Nõukogude Autod, millega valitseti maailma
#1

Teen eraldi teema ja pakun välja ühe tõsise (just selle omamoodi morbiidsuse tõttu) vanatehnikaparaadi- ja näituse mõtte. Sellise, millega võiks Eestile ja meie vanatehnikakultuurile üleilmset tähelepanugi tõmmata. Aga see vajaks mitmete osapoolte koostööd ja tahtmist.

Nimelt on Eestis olemas kõikide selliste autode päris korralikud esindajad. Ainus, milles ei ole kindel, on hetkel ZIS 101 aga kindlasti on seegi olemas.
Hakkame siis pihta nimekirjaga autodest, millega sõitsid CCCP'i vägevad ja sõjaväelised otsustajad aga ka repressiivorganid. Ehk see seltskond, keda kogu maailm kartis. Peaaegu kõik on ka sitikmustad.

ZIS 101
ZIS 110, Heino Jaanusel olemas
M-1 ehk "Emka", usun, et härra Elleri oma on ikka alles!
GAZ 11, Rene Levollil olemas
ZIL 111, Valeri Kirsil olemas
GAZ 12, neid on mitmeid
M-20 Pobeda, kas mustad olid?
GAZ13 ja 14, Kuusalu Autobaasist saab kindlasti, neid on mitmeid
GAZ 21, mustasid mitmeid
GAZ 24, sama asi
GAZ "Volga" V8 KGB, kahjuks uuemad mudelid 31013, 2 tk Riho Merila
ZIL 118 "Junost", super saatebuss vägevatele
URAL miilitsamotikas, vähemalt 2 autentset olemas, kui mitte rohkem

Need on nüüd sõiduautod, millega sõitis kogu CCCP'i poliitiline ja sõjaväeline ladvik. Nendest autodest valitsetigi maailma.

Siia lisame veel ka otsesed sõjaväelised rohelised teenistusautod, millega sõitsid väljaspool linna väeosade ülemad maastikul ehk mehed, kes reaalselt oleks viinud täide korraldusi tuumarünnakut avada, strateegilisi pommitajaid välja saata jne.

GAZ 67, neid on mitmeid
GAZ 69, ka mitmeid päris õigeid asju. Siimsenil oli üks selline perfektne militaar aga eks neid on veel
UAZ 469 reduktorsillaga, kindlasti leiab ka sellise
Raskemootorratas M/Ural

Veoautod võiks isegi mängust välja jätta, nendega teostati jõudu ja hirmu aga noh "ilu pärast" ZIS 5, GAZ AA ja AAA, MAZ 200, GAZ 51, ZIL 157 ja 164. Ka need on kõik olemas ja heas või super näitusekorras. Jalisaks ka need maailma esimesed 4X4 autod, M-410N ja M-72, kõige esimest ei saa.

See on nüüd autopark, mille seest, läbi ja kaudu valitseti hirmuga pool sajandit kogu maailma. Ja meil on see kõik olemas!!!
Pakuks, et Volga Selts võiks olla see tugev organisatsioon, kes sellise üritusega võiks hakkama saada, omanikud "ära rääkida" ja tehnika kokku koguda.
Vasta
#2

PlyVal64 Kirjutas:See on nüüd autopark, mille seest, läbi ja kaudu valitseti hirmuga pool sajandit kogu maailma.

See aeg on õnneks möödas. ...Cool See hirmuaeg.

Minu vanaisad, mõlemad, läksid kasutades seda autoparki "külmale maale"...Üks tuli 10e aasta pärast tagasi, teine jäigi sinna.
Alles on vaid kirjad, kus nad palusid endale villaseid sokke ja sigarette (et leiva vastu äri teha) saata...

Vanaemad passisid koos lastega (kes nelja, kes viie, sealhulgas minu ema ja isaga) metsas ja kuulasid hirmuga selle autopargi hääli...Mõne päeva pärast saab sellest täpselt 60 aastat... (ka seda võiks tänased eestlased teada...)
Ja töötasid hiljem kolhoosi laudas lüpsjana oma ENDISTE lehmade juures...Lihtsalt sellepärast, et süda ei kannatanud vaadata, et keegi teine nende kallikesi talitab...

Või tahab seda aega keegi tagasi?
Vasta
#3

stihl Kirjutas:Või tahab seda aega keegi tagasi?
Seda aega ei tule kohe kindlasti, nagu ei tulnud tagasi ei ristirüütlite ajad, "keskaegne pimedus", rootsi aeg jne. Kõikide nende käigus on põlisrahvust arutult notitu. Kas Sa kardad siiani hobust, mõõka, raudrüüd, kirikuõpetajat jne? Ehk selline teemakäsitlus on demagoogia.

Aga mis aeg võib tulla, on moslemite valitsusaeg ja see saab veel hullem olema. Kuna on autofoorum, siis mis on rikaste moslemite lemmikautod? Ikka need kõige uhkemad, kallimad ja luksuslikumad. ZIS'i-ZIL'i tagapingit jagatud venekeelsel tapmiskäsul minevikust ja Maybachi tagaistmelt tulevikus jagataval samasugusel araabiakeelsel käsul on aga TÄNA suur vahe sees. Üks on ajalugu, mida mäletades oskame tulevikku selgema pilguga vaadata. Teine aga olukord, mida ajalugu tundmata lubame iseenda õuel tekkida.

Simpel as that?
Vasta
#4

Muidugi on minu jutt demagoogia.


Aga keegi ei saa mind ilma vägivallata sundida ka NKVD autoparaadi vaatama ja rõõmuhüüetega tervitama minema sundida.
Eriti märtsiküüditamise aastapäeval...

Mis puutub moslemitesse, siis tulevikku ennustada pole mõtet, niikuinii läheb puusse...Smile
Hetkel on nad 99,9% ikkagi sõbralikud. Ja autosid see nende süsteem kah suurt loonud ei ole...Ainult kasutavad.
Vasta
#5

PlyVal64 Kirjutas:M-20 Pobeda, kas mustad olid?

Ei olnud.

Olid beeþid, pruunid, kollased, tumerohelised, hallid, sinised ja sellised hallikasvalged.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#6

Huvitav ettevõtmine paistab olema,tean et Rakvere küljeall on ühes kohas kuuriall MAZ 200.
Vasta
#7

Miks V8 Volgad "kahjuks uuemad"? Kas Eestis on kellegi omanduses Junosti buss?

Ja veel. Tõmmata paralleele autode ehk asjade ja võimu, kurjuse vms vahel on kummaline. Seda teevad siiski inimesed ja ainult inimesed. See auto võib sümboliseerida riigikorda ja neid inimesi kes seal olid kuid sama hästi võib seda NLs valmistatud kruvikeeraja või Mustamäe.
Vasta
#8

Raudteehull Kirjutas:Huvitav ettevõtmine paistab olema,tean et Rakvere küljeall on ühes kohas kuuriall MAZ 200.

Virumaa UNIC Klubi oma peaks olema.

IZ-412 74a. 2*IZ-412 IE 88a. IZ 2715 87 a.
Vasta
#9

ZIS 101 - tuntud, kui "Muuga ZIS" - asukoht oli veidi aega tagasi Palmse mõis.

Lugupidamisega,

Grupp Seltsimehi

GAZ 31013 ('92&'93), ZIL 131 '80
Vasta
#10

Minu jaoks huvitav tähelepanek on see, et tegelikult oli GAZ-51 mootor juba 1940. aastal olemas. Nt. GAZ-11-73-l ja selle erimitel on 6 silindriline mootor täpselt sama töömahuga mis 51-l.

Puruks ja pool pööret tagasi!
Vasta
#11

Mossemees Kirjutas:Minu jaoks huvitav tähelepanek on see, et tegelikult oli GAZ-51 mootor juba 1940. aastal olemas. Nt. GAZ-11-73-l ja selle erimitel on 6 silindriline mootor täpselt sama töömahuga mis 51-l.

GAZ-51 mootor on Dodge D5 mootori replika (algselt 1926), millel on tollmõõdus asjad meetermõõduga asendatud. Stalin saatis 1936 Gorki tehase noore ja andeka konstruktori Andrei Lipharti (kelle veres muide voolas baltisaksa veri) USAsse ülesandega uurida sealseid mootoreid ja teha eel-leping neist parima tootmislitsentside sisseostmiseks.

Nii tekkis emkale kuuene reasmootor (tähis GAZ-M-1 asendus selle käigus GAZ-11ga), mis hiljem veidi muudetuna pandi 51le/52le ja ZIMile ning kaks silindit kaotanuna Pobile ning 69le.

Ja et ta hea ja töökindel asi oli, näitab see, et viimased R6 52 mootorid valmisid Gorkis veel 1990ndatelgi.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#12

cesium Kirjutas:Miks V8 Volgad "kahjuks uuemad"? Kas Eestis on kellegi omanduses Junosti buss?

"Kahjuks uuemad" tõenäoliselt seetõttu, et mitte 21 ja 24 kerega.
Junost.
[Pilt: zil118.jpg]

loll on loll olla.
Vasta
#13

Kui miilitsamotikas oli listis, siis miks ka mitte miilitsavillis:

http://www.suhtesepp.com/wp-gallery/Erin...CT0224.JPG

Omaniku kontakti kaotasin kahjuks ära, kui küll ta välja tuleb. Eestimaa on väike.

Pulmasõidud vana Volgaga, saunabussi ja RAF "Kutsikas" rent - www.suhtesepp.com
Vasta
#14

PlyVal64 Kirjutas:M-1 ehk "Emka", usun, et härra Elleri oma on ikka alles!

Vist eelmisel suvel nägin seda Smile
Vasta
#15

Tsiteerides klaasikut:"Litsid mehed need Vargamäe mehed!" . Priit võiks siit uue bestselleri kirjutada, kuidas Mäe- ja Oru-mehed vägikaigast veavad. Ilmakaarte järgi saab formaalselt küll tehnikat jagada, kuid sellel puudub sisu ja õiget üritust nende järgi ei tee. Selle järgi võib äärmisel juhul kunagi vanatehnikamuuseumis saale (talle) nimetada. Tehnika ajalugu on ikka üks tervik, nagu ka meie elu enne ja pärast augustipööret.
Vasta
#16

kris Kirjutas:Kui miilitsamotikas oli listis, siis miks ka mitte miilitsavillis:

http://www.suhtesepp.com/wp-gallery/Erin...CT0224.JPG

Omaniku kontakti kaotasin kahjuks ära, kui küll ta välja tuleb. Eestimaa on väike.

Omaiku kontakti saab vajadusel minu käest.
Vasta
#17

MTJ juhataja Kirjutas:Ilmakaarte järgi saab formaalselt küll tehnikat jagada, kuid sellel puudub sisu ja õiget üritust nende järgi ei tee.

Vastupidi, just ilmakaarte järgi saabki autosid aastatest 1940-1990 jagada. Mitte millegi muu järgi, sest suur enamus selle aja autodest olid ühel või teisel viisil "poliitilised". Poliitika ja kurjuse impeeriumi käsi on mõjutanud maailma autondust rohkem, kui esmapilgul suudame ette kujutada. Tegelikult on praegu paras aeg hakata toimunut lahti mõtestama. Nüüdseks on meil olemas piisavalt pikk ajavahe ja ka teistsugused kogemused, et hoomata raudse eesriide taga toimunut ja mõista selle impeeriumi tegelikku võimsust maailma ja inimeste saatuste üle.

Näiteks seda, mis tehas oli reaalselt maailma Nr.1 autotehas. See oli Gorki autotehas GAZ, kes võistles selle koha eest konglomeraat General Motorsiga. Kõik ülejäänud olid järgmise taseme tehased, BMW, Mercedes ja kõik muud väga häid autosid ehitanud tehased ja nende juhid ning peakonstruktorid ei määranud maailmas suurt midagi. Autondus ise on siiani ikkagi suhteliselt olematu tähtsusega globaalpoliitika kontekstis. Samas auto liiklusvahendina ise on maailma totaalselt muutnud.

Auto arengu, tehnilise täiustumise, ilu ja kõige muu meiesugustele ahvidele meeldiva kõrval, milles oli GAZ vast tagapool isegi Varssavi pakti riikide teistest autotootjatest, vabast maailmast rääkimata, määras selle tehase toodang valmisautodega ja tohutu lõpmatu hulga alusvankritega erinevatele autodele 1/6 maismaapinna ehk sel ajal 1/2 arenenud ühiskondade käsutada olnud pinna elu ja tegevuse. Seda tegi ÜKS tehas. Kui poliitilised jõukeskused olid Moskva ja Washington, siis autonduse raskuskeskmed olid Detroit ja Gorki.

Tegelikult tuleb seda aega vaadates sisse tuua ka Minsk. MAZ ja MTZ on samamoodi üliolulised, Minski traktoritehas oli ju Nr.1. Mis on omamoodi pull, kõik need toimivad tänase päevani. Kui edukad nad on, seda ei peagi hindama. Nõrgad nad ei ole. Uljanovsk tänu UAZ maastikuautole ja 4X4 bussidele on ka oluline. Toljatti ja Kama tehased on juba hilisem muusika, kellest Lada oli puhtakujuline "pakasuuha", et näidata maailmale, kuidas Nõukogude võim "hoolib" oma inimestest. Reaalselt ei vajatud seda tehast, see oli Hruðtsovi sula tagajärg. See on vist ka ainumas CCCP autotehas, mis ei tootnud sõjatehnikat ja mille toodang ei kuulunud militaarkoosseisu? Vähemalt kohe mul ette ei tule. Võin ka eksida, targemad parandavad.

Nõukogude auto on absoluutselt erinev Lääne autost, tema lahtimõtestamisel ei tule laskuda disaini, tehnilisse täiusesse, kvaliteeti ega uhkusesse. Muuseas, neile saab vastu panna Saksa tehnika aastatest 1933-1945. Mercedese või Horchi spetsiifiline ukseklõps võis juudile tähendada kiiret koonduslaagri teekonda aga ka paljudele omamoodi "maailma valitsemist". Samamoodi võib GAZ51 öine ukseklõps meenutada 60 aasta tagust teekonda loomavagunis aga siiski enamusele elavatele meenutab ta heinalõhnast suve, kus nõukogude lapsel oli elu kui lilleaed. Sellele vihjas mu kallis kaasa, kui nautis jälle kord GAZ63 ukse sulgumist Põltsamaal. Temale tõi see meelde isa, puhtija-laadija ja kevadkülvi Järvamaal. Seesama ukseklõps on juba suur osa kogu nõukogude autondusest. Neid erinevaid klõpse oli nii vähe, et iga laps suutis ka ilmeksimatult öelda, millega parasjagu maja ette tuldi. Oli see ZIL krusa, Lada, Mosse või takso-Volga. See ongi CCCP toodangu erilisus vs muu ilma toodang - see oli ülimalt monotüüpne ja selle monotüüpse toodanguga on üles kasvanud 5 inimpõlve.
Vasta
#18

Julgen eelkirjutajat parandada selles, et küüditajad sõitsid " Studede" ja Gaz- MM- dega, vahel tuli uue korra loojate voor vastu ka regedel, punaväelaste püssitäägid kõrgumas õnnetute kohal.

Terv. Veteran.
Vasta
#19

Veteran Kirjutas:Julgen eelkirjutajat parandada selles, et küüditajad sõitsid " Studede" ja Gaz- MM- dega, vahel tuli uue korra loojate voor vastu ka regedel, punaväelaste püssitäägid kõrgumas õnnetute kohal.
60 aastat tagasi ehk 1949 olid siiski kasutusel juba ka GAZ 51 veokad. Kuskil on isegi mingit pilti sellest faktist nähtud. Kindlasti olid kasutusel ka ZISid, YaAZ 200 hästi ei usu. Aga siiski oli absoluutne enamus ameeriklaste lendliisi tehnika.

Kui nüüd rääkida Eesti okupeerimisest ja küüditamistest, siis oli puhtal Nõukogude tehnikal kohe 100% kindlusega kogu operatsioonidest väheoluline osa. Põhitöö käis siiski igakülgse ameeriklaste abiga. Pole GAZ-AA ka muud, kui sõbralik Ford. Aga jah, need Studed jms siia lennutatud stuff, kindlasti ka lugematu hulk uhkemaid Saksa ja USA sõiduautosid kommude persete all. Tuliuue GAZ-tehnika said sel ajal omale istumise alla ikka vaid kõige vägevamad, äraandjad-kulakukstegijad meie endi eestlaste seast sõitsid Horchide, Mersude, Opelite, Chevide jms "vanarauaga". 1 NKVD GAZ pole võrreldav 10 kommunärakast popsi käsutuses olnud Mersu või Bemmiga. Kulakuks võisid muutuda ju isegi sellesama auto pärast, millega pärast mingi tolgus uhkelt ringi sõitis. Olga Lauristin näiteks, Jaak ja Marju süles...
Vasta
#20

PlyVal64 Kirjutas:60 aastat tagasi ehk 1949 olid siiski kasutusel juba ka GAZ 51 veokad. Kuskil on isegi mingit pilti sellest faktist nähtud. Kindlasti olid kasutusel ka ZISid, YaAZ 200 hästi ei usu. Aga siiski oli absoluutne enamus ameeriklaste lendliisi tehnika.
No selle uks päris sellist klõpsu küll ei teinud nagu ilmselt mõeldakse aga see selleks. Rohkem huvitab mind see pilt faktist! Kohe väga huvitab! Oli see kuskil kirjanduses või mõnel tuttaval? Äkki on veel ülesleitav?? Vähemalt korraliku koopiat sellest fotost ma tahan/tahaksin küll! Ja kui on kuskil tuttavate albumis siis ma usun, et Toompea 8 sooviks üks asutus ka sellest pildist koopiat, kui neil pole muidugiRolleyes
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne