil ei tohi olla ümberehitusi, mis segavad või takistavad igapäevast liiklemist. Ehk siis ülemuslikum, kui FIA reeglid on ikkagi liikluseeskiri ja liiklusseadus ja FIA lähtub nendest, reglementeerides mõningaid punkte täpsemalt. Keegi ei keela ka uutele autodele paigaldada igapäevakasutuses turvapuuri, veelvähem keelatakse Tallinn-Tartu-Luhamaa maantel sõites kanda peas kiivrit... Veetorudest ehitatav turvapuur on keelatud ka tavaliikluses, sest see on ohtlikum, kui puuri puudumine. Turvapuur tohib olla ainult "tõmmatud torudest" ja sertifikaadiga, muul juhul loetakse torustik salongi paigutatud võimaliku ohu allikaks. Samal põhimõttel ei tohi turvavöödeta uunikumis, ennast köiega istme külge siduda, vaid tuleb kasutada ikkagi sertifitseeritud turvavöid, milledest meil tuntumad ongi "Made in Norma".
Olen isegi mõelnud, et lastega Lõuna-Eestis käimise autosse võiks turvapuuri ehitada ja Recaro istmed paigaldada, siis ei peaks nii palju muretsema. Sportautodele on lubatud ka kleebistest reg.numbrid paigaldada.

Kõikidel ARK-i keelamise juttude taustal loen mina tüübikinnituse määruse punktist 28 välja, et hakkaja tehnika- ja meistrimees tohib Eestis ka suvalise UFO-ga liiklusesse tormata. Seega mõistlikult toimetavaid vanatehnikasõpru ei piira Eestis ükski seadus, lihtsalt paberitega tuleb osata oma tegusid põhjendada.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#7

Seltsimees Väravahehaanik, uute autode puhul ei ole küll keelatud turvapuuri paigaldamine aga on keelatud tehase turvavarustuse eemaldamine, deaktiveerimine etc. Kuna uued autod on varustatud õhpatjade ja pürotehniliste pingutitega turvavöödega, siis neid saab ümber ehitada tõesti vaid ja ainult EALi tehnilise kaardi jaoks ja olemasolul. Ja see on ka täiesti normaalne, uute autode puhul ei tõsta turvapuur või korvtoolid tavaliikluse mõistes kuskilt otsast turvalisust.

Kuid jutt käib siiski vanadest autodest ja see 25 aastat on ajale jalgu jäänud või kohe jäämas nõue. Täna on see juba 1983. See on tõesti varsti viimane piir, kus edasi hakkasid enamustest tehastest tulema juba suhteliselt kaasaegsemad autod.
F.I.A. appendix J tuli välja 1965 ja alates 1966 on alles puurid, turvakaared lahtistel autodel ja turvavööd kohustuslikud. 1966 on esimene aasta, kus toodi sisse mõiste "homologeering", kuni 1965 oli autosport suhteliselt vabade kätega. Seega kuni 31.12.1961 valmistusaastaga auto puhul ei ole isegi tõmmatud toru obligatoorne. Keevita turvapuur või poldi sisse, millest tahad. Lihtsalt on see iseenda ohutuse kohalt mõistlik teha heast materjalist ja korralikult. Autospordi mõistes on küll keelatud isegi originaal-alumiiniumpuuri kasutamine aga teeliikluses on see lubatud. Porschesid mei lei leia aga näiteks VW Iltis on just selline masin. Muuseas, selle sama olematu regulatsiooni pärast ei nõuta neilt autodelt isegi täna historic-sõitudel puure! Sest puudub regulatsioon, mida üldse aluseks võtta. Samas ei ole turvavarustuse kasutamine keelatud, kui keegi tahab oma torpeedo-kerega 70 aastat vanele ringrajaracerile looga ja traksid paigaldada...
Even when the present article does not demand them, rollbars
are strongly recommended for all other historic cars where
appropriate.
Requirements
(a) Periods A to E: rollbars/rollcages as specified below are
recommended, except for cars originally fitted with rollbars/
rollcages, which must have rollbars meeting or exceeding the
specification used on the car when it was used in competition in
its period.
b) For all other periods: rollbars/rollcages providing adequate
protection are obligatory, except for Series Production Touring
Cars and Series Production Grand Touring cars for which they
are strongly recommended. These rollbars/rollcages may meet
the period specifications (except with regard to constructions
made from light alloy, see below), or if not must be built according
to the specifications set out in this article.

Vanusegrupp F ehk 1962-1966 homologeeringueelne aeg, on selline natuke kahtlane, puur peaks olema ja see vist siis kõige algelisem ehk 6-punkti puur.

1966 ja edasi on olemas juba konkreetsed regulatsioonid minimaalsetele nõudmistele. Aja jooksul on näiteks peakaare toruläbimõõt suurenenud, Eestis tuntud sellena, et vanad Vihuri puurid täna autorallisse ei kõlba. Sama on ka legendaarsete Karksi korvtoolide ja Norma traksidega. Kuid teeliiklusesse need kõik kõlbavad! Ehk 01.01.1966 kuni 31.12.1983 toodetud autodele paigalda auto tootmisaastal kehtinud miinimumnõuetele vastav turvavarustus, moodsama võib alati panna, ja oled õige mees. Puuri puhul tuleb kindlasti paigaldada ka pehmendused!

Need ongi regulatsioonid, mida peab ka ARK ning miilits tundma ning arvestama. Seaduse mittetundmine ei vabasta vastutusest. Ja seaduste "tegemisel" omalooming on keelatud.
Vasta
#8

Mis lähete siin juriidiliseks kätte või? Võtate minul ja kolleeg Indrek S.-l leiva käest ära...Big Grin
Vasta
#9

Muidugi läheme, on ju vajadus olemasBig Grin
Ehe näide eelmisest Talverallist ja DKW'st. Talverehv ei ole vanal autol kohustuslik, loomulikult on see tungivalt soovituslik. DKW vastas ehituselt ja tehnoseisundilt vähemalt oma tootmise ajal kehtinud nõuetele. Rehvid olid juba oluliselt paremad - radiaalrehvidest ei osatud sel ajal veel isegi unistada, rääkimata sellistest kummisegudest. Rehvi muster ja naelte olemasolu, rääkimata mingist MS-märgistusest, ei ole aga absoluutselt oluline.
Ainult varustus ehk kleepsuga tulekustuti, 2 tõkiskinga ja ohukolmnurk peab kaasas olema (eraautol apteek pole kohustuslik teepeal, loomulikult soovituslik) ja 1973 ning uuemate heitgaasidele on ka eraldi normid määratud.

Loomulikult on kuskil maal normaalsuse piir aga see on jäetud kogu ilmas inimese enda otsustada. Liikluseeskiri kehtib nii või teisiti ja sile rehv ei ole vabanduseks vastassuunda kaldumisel. Vana autoga sõitmine, selle ehitus ja korrasolek on vaat et ainumas asi, kus üle maailma antakse sellega tegelajale võimalus OMA PEAGA mõelda ning vastavalt tegutseda. Isegi Eestis ning öiroliidus, mis on muidugi "kummaline". Vana auto paremini nähtavaks (uuemad esituled, suunad, pidurituled etc) tegemine, selle ohutumaks muutmine (turvapuur, peatugedega istmed k.a. korvtoolid, korralikult paigaldatud turvatraksid etc), selle pidurdusvõime parandamine (klotspiduritega GAZ AA ümberehitus 4 hüdropiduri peale õigete osadega etc), ka veljemõõdu muutmine kaasaegsete talverehvide kasutamiseks, on teostatud omaniku poolt parimal võimalikul viisil ning sellega ei ohustata kaasinimeste tervist ning vara.

Vanatehnika ja Musta Numbri kontekstis on see muidugi rüvetamine aga tänapäevaste liiklustingimuste juures ning vajadusi silmas pidades saab kuhugi maani toodetud autosid ainult paremaks teha. Ja see on minu suht isiklik arvamus, et verstapost on just Ford Sierra tootmise algus. See oli selgelt maailma esimene masstoodangu moodne rahvaauto tänases mõistes. Alates välisdisainist kuni siseruumi polstrimaterjalide ning nende lahendusteni välja.
Vasta
#10

Olgu seadustega kuidas on, aga puuriga igapäevasõite sõites peaks tegelikult kiiver kogu aeg peas olema. Sinna vahtplastist FIA "pehmenduse" vastu saab isegi autost õnnetult välja ronides väga edukalt ööbikud laulma (isiklikult testitud avariiväljumise harjutuste käigus) ja ma ei taha teada mis õnnetuse korral juhtuma hakkab, ilmselt on pilt sarnane parajalt kõrguselt maha kukkunud arbuusile. Vahtkummist torusoojendus on veel mõttetum, selle võib rahulikult üldse poodi jätta, kasu on null.

Üldse mulle jääb arusaamatuks, miks seda puuri tänavale vaja on, lahe on ta umbes esimesed viis korda bensukas käies, edasi on juba tüütu kui kõik suud ammuli vahivad su võimlemist Smile Kui on enamvähem normaalsel tasemel Historic, mitte lihtsalt käepärastest vahenditest "stiilipill", siis peaks ju sellele suht kergelt tehnilise kaardi saama.

Täiendus: ja mis puudutab seda et "kas puur peab omama ka litsentsi", siis reaalselt kontrollitakse neid visuaalselt ja kui keevitused jms on korras ning lätlaste jaoks on mingi kopeeritud paber torude serdi kohta ka ette näidata, siis ei huvita see materjal ja värgid kedagi. Lõppkokkuvõttes oled sa ise see, kes seal puuris istuma hakkab.
Vasta
#11

keeruline, mis ma siis peaksin tegema kui mul on 1970a lääne masin mida hakati tootma 1962 ja kui ma üritan sellest ehtidada replica võidusõidu sõidukit ja seda pigem statoilis eputamiseks aga kui kunagi peaks peas plõks käima ja sooviks sellega ka mõnel vastaval võiduajamisel osaleda ning selleks sooviks sinna igaksjuhuks puuri installida. Kas selljuhul :
ostan vajaliku koguse tõmmatud toru (olles eelnevalt netis saanud tollal kasutatud toru diam)
valmistan sellest oma fantaasiat ja piltidel nähtud puuri, 6 autole kinnituva punktiga
ning mis siis saab, kas võin sirge seljaga euro ametiasutustes laiutada ja ka vajadusel mõnel üritusel osaleda kus puuri nõutakse ja muidugi ka farnkwurteri järel käija.
Vasta
#12

Jesper Kirjutas:Üldse mulle jääb arusaamatuks, miks seda puuri tänavale vaja on,....Kui on enamvähem normaalsel tasemel Historic, mitte lihtsalt käepärastest vahenditest "stiilipill", siis peaks ju sellele suht kergelt tehnilise kaardi saama.
Ma olen aru saanud, et tehnilise kaardiga masinaga sa ei tohi niisama hea-parema pärast punktist A punkti B sõita, vaid pead eelnevalt oma sõidud registreerima vmt. Paranda, kui ma eksin. Oma Historic vanakesega tahaks ma aga ilusatel suvepäevadel lihtsalt oma lõbuks ringi sõita aga samas tahaks osa võtta ka mõnedest raja/ralli üritustest. Olen vaadanud, et Saksamaal on mõnedel 30+ vanadel autodel puurid sees ja samas neil on ka Straßenzulassung s.t. võivad legaalselt avalikel teedel liigelda.
Vasta
#13

Eestit vist välismaailmaga vörrelda päris ei saa. Näiteks soomes vöib eestis möistes dragsteriga linna liikluses liigelda ja sama ka inglismaal.Eestis see vastu seda teps mitte teha ei tohi. Samas kui seadus lubas 25a pluss autole puuri sisse ehitada siis härrad seaduse silmad vist sellest aru ei saa, pruugi sa selgeks teha miilitsa onule et 68a bmw-l vöib säärane asi salongis olla jne. Karta on et see ei önnestu. Pagan nüüd vist tuli natuke OT a mis seal ikka.
Vasta
#14

Jesper, selleks on poltkinnitusega puurid. Historicus igati legaalsed ja arenenud läänes kasutatakse väga palju. Väljaspool võidusõite polditakse uksetala ja eesmine raam välja, sisse jääb tavaliselt vaid peakaar ja 2-ukselistel ka diagonaalid. Seal keegi ei istu ja tagaistme väljavõtmine on lubatud. Aga ei pea võtma, kui ei taha. Kusjuures puuriga vana kõrge istuga auto kasutusmugavus isegi koos ukseristiga on samasugune, kui C4 Vette või uute Lotuste oma.
Ahjah, mis puudutab puure veel: Wrangler on täiesti klassikaline puuriga auto ja Kaspari oma suht palju kasutanuna ei ole need polsterdatud torud küll seganud. Ei esi- ega tagaistmel.

See, et puuriga autoga oleks õige sõita kiivriga - nõus. Turvasüsteemid toimivad effektiivselt vaid koos. Kuid jutt käib vanadest autodest! Jätame kõrvale omast ajast 10-20 aastat ees olnud Saab99, Volvo 200-seeria ja Mersu S-klassi. Jääme sellise "tavalise" vanaaegse rallireplica juurde. Näiteks minu hetkel 100% originaal Valiant, Scott Harvey tegi sellisega tegusid isegi Monte Carlos (naljakas aga ilma igasuguse turvavarustuseta, isegi peatugesid ei pandud). Rohkem ja kõvemaks paljaks plekiks ei olegi teda võimalik ehitada, ainsad "pehmendused" kogu autos peale istmete on enda tehtud paksud päikesesirmid. Lisaks peatugedeta ja lukustuseta seljatugedega diivan, turvavöid pole jne. Paigaldades sinna puuri koos pehmendustega, mingid klassikalised sportkorvid istmeteks, mingisugusedki inerts-tuvavööd (on olemas võimalus, sest b-piilarist on Soomes polt läbi toodud), muutub auto kohe oluliselt ohutumaks just esiistmel viibijatele. Aga ka tagaistujatele, sest praegu ei takista isegi esiistme seljatugi niisama äkilisemal pidusrdusel (võib paigaldada lisavarustuses olnud Wilwoodi kettad ette) eesmist kas rauast armatuuri või mittelühenevat roolisammast hammustama pressimast ja üle esiistuja tihendiga esiaknast välja lendamast. Lendamist pole proovinud aga korra on mulle selga küll tuldud ja vaid roolist kinnihoidmine päästis hammastega rooli katsumisest.
Edit: pilti ka, on mõtteis mõlkunud Monte Carlo ralli 1964 Valiant:
[Pilt: jpg.php?shp06.jpg]

Ehk vaadata tuleb esiteks laiemalt ja teiseks iga auto ning selle otstarbe puhul eraldi. Jah, 70'te autod on enamasti juba natukenegi polsterdatud piilaritega, armatuuridele on paksendused lisatud - näiteks sama kerega Mossed plekist 60'te 408 vs "pehme" 70'te 412, mõni suisa tänapäevase turvakerega. Kuid seaduse jaoks on täna üle 25-aastased kõik ühesugused vanakesed ja ei ole mõeldav hakata tegema mingit nimekirja autodest, kus "on niisamagi tore, ohutu ja mugav".
Vasta
#15

Selline oleks ju mõistlik lahendus, et saad vajadusel väljavõtta .
Vasta
#16

[Pilt: 0224082031km5.jpg]
kui juba piltideks läks, siis see pilt on analoogsest autost nagu minul, mille üks usa tüüp omale installis replicate (õigemini tal on originaal + puur) sõiduks, päris nii hardcore puuri vast silmas ei pea, aga siiski, kui legaalne see meie oludes on?
ahjaa see auto valmis kujul selline:
[Pilt: rc0821671yl7.jpg]
Vasta
#17

PlyVal64 Kirjutas:Kuid jutt käib vanadest autodest!

No puuriga ja kiivrita on see sama auto ceteris paribus ohtlikum kui puurita ja kiivrita, mingi täiesti mõttetu linnakõksu pärast ei tahaks nagu ka pead vastu toru pooleks lüüa. Muidugi see on igaühe oma asi tegelikult.

Lihtsalt ma arvasin ka mitte eriti kaua aega tagasi et jube änksa on sõita puuri, kleepsude ja muude viledega autos bensukasse, visata hooletult püstol paaki ja teha nägu et kõik on nii nagu peab. Oligi, umbes 5 esimest korda Smile, aga pärast paari kuud viskab see koogutamine ikka väga ära, mis siis et sõitmist on ehk kord nädalas. Ma ei kujuta ette kui peaks "kohustuslike" käikude asemel sõitma "niisama hea-parema pärast" puuriga ringi, ilmselt lendaks sinna suht kähku relakas raginal sisse. Muidugi kui on välja polditav, siis on teine lugu, anoh ma pakuks et see polditav jääb stiilisõiduki puhul ka suht varsti kuurinurka vedelema.

Selle Kalacompany pildi peal olev puur on küll umbes nii mõttekas oma ehituselt, et sama hästi võiks selle teha ka mustaks värvitud plasttorust, on lihtsam, odavam ja välimuselt sama hea. Bemmi puuri küsimusest ma ei saa aru, et mis mõttes legaalne? Kui sinna paar toru juurde panna, siis ilmselt saaks EMV-l rajale küll Smile
Vasta
#18

Jasper sa vist ei saa asja möttest aru väga. Et plast torudest vöid puuri teha mingile vw golf 3-le sisse. et vinge aga kui jutt juba replica racerist käib siis peab asi ikka olema rauast ja nii nagu vanadel Headel aegadel oli.
Bemmi puuri kohapealt legaalne selle suhtes et kas Eesti ARK selle ka tänava kölbulikuks kuulutab. Kuna jah peab tödema et kui puuriga auto nn "tavaautoga" kokku puutub siis tavaauto saab märksa rohkem viga kui puuriga liikur, sellest ka küsimus kas legaalne vöi mitte. Omast kogemusest tean et ARK sellest umbes lähtubki nii silma järgi.
Vasta
#19

Lamp, ARK lähtub vaid ja ainult seadusest tulenevast määrusest nr.50 ja kogu lugu! See ongi kogu aeg suurim probleem, et inimesed lasevad ARKl lamba kombel muudkui lähtuda ja lähtuda. Nad võivad näiteks pesse lähtuda. Oli meil siingi offroaderite võitlusloo link Land Roveri teemadel, ARK arvab viimasel ajal liiga palju.

Aga Jesper, jutt käib replicatest, mis on küll kõvatamise autod aga kindlasti mitte igapäevasõidukid. Ja paljusid neist ei plaanita ka FIA passiga varustada... vähemalt kohe... loodetavaltBig Grin
See ongi, et ehitad rahulikult replica valmis ja mitte kellelgi ei ole mokakobinat. Kõiksugu serte ja tõestamisi läheb vaja siis, kui soomlasest (pidi olema lähim tunnustatud spetsialist) hakkab selle FIA historic-passi asju tegema. Saage aru, üle 25-aasta vanune auto peab vastama vähemat... jne. Kõik, rohkem ei ole mitte üks asi ARKsse (siia alla käib ka ülevaataja) puutuv. VIN-koodi pikkus, isted, roolid, tuled, kuspool rool asub jne. Kui tahavad hakata peetima, peavad must-valgel tooma välja auto tootmisaasta tehnilised tingimused ja, seejuures pole üldse selge, kas Eesti või tootjamaa omad, näitama ette koha, kus on KEELATUD konkreetse auto kallal tehtud tegevused. Kui nüüd hakata vaatama, siis peaks neil olema 100 aasta kohta iga aasta jaoks sellised tingimused ning seda iga autosid tootnud maa kohta eraldi.

Ma paluks näiteks Otosani toodetud Anadol A1 kohta käinud Türgi tehnilisi tingimusi aastast 1970. Igavene äge ralliauto oli, kui wikipediast vaadata:
[Pilt: Anadol_A1_at_the_1970_Kocaeli_Rally_in_Turkey.jpg]
Vasta
#20

ehk siis pidasin silmas, milline peaks olema vanaauto puur, millega meil võiks sõita tänaval ja millega soovikorral saaks osavõtta selliste autode sõitudest niiet asi oleks reeglipärane ja mille puhul ei peaks mingile organisatsioonile serdi eest maksma ca 20k+ raha. Ehk kui ma ehitan auto ilma puurita ja ajad muutuvad ning soovin osaleda mingil vastavajastu autode sõidul ja mulle õeldakse : "aga sa ei saa, sul pole puuri" või ma panen algeslet puuri ja siis õeldakse "aga kus on sert" või veel hullem "kuule mees, selverisse sa nüüd sellega küll ei sõida, vaid kordus üv-le lähed hoopis"
või tuleb juhinduda plyvali jutust, et tee mis tahad, niikuinii on sul õigus, kuid ka seljuhul jääb õigus vaid võimudega võidelda (kas ka õiglus ei tea ju).
igaljuhul peaks ühe kõne ark-i ka tegema, krt tahaks ikka nende üldarvamust teada seda vist proovin järgmine nädal teha.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne