meesterahva jalgratas Excelsior, 1926.a.
#1

Meesterahva jalgratas Excelsior pärineb 1926. aastast. Ratas on tõenäoliselt valmistatud Eestis Inglise päritolu detailidest ning seda on müüdud siinses kaubandusvõrgus Excelsiori nime all kui Inglise ratast. Tollal oli niisugune käitumisviis suhteliselt tavaline ning välismaise päritolu rõhutamine müüs rohkem kui kodumaine toodang.

Rattal on ajastule kõrge meesterahvaraam, topeltvedrudega sadul (tollal üsna uudne, sest varem olid levinud ühekordsed vedrud) ning ajastule omased rantäärisega rehvid 28" velgedel. Vabajooksuks on Birminghamis valmistatud Perry, mis kujutab endast Inglise koopiat tuntud Saksa Torpedo vabajooksust. Esirattal on olnud inglaslik veljele toimiv kangiga pidur. Ka leistang on eht-inglaslikult kinnitatud mitte koonuse-tikkpoldiga, vaid poldiga pingutatava klambriga. Ka kaks püstist ava lambiklambril on ehtinglaslikud. Samas on keskjooksu koonus fikseeritud mitte alakiiludega, nagu inglastele tüüpiline, vaid siiski ringikujulise kontramutriga. Kaheosaliste kummidega pedaalid pärinevad firmalt Phillips.
Ratta must raam on kaunistatud kitsaste siniste ja kuldsete triipudega. Firmamärgi asemel on raami ette lihtsas tehnikas maalitud E-täht, mis viitab kohalikule tööle. Ka raaminumber 5196 näib olevat sisse löödud ratta kokkupanekukohas, st Eestis.

Nikeldatud porilauad-veljed on kaunistatud ajastule omaselt laia rohelise triibuga, mida ääristavad kitsad kuldsed triibud. Pakiraam on lisaseade, mis näib olevat sellele rattale monteeritud juba enne sõda.

Minu erakogus on ratas 2001. aastast, oma eelneva elu on ta sõitnud Tallinnas. Ratas on säilinud oma vanuse kohta väga ideaalses seisus - peaaegu täies mahus on peal algne nikkel (siis veel kroomi ei kasutatud) ning värvkate koos arvukate värvikaunistustega. Siiski on saanud 2002 toimunud korrastustööde käigus uuesti nikeldada leistang ning teha väikesi värvkatte ja värvikaunistuste parandusi. Rattal on muide all ka algsed, 1926. aasta rantäärisega rehvid, mis on valmistatud John Bull'i tehases Inglismaal, mis kannatavad senini sõita.

Kahjuks on täiskomplektsusest puudu esiveljele toimiv inglaslik pidur koos hoobade-kangidega, olemas on vaid aasad leistangil selle kinnitamiseks. Selle monteerimist on mõnevõrra takistanud ratta pidev paiknemine mitmesugustel näitustel ja väljapanekutel. Ka hetkel asub ratas Palmse mõisa tõllakuuris näitusel.

Lõpuks ka mõned pildid:

[Pilt: exc_1.jpg]

[Pilt: exc_2.jpg]

[Pilt: exc_3.jpg]

[Pilt: exc_4.jpg]

[Pilt: exc_5.jpg]

[Pilt: exc_6.jpg]

[Pilt: exc_7.jpg]

[Pilt: exc_8.jpg]

[Pilt: exc_9.jpg]

[Pilt: exc_a.jpg]

[Pilt: exc_b.jpg]

[Pilt: exc_c.jpg]

[Pilt: exc_d.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Nii ja naa, ilus ratas ja puha!
Aga miks just Excelsior ja 1926 ? Mille põhjal need väited on tuletatud ja kas kummidel on aastaarvu?
Lugedes, et kogu eelneva aja on kulgenud Tallinnas, siis ilmselt on olemas mingi suuline pärimus, mille järgi mark ja aasta on määratud?
Vasta
#3

Ja mina vaatan, et ratas ju päris ilus ning hästi hoitud /taastatud. Aga see E embleem esimesel raamitorul tundub küll olema justkui tehasest "Krasnõi Ogurets", kusjuures vahetult pärast palgapäeva tehtud.
Vasta
#4

(24-09-2009, 11:30 AM)kass Kirjutas:  Nii ja naa, ilus ratas ja puha!
Aga miks just Excelsior ja 1926 ? Mille põhjal need väited on tuletatud ja kas kummidel on aastaarvu?
Lugedes, et kogu eelneva aja on kulgenud Tallinnas, siis ilmselt on olemas mingi suuline pärimus, mille järgi mark ja aasta on määratud?

Jah, ma sain ta perekonnast, kuhu ta algselt osteti.

Sealt teave nii margi kui ka ostmise aasta kohta. Detailidel aastaarvud puuduvad. Erinevalt Torpedost ei kandnud Perry neid oma osadele peale.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#5

Selliste pärimustega on tihti segased lood ka palju lähemast minevikust, näiteks 58-l aastal valmistatud ratas väidetakse olevat ostetud 56-l aastal jne.
Vot selle raami usun olevat tõesti Excelsior
http://i33.tinypic.com/29yghh5.jpg
Smile
Veel teemasse
http://i33.tinypic.com/5x545e.jpg
http://i36.tinypic.com/2q2myaa.jpg

Ja panen siia ka reklaami kuningas Alfredo ratta kohta, mis Sul ka on olemas
http://i37.tinypic.com/o711c3.jpg

Mu eelnev jutt teiste Excelsiorite kohta eitähenda muidugi, et selle teema ratast tõesti ei müüdud Excelsiori nime all ja 1926, kuigi selle aja kohta tõesti moodne ratas. Ka väike number on tegelikult küllaltki suur eesti tootja kohta, muidugi ei tea, mis numbrist võidi alustada või millest lähtuda.
Vasta
#6

Väljaõppinud skeptikuna õiendan ikka edasi selle ratta väljalaskeaasta kohapealt.
Kuidas on lood selle ratta galvaanilise kattaga detailidega ? Sadula detailid paistavad ilmselgelt kroomitud, lenks nikeldatud, rattad - porilauad ...ei oska pildi järgi öelda ja pole ma ka mingi asjatundja väriliste metallide alal. aga tundub, et on erineva pinnakattega osi selle ratta juures. No sadul võidi hiljem moodsama vastu vahetada, võidi ka teisi osi vahetada - aga mis siis ikkagi on pärit aastast 1926 ? Rattal on minu arvates hulga detaile, mis eriti aastasse 1926 ei sobiks. Mis detailid, seda keeldun nimetamast, kuna kardan , et võin hiljem jälle lolliks jääda! (mis ei tähenda, et ma seda juba ei ole!).

Ja olgu, lenksu/kahvli mutter võib tõesti õiget pidi olla (aga seda veel kontrollimeSmile )

Postitus on tehtud selleks, et Sa rahulolu rappa ära ei upuks , ja et Sul nahk toores püsiks !
Vasta
#7

(11-11-2009, 10:12 AM)kass Kirjutas:  Kuidas on lood selle ratta galvaanilise kattaga detailidega ? Sadula detailid paistavad ilmselgelt kroomitud, lenks nikeldatud, rattad - porilauad ...ei oska pildi järgi öelda ja pole ma ka mingi asjatundja väriliste metallide alal. aga tundub, et on erineva pinnakattega osi selle ratta juures.

Sadul oli kroomitud, muu kõik nikli all. Nagunii osteti sadul sadulatootjalt sisse. Leistang on uuesti nikeldatud (oli peal riismeid), muu hgalvaanika algne.

(11-11-2009, 10:12 AM)kass Kirjutas:  No sadul võidi hiljem moodsama vastu vahetada, võidi ka teisi osi vahetada - aga mis siis ikkagi on pärit aastast 1926 ? Rattal on minu arvates hulga detaile, mis eriti aastasse 1926 ei sobiks. Mis detailid, seda keeldun nimetamast, kuna kardan , et võin hiljem jälle lolliks jääda!


Ausalt - ei tea!

Ratta eelmistel omanikelt sain teada nii valmistamisaasta kui ka selle firmanime, mille all seda on toodetud. Ja on näha, et seda ratast on üldse ülivähe kasutatud - ma ei näe neis tingimusis vajadust detailide vahetamiseks.

Leistangi osas öeldi mulle juba seal, et sealt koordus see kraam maha.

Muud ei tea.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

Eks sel niklil ja kroomil on tihti raske vahet teha, pildil veel eriti - kuidas valgus paistab, nõnda mõte sõuab! Pildil pakuks üldse oma värvitaju järgi, et veljel ja porilaual on sinine triip, mitte roheline, nagu Sinul kirjeldatud.
Sadul on ilmselgelt hilisemast perioodist, juba kroomi järgi ja tegumoelt ka ei lähe sinna aastasse 1926, aga sadul pole muidugi peamine.
Vasta
#9

(11-11-2009, 13:16 PM)kass Kirjutas:  ... pakuks üldse oma värvitaju järgi, et veljel ja porilaual on sinine triip, mitte roheline, nagu Sinul kirjeldatud.

Roheline.

Need triibud on selle ratta üks suurimaid peavalusid. Millegipärast peale selle ratta omandamist (äkitsi muutunud temperatuuri ja niiskuse tõttu?) hakkas nende triipude värvkate üsna jõudsalt murenema ja maha koorduma kildhaaval. Kui jälle kaltsuga tolmu puhastad ja eriti kui galvaanikat poleerid, siis rohevärvi tükid aga tulevad. Olen kasutanud rohelise värvi hädapärast parandust, aga see pole see... Sad Piltide tegemiseks on mahakoordunud lõigud muide vaateväljast ära keeratud, tulemus on ikka juba kohati päris hull...

Ma ei teagi, mida ma teen. Tõenäoliselt peaks kunagi kogu enam-vähem lahtise triibuosa eemaldama ja kogu triibutuse korraga uuesti tegema mingi kindlama tehnoloogiaga. Aga see eeldab nt rataste lahtivõtmist (st kodarate väljavõtmist) ja mis siis, kui mõni neist lahti ei tule? Mõtlen veel...

Kuldsed ääretriibud, muide, on kindlalt paigas ja kinni, jamad on seotud ainult selle rohelisega...

(11-11-2009, 13:16 PM)kass Kirjutas:  Sadul on ilmselgelt hilisemast perioodist, juba kroomi järgi ja tegumoelt ka ei lähe sinna aastasse 1926, aga sadul pole muidugi peamine.

Võibolla aga... miks pidi vähekasutatud rattal sadulat vahetama? Konkreetse sõitja tagumiku jaoks ei sobinud? Lisaks - oled Sa kindel, et mingi tootja ei võinud juba 1926 selliseid sadulaid valmistada? Nt minu 1928. aasta Grandiosil (Taanis valmistet naisterahvaratas) on topetvedrudega sadul, kindlasti algne

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#10

(11-11-2009, 15:55 PM)valdo Kirjutas:  Need triibud on selle ratta üks suurimaid peavalusid. Millegipärast peale selle ratta omandamist (äkitsi muutunud temperatuuri ja niiskuse tõttu?) hakkas nende triipude värvkate üsna jõudsalt murenema ja maha koorduma kildhaaval. Kui jälle kaltsuga tolmu puhastad ja eriti kui galvaanikat poleerid, siis rohevärvi tükid aga tulevad. Olen kasutanud rohelise värvi hädapärast parandust, aga see pole see... Sad Piltide tegemiseks on mahakoordunud lõigud muide vaateväljast ära keeratud, tulemus on ikka juba kohati päris hull...

Ma ei teagi, mida ma teen. Tõenäoliselt peaks kunagi kogu enam-vähem lahtise triibuosa eemaldama ja kogu triibutuse korraga uuesti tegema mingi kindlama tehnoloogiaga. Aga see eeldab nt rataste lahtivõtmist (st kodarate väljavõtmist) ja mis siis, kui mõni neist lahti ei tule? Mõtlen veel...

Kuldsed ääretriibud, muide, on kindlalt paigas ja kinni, jamad on seotud ainult selle rohelisega...

Üks pilt olukorra visualiseerimiseks. Ma ei pildistanud sugugi kõige hullemat, vaid reeglina üht üsna head, juba tükati parandatud lõiku. Velgede peal on olukord väga palju hullem Sad

[Pilt: exc_hav.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#11

Sadula kohapealt (ja muidu ka) - mina ei ole mitte milleski mitte kunagi päris kindel, mitte nagu mõned teisedSmile.

Värvi kohapealt - no ju siis on rohi sinine, kui triibud on rohelised!Rolleyes
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne