ETK naistejalgratas Original, 1940
#1

Ratas sai soetatud mõni aasta tagasi ühelt kaasfoorumlaselt, kuid kahjuks seisis ta seniajani ilma ülepildistamata ja suuresti ka komplekteerimata minu vanatehnikaladudes.

Võrreldes teiste ETK ratastega (nende raaminumbritega) võib öelda, et konkreetne ratas, raaminumbriga 7111, on valmistatud 1940. aasta esimestel kuudel. Näiteks ka raaminumbrid 9xxx jäävad veel 1940. aastasse (minu erakoguski on kaks sellise raaminumbriga ratast).

ETKle tüüpiliselt on tagumine rumm Torpedo-tüüpi ning esimene rumm PWB. Ka värvilahendus on ETK tehase toodangule tüüpiline - hõbedased kolmnurgad ja kiired ning peened kuldsed jooned.

Veidi üllatavad ja minu arvates ebatavalised on selle ratta juures kolm nüanssi:
a) puudub ETK toodangule omane esiporilauamärk (tiib ja ratas) ja selle kinnitusavagi;
b) porilaudadel ja velgedel näivad värvitud triibud olevat sootuks puudunud (tavaliselt need olid);
c) tagaporilaua tagaosal pole vähematki märki seal asunud värvitud embleemist, mis ka tõenäoliselt puudus.
Näiteks minu erakogus oleval teisel, veidi hilisemal naiste-ETK-Original'il olid need kõik olemas.

Rattal on puudu ketikaitse, esipidurihoovastik, sadula pehme osa, kell, lambiklamber, leistangiotsad, tööriistakott, pump ja kleidivõrgud. Valed detailid selle ratta küljes on sadulatoru (küljes on sirge, õige peab olema L-kujuline) ning alumine pumbaklamber, mis "laenatud" sõjajärgselt Riga-rattalt. Samuti on vale üks pedaal. Lisaks on tõenäoliselt kõveraks kukutud ja valesti sirgeks painutatud ka esikahvel, mis vajab kas asendamist või tõsisemat remonti (painutamist õigesse kujusse).

Veidi kahtlen ma ka sadulas - mina sain ratta ilma sadulata ja panin nelja tagavedruga Lepper-Corona sadula metallosa talle ise peale. Minu veidi hilisemal naiste-ETK-Original'il on nimelt peal selline Lepper-Corona, kuid ma ei ole kindel, kas juba 1940.a. algul selliseid sadulaid kasutati.

Kui sadul on siiski õige, siis õnnestub mul see ratas komplekteerida - tõin mõned päevad tagasi Loode-Saksamaalt Friisimaalt, Bockhorni vanatehnikalaadalt talle viimased puuduvad osad: kell, kleidivõrgud, ketikaitse, leistangiotsad jms...

Lõpuks ka pildid:

[Pilt: etk_n1.jpg]
[Pilt: etk_n2.jpg]
[Pilt: etk_n3.jpg]
[Pilt: etk_n4.jpg]
[Pilt: etk_n5.jpg]
[Pilt: etk_n6.jpg]
[Pilt: etk_n7.jpg]
[Pilt: etk_n8.jpg]
[Pilt: etk_n9.jpg]
[Pilt: etk_na.jpg]
[Pilt: etk_nb.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Vabandust OT pärast, kuid minu keldris on ka üks ETK toodang, raaminumber jäi ~6 tuhande kanti.

[Pilt: 0408344473a11e.jpg]

Kevin.

Kõigile, kellele meeldivad/omavad vanu jalgrattaid või sääreväristajaid!

www.vanaisavokk.forumotion.com
Vasta
#3

(17-06-2009, 23:39 PM)Kevin68 Kirjutas:  Vabandust OT pärast, kuid minu keldris on ka üks ETK toodang, raaminumber jäi ~6 tuhande kanti.

Tõenäoliselt 1939.a. 4338 on veel 1938.a.

Peale raami on siin ETK oma vast küll vaid esikahvel ja leistang -sadul on Riga-20 või -26 oma ning pakiraam ja tagaporilaud on 1960ndatest...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Nagu me kõik teame, oli EKT toodangus vähemalt 3 erinevat Original mudelit (nii meestele kui naistele). Naiste mudelid nr. 14, nr. 16 ja luksusmudel nr.18.
Erinesid omavahel pudi-padi poolest, et tarbijat eksitada ja pakkuda laia toodangusortimenti, nagu kõigil tollal tavaks oli.
Sinu teemas olev ratas ilmselt mudel nr. 18 (nagu reklaamist loeme - suurem luksussadul, luksuspedaalid?, raamil peale värviliste triipude noolkaunistused, porilaualaiendi ees jne.)
Porilauamärke oli samuti ilmselt 3 tüüpi, Torpedo-ratas, lipp(vimpel) ja veel mingi junn?
Porilaua- ja rattatriipudega võib olla, et nr. 18-l neid polnudki, oli juba segane 40-nda aasta suvi või edasi aeg või mõni muu põhjus. Näit. Hindrekul Varbolas on üks huvitav Original, millel on Eteka pilt-embleemid raamil (vb oli ka tagaporikal?), ei mäleta nr ega detaile, vajaks uurimist. Nii et igasugust segadust võib olla nende ETK ratastega.
Rain Vaikla kirjutab, et Original Luksus olim toodangus 1940, samas on see mudel juba 1939-nda aasta kataloogis. Samuti alustas ETK jalgrattatootmist 1937, mudelite nimistu Raini lehel algab 1938-nda aastaga.
Omal olemas meeste mudeli nr. 15 raam, millel kirjad-triibud näha, kuigi tuleks kõik uuesti teha (oled seda eelmise aasta näitusel näinud) ja ilmselt 2 ETK naiste raami 6xxx ja 8xxx, neist üks ka ilmselt nr. 18 aga sealt ei ole midagi vaadata.
http://www.eag.unicweb.ee/Rattad/jretk_kat1939_04.jpg
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne