Statsionaarmootorid.

(21-07-2013, 14:01 PM)Suprudko Kirjutas:  Ei ole veel leidnud kohta kust tuvastada väljalaske aastat. Samas kahtlustan, et tegu vanema mootoriga: karburaator on malmist ja plokikaanel on topka kruvid.
See on vanema tüübi mootor. Suht haruldane asi. Topka kruvist lased tilga bensiini silindrisse ja edasi töötab petrooli pealt. Aastaarv peaks olema mootori küljel, seal kus on ka mootori tüüp ja muud andmed kirjas.
Vot selle koha peal: http://static1.album.ee/files/35/428/ori...8_NXHc.jpg
Aga tavaliselt ei ole. Minul ka ei ole. Väidetavalt pidi põhjus olema see, et need on algselt olnud sõjaväe jaoks toodetud mootorid. Ja vaenlasel ei ole vaja teada, kui vana tehnikat Võidukad Nõukogude Väed kasutavad.
Minu mootor: http://www.youtube.com/watch?v=X1HzkQnGbp8
Vasta

Et teema ei vajuks unustuste hõlma, või kuidas siin eespool kirjutatigi. Lisaks mõned pildid, mis tehtud ühes väikeses talumuuseumis, Ahvenamaal.

               
           

Ja paar pilti kodumaalt.

       

Kes oskab, see teeb - kes ei oska, see õpetab!
Vasta

Täna sai lõpetatud üks väike etapp statsionaaride peatükis. Nimelt tegi vabas õhus esimest korda peale taastamist mõned paugud Deutz MA714. Proovikäivitamised toimusid juba natuke varem.

Et kõik ausalt ära rääkida, pean ma alustama sellest , et ksf! Onumeelis leidis mõni aasta tagasi kusagilt Rapla küljealt ühe talumehe kuurist mootori. Peremehel seda justkui vaja ei olnud ja ta oli nõus müüma. Mootorilt puudusid magneeto ajam ja magneeto. Üldiselt tundus olema suht heas komplektsuses. Otsustasin osta. Tagantjärele muidugi selgus, et ei olnud eriti tark otsus, aga ega ei kahetse ka. Tõin mootori koju ja hakkasin lahkama. Kohe selgus, et magneeto ajamil on kasutusel tiguülekanne ja sellele on vaja teha üks puuduvatest hammasratastest. Üritasin seda rattakest leida ka laiast maailmast. Leidsingi Saksamaaalt ühe kena taadi, kes tema enda jutu uskudes on ainus vanade Deutzide asjatundja ja remontija maailmas. Hammasrattaga pidi olema "Nein problem". Paari kuu möödudes kvalifitseeriti see ümber - "Klein problem". Ja pool aasta hiljem "Super Rarität". Tuli selle taadi teenetest loobuda. Leidsin Eestist ühe vanakooli freesija, kes lubas hammasratta valmis teha. Peale kolme kuud ootamist ja katsetamist sain kätte viienda eksemplari , mis ikkagi ei olnud see, mis olema peaks. Hamba moodul pidi olema mittestandardne, ja ei õnnestunud seda kuidagi pingile selgeks teha. Viimane versioon siis üldiselt töötas, kuid kippus liialt palju vibreerima. Kui olin juba lootust kaotamas, siis heade inimeste abiga sain päris originaalosa.

Vändast ringi ajades tundus kompressioon olema hea. Võtsin igaks juhuks mootori lahti. Ja selgus, et klapid loksusid juhtpuksides ikka väga palju. Klapid jämeda ja väga pika säärega - polnud selliseid kusagilt võtta ja säärepuksid olid peaga ühes tükis. Urmas aitas hädast välja, aga aega läks sellega jällegi roppu moodi.

Magneeto leidmine ei olnud sugugi lihtsam. Deutz kasutab Noris magneetosid, mis sobivad ainult seda tüüpi mootoritele. Neid on võimalik osta ka uusi, kuid hind on liiga kallis. Sain Manheimi laadalt ühe kasutatud magneeto. Hilisem uurimine kahjuks tuvastas, et see on oma töö juba teinud. Siis sain heade sõprade abiga Tallinnast veel ühe magneeto. Lootsin kahest ühe kokku kombineerida. Kuigi magneetod on igati sarnased, sisemised jupid siiski ei sobi. Üritasin ühe ikkagi ellu äratada. Sisse sai treitud mõned puksid, grafiitpronksist ja tekstoliidist. Kontaktid sain mingilt teiselt magneetolt. Kolm sees olevat harja sain ümber teha jagaja kaane omadest. Aga magnetid olid nii nõrgad, et mingit sädet ei tekkinud. Uusi magneteid ei leidnud kusagilt. Vanade magneetimine on võimalik, kuid Eestis ei ole sellist spetsialisti, poolaks jällegi ei saa seda tüüpi magnetit magneetida. Abi leidsin Rakveres asuvast firmast Amagnet (http://www.amagnet.eu) , ostsin sealt sobivad neodüüm-magnetid. Esialgu liiga nõrgad, siis tugevamad,need sobisid. Teistele ka teadmiseks - magneeto jaoks peab olema tõmbejõud vähemalt 100kg. Magneeto ja sädemeprobleem sai seega lahendatud. Tagantjärele tarkusena võin öelda, et uue magneeto ostmine oleks olnud odavam ja ka ajavõit oleks olnud oluline- http://www.theodole.nl/index2.html


Jäi veel probleem karburaatoriga. Esialgu arvasin, et see on originaal. Hiljem selgus, et ei ole. Oli kohandatud mingi teise mootori omast. Sellel karburaatoril on U kujuline ujuk. Vana oli tehtud korgi moodi materjalist ja täielikult lagunenud. Tegin sinna mingi asenduse ja sain mootorist esimesed paugud kätte. Ilmnes, et karbutaator on väga kulunud, kiskus õhku võllide vahelt ja käivitusklapist sisse. Ujukit reguleerida ei olnud peaaegu võimalik. Hakkasin otsima sobivat karburaatorit. Ja leidsingi päris õige asja. Kahjuks oli keegi selle segukoonuse alumise poole millegipärast maha saaginud.

Kui lõpuks kõik õiged jupid olid kokku korjatud ja taastatud, oli aega kulunud üle kahe aasta, vist peaaegu kolm. Võis asuda katsetama. Eks ma mõne korra olin kolvi peale tule enne ka saanud, aga üha uued probleemid tulid välja. Lõpuks tundus, et hakkab minema. Karburaator muidugi tundmatu, õnneks või kahjuks elementaarkarburaator - ainult üks reguleerkruvi. Magneetod teevad nendel mootoritel sama palju pöördeid , kui väntvõllgi - muidu jääks pöörlemine liiga aeglaseks ja säde nõrgaks. See tähendab, et kusagil väljalaske takti lõpus on silindris uus säde. See tundub esialgu üsna imelik - pidevalt sumpsis paugub. Aga see tuleb liiga rikkast küttesegust.

Nüüd olen igatahes mootori käima saanud. Väike video vaatamiseks:

http://www.youtube.com/watch?v=9PaKmVShy9w&feature=youtu.be

Tänud kõigile, kes kaasa aitasid!!!
Vasta

Tsitaat:Magneetod teevad nendel mootoritel sama palju pöördeid , kui väntvõllgi - muidu jääks pöörlemine liiga aeglaseks ja säde nõrgaks. See tähendab, et kusagil väljalaske takti lõpus on silindris uus säde. See tundub esialgu üsna imelik

Niisama väike kommentaar: samasugune lahendus on mõnel puhul kasutusel tänapäevalgi. Nt Partner B552M 4t rohulõikuril on paigaldatud hooratta pealt 2t sae-süüde, mis annab töötsükli jooksul samuti kaks matsu: ühe töötaktile ja teise väljalaskele. Lihtne igati töökindel ja hea süsteem, ma ütleks. Esialgu imelik jah.
Vasta

Sass, väga ilus töö!
Vasta

Kas on kellelgi Eestis Deutz MAH tüüpi mootor? Võib olla ka mittetöötav, oleks vaja konsultatsiooni kõrgsurvepumba ja dekompressioonihoova reguleerimise ja toimimise osas. Või äkki eestikeelne (venekeelne) kasutusjuhend. Saksakeelne on mul olemas, kuid ka hea keeleoskaja abiga ai saa tööpõhimõttest täpselt aru.
raudpats1@hot.ee
55670500
Vasta

Kas on kellelgi aimu, kus asuvad Deutz MAH mootoril nukkvõlli ja väntvõlli hammasrataste seademärgid?
Vasta

Tere.
Kas keegi oskab öelda täpsemalt,mis mootoriga on tegu ja mis ajast see pärineb.
Suured tänud.
Allan.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
                       

Tel. +372 56477273. e-mail. metall73@hot.ee
Vasta

Tänases Pärnu postimehes maamootorite, ja muu tehnika tootmisest Pärnu linnas vanal ajal. Isegi jalgrattaid on mainitud.
http://www.parnupostimees.ee/1664512/kui...mootoreid/
Lugeda saab küll sisselogides, sest nüüdsel aal peab iga sõna raha teenima.
Mainutud nende meeste töökodasid:
Karl Sebulke,
Johann Ring, parandab igasuguseid mootoreid, jalgrattaid, rehepeksumasinaid ja teeb igasuguseid rauatreimise töid.
Pirz & Likmann,
Hans Fröhling
Artikkel Olaf Esna sulest.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta

Pärnuga seoses leidsin huvitava reklaami 27. augustil 1933 Pärnus üksiknumbrina ilmunud väljaandest Revüü. Joh. Ring reklaamib seal kogunisti jalgratta abimootorite valmistamist! Pole varem kohanud ühtegi Eesti töökoda, kes oleks jalgratta abimootoreid ehitanud. Ringilt ei ole isegi ühtegi paadimootorite ehitamise reklaami seni leidnud. Kas valmistas väga lühikest aega või mine tea, äkki aeti kuulutuse tekstis lihtsalt valmistamine ja parandamine segamini?!
dea.nlib.ee

   
Vasta

Mõned nädalad tagasi õnnestus käia kahes kohas, kus Eesti Wabariik ei ole veel päris otsa saanud.

Väike pildigalerii:
http://nagi.ee/photos/Aspelund/sets/378349/

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta

(22-09-2013, 19:22 PM)Aspelund Kirjutas:  Mõned nädalad tagasi õnnestus käia kahes kohas, kus Eesti Wabariik ei ole veel päris otsa saanud.
http://nagi.ee/photos/Aspelund/sets/378349/

Üks pilt ütleb muidugi rohkem , kui sada sõna, kuid väike kommentaar ei teeks siiski paha. Kui just tegu ei ole väga salajase kohaga.
Vasta

Üks mootoritest on Inglismaal valmistatud Rustoni diisel (vist H9), teine aga Deutzi puugaasimootor.

Tundusid üldjoontes normaalses seisus, kõige paremini on säilinud siiski D. Viimase kümnendi sees olla sellega veel ka häält tehtud.

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta

Kõigil huvilistel oli võimalik nende mootoritega tutvuda möödunud nädalavahetusel Viljandi maakonnas. Rustoni diisel on omaniku sõnul 2-taktiline ja saab lähiaastatel restaureeritud.
Vasta

Kurtna laadal jäi silma üks huvitav mootor ja ostsin selle ära. Tehnoloogiliselt naljaka lahendusega, kuid mitte eriti vana. Kuna tegu on CCCP-is valmistatud asjaga, siis on kasutatud enam-vähem traditsioonilist konstruktsiooni sellistel mootoritel viimased 50 aastat. Niiet, väljalaskeaasta on küll suht hiline, kuid tehnoloogia on iidne. Tegu siis mootori «2СД» edasiarendusega с турбонадувом!! Ehk eesti keeles turbolaaduriga kahetaktiline. Aretatud on see mootor algselt Družba saest, vähemalt ise nad väidavad nii. Mul on ka tiba vanem mudel olemas ( http://www.youtube.com/watch?v=xgPAqHfiVt4 ). Kolb peaks olema väidetavalt Minski oma ja 123ccm on silindrimaht. Kummalisel kombel arendab see mootor ainult 1,5Hj võimsust, seda ilma turbota variandil. Turboga peaks olema võimsam, aga täpseid andmeid ei leia hetkel. Muidugi see turbo ei ole tavapärane turbiinidega vigur, pigem pseudoturbo. Kuna mootor on sundjahutusega, siis sundjahutusest on üks toru viidud õhupuhastisse ülerõhku tekitama. Kui palju sellest kasu on, ei oska öelda, midagi ehk ikka on. Ja veepump on kah selle mootoriga koos, juba tehasekomplektsus. Kasutati selliseid komplekte väiksemate metsatulekahjude kustutamisel, aga kindlasti ka aiamaa kastmiseks.
Head vaatamist.
http://www.youtube.com/watch?v=bypap8FFaD4
Vasta

Neid 2SD mootori modifikatsioone (ilma "turbota) oli 70-ndate lõpus vähemalt 4 tk, reduktoriga jms erinevate nüanssidega ja nominaalvõimsus oli siiski neil 2 hj e 1,4 kW. Kolb/käik on jah 52 x 58 mm, surveaste 6,8 ja nom. pöörlemiskiirus väljundvõllil 3000 p/min, 125 ccm võrridel antakse võimsus mingi 4800 p/min juures ja surveaste 6,0 ... 6,5 ja võimsust kisub 5 hj ligi (need siis vanadel 3-käigulistel)
Vasta

Väike infoleht Venemaa Wikipediast, nominaalvõimsus on siin näidatud kuni 1.0 kW:
Двигатель «2СД»

2СД — серия двухтактных бензиновых стационарных двигателей, унифицированных по деталям цилиндро-поршневой группы и коленчатого вала с двигателями мотоцикла «Минск». Двигатели имеют воздушное охлаждение. Выпускались Петропавловским заводом малолитражных двигателей. Основное топливо - бензин А-72, топливо допустимое Б-70 ... А-76. Масло для топливной смеси MC-20 в пропорции 1:33 по объёму. Свеча зажигания экранированная А-10 Н с резьбой M18x1,5 или неэкранированная с резьбой M14x1,25 через переходник. Рабочий объем - 123 см.куб. температура эксплуатации -50 ... +50 градусов, допускалось использование эфира для зимнего пуска. УОЗ -8 градусов для низкокачественных топлив, -4 градуса для нормального. Номинальные обороты 3000 об.в мин. Мощность номинальная 0.75-1.0 квт. Имели следующие модификации:

2СД-в — первая модификация с карбюратором К-55, степень сжатия 5,5 , под А-66 бензин;
2СД-М — модификация с карбюратором К-41;
2СД-М1 — модификация с карбюратором К-41 и измененной головкой цилиндра (степень сжатия 6,5)
2СД-М2 — модификация с измененным пусковым механизмом.
2СД-М1К - модификация для работы на керосине (запуск осуществлялся на бензине)
Vasta

Mul see (tahan olla) turboga mootor liguneb hetkel. Kolb kinni jäänud aastatega ja keegi magneeto maha keeranud.
Vasta

2SD-M1 tuli välja 1973 surveastmega 6,8 ja teoorias on sellele antud 2 hj, eks need esimesed 66 bensuga olid lahjema võimsusnumbriga
Vasta

http://www.youtube.com/watch?v=4dVN_euen60

Alates 3:26 on töös selline mootor, mis oli mul vanaema juures. Sai tolle otsas poisikesena ronitud. Metallikratid aga hiivasid tolle pea 10 aastat tagasi ära Sad
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne