06-01-2021, 21:22 PM
(04-01-2021, 12:51 PM)koterman Kirjutas: "Mis aga on muidugi üllatav, on esindusauto hind. Säilinud dokumentide alusel oli iga Gaz-12 tootmise
tegelik hind 80,000.- rubla. Kuidas - pärast seda kui nomenklatuursed töötajad ning hiljem taksopargid
olid omad masinad kätte saanud ja uhkelt mitu aastat ringi sõitnud - sai riigivõim sellise hinnaga
toodet lõpuks eraisikule ostmiseks pakkuda vaid 40,000.- rublaga, see huvitav asjaolu jääb me järgmise Talveralli
ristsõnamõistatuseks kõigile huvilistele. Tõsi, tookordne praktika, kus sõidukeid said endale lubada
eeskätt väljapaistvad sportlased (nagu näiteks meie Paul Keres), kirjanikud, artistid, lendurid, väljapaistvad
sõjaväelased, tähendas et sisuliselt autot reakodanikul osta võimalik ei olnud. Pealegi, erinevalt
tänasest päevast kaasnes sellise sõidukiga palgaline autojuht ja tihti ka garaaz - jällegi ainult valitutele.
Võrdluseks - õpetaja palk oli tookord 900 rubla, teadustöötaja oma aga 1,100."
Viiekümnendatel aastatel oli Talllinnas aadressil Pärnu mnt 21 autokauplus ,kus olid vabamüügis Moškvitsid ,Pobedad ja ilmselt siis ka mõni ZIM . Moškvits 400 maksis 9000 rubla Pobeda 16000 rubla ja ZIM nagu eespool mainitud maksis 40000 rubla . Tegemist oli siis rublaga mis kehtis 1947 aastast kuni 1960 aasta rahareformini .
Kui vastab tõele ,et ZIM tootmishind 80000 rubla siis oleks sellise hinnaga auto müümine tundunud tol ajal töörahva ilmse mõnitamisena .Üldiselt oli organitel olemas info kes ENSVes ametliku sissetuleku järgi omale ZIM i üldse jõuaks muretseda ja neid inimesi oli tõesti väga vähe . Loomulikult kui kodanik tuli autot ostma punnis portfeliga milles oli 40000 väärtuses kortsunud rublasid ,kutsus see koheselt esile vastavate organite terava huvi ning autoost võis lõppeda patareis süüdistatuna spekuleerimises või ulatuslikus riigivarguses.
Lisasin tuntud pildi autopoest 1955 aastal ERAt