tundmatu meesterahvaratas, tõen. Eesti töö inglise osadest ca 1930
#1

Kätte sattus välimuses tüüpiline 1920ndate aastate teise poole või 1930ndate alguse meesteratas (edasist tutvustusteksti oluliselt muudetud ja täiendatud 12. nov. 2009).

Ketiratas suureläbimõõduline viisnurk, porilauad kitsad tollase tüüp-profiiliga. Rantveljed, keskelt nn "vaoga". Kaunistuseks olnud must värv punaste triipudega. Vabajooksuks Torpedo Inglise replika Perry (kirjad rummul), kusjuures tagaratas on inglaslikult 40 kodaraga! (See on muide esimene juhus, kus ma näen 40 kodara-auguga Perryt oma ihusilmaga.) Vasakul pool pikkmutter - relikt vabajooksu-eelsetest aegadest, mida 1930.a. paiku veel usinalt kasutati.

Esipidur puudub. Lambiklamber puudub, pole teada, kas hiljem demonteeritud või polnud seda juba algselt. Leistangi kinnitus pika poldi ja kiilmutriga. Säilinud jäänused ühest mustast tselluloid-käepidemiset. Esirummul kirjad puuduvad. Tagaporilaua otsal "tahulise" klaasiga helkur. Tööriistakott alt terav kolmnurk, sadulal topeltvedrud.

Sadulavedrud ja sadulanahk (sh nahka kaunistav embleem) täpselt identsed nendega, mis olid kasutusel minu 1926.a. Excelsioril (inglise töö), samas sadula alusraam teistsugune.

Raami esiosa on üsna madal (lühike), sirgeservaliste muhvidevaheline osa on väga väike. Keskjooks on inglasele tüüpilisest raami sisse keeratud koonustega, mis fikseeruvad mõlema koonuse korral kiiludega. Näha on fragmendid ees asunud värvitud (piiritusepildi-tehnikas) märgist hõbedase, kuldse ja punasega, kuid tõesti ainult fragmendid.

Raaminumber 792 viitab üsna üheselt Eesti tööle.

Ratas on üsna komplektne, puudu on vaid pump ja kell, kahjuks on kõik osad küll tuntavalt roostes.

Kes teab, millise väikese värkstoa tööga võib olla tegemist? Loodan, et fragmendid esisildist võivad identifitseerimisel osutuda võtmeks - kes on näinud samasugust tervet silti, peaks ehk ära tundma? Ja kel on olemas samade raudadega löödud raaminumber, võiks ka ära tunda?

On arvatud, et tegu võib olla Aug. Küttimi tööga, kes 1930ndate alguses valmistas rattaid "...inglisosadest ja rootsi torudest". Aga see on vaid üks paljudest õhkõrnadest hüpoteesidest.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Ega siin midagi arvata ei oska, kui just Wolfesteini wanaisa erakogust sellist aparaati säilinud pole!
Vasta
#3

Nüüd siis ka pildid - mitmest rakursist üldvaated ning enamike tähtsamate iseloomulike detailide vaated.

[Pilt: 792_1.jpg]

[Pilt: 792_2.jpg]

[Pilt: 792_3.jpg]

[Pilt: 792_4.jpg]

[Pilt: 792_5.jpg]

[Pilt: 792_6.jpg]

[Pilt: 792_7.jpg]

[Pilt: 792_8.jpg]

[Pilt: 792_9.jpg]

[Pilt: 792_a.jpg]

[Pilt: 792_b.jpg]

(Vanad viletsa kvaliteediga pildid kustutasin, sest tegin samadest kohtadest uued)

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

pole küll sama ratas aga pika puuga mööda ka ei lähe; plaanisin küsida ta kohta niivõinaa. sellel asjal pole veel numbrit leidnud. pole tal silti ega pilti,kinnitusaukegi. läbi elanud kokkupõrke, kahvlipoolsed raamitoruotsad on joodetud jätkatud, horisontaaltoru sadula alt kah uuesti joodetud. värv must, punase ühekordse triibuga kahvlil raamil. keskjooks mitte kiiluga lukustuv vaid keeret läbiv pilu pitsitatakse kruviga mutriga kokku. täpsemaid fotosid pole- ilm kehv. mistas on,

   


kas seda teemat alustanud rattal pole pilt üle värvitud, ehk midagi fragmenti kooruks veel välja.
Vasta
#5

Jah, sarnaseid jooni on, peamine neist on see, et mõlemad on tundmatud. Seemu rattal pole marki, märki ega numbrit. Ilmselt ehe eesti töö. Nagu hetkel osta.ehhees oleval 1945 aasta sõiduloal toodud jalgratta kirjelduses - mark teadmata, number - puudub.
Vasta
#6

(12-11-2009, 13:20 PM)valdo Kirjutas:  [Pilt: 792_5.jpg]

Tsiteeritud fotol on peal värvitud sildi fragmendid, sh kindlalt ka mõned tähed ja täheosad, mis on moodustanud nime.

Kas on liiga julge väita, et see kiri sildil oli KÜTTIM või ka A. KÜTTIM? Et siis K-st on alles vasaku posti alumine tipp, U-st alumine kaar ja esimesest T-st ka vertikaalposti alatipp? Ja lõpus on lai M näha kõikides kontuurides, kuigi üsna kriibitult ja kohe seda ei märka?

Püüdsin säilinud fragmente viia vastavusse ksf! Manic'u lehel http://www.eag.unicweb.ee/ewrattad-b.html toodud nimekirjaga, muud nimed sellesse mosaiiki ei sobi.

Siis võtsin veel ksf! Seemu postitet varastet rataste nimekirja ja vaatasin ka sealsed margid läbi. Jälle ei kipu muu sobivat...

Arvake midagi? Ja mis peamine - kas keegi teab, milline nägi välja silt, millel ilutses kiri "A. KÜTTIM"?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

Maraton
Sobiks ehk paremini nende jäänustega. Ü kõrvale T ei mahu nii ligidale, a kõrvale r mahub ilusti. Isegi Runwell läheks, või peab tingimata kohalik olema? Kurmark, Hercules, Sirius kah, isegi Eldi, kui e kirjutada nii nagu 1 klassis suurt E-d õpetati. Võtsin siit: http://eag.unicweb.ee/ewrattad.html
Umbes poole peale kerides.
(1929-31 mььdi jalgrattaid Excelsior, The Royal Cycle, Royal Velo, Virginia, Maraton, Runwell. 1937-38 mььdi (ja vхimalik, et esindati Eestis) jalgrattaid Hercules (Inglise), Raleigh (Inglise), Diamant (Elite Diamantwerke AG, ka kaubaveojr-d), Bora (Brennabor Werke AG), Sirius (Triumph Werke AG), Pfeil (L. Bauer & Co), Eldi, Kurmark, Alpina, Rialto, Cyklon.)

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#8

(16-12-2009, 01:17 AM)aavu Kirjutas:  Maraton
Sobiks ehk paremini nende jäänustega. Ü kõrvale T ei mahu nii ligidale, a kõrvale r mahub ilusti. Isegi Runwell läheks, või peab tingimata kohalik olema? Kurmark, Hercules, Sirius kah, isegi Eldi, kui e kirjutada nii nagu 1 klassis suurt E-d õpetati. Võtsin siit: http://eag.unicweb.ee/ewrattad.html
Umbes poole peale kerides.
(1929-31 mььdi jalgrattaid Excelsior, The Royal Cycle, Royal Velo, Virginia, Maraton, Runwell. 1937-38 mььdi (ja vхimalik, et esindati Eestis) jalgrattaid Hercules (Inglise), Raleigh (Inglise), Diamant (Elite Diamantwerke AG, ka kaubaveojr-d), Bora (Brennabor Werke AG), Sirius (Triumph Werke AG), Pfeil (L. Bauer & Co), Eldi, Kurmark, Alpina, Rialto, Cyklon.)

Maraton, Hercules, Raleigh, Diamant, Eldi, Sirius, Cyklon, Bora langevad ära. Minu erakogus on olemas kas rattad või vähemalt sildid ja kujutan suurepäraselt ette, millised nad välja näevad Smile Kui just keegi sama nimega hoopis erinevat asja ei teinud Wink
Uurisin nüüd sildi kõrgresolutsiooniga varianti veidi põhjalikumalt umbes poole tunni vältel.

Mulle tundub, et peale punase sisu ja musta ääristega nn põhikirja on kiri olnud ka sellest allpool asuval otstest rullis "lindil". Ja kas äkki ei loe selle lindi parempoolselt otsalt välja kirja "... CYCLE"? Eriti hästi on näha ..YC..E Smile

Ja kas ei ole nende YC kohal näha siiski M? Või kui see ei ole M, mis see siis on?

Aga ikkagi - milline siin enne 1930ndate keskpaika tuntud markidest võis olla kokku pandud inglise osadest ja omada sellist märki koos selliste kirjadega. Rain ehk kaasfoorumlane Manic on meie eest pool tööd ära juba ju teinud?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#9

Ei saa küll midagi nendest tähejuttudest aru, aga Küttimi nime sealt küll välja ei loe. See Sorge pakutud Küttimi versioon tuli lihtsalt juhusest, vahetult enne Sinu juurde tulemist näitas meile Küttimi reklaami ja sai sealt inspiratsiooni.
Kuigi küttimi kasuks räägivad asjaolud - ebamäärase suurusega raaminr (ei tea kas ja kuidas Küttim raame nummerdas) ja inglise osad.
Pool tööd on Rainil tehtud, suuremad kartulid on välja korjatud, aga katsu saa väikeseid pabulaid üle leida , enamasti polegi võimalik.
Mõned teadjad mehed, kes võiks midagi teada ja öelda, ei loe ega kirjuta siin või siis ainult loevad ja ei kirjutaSad.
Vasta
#10

On sel torkimisel mingit mõtet või kelle asi see on, aga kas mitte antud teema jalgratas ja see DUX siin teema lõpus
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=22726
pole mitte "ühe seina naelad"? Tegumood, numbri suurus ja šrift, Perry tagajooks...
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne