Minu 1940-nda aasta Adleri jalgratas.
#1

Pika kaalumise peale sai siis lõpuks otsustatud teha oma Adleri jalgratta kohta eraldi teema, kuidagi vähe on olnud juttu siin foorumis Adleri jalgratastest. Ajendas mind seda teemat tegema minu võhiklikkus vanade jalgrataste suhtes ning hea oleks saada asjatundjate ja spetsialistide hinnangut või näpunäiteid, kuidas temaga edasi toimetada. Vabandan veel kord oma võhiklikkuse suhtes!
Algatuseks siis mõned illustratiivsed pildid rattast, kvaliteet ei ole kõige parem, sest pildid on tehtud hämaras.
[attachment=29839][attachment=29838]         [attachment=29835][attachment=29834]         [attachment=29830][attachment=29829]             [attachment=29825]
Jalgrattast ja temaga seotud legendidest siis niipalju algatuseks.
Minu kätte sattus see Adleri jalgratas paar aastat tagasi, oli hästi hooldatud ning sõidukorras, välimuselt muidugi oli vajakajäämisi, nagu nii vanadel jalgratastel ikka. Olen nüüdseks temaga suviti ikka sõitnud, ratas on hea ja kerge jooksuga, tehniliselt heas korras, laagri lõtke ei ole, pidurid töötavad. Ainult, et välimusega oleks aeg midagi ette võtta, seepärast soovikski nüüd kaasfoormlaste ja spetsialistide abi. Ehk kui palju ja mis originaalsusastmele oleks mõtekas teda viia-taastada. Võib tekkida oht, et taastan ta üle, mis ei ole sugugi hea! Või kui palju on selliseid rattaid liikvel, kui väärtuslik selline jalgratas ültse on, kas tasub temaga suurt vaeva nägema hakkata!
Legend selle ratta kohta kõlas järgmiselt, kui tõene see olla võib, mina öelda ei oska, kirjutan endise omaniku räägitu siia Teile lugemiseks. Kui need legendid vastavad tõele, kas siis tõstab see selle isendi väärtust, või hoopiski langetab, või kui on tõesti toimunud sellised ümberehitused ratta juures, mis legendist selgub, kuidas siis on mõtekas seda ratast taastada!
Olevat ostetud see jalgratas uuena otse poest 1936-ndal aastal, mis muidugi on kahtlase väärtusega jutt, sest ratta tagarummut leitsin mina aasta-arvu, mis viitas aastale 1940-nd. On olnud see jalgratas kogu oma eksistentsi vältel ühe perekonna omand läbi põlvede ja olevat olnud kasutusel kuni minu kätte sattumiseni. Endised omanikud on olnud head ja hoolsad peremehed, selles mõttes, et tehniliselt on ratast hästi hooldatud ning korras hoitud. Osteti poest tema meesterahva rattana, kuid Saksa sõjaväe saabudes olevat lasud see jalgratas töökojas ringi teha naisterahva rattaks, et päästa oma varanatuke sattumast Saksa sõjaväe valdustesse. Nimelt oli Saksa armee konfiskeerinnud elanikonnalt meesterahva rattad oma sõjaväe tarbeks ja et selle Adleri ratta sattumist sellisesse rolli, otsustasidki omanikud ümberehituste kasuks. Kas see legend tõele vastab, ei oska öelda, justkui oleks näha mingeid ümberehituse jälgi ja ei ole ka, seda on näha ka pildilt number 14-st. Juhin tähelepanu ka raami keskosa alumisele ühendustorule, mis on kahtlaselt sirge, kas tema peabki selline olema?
Raami number on natue arusaamatu, selles osas, et esimene number on imelikult pressitud, justkui oleks number 1, kuid kindel ei ole. Eeldusel, et esimene number on 1, oleks raami numbriks 1276701. Piltidel ka näha.
Ratta komplektsusest on puudu järgnevad osad:
1. Õiged rehvid.
2. Jalgratta pump.
3. Lenkstangi käepidemed.
4. Ratta raami esiosal olev ADLER-i embleem
5. Esporitiiva ehis embleem (kujund)
Kindlasti unustasin midagi mainimatta, eks eksperdid oskavad täiendada nimekirja.
Kehvas seisus on hetkel sellised ratta osad ja detailid:
1. Raami värv, aeg on teinud oma töö, aga on märgatavad ja aimatavad dekoratiiv jooned, kuid mitte täielikult.
2. Ratta veljed, kroom on väga halvas seisus ja dekoratiiv disain jooned sammuti, kuid on nähtavad osaliselt.
3. Poritiibade olukord on rahuldav, kuid häda on just dekoratiiv joontega, need on kohati maha kulunud ja tagaporitiival olev Adleri märk on sammuti kulunud ning osaliselt ainult aimatav!.
Lisadena on olemas heas korras:
1. Firma RADSONNE esituli
2. Sama firma dünamo.
Mõlemad on heas korras ja väljanägemine hea, kuid võivad olla uuemast ajast, kui jalgratas ise.

Eelnevat siis silmas pidades, ootaks nõuandeid, mis ja kuidas edasi toimida selle jalgrattaga? Kui keeruline on hankida sellele jalgrattale puuduvaid osi, kas neid ültse on liikumas. Kõik asjalikud nõuanded on teretulnud, kordan veel, et ise olen suhteliselt võhik vanade jalgrataste osas!
Ette tänades ning asjalikke nõuandeid ootama jäädes!


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Vasta
#2

Väga hea ! Siin on tõesti Adleri ratastest viimasel ajal lubamatult vähe juttu olnud !
Ratas on ilmselt tõesti ümber ehitatud, sellele viitavad meeste ratta sadul, tööriistakott ja ka raami ebatavaline ülemine toru.
Osi on saada, saksamaalt saab tellida, osta laatadelt, ebay.de -st ja ka kohapealt võib asju leida.
Raaminumbri järgi saab aastat mingil määral selgitada. Kui esiratas-tagaratas (veljed) sarnased, siis võiks nagu olla ikkagi 40-nda aasta oma.
Lenksu käepidemeid pakutakse isegi Adleri embleemiga replikaid vist. Ka vesipilte-kirju teoreetiliselöt võimalik saksast tellida.
Minu silmis see legend väärtustab asja, igal juhul ei vähenda !
Konkreetse taastamise kohalt - sõna Valdole ! Eks kõige koledam ole porilaudade / velgede ülekroomimine. Kas seda teha, tuleb otsustada, eks sõltub muudest tehtavatest sammudest.
http://www.fahrradsammler.de/nummern/adler.pdf
Peaks ikka 1940 õige olema.
Omal on ilmselt 30-nda aasta naiste Adler, see küll erinev mudel. Eks Valdo kirjutab ka, mitu Adleri "rapet" tema erakogu laoruumides onSmile.
Suur tootja ja rattaid leidub, midagi üliharuldast ei ole aga igapäevane asi ka ei ole ja igal juhul tasuks asjaga tegeleda, kui huvi selliste vigurite vastu on.
Kirjutan suure erutusega veel...Big Grin
Tagaporilaual puuduvad "kleidivõrgu augud", mis naiste rattal peavab olema. Sellise sarnase raamitüübiga naisterattaid tehti ka , aga ilmselt mitte Adler 1940-ndal aastal. Armastasid analoogseid, tavaliselt ülemise toru suurema kaarega (tihti peenem kui alumine toru) teha inglased, aga tegid ka sakslased, aga rohkem 20 - kuni 30 ,ma pakuks.
Pump ja rehvid pole minu arvates üldse kõne väärt. saksamaalt võimalik tellida ka firmade reklaambroþüüre, aga tihtipeale ei leia sealt täpselt sellist mudelit, nagu meile siia on sattunud (eksportmudelid?) ja erilist infot sealt ei leia aga midagi ikka.
Vasta
#3

Aitähh, esimeste nõuannete eest!
Võrgu auke tagaporitiivas ei ole ning ei ole sellel poritiial ka kunagi olnud. Esi ja tagarattad täiesti ühesugused, ühesuguse disainiga ning rummudki täpselt ühe tootja omad ning identsed täielikult!
Kolmandal pildil, on justkui näha ka ülemise toru algne kinnituskoht, selline ümmargune vase laik on näha. Võin muidugi eksida!
Vasta
#4

Äkki juhtub kellegil olema pilte selle aja Adleri jalgrattast. Või kui paljudel foorumi kasutajatel on Adleri jalgratas?
Vasta
#5

(23-04-2009, 16:52 PM)carrec Kirjutas:  Äkki juhtub kellegil olema pilte selle aja Adleri jalgrattast. Või kui paljudel foorumi kasutajatel on Adleri jalgratas?

Minul peaks vähemalt kolm tükki olema. Üks on meesteratas umbes samast ajast mis Sinulgi (täpse aastaarvu pean aastaarvu järgi määrama). Teine on meesteratas 1922. aastast (haruldane on Torpedo-tagarumm 40 kodaraga). Kolmas on naisteratas (jäänused) ca 1930.a.

Pilte... peab lihtsalt tegema. Pole kogu mu erakogu üle pildistatud.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#6

Foorumist eriti jalgrattahuvilisi ei leia, nii ühekäe sõrmedel lugeda ! ja Adleri rattaid ka foorumlastel eriti ei ole (või varjavad sedaToungue). Pilte otsi ise, näiteks kohas nimega internet võib olla mingeid pilte, pane otsingusse Adler fahrrad ja asi võib hakata argnema. Panen alustuseks brasiillaste 2 pilti, üks hilisem, teine varasemast ajast, aga ilusad värvilised vaadataCool, sealt saab ka brasiilia keeles (või kui seda ei oska, siis portugaalia omasRolleyes) juttu lugeda.
http://www.bicicletasantigas.com.br/arqu...ria/i3.htm

Rootsi lehel galeriis A tähe all 2 väikest pilti meeste Adlerist
http://www.cykelhistoriska.se/cyklara.htm

Ilusate piltidega saksa ratastest (ka väidetavalt 35-nda aasta meeste Adler)
http://www.rembetis1.de/index.php?id=14

Need sellised üldised mulle teada lehed, spetsiaalselt ei hakka otsima, kuna endal sellise Adleri teema vastu konkreetset huvi pole. Omal varasem naiste mudel, puudu silt ja kirjad raamil, sadul, nipet näpet...
Vasta
#7

Suur-suur tänu, linkide eest! Saan mingi ettekujutuse nüüd Adleri ratastest. Seal olevatel piltidel, ehk varasematel mudelitel tundub, et on Suur ketiraras hoopis teistsuguse disainiga, sama puudutab ka sadulat. Embleemid rattal on ka erinevad. Kas vedav suur ketiratas ja sadul võisid muutuda 36-nda aasta rattal 40-nda aasta rattaga? Rummud tunduvad olevat samad, Torpedo toodang, nagu minu rattal. Embleemi osas läks olukord muidugi tunduvalt segasemaks ja sama ka esiporitiiva ehis kujundi osas.
Endal ei ole aega olnud otsia ning tegeleda, siinses foorumis on tõesti vähe tähelepanu pööratud Adleri ratastele ja vist paaris postituses on ära mainitud Adleri jagratas, sellest on viibinud ka rattale korraliku välimuse andmine paar aastat, suvel on kannatanud temaga sedasi ka sõita.
Mis te arvate, kas on mõtet teda täiesti originaal konditsiooni püüda taastada, ehk siis raamie teha ka dekoratiiv jooned nagu algselt on olnud? Selline küsimus tekkis päevakorda seoses sellega, et raami on muudetud ja päris originaali teda nii ehk naa ei saa.
Väga vabandan, kui tundub loll küsimus või postitus!
Vasta
#8

30-ndate teisel poolel vb ka veidi varem toimus Euroopa jalgrattadisainis mõningaid muutusi. Seoses jõukuse ja turu konkurentsi kasvuga hakati rattaid rohkem tuunima. Vedavad ketirattad said spetsiifilisemaid kodardusi, saksa, rootsi, eesti ratastele ilmusid porilaua embleemid/märgid ja mõeldi välja muid vigureid. Osaliselt olid need elemendid ka juba varem kasutusel ka.
Konkreetselt - üks tootja võis kasutada ka erineva kodardusega ketirattaid ühel ajal. Sellisel hilisel (mei jaoks) rattal peaks üldiselt olemagi 3 kulliga ketiratas, alum. kullimärk porilaual ja alumiiniumist sinisega raamimärk. Umbes midagi nagu sellel viimasel saksa lehel see meeste mudel.
Sadulatega on ka nii, et võisid olla mudelitel erinevad sadulad, erinevate tootjate omad - näit. Lepper, Wittkop jne. , ratta mark võis olla nahale pressitud ja mitte.
Lisaks olid omaturu mudelid sageli erinevad eksportmudelitest. Kõige elementaarsem - euroopa kasutas rohkem traatrehve, Eestis olid aga peamiselt haakmantliga rattad.
Taastada võiks nii ja naaa ja ka üldse mitte. Vaadata doonorraamigi.
Mina pooldaks ikkagi triipe ja kirju, seda alumisele originaalpulgale ta sadulaalusele püstorule jms mis originaalid.
Vasta
#9

Suur tänu, nüüd tunduvalt targem! Proovingi siis nüüd teda hakkata sellisesse konditsiooni viima, nagu oma postituses kirjutasid! Vaatame mis välja tuleb! Seda enam, et nii väga palju vidinaid puudu ei olegi! Sellest võib tulla päris huvitav isend, seda enam, et Adleri jalgrattaid on Eestis tõesti vähe!
Vasta
#10

Soovitan need naisteratta torud sealt minema lõigata ja taastada meesteka raam. Ja loomulikult jooned ja embleemid !

Terv. Veteran.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne