Gaz 53 süütenurk stroboskoobiga mõõtmisel?
#1

Kuna fikseerimispolt oli lahti läinud ja süüde täitsa paigast ära hakkasin seda paika panema stroboskoobiga aga mitte kuskilt ei leia andmeid mitu kraadi võiks olla eelüütenurk. Kõik mul olnud raamatud lappasin läbi ja sealt vaid vanakoolimeetodid ning midagi ei leidnud. Gaz 53A tehaseraamatus on vaid lause "kasutades kõrgeoktaanilist bensiini (kuid siiski mitte üle 80) tuleb süüdet keerata 8-9 kraadi üss".
Mitu kraadi võiks ma keerata stroboskoobi regulaatorile et süüde saaks paika (sobivalt praeguse 95 ja 98 bensiiniga)?
Vasta
#2

(21-05-2009, 16:40 PM)Romka Kirjutas:  Kuna fikseerimispolt oli lahti läinud ja süüde täitsa paigast ära hakkasin seda paika panema stroboskoobiga aga mitte kuskilt ei leia andmeid mitu kraadi võiks olla eelüütenurk. Kõik mul olnud raamatud lappasin läbi ja sealt vaid vanakoolimeetodid ning midagi ei leidnud. Gaz 53A tehaseraamatus on vaid lause "kasutades kõrgeoktaanilist bensiini (kuid siiski mitte üle 80) tuleb süüdet keerata 8-9 kraadi üss".
Mitu kraadi võiks ma keerata stroboskoobi regulaatorile et süüde saaks paika (sobivalt praeguse 95 ja 98 bensiiniga)?

Süüdet senini pannud ikka töötaval mootoril jagajat keerates.
Varajasemaks keeramisel tõusevad pöörded ja kui hakkab liiga varaseks saama
siis hakkab kergelt vahele jätma.
Süütenurk on siis optimaalne,kui starterist käivitades kergelt vastu ajab
kuid ometi käima läheb.
95 bensiiniga pole ilma surveastet tõstmata detoneerimine võimalik ja aeglase põlemise tõttu keeratakse nii varajaseks kui starterist veel käima saab.
Kui selliselt süüde paigas,siis teha rihmaratta peale 2 kraadise vahega märgid ja saad süütenurga teada.
Vasta
#3

mina panin stroboga kiisul süüte paika.Põhjuseks kontaktivaba jagaja. Kontaktidega aitab ka signaallambiga, saab kaunis täpseks.
Kõigepealt keera maha süütenurga plekist indikaator ja veendu, et selle poldiaugud ümmargused on. Lopergustega jääbki mässama. Tee puhtaks kraadijaotus terava tipu otsas. Ma ei mäleta peast (kahjuks), aga seal jaotus veidi üllatas. Igal juhul tehaseõpikust sain adekvaatse juhise ja selle abil sain kätte selle õige. Vist oli asi selles, et mitu kraadi üks kriips on.
Minul igal juhul töötas asi. Austan küll vana kooli mehi, kes kõrva järgi panevad, aga kahjuks on nendega nagu jetiga. Kõik räägivad, aga näinud on vähesed.
Ja muidugi kordaks tavapärase kiisu mantra üle - kolvigrupp peab tasakaalus olema, jagaja ilma loksuta, kõik küünlad korras etc.
Viimased on erilised fruktid - poleks uskunudki, aga sai vene aegne küünla puhastus-kontrolli stend hangitud.

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#4

Aga ikkagi, mitu kraadi keerata vastava omadusega stoboskoobile? Teab keegi?

Olen üritanud soovitatud kuulmise ja kõhutunde järgi reguleerida, töötab ja sõidab aga kindlasti pole päris õige (bensukulu on meeletu, seepärast äratasin ka vana teema ellu).

Rallimehed kindlasti teavad, aga nad vist jätavad oma teada.

Palju on kraadides sarnase ehitusega ja samast ajastust pärit V8 usakate eelsüütenurk?
Vasta
#5

(16-02-2014, 17:41 PM)Romka Kirjutas:  Aga ikkagi, mitu kraadi keerata vastava omadusega stoboskoobile? Teab keegi?
...

Palun harida lolli: missugune on reguleeritava nurgaga stroboskoop?
Vasta
#6

Minu omal on tagaosas nupp kus on kraadid peal,uuematel on vist diginäit.53 kraade ei tea,aga võin teadja käest uurida,kui on ikka vaja.
Vasta
#7

(17-02-2014, 11:52 AM)ahtos Kirjutas:  Minu omal on tagaosas nupp kus on kraadid peal,uuematel on vist diginäit.53 kraade ei tea,aga võin teadja käest uurida,kui on ikka vaja.


Oho, miskine targem riistapuu. Linki?

Ma pidasin stroboskoobi all silmas lihtsat välgutit...
http://www.autoladu.ee/tooristad/1318
Vasta
#8

Sarnane riistapuu,ainult nupp taga ja aknalingi küjes ripub garaazisBig Grin.
Vasta
#9

Uurisin oma tuttavatelt seda süüteasja,aga kõik vanakooli mehed ja nurka ei tea.Süüdet pannakse kõhutunde,presetunnetuse või kõrva järgi,kontrollitaks küünla värvi ja selle järgi kuida jaksab koormaga minna.
Vasta
#10

(17-02-2014, 22:48 PM)ahtos Kirjutas:  Uurisin oma tuttavatelt seda süüteasja,aga kõik vanakooli mehed ja nurka ei tea.Süüdet pannakse kõhutunde,presetunnetuse või kõrva järgi,kontrollitaks küünla värvi ja selle järgi kuida jaksab koormaga minna.

Üks näide:
Tsitaat:если хочешь примерно (очень примерно) выставить зажигание сделай так как говорят тут добейся максимальных оборотов поворотом трамблера,потом на два три деления в минус, затем едь по ровной дороге со скоростью 40 км\ч на 4й передаче и резко газ в пол, должен секунд на 4-6 появиться стук клапанов (цок цок цок) если так и есть то не парься больше и езди на здоровье
касательно того что некуда больше крутить я возможно буду закидан ботинками и глушителями но я просто напросто пропилил сектор дальше при помощи круглого напильника хотя надо было конечно перекинуть трамблер (привод) на "один зуб"
Siit: http://forum.allgaz.ru/showthread.php?t=31206
Ja veel: http://zil130-131.ru/gaz-53/elektrooboru...azhiganiya
Üldiselt otsin kuklis: установка угола зажигания ГАЗ 53 стробоскопом

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#11

Detonatsiooni järgi reguleerimiseks oleks ilmselt 76 bensiini vaja, 95.ga ei klõbise ju klapidBig Grin

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#12

Detoneerib ka 95ga piisavalt,et süüdet sättida.
Vasta
#13

Olen tunde ja päevi sirvinud ka vene foorumeid aga tundub, et konkreetset strobole keeratavat numbrit ei tea keegi.

Vanakooli meetod siis selline:

Allikas: Mehaaniku käsiraamat "Valgus" - Tallinn 1974

Tsitaat:Süütemomendi kontrollimine ja seadmine.
Kontrollitakse ja vajaduse korral reguleeritakse katkesti kontaktide vahe. Seejärel seatakse üldjuhul kolb esimeses silndris ü.s. seisu survetakti lõpul (mootoritel ГАЗ-69 ja ЗМЗ-53 - 4°, ЗИЛ-130 - 9°, "Moskvitš-408" - 10° enne ü.s.s.) ning seatakse oktaankorrektori osuti kahe mutri abil kohakuti skaala nulljaotusega. Võetakse lahti vaakumreglaatori toru ja jälgitakse, et jaoturi rootori kontaktplaat oleks elektroodi kohal, mille juhe on ühendatud esimese silindri küünlaga. Relee-regulaatori klemmilt võetakse lahti kapotialuse (mootoriruumi) lambi juhtme ots ja ühendatakse see katkesti korpuse klemmiga ning seatakse lüliti sisselülitatud asendisse või ühendatakse kontroll-lamp katkesti korpuse klemmi ning massi vahele. Lõdvendatakse oktaankorrektori ülemise plaadi kruvi, lülitatakse süüde sisse ja pööratakse katkesti korpust päripäeva nii, et katkesti kontaktid oleksid suletud. Seejärel pööratakse korpust vastupäeva katkesti kontaktide avanemise algmomendini (seda näitab kapotialuse lambi või kontroll-lambi süttimine). Pärast seda kinnitatakse oktaankorrektori plaadi kruvi.
Katkesti kontaktide avanemise momendi võib kindlaks määrata ka sädeme tekkimise järgi. Selleks hoitakse süütepooli kõrgepingejuhe massist 3-4 mm kaugusel ja pööratakse katkesti korpust vastupäeva. Kontaktide avanemise momendil tekib massi ja juhtme otsa vahel säde. Süütemomendi õigsust kontrollitakse auto otseülekandel liikumisel tasasel teel kiirusega 20...25 km/h (veoautodel) või 30...35 km/h (sõiduautodel). Seguklapi järsul allavajutamisel peab mootoris kuulda olema nõrka ja lühiajalist detonatsiooni. Detonatsiooni täielikul puudumisel on süüde hiline ja katkesti korpust pööratakse oktaankorrektori abil vastupäeva ning ümberpööratult.
Transistorsüütesüsteemi Kasutamisel tuleb arvestada järgmist:
1) ei tohi sisse jätta süüdet seisva mootori korral;
2) ei ole lubatud lahti monteerida transistorkommutaatorit;
3) ei tohi vahetada omavahel juhtmeid, mis on ühendatud kommutaatori ja takistiga;
4) ei tohi lühistada takistit;
5) küünla elektroodide vahe tuleb hoida normaalne;
6) jälgida, et akupatarei oleks õigesti lülitatud vooluahelasse.

Minu küsimused:

*Kuidas teada saada, millal on väntvõll 4 kraadi enne ü.s.s? Märgid on näha sellel pildil (väntvõlli rihmarattal siis üks kriips + tundmatu jaotusega skaala):

[Pilt: 12564082213_f95b0d03af_o.jpg]

*Kuidas siis reguleerida kontaktivaba jagajaga süüdet, kuna sellel ju ei või niisama süüdet sisse jätta?

Tegelikult mul hoovis kaks Gaz-53-e, mis vajaks süüte paika sättimist. Ühel kontaktidega jagaja, teisel transistorsüüde. Detonatsiooni kui sellist pole mul veel õnnestunud enda kõrvaga kuulda. Käituvad nad niisama jagajat siia-sinna keerates veidi erinevalt:
*Kontaktidega masinal õnnestub küll süüde saada nii varaseks, et starter hakkab täiesti vastu. Seejärel saab vähehaaval hilisemaks keerates süüte sellisesse seisu (nagu eelpool soovitatud), et starter hakkab õrnalt vastu aga läheb veel käima (tühikäik hakkab olema vahelejättudega). Kuid sellises seisus kohapeal gaasiga pöördeid tõstma hakates hakkab mootor puterdama ja vahele jätma - ei käi puhta häälega. Ilusti puhta häälega läheb pöördesse ja ei jäta pööretel vahele alles siis, kui süüde keerata tunduvalt hilisemaks. Aga sellise hilise süütega pole võimalik üldse sõita - hing on kinni ja madalatel pööretel jõudu üldse pole.
*Kontaktivabal masinal võin keerata süüte täiesti äärmisse varasesse seisu, starter veab ikka ilusti kergelt "lurinal" käima (sellel masinal on kindlasti jagaja tehaseseades, st keegi pole jalga valsesse hambasse tõstnud). Detonatsioon kui sellist pole küll kuulda, ilmselt siis ikka veel liiga hiline?
Vasta
#14

prostadel meerikamaa väikeplokkidel võetakse vaakum lahti (kui on vaakumiga jagaja) ja pannakse tühikäigul 5 - 10 kraadi peale enne kolvi üles jõudmist. ehk kannatab vene kone samamoodi säädida.
muudetava nurgaga strobo on väga mugav asi eriti kui teda paljude erinevate konede säädmiseks pidevalt vaja läeb.
hää semu hiljuti tahtis muudetava nurga riista osta, aga tegi näpuka ja sai fix tulega muidu viisaka riista. kui kellelgi huvi, siis asi saadaval.
Vasta
#15

Kuna mul strobo vaid naabrimehe käest küsimise vaev, siis pole endale veel ostnud.
Muidu vaatasin ka eBayst hindasid - digitaalse ja ka pöördeid näitava saaks ümmarguselt 80€ eest
ning lihtsa nupust reguleeritava 46€ eest.
Mõlemad siis Inglismaalt, poleks tolliga mässamist ega pikka paki ootamist.

Täna siis proovisin kontaktivaba jagajaga masina süüdet stroboga vaadata. Vaakumvooliku ühendasin muidugi lahti ja mõõtmist tegin tühikäigupööretel. Tulemused olid imestamapanevad! Kui jagaja täiesti varase servas, siis aparaat näitas 14-15 kraadi eelsüüdet. Juba õige pisut liigutades oli võimalik panna eelsüüde nulli. Ja mis kõige kummalisem, siiani olin sõitnud mõned kraadid miinuses! Pragu jätsin süüte 10 kraadi peale. Lisan pildi, millises asendis on sellisel juhul jagaja (hakkab tunduma, et üks kriipsuvahe võibki olla u 4-5 kraadi süüdet, sest just nii väheke jagajat liigutada üldse veel saab ja siis ongi süüde 14-15°):

[Pilt: 12609818864_7fe8398dde_o.jpg]

Siin video stroboga mõõtmisest:


Lisan ka video, kus masina häält kuulda, muidugi rahul ma pole, puhta häälega ei käi.
Olgu veel öeldud, et eile õhtul sai tutikas jagaja kaas ja rootor pandud, kõik küünlad on NGK BP6HS, eile sai veel kolm tahmast vahetatud tutikate vastu.




Teise autoga on natuke keerulisem lugu. Sellel on ЗМЗ-513 mootor ehk uuem Gaz-66 mootor, millel ees rihmarattal üldse märki ega skaalat pole. Sellel on hoorattas peenike auk (osadel Gaz-66 on seal kuul). Kahjuks aga puudub sidurikojal teravik ning lisaks ei ulata stroboga sinna, kuna juhtmed on sellel liiga lühikesed.

[Pilt: 12564137153_efe1e765dd_o.jpg]
Vasta
#16

Kui strobo nulli keerad,kas rihmaseib on siis ka nullis?Proovi üles leida ka hooratta 0 ja kas hoorattal pole nulli läheduses mingeid kriipse.Tühja kastiga on raske detonastsiooni üles leida,sätid tühja kastiga enamvähem ja lastiga teed täppishäälestuse.Venelastel need märgid vägade ebatäpsed,mõnel konel saad stroboga asja paika,teisel pead proovima kõiki eelnimet tunnetusi ja stroboga kontrollides oleks nagu naine käinud süütejagaja kallalBig Grin,aga masin lippab nagu loom.Bensiini kulu sõltub ka väga karpast ja ka muudest asjadest,aga kui enne süütenu...i oli ok,siis ikka kõigepealt süüde paika.
Vasta
#17

Omadest kogemustest, kauge aja tagant.
Oli mitu isendit zmz mootoriga, esimesed otsesüütega, mis toimetasid suvalise süütenurga ja seadetega. Värisesid paukusid jms, aga käisid ja jooksid mis hirmus.
Aga siis sattus ette tehaseuus 66, millel juba transistorsüüde ja Halli anduriga katkesti-jaotur. Ja hakkas kino.
Käivitus iga ilmaga, käis nagu kell, aga... jõudu ei olnud ja lõppkiirus napp 70. Märgid samuti hoorattal ja paigas, jagaja nagu paigas jms. Käisime juba karburaatori kallal, otsime filtritest ummistust, kuniks hakkasime süüdet kruvima. Vist sai vaid mõni kriipsuke nurka varasemaks ja asi kui uus. Lõppkiirus läks üle 100 (meenutame 66!) ja liikus kenasti, keerad süüdet vaid mõne kriipsu tagasi ja kõik. Ökonoomiat sel ajal keegi taga ei ajanud, aga kütusekulu kukkus kõvasti alla 25-e sirgeid otsi lastes. Muidu oli 30 ja sedagi mõõdukal kiirusel.
Seega see p---etunde kuulmise järgi seadmise jutt peab vene tehnika juures täiesti paika.
Meenutaks seda legendi mittekäivituvast kap. remondi zmz mootorist, mille otsakaanele sissepoole graveeritud "Hui zavedjoš, Vasja", millel kahjuks ka tõepõhi all. Isegi kohanud loksumapääsenud tekstoliidiga hammakat, millele labaselt uus soon sissefreesitud. Ajad hammakatel märgid kokku, lapid mootori kokku ja p---ts...


Vasta
#18

Kõige pealt pead veenduma kas dekstoliit on paigas see tähendab nullis.esimese silindri kolb ülesse ja sisse ja välja klappid võrtselt lahti.ja tehase dekstoliidiga on see raske sest need kõiguvad üks jagu.ja mõõtmist võin seletada telefonis kui on huvi.see on lihtne kui jagad mootori töö põhimõtet.53019248 margo kui ei vasta helistan tagasi.
Vasta
#19

(18-02-2014, 03:03 AM)Marko Kirjutas:  Detonatsiooni järgi reguleerimiseks oleks ilmselt 76 bensiini vaja, 95.ga ei klõbise ju klapidBig Grin

Mulle tundub ka nii.
Täna käisin mõlema masinaga teistisõite tegemas. Soov oli kuulda korrakski seda müstilist raamatutes kirjeldatavat detonatsiooni. Tehaseraamatu järgi siis tuleb tasasel teel neljanda käiguga kiirusel 25km/h järsult vajutada gaasi ja kiirendada kuni 60km/h. Prooviks keerasin mõlemil jagajad nii varasesse asendisse kui andis (üks ei lähe siis enam starterist käima). Aga mida pole seda pole! Võibolla on asi mu muusikalises kuulmises, aga mina ei suutnud kummastki mingitki klõbinat välja võluda.
Sellises, mu meelest liiga varases asendis, ei käi masinad enam ilusti ka, tühikäigul ja pööretel on vahelejätud.

Lisaks on ka karbusse vaja kuidagi rammusamaks reguleerida, sest mõlemad jäävad gaasi põhja vajutades nälga (kiirenduspumbad on mõlemil töökorras) - hakkavad "põputama", kuigipalju on abi toore pealetõmbamisest. Ega seal vist muud võimalust pole, kui tuleb erinevaid peadüüse katsetama hakata?
Vasta
#20

Mäletamist mööda oli karburaatori jalas peasüsteemi doseerkruvi, keri seda lahtipoole ja seleta dispetšer-raamatupidajale suurenenud kütusekulu Wink

Aga detonatsiooni leidmiseks pead leidma ka vastava bensiini, 95 klõbistab suurusjärgu võrra kangema surveastmega.


Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne