Põhimõtteliselt olid valdavate enamike 1950-70ndate nõukogude ameerika süsteemiga esitulede klaasid kõikidel autodel samad. Ma mõtlen alates Pobedast, kuni GAZ-21ni, hiliste (1960-70ndate) GAZ-51-52teni, ZISide/ZILideni, vanemate Mosvitðideni (402, 403, 407), vanemate Zaporoþetsiteni (966) jt.
Ainult et... kui originaalseks ja täpseks minna, siis oli klaasist (hajutist) mitme välimusega variantsioone. Pobide "õige" klaas on kogu ulatuses ühtlase trapetsmustriga ja alaosas ilma kirjadeta "Sdelano v SSSR". Hiljem tulid keskelt luubiga klaasid (kõrgaeg 1960ndatel), mis aga origonaalsetena Pobidele enam ei jõudnud. Ja veelgi hiljem, 1970ndatel ja 1980ndatelgi keskmise ruudu osas tiheda ribistusega mustriga klaasid, mida liigub suurtes lademetes praegugi, kuna GAZ-51/52 varuosadena oli neid veel paar aastakümmet tagasi kolhoosiladudes hunnikutes.
Kui nüüd Pobi taastada "õigesti", siis mina paneksin täismahus trapetsmustriga klaasid, mida ka veel kaasajal liigub, kui veidi otsida. Ja kui pole veel leitud, paneksin sinna masslademetes liikuva hilise 51 klaasi.
Ära ainult jumala pärast pane sinna koos "kopikaliste" Þigulitega liikumahakanud Euroopa tüüpi laterna klaasi, mis ka 1970-80ndatel masslevisid. Nende klaaside mustrit iseloomustab suurem "sigrimigri"
Õiget Pobi ajastu (1950ndate) klaasi näed lehel
http://forum.automoto.ee/showthread.php?...#pid122067 olevalt pildilt. Käi mõnedl järjestikulisel Kurtna ja Üksküla laadal ja Sul on neid "õigeid" klaase mitu komplekti koos.
Pildilt
http://web.zone.ee/chases/vana/klaas.jpg?2 näed 1980ndatel masslevinud (ja praegugi masslademetes liikuvat) tollast tüüpilist Ameerika hajuti klaasi, millega on väga paljud oma Pobi klaase asendanud, kui päris algseid veel leidnud pole.
Väike arutelu on ka teemas
http://forum.automoto.ee/showthread.php?...#pid175231
Kunagi tegin ma pildi, kus jäädvustasin neli klaasi kõrvuti - Pobi algse (1950ndate malli), luupklaasi, keskelt tihedaribistusega 51 hilise klaasi ja "kopika" euroopa hajuti klaasi. Näitaksin Sulle seda, aga hetkel ei leia kahjuks.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.