Kähkusõidurataste kohta EW ajal?
#1

Küsiks sellise ilusa küsimuse: kas umbes 200 cm3 masinatega ka sportlikku võistlemist harrastati EW lõppedes, viimasel kümnendil? Oletame, et saksa päritolu ratastega? Võimalik, et 200ste NSU-dega äkki isegi?
Teine ka otsa ära. Kui seda tehti - kas siis nende rataste kasutamist jätkati ka neljakümnendate lõpus, viiekümnendatel?
Enda teadmiste puudumise põhjendus: Kui ööd on siin mustad siis ma ise olen veelgi tumedam EW aegsest mootorispordistRolleyes
Vasta
#2

Ööd on siin ka mustad ja olen spordi kohta samal arvamusel nagu Vinston TðöötðilToungue
Aga sõideti kindlasti sellega mis kätte saadi, miks mitte NSU-dega, olid kindlasti masinaklassid kubatuuri järgi.
Ja ka peale sõda sõideti sellega, mis oli , kuni nõukogude toodang peale tuli.
Tsiklitalli tallis Nõos on 200 ccm NSU ZDB millel kilbike mootorratturi kujutisega ja kiri, et see mootorratas saavutas Tartu AMK korraldatud 1 km kiirussõidus A-klassis esimese koha , 1947 suvel. Sõidu traditsioon ja metallkilp peaksid olema pärit EW ajast ja pärast sõda veel traditsioon ilmselt jätkus siis. See üritus küll polnud klassikaline võidusõit, sõideti selle tsikli järgi otsustades täiesti tavalise tavavarustusega rattaga, aga...
eks teadjad mehed, Aspelundus, Tony jt kirjutavad täpsemalt, kuidas asjad tegelikult olid.
Vasta
#3

(08-06-2009, 19:49 PM)kass Kirjutas:  Tsiklitalli tallis Nõos on 200 ccm NSU ZDB millel kilbike mootorratturi kujutisega ja kiri, et see mootorratas saavutas Tartu AMK korraldatud 1 km kiirussõidus A-klassis esimese koha , 1947 suvel. Sõidu traditsioon ja metallkilp peaksid olema pärit EW ajast ja pärast sõda veel traditsioon ilmselt jätkus siis. See üritus küll polnud klassikaline võidusõit, sõideti selle tsikli järgi otsustades täiesti tavalise tavavarustusega rattaga, aga...

Selline:

[Pilt: normal_Picture_206.jpg]
Vasta
#4

Välismaa ratastega sõideti kuni 1948.aasta veebruarini, kui riikliku kehakultuurikomitee otsusega keelati nendega sõitmine. Seejärel lubati välismaiste (eelkõige idabloki masinatega) startida taas vist 1959.aastal. Kuigi olen lugenud siinse Kalevi motoklubi plaanist osta sisse üks Norton ning väidetavalt eksisteeris 60-ndate alguses meil ka üks Ducati jõuallikas.

NSU'd oli kindlalt stardis, ühe sellisega võitis ju Johannes Tomson esimestel Nõukogude Liidu meistrivõistlustel 1947.aasta septembris. Too 500 cm3 mootorratas oli väidetavalt toosama, millega ta vend Erich 1946.aasta sügisel Riias Meþaparki rajal õnnetult surma sai.

Vabariigi ajal tuli Eesti TT-l 1934 NSU'l masinaklassis kuni 250 cm3 esikohale sakslane A. Magge. Juunioritest samas klassis NSU-l aga 1938.aastal R. Ristmets.

1945 .aastal püstitas R. Triik NSU-l (350 cm3) 1 km lendstardiga sõidus uueks Nõukogude Liidu rekordiks 143,312 km/h.

Seega: NSU'sid oli stardis küll, nii enne kui pärast sõda. Mõne konkreetse masina otsimiseks peaks küll teadma, kes ja millal väidetavalt temaga sõita võis.

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#5

Ega härra R.Ristmetsa masinast pilti ei juhtu olema kellegil?
Targemad spetsialistid ehk oskavad ka kosta mida võeti masinatega üldse ette, et neid võistlusrattaks koolitada? Olid rattad praktiliselt n.ö stock või tehti ümber ka midagi veermikus-raamis? Mootorid las jäävad mängust praegu välja.
Mõnevõrra uuema aja kohta ka. Kui masslevinud oli erinev kirjandus Nõukogude ja Lääne maailma ringraja tsiklite kohta? Oletame, et selline raamat kus kirjas nii Serpuhhovi masinate andmed kui mootorite skeemid ja samuti ka Honda ja Ducati vasted? Rolleyes Kas selline kirjandus levis ainult spordiklubides või ka lihtsalt raamatupoodides?
Vasta
#6

Palju küsimusi aga eks üritab jõudumööda vastata.

Toonaseid võistlusrattaid oli kahte sorti: need, mis olid kohapeal ehitatud tänavasõidumasinatest ning need, mis olid tehases juba toodetud sellistena. Kompressoriga DKW'd näiteks.

Mida kohapeal tehti? Sõltus sõitjast. Amatöör kruvis tuled küljest, kargas sadulasse ja läks. Need, kelle jaoks võistlusmasin polnud ühtlasi ainsaks liiklusvahendiks, said endale lubada rohkemat: putitada mootorit, vahetada osi kergemate vastu, ehitada mootorratast ümber. Eestis oli siin suureks spetsialistiks Johannes Mannert, Owe Veldemanni mehaanik.

Raivo Ristmetsa NSU kohta on teada, et ta sõitis tol aastal nr 48 all. Samadel võistlustel osales aga veel terve ports NSU'sid. Juunioritest Harri Madisson, Johannes Vest, korvidel lätlane Teodors Jansons, seeniorites Owe Veldemann (500 cm3), sakslane Rudi Knees (350), Johannes Tomson (350), sakslane Otto Harpe (350), poolakas Jerzy Mieloch (500 cm3)

Igatahes ilmus selline reklaam tollases ajakirjanduses:
[Pilt: nsu.th.png]

Kiire otsing ei andnud muud kui üksik finiðis tehtud pilt, kus rivis kõik parimad ja mootorratta enda detaile pole näha. Ehk on meie seas mõni kollektsionäär, kellel on rohkem fotosid tollest perioodist?

Aga kui Sul on käes mõni isend, millega käib kaasas legend konkreetse masina osalusest võidusõidus, siis pane pildid siia. See aitab ehk identifitseerimisele kaasa.

Raamatutest: Masslevimise kohta leiad info raamatust endast. Seal on kirjas tiraaþ. Leivisid nad raamatupoodide kaudu, kuigi kindlasti telliti neid ka klubidesse. Ja säilinud on selliseid teoseid ka kaasajani.

Vähem on alles konkreetsete mudelite tehaseinstruktsioone. Näiteks S-360 tehaseinstruktsioon, mida mul on olnud au käes hoida, koosneb vaid kümnekonnast trükimasinal tehtud ning siis paljundatud lehest.

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#7

Ausalt öeldes ei oska ma midagi kosta, isendit kui sellist ei ole. Raam on, ümbertehtud raam siis täpsemalt. Väidetavalt on raamiga kiirelt sõidetud aga kuna viimane reaalselt midagigi teadev inimene suri 1999.a. siis ma ei oska midagi kindlalt väita. Ei julge väita tähendab. Raam kui selline tuli välja töökoja lae pealt kus askeldas too kümmekond aastat mulla all olev isik. Inimese raamaturiiulis oli seljakotitäis kirjandust mootorrataste kohta, mõned raamatud olid spetsiifiliselt ringrajatsiklite kohta käiv. Seesama näituseks toodud raamat kus olid Ducati ja Hondade mootorite läbilõiked ja joonised, samuti vene tehnika kohta ja joonised mootorite ümbetegemiseks. Iþ-i ühepütase modifitseerimise kohta oli vist päris palju kirjas- täpselt ei mäleta enam. Väidetavalt oli see inimene ka kiirelt sõitu harrastanud mingi aeg - sellepärast ka väidetavalt need raamatud, kui oskuskirjandus. Raami lähemalt vaadates ei suuda mina mõista miks see ümber tehtud on täpselt ja kelle poolt ning kas sel võib üleüldse mingi seos spordiga olla.
Pildid siis alljärgnevalt:
originaal NSU 201Z tagaratta kinnitus:
[Pilt: PriiduZ1.jpg] kasutaja Kass lahkel loal!
ja minu hinnangul mitte originaal:
[Pilt: 3mai001-1.jpg]
rataste vahet on pikemaks venitatud sellega aga miks, ma ei tea. Tagumine poritiib on ka ühtlasi tahapoole viidud, sellega oleks ilmselt võimalik sadul allapoole-taha viia (raskuskese, madalam sõiduasendRolleyes ). Võimalik, et rattale on mingi moment paigaldatud teistsugune käigukast võimalik, et isegi mootor aga täpsemalt ei ole vist enam võimalik kellegi käest teada saada (minule teadaolevalt on kõik asjaga natukenegi seotud inimesed juba pilvepiiril). On ainult mingi ähmane külajutt võidusõitmisest ja ebareaalne (ise ümber ratsitud?) raam... sellise üpris tühise asja pärast tõmbangi tähelepanu siin kui aus ollaSad
Vasta
#8

Ilmselt oledki õigel teelSmile! Nüüd, kui tagaotsa pildid kõrvuti, siis paistad neetide järgi ilusti, et Sinu oma ei ole ilmselt tehase töö. Ja vaevalt, et selle Z-mudeli mootoriga selle raami peal võidu sõideti. Kui jääda 2-taktilise versiooni juurde, siis (olenevalt küll aastast) oli selle raami peal ikkagi lõpuks ZD-mudeli mootor (kui üldse NSUmootor) ? Asi läheb päris keeruliseks. Vaevalt, et selles raamis oli 4-taktiline OSL-i mootor? Samas, kui võistlusklass oli kuni 250 ccm, siis äkki oli 251 OSL mootor selles raamis, peaks proovima, kas teoreetiliselt võis võimalik olla ? (Teised vist ei saa üldse aru, milles probleem onRolleyes?)
Vasta
#9

Ise võidusõitja pole olnud, kuid nendelt olen kuulnud, et 250ccm masinaid loeti 60-ndatel kiireimateks, sest nende võimsuse ja kaalu suhe oli parim, suuremad läksid juba raskemaks.
NSU-dega sõitmisest tean, et kadunud I.Raudsepp olevad ka sellise masinaga sõitnud.
Kolmandaks oleks küsimus, et kas oleks võimalik kuskil kohapeal näha ja sirvida IZ-ide parendamise kohta olevat kirjandust.
Vasta
#10

(10-06-2009, 04:39 AM)miilits Kirjutas:  Kolmandaks oleks küsimus, et kas oleks võimalik kuskil kohapeal näha ja sirvida IZ-ide parendamise kohta olevat kirjandust.

Ma katsun sellele raamatule siis küüned taha ajada ja kui see õnnestub siis ikka saad sirvida ja kopeerida/skännida.
Jep, ma olen praeguseks üpris kindel, et ei ole tehasetöö - vähemalt mitte NSU tehase töö. Teoreetilise proovimise osa jääb mul momendil puudulikuks sest pole seda 251OSL-i mootorit praegu kuuri all. Otsin jooniseid ja uurin nende järgi. ZD mootorit proovisin peale aga oletuslikult tekib siis probleem mootori ülekande ketiga. Mis ei tohiks mahtuda ringi käima.
Pildilt on näha ketijooksu piirkonda keevitatud plaaditükk
[Pilt: 3mai032-1.jpg]
Varbaid ei tohiks saada küll siis enam mootoriketi vahele toppida ja ratta küljel lohisemisel peaks ka ülekanne terveks jääma aga.... on see kõik ka tõsi?
Vasta
#11

Z ja ZD mudelid peaksid olema ühel raamil, seega tekiks ka Z -mudeli mootoriülekande ketiga probleem. Minu poolt pakutud OSL-i mootori ülekanne kasti samuti ketiga ...? See plekk on imeliku koha peal, muidu võiks pakkuda, et on mingi muu magneeto paigalduseks pandud, need originaalgenekad harjadega jms vist kustusid kergesti ära, need 2 Z mudeli mootorit, mis mina näinud on mõlemad saanud uued magneetod.
Tegelikult peaks OSL mootor olema tüki maad kõrgem silindripea arvelt juba, nii et ta paagi alla vb ei mahukski, peab kontrollima.
Aga eriti ei tahaks ikkagi uskuda, et 30-nda aasta (algprototüüp vist 1928) 2-taktiline 200 ccm "ninaga" kolviga mootor mingis võistlusklassis eriline tegija oleks olnud hilisemal ajal , seda siis Z-tüüpi mootori kohta.
Vasta
#12

Pead pakule ei julge panna, selle jaoks pean eelnevalt karteri külge riputama kahe poldiga, kinni keerama ja siis jooksu jälgima. Oleneb sellest ka kui kõrgele/madalale OSL-i karter jääks ja ketiratas. Juhul kui seal on üldse midagi sellist peal olnud muidugi.
Vasta
#13

Tagaporilaua eesmises osas ei ole ka nagu näha mingeid lisaauke kõhulisõitmise pepupadjakese kinnitamiseks, originaalsadula vedrude kinnitamiseks oleva ristpulga otsad ka alles ilusti. Eriti ei paista, et tagaratta viimisel mingi 5 cm ? tahapoole silmaganähtavat effekti oleks saavutatud ?
Puuduv pakiraam ja porilauaots muidugi oleks võidusõitmisel ka liigsed (samas on puudu ka vajalikud tükidRolleyes).
See lisakskeevitatud plaat peaks jääma jalatoe (normaalse sõiduasendi puhul) piirkonda ja mootoriülekande keti sisse, ei tohiks ülekannet segada ?

Huvi pärast mõned võrdlusandmed NSU 200, 250 ccm ratastelt.
Z201 - 5,0 Hj / 75 km/h /100 kg (selle mudeli raamiga Gruppenil tegu)
ZD201-6,5 Hj / 75 km/h / (sama raami peal)
ZDB201 -7 Hj /75, hiljem 85 km/h
4 -taktilised NSU-d
OSL201 - 8,5 Hj / 90 km/h / 120 kg
OSL251 - 9 Hj / 95 km/h.

Selle Z mudeli mootoriga seal 250 ccm klassis teiste seas vist eriti ilma ei teeks ?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne