Rud. Niibo Livonia jalgrattad
#1

Kuna foorumi töörahva soovil (nõudmisel) loodud jalgrattateemasse pole eriti värskeid postitusi tulnud, siis esitan siia ühe temakohase küsimise...

Nimelt on eesti omaaegne usin jalgratastemüüja Rudolf Niibo oma jalgrattaäri kataloogides väitnud end olevat LIVONIA jalgrataste peaesindaja Eestis. Seda näiteks kataloogis nr. 7, 20-ndate teisest poolest. Samuti ka läti jalgrataste LIVA ja LATVELLO peaesindaja. Lisan siia 3 lehte sellest kataloogist (pildile klikates läheb tekst loetavaks).

http://i32.tinypic.com/ejwg3q.jpg
http://i26.tinypic.com/2094w0z.jpg
http://i26.tinypic.com/att25f.jpg

Jutus on huvitavaid (minu jaoks vähemalt) fakte : näit. kõigi 3 margi raamide värviks on nimetatud "must ja kirsipunane email", nii LIVA kui LIVONIA markide mudelinimistus on meesteratas mudel nr. 22. Et torude ja ka raamide mõõdud osaliselt kattuvad, see võiks olla arusaadav (standartsed torud nagunii ja ka raamide mõõdud erinevatel tootjatel sageli samad).

Nüüd küsimuse juurde - kes ja kus tootis jalgrattaid LIVONIA, mille peaesindaja väitis end olevat Rud. Niibo?
Läti spetsialisti Janis Sereginsi väitel Livonia Läti Vabariigi ajal läti tootjate hulgas ei olnud. Tsaari-venemaa koosseisu kuuludes oli Lätis väikejalgrattatootmine Liwonia. Samuti kahtles ta, kas LIVA 20-ndatel oli võimeline eksportima Eestisse jalgrattaid, kuna jällegi tsaariaegne tugev tooja Liva ei saanud 20-ndatel erilist hoogu ja endist hiilgust sisse, kohati ei toodetud sel ajajärgul üldse jalgrattaid.
Nimetus Livonia viitaks üheselt ikkagi Liivimaale, kui Lätis ei toodetud ja Niibo oli peaesindaja Eestis, siis kes ja kus neid rattaid tootis ???

Olen ühte Niibo Livoniat ka näinud, raaminumber 555 (väikseim number mida üldse jalgrattal olnud juhus näha, kirsipunast paraku polnud kusagil märgata, ratas ilmselt 30-ndate algusest (tagaratta rummul olev aastaarv), omapärase raamiga, ketiratas vahetud meesteratta oma vastu. Pildid

http://i31.tinypic.com/11bq6at.jpg
http://i25.tinypic.com/332mlvk.jpg
http://i32.tinypic.com/2i7pdu9.jpg
http://i29.tinypic.com/2wei44i.jpg
http://i28.tinypic.com/wjz52s.jpg
http://i28.tinypic.com/33xy328.jpg
http://i25.tinypic.com/2w4wbv7.jpg
http://i32.tinypic.com/wv4f7s.jpg
http://i27.tinypic.com/9thkqc.jpg
http://i25.tinypic.com/5u1yfs.jpg
http://i28.tinypic.com/2dan51k.jpg

Küsin, kas keegi teab midagi või kas keegi arvab midagi?
Vasta
#2

(13-10-2009, 18:33 PM)kass Kirjutas:  ... kes ja kus tootis jalgrattaid LIVONIA, mille peaesindaja väitis end olevat Rud. Niibo?
Läti spetsialisti Janis Sereginsi väitel Livonia Läti Vabariigi ajal läti tootjate hulgas ei olnud.
[...]
Olen ühte Niibo Livoniat ka näinud, raaminumber 555 ...

Kui Janis arvab, et see ratas Läti oma ei ole, siis ta lausa PEAB Eesti töö olema. Kõik sellele viitab, et nii on. Ning kui müüja oli Niibo, siis kes see veel tootja sai muu olla, kui seesama Niibo. Väga mõnus oli müüa omatoodangu rattaid "äraproovitud välismaa" (Läti, Inglise, Saksa) ratta pähe.

Seega, mina usun 99,9% tõenäosusega, et see isend on Niibo enda kokkulaotud. Ja seesinane 555 on ka tema enda sissetogitud raamile Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

Kahjuks pole peale Valdo keegi midagi kostnud. Aga mina jätkan rõemsaltSmile
Teadaoleva Livonia naisteratta raam on küllaltki omapärane, nagu pildilt võib näha. Sellist raamikaela ülemist muhvi ei ole mina rohkem kohanud. Kes on ?
Pole ka rohkem Livonia silte näinud. Samas on Niibo põhimudeli Rudoni silte päris palju kohatud (toodeti ka üle kümne aasta, raamid olid 6 ja 7 kohaliste numbritega ja kindlalt kellegi saksa tootja valmistatud, silt ka jällegi tehtud saksa siltide järgi/ainetel, aga inglise kirjadegaToungue).
Veel on samades Niibo kataloogides kirjas, et oli ka Victoria jalgrataste (pea?)esindaja Eestis. Valdo erakogus on olemas naiste Victoria raaminumbriga 1111. Teoreetiliselt peaks selle valmistamine saksa Victoria tehases jääma kuhugi noorema rauaaja hämarustesse .....Kas ka tegu "niibo-victoriaga"?(Aga Valdol on justkui mingi versioon olemas selle ratta kohta.)

Mainiks veel ühe läti suurema tootja Latvello toodanguga seonduvat. Jällegi Niibo poolt esindatud mark kataloogi põhjal. On Türil kolleeg Illi123 erakogus (kus on ligi 100 vanajalgratastToungue, tegelikult pole ta vist ise ka lugenud mitu) 2 Latvello siltidega rattajäänust, mida läti spetsialist hr. Seregins ei tunnista läti Latvello toodanguks. Õnnetus seisus naistelatvello raamil on vb tõesti keegi kunagi Latvello sildi lihtsalt kodus külge toppinud aga teisel kobedamal meesterattal on ka sadulal silt kirjaga Latvello ja ilus ümmargune number 6000, mis ei sobi kuidagi selle ajajärgu Latvello sildiga ja muude detailidega. Sereginsi väitel oli Latvello nii tuntud (ka Eestis) ja hinnatud firma, et neid tasus lausa võltsida.
Kas võib olla, et need faktid on kõik seotud Rudolf Niibo piraattoodanguga ja tal oli kasutada poolik numbriraudade komplekt (1 , 5, 6 ja 0 )?

Kui kellelgi ei ole Livonia ratast kuuri all, ehk on siis mõnel Liva või Latvello toodangust midagi ?
(ma tean küll, et ei ole, aga küsin ikkaToungue!)
Vasta
#4

(15-10-2009, 11:02 AM)kass Kirjutas:  Valdo erakogus on olemas naiste Victoria raaminumbriga 1111.
[...]
Kas ka tegu "niibo-victoriaga"?(Aga Valdol on justkui mingi versioon olemas selle ratta kohta.)

Pole muud versiooni, kui et see ratas on Eestis mingitest tükkidest kokkupandud ja müüdud (vast) Saksa Victoria pähe.

(15-10-2009, 11:02 AM)kass Kirjutas:  Mainiks veel ühe läti suurema tootja Latvello toodanguga seonduvat. Jällegi Niibo poolt esindatud mark kataloogi põhjal. On Türil kolleeg Illi123 erakogus (kus on ligi 100 vanajalgratastToungue, tegelikult pole ta vist ise ka lugenud mitu) 2 Latvello siltidega rattajäänust, mida läti spetsialist hr. Seregins ei tunnista läti Latvello toodanguks.
[...]
Kas võib olla, et need faktid on kõik seotud Rudolf Niibo piraattoodanguga ja tal oli kasutada poolik numbriraudade komplekt (1 , 5, 6 ja 0 )?
[...]
... ehk on siis mõnel [...] Latvello toodangust midagi ?

Oh, Sa käisidi välja huvitava idee. Pean selle valguses oma Latvellode jäänused üle vaatama (mõned rapped ehk on...). Osa neist on suure kolihunniku all (koli = teised rattad), ei tea, millal välja kaevan. Kui teen, annan tulemustest teada.

Seda pooliku numbriraudade komplekti juttu ma ei usu. Need esemed ei maksnud tollal nii palju.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#5

Valdo, see numbriraua jutt oli nali, peen huumor! Unustasin ainult oma vaimukusele kollaseid mulle lisada, panen igaks juhuks siia lõppu siisBig GrinWinkSmile.
Aga et mitte siin akadeemilises keskonnas liiga kerglase humoristi muljet jätta, siis juhtisin selle sädeleva kalambuuriga tähelepanu ilusatele meeldejäävatele numbrikombinatsioonidele 555, 111, 6000, mis eraldivõetutena ei oleks midagi erilist (juhuslike arvude seadus), aga kokkukogudes kahtlastel eksemplaridel annavad soodsa pinnase vandenõuteooriate püstitamiseks.
Vasta
#6

(15-10-2009, 11:12 AM)valdo Kirjutas:  
(15-10-2009, 11:02 AM)kass Kirjutas:  Valdo erakogus on olemas naiste Victoria raaminumbriga 1111.
[...]
Kas ka tegu "niibo-victoriaga"?(Aga Valdol on justkui mingi versioon olemas selle ratta kohta.)

Pole muud versiooni, kui et see ratas on Eestis mingitest tükkidest kokkupandud ja müüdud (vast) Saksa Victoria pähe.

Kui sellest Victoriast juba juttu tuli, siis ei jäänud mul muud üle, kui teha paar "fotosüüdistust" ja eraldi teema nende eksponeerimiseks. Kahjuks väga nigelat, sest väljas oli rajuilm ning sees on pimedus ja koli ülekuhjus - vt http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=30250

Luban, et kunagi pildistan isendi korralikult üle.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

Ma oleks esialgu natuke ettevaatlik nende rataste valmistamist Niibole endale omistama. Ta võis need ikkagi tellida mõnest Eesti töökojast.
Ma ei ole seni kohanud ühtegi viidet, et Niibol oleks kasvõi parandustöökoda olnud. Mis muidugi ei tähenda, et tal seda tegelikult ka ei olnud. Eriti arvestades tema tausta Venemaal ja Saare äris.

Aga AIS-ist leidsin sellise huvitava patendiregistreerimise:
Rudolf Niibo. Jalgrataste esikahvli ja raamide torude ühendus väljaspoolt nähtavate sõrmekujuliste kõvenduste abil
Piirdaatumid: 23.01.1929-01.02.1932
ERA.916.2.1307
AIS otsing

See käib siis Rudoni rataste kohta. Säilik peaks vist asuma Madara tänaval. Ehk viitsib keegi kohapeal üle vaadata, võib-olla leidub kasulikku infot.
Vasta
#8

Rudoni kohta on mingi pilt olemas, nagu lgp. Manic on üles tähendanud ja nagu ka näit. Illi123 kogus olevad Rudonid näitavad, on neid välja lastud 20-ndate lõpust (number vist 2xxxxx) kuni 30-ndate lõpuni (nr. 1xxxxxx). Veidi erinevate tugevdustega kahvlitel (ilmselt) ja ka pisierinevustega sildil ja kaunistustes. Need raamid on kindlasti mujal (Saksamaalt?) ostetud, sellele viitab suur nr. ja keerukad "sõrmekujulised tugevdused".
http://i37.tinypic.com/2nqqofb.jpg
Ka kataloogis väidab ta, et Rudoni jalgrattad on Eestis ja Baltimaades patenteeritud jne.

Ise ma olen väga ettevaatlik igasuguste väidetegaSmile, lausa allergiline teiste huviliste eestistehtud-fantaasiate suhtes. Ei pidanud silmas seda , et Rudolf ise oma väikeste valgete kätega oleks igasugu piraattoodangut kokku ladunud ega ka mingis oma kodus põrandaall tegutsevas värkstoas alaealistel lastel lasknud 24 tundi ööpäevas jalgrattaid ehitada. Ikka kahtlustan teda piraattoodangu petuskeemi projektijuhina tegutsemises.
Ei usu ka, et Rudonid täielikult välismaal kokku laoti. Esiteks see mingiaegne tollide teema, mis mulle ikka päris selge ei ole. Teiseks igasugused kirjad ja embleemid raamil ja porilaual (vesipildid). Muidugi võidi need teha ka juba raamitootja poolt, aga ei usu millegipärast.
Neid kiirtega raame kasutasid mõnedel mudelitel ka välismaa suured tootjad, julgen väita Brennabor (kuigi ka selle mudeli kohta pole kirjalikku viidet leidnud), kuulnud olen Uraniast jne, tegelikult paljudel rootsi sisemuhvigega raamidel ju peaaegu sama teema.
Ka Rudonide kohapealt on imelikke jutte/fakte, mis erinevad standartse meeste Rudoni mudelist, aga need on jutud, mida pole saanud ise katsuda ega maitsta.
Vasta
#9

On tulnud värske postitus ksf! Madis L - ilt, kus ta pakub huvilisele Livonia sildiga rattaraami, kontakt e-posti kaudu.
Murrame siin Türil pead, et kus selline e-post peaks olema, lisaks on kole hirm, et Suur - Valdo, kelle "erakogus on..." ja kes valdab e-kirja kõige paremini, biti - täpsusega, saab oma töökad käed enne meid raami ümber põimida...Sad , kuigi ajame ühte asja - Eesti oma, jalgrattamuuseumi asja. Rolleyes [/b]
Vasta
#10

Midagi väga tarka ei oska lisada aga neid pilte vaadates tundus midagi tuttavat ning lõpuks tuli meelde ,et ratta raamil olevad rohelised ja punased kaunistused tunduvad vägagi sarnased nendele mis on ka varem siit foorumist läbi käinud Esperanto rattal ( mille päritolu on ka üsnagi ebaselge). Pildid selle Esperanto kohta asuvad siin http://public.fotki.com/navitrullik/ratas/img0057.html Või olid sellised kaunistused tol ajal lihtsalt laialt levinud?
Vasta
#11

(18-05-2011, 21:28 PM)muusik Kirjutas:  Midagi väga tarka ei oska lisada aga neid pilte vaadates tundus midagi tuttavat ning lõpuks tuli meelde ,et ratta raamil olevad rohelised ja punased kaunistused tunduvad vägagi sarnased nendele mis on ka varem siit foorumist läbi käinud Esperanto rattal ( mille päritolu on ka üsnagi ebaselge). Pildid selle Esperanto kohta asuvad siin http://public.fotki.com/navitrullik/ratas/img0057.html Või olid sellised kaunistused tol ajal lihtsalt laialt levinud?

Eks sarnased või lähedased triipkaunistused olid 1910-30ndatel kõikide Euroopa rattatootjate juures üsna levinud...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#12

Meesteratta Livonia sildi võtsin ära, kõvera raami ja kahvli jätsin prügimäele,raaminumber oli7 kohaline.
(15-10-2009, 11:02 AM)kass Kirjutas:  Kahjuks pole peale Valdo keegi midagi kostnud. Aga mina jätkan rõemsaltSmile
Teadaoleva Livonia naisteratta raam on küllaltki omapärane, nagu pildilt võib näha. Sellist raamikaela ülemist muhvi ei ole mina rohkem kohanud. Kes on ?
Pole ka rohkem Livonia silte näinud. Samas on Niibo põhimudeli Rudoni silte päris palju kohatud (toodeti ka üle kümne aasta, raamid olid 6 ja 7 kohaliste numbritega ja kindlalt kellegi saksa tootja valmistatud, silt ka jällegi tehtud saksa siltide järgi/ainetel, aga inglise kirjadegaToungue).
Veel on samades Niibo kataloogides kirjas, et oli ka Victoria jalgrataste (pea?)esindaja Eestis. Valdo erakogus on olemas naiste Victoria raaminumbriga 1111. Teoreetiliselt peaks selle valmistamine saksa Victoria tehases jääma kuhugi noorema rauaaja hämarustesse .....Kas ka tegu "niibo-victoriaga"?(Aga Valdol on justkui mingi versioon olemas selle ratta kohta.)

Mainiks veel ühe läti suurema tootja Latvello toodanguga seonduvat. Jällegi Niibo poolt esindatud mark kataloogi põhjal. On Türil kolleeg Illi123 erakogus (kus on ligi 100 vanajalgratastToungue, tegelikult pole ta vist ise ka lugenud mitu) 2 Latvello siltidega rattajäänust, mida läti spetsialist hr. Seregins ei tunnista läti Latvello toodanguks. Õnnetus seisus naistelatvello raamil on vb tõesti keegi kunagi Latvello sildi lihtsalt kodus külge toppinud aga teisel kobedamal meesterattal on ka sadulal silt kirjaga Latvello ja ilus ümmargune number 6000, mis ei sobi kuidagi selle ajajärgu Latvello sildiga ja muude detailidega. Sereginsi väitel oli Latvello nii tuntud (ka Eestis) ja hinnatud firma, et neid tasus lausa võltsida.
Kas võib olla, et need faktid on kõik seotud Rudolf Niibo piraattoodanguga ja tal oli kasutada poolik numbriraudade komplekt (1 , 5, 6 ja 0 )?

Kui kellelgi ei ole Livonia ratast kuuri all, ehk on siis mõnel Liva või Latvello toodangust midagi ?
(ma tean küll, et ei ole, aga küsin ikkaToungue!)
Vasta
#13

Nüüd vist tuleks siia ka kirjutada, et Türil ksf! Illi123 kogus olev Livonia nr. 555 ei ole tõenäoliselt Rudolf Niibo Livoniaga rohkem seotud, kui et kannab raamil Livonia silti. Raam ise peaks küll "ehtne eesti käsitöö maheraam" olema, kelle valmistatud, ei tea.
Ja nagu juba mõnda aega teame, siis "Rudoni" jalgrattad tulid Saksamaalt Baueri tehasest ja sealt ka Livonia jalgrattad. Seda näitavad Livoniate raaminumbrid, mis ühtivad Rudonide ja Baueri tolle aja numeratsiooniga. Livonia raame või jalgrattaid mina näinud ei ole ja vb ei saagi nägema.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne