Eesti jalgrataste tootmisaastad
#1

Mõned vanad kodumaised raamid küsivad sünniaastate kohta.

ETK Lux No.1553 (naiste jalgratas)
ETK Original No.2721 (naiste jalgratas)
ETK No.3960 (meeste jalgratas)
AS ARE Tehased No.1661 (naiste jalgratas)

Ette tänades.
Vasta
#2

Küsimus Valdole. Kuluks ära selline graafik ETK rataste raaminr ja tootmisaastate kohta, nagu saksa rataste kohta on. Kui me võtame aluseks, et ETK alustas jalgrataste tootmist 1937 (aga sel aastal toodetud mudelite kohta andmeid justkui pole, viited algavad 1938?) ja tootis 1940 sügiseni ETK nime all ning jõudis kuhugi 8xxx või mis ?
ARE-ga on asi lihtsam, alustas väidetavalt kusagil 1938 märts/aprill ja tootis 1940 novembrini. Ja kas jõudis 3-tuhandesse üldse ? Igatahes kui võtta aluseks väited, et mudelid Alfa, Sport ja Titaan tulid välja 1940, siis siit saaks midagi tuletada. Minul Spordi naisteks raam on midagi 2xxx, ei mäleta peast, lgp. Armexil on meeste Sport, ka ei mäleta nr aga justkui ei olnud ka 3xxx.

Jääks veel Saare toodang, mille algus on üldse väga tume maa, lõpu kohta jällegi Valdol on mingi oma pilt olemas ilmselt, jõudis Saar samuti kuhugi 8xxx kanti, lisaks veel Säde nime all edasi.

Teiste tootjate kohta ei ole paraku midagi arvata, kui just Torpedo tagajooksu või legendi juures pole.
Uurinud veidi andmeid, julgeks pakkuda lgp. Armexi Are Spordi numbriks 2427, 40 aasta Torpedo. Huvitav detail on sel rattal ka esiporilauda lõigatud kandiline auk esiratta käsipiduri jaoks. Käsipidur trossajamiga ja auk kaunis "jõuliselt" valmistatud. See auk meenutas mulle seda fakti, mis meile Onumeelisega viimati ka silma torkas. Ühel jalgrattateemalisel bukletil oli ähvardus, et alates 01.04.1940 peavad jalgrattad olema varustatud piduritega mõlemile rattale vms. Mis ja kuidas asi kujunes, ei tea.
Oma naiste Spordi nr vist hoopis 1908 ja peaks olema 40-nda aasta mudel.
Vasta
#3

Veel üks naisteka raam numbriga:
L R
1045
Tähed asetsevad numbri peal.Esirummul "U" vapi kontuuri sees (Union). Tagarumm Torpedo 1937. Raamil silt puudub- isegi kinnitusauke pole.
Kas võib tegu olla kodumaise tööga?
Vasta
#4

(20-11-2009, 18:27 PM)onumeelis Kirjutas:  Veel üks naisteka raam numbriga:
L R
1045
Tähed asetsevad numbri peal.Esirummul "U" vapi kontuuri sees (Union). Tagarumm Torpedo 1937. Raamil silt puudub- isegi kinnitusauke pole.
Kas võib tegu olla kodumaise tööga?

Kindlasti Eesti töö. Oletamiseks peab nägema, niisama ei oska öelda.
(20-11-2009, 11:28 AM)kass Kirjutas:  Küsimus Valdole. Kuluks ära selline graafik ETK rataste raaminr ja tootmisaastate kohta, nagu saksa rataste kohta on.

Ma tean, et selline asi tuleb teha, aga... esiteks on tööd palju (täna nt tegin oma 1929.a. Rudoni pedaalipudinate niklieeltööd, meeletu lihvimine/poleerimine) ja teiseks napib materjali.

Luban, et kunagi püüan sellist statistikat pidama hakata, nagu Tilman Saksa rataste kohta on pidanud, aga millal, see on veelk lahtine.

(20-11-2009, 11:28 AM)kass Kirjutas:  ETK alustas jalgrataste tootmist 1937 (aga sel aastal toodetud mudelite kohta andmeid justkui pole, viited algavad 1938?) ja tootis 1940 sügiseni ETK nime all ning jõudis kuhugi 8xxx või mis ?

9XXX kindlasti kohe. Vaatan selle projekti üle, mis mul seal kõikuva plangu taga seisab, see on hiliseim.

(20-11-2009, 11:28 AM)kass Kirjutas:  ARE [...] kas jõudis 3-tuhandesse üldse?

Ma ei tea senini, kas minu punaviisnurk-Dollar (1940 päris lõpp või 1941 algus) on ARE. Kui on, siis selle raaminumber on kindlasti 3XXX. Hetkel asub isend masslademete alumistes kihtides ja on kahjuks uurimiseks kättesaamatu.

(20-11-2009, 11:28 AM)kass Kirjutas:  Jääks veel Saare toodang, mille algus on üldse väga tume maa, lõpu kohta jällegi Valdol on mingi oma pilt olemas ilmselt, jõudis Saar samuti kuhugi 8xxx kanti, lisaks veel Säde nime all edasi.

4338 = 1938.a. naisterahva Original.
7923 = 1940.a. naisterahva Säde

Edasi peab uurima...

(20-11-2009, 11:28 AM)kass Kirjutas:  ... lgp. Armexi Are Spordi numbriks 2427, 40 aasta Torpedo. Huvitav detail on sel rattal ka esiporilauda lõigatud kandiline auk esiratta käsipiduri jaoks.

Minu 1940.a. Ilmarisel samasugused lahendused. Hetkel süsteemid replikad (nii pidurimehhanism kui auk), aga tehtud täpselt algsete järgi, mis olid roostest nii puretud, et galvaanika alla ei saanud enam panna...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#5

Nende tähtede ja numbrite kombinatsioonide kohta mina nii julgelt jällegi ei väljenduks, et "kindlalt eesti töö", kuigi kahtlus muidugi on.
Olemasolevatest andmetest - Seemu pandud "varastatud jalgrataste nimekiri" ja Manicu "rekvireeritud jalgrataste nimekiri" võib näha , et mingi Hercules/Herkules on armastanud oma toodangut märgistada SP 1511, A.Y. 7178 , B.T. 2632 . Kas jälle eesti töö? Vaevalt küll. Veel Exelsior A xxxxx näit. Huvitavam on TOKO R xxx .
Üldse mõned inglased armastasid kasutada tähti koos numbritega, näit. 20-ndate Swiftid - E7921 jne.
Omal ka üks naisteratta jäänus, nr AN4041, ei tundu inglise tüüpi olevat, sildiaugud diagonaalis ja jämedad.
No võta kinni......
Vasta
#6

Niisiis, vahepeal on saanud veidi statistikut mängitud ja uuritud nii oma kui ka teiste kogudesse kuuluvate mitmete Eesti rataste raaminumbreid ja väljalaskeaastaid.

ETK. Minu erakogus on kaks üsna komplektset naisterahva Original'i (üksteisest erinevad!), millede tagarummul on aastaarv 1940, raaminumbrid vastavalt 7111 ja 8418. Mäletan nagu, et olen näinud ja oma ihunäpuga katsunud ka naiste Original'i, mille raaminumber on 9XXX (mingil ajal lähen ratta omanikule külla, siis annan täpsemalt teada). Kusagile peale 9000 vast ETK toodang enne sakslaste Idakampaaniat (N.Liidu ründamist juunis 1941) vast ka jõudis.

Kr. Saar & Ko. Pikka aega teadsin selle tehase noorima isendina omaenda erakogus olevat 1940.a. (aastaarv tagarummul) naisteratast raaminumbriga 7923, mis on kandnud püstist silti tähega "S". Nüüd käisin lähiajal ühe vanatehnikahuvilise juures vaatamas üht meesteratast sildiga "Original S" raaminumbriga 8713, mis on säilinud algsel kujul ja algses komplektsuses peaaegu ideaalkorras. Selle ratta nii esi- kui ka tagarumm olid juba Saare tehase enda töö, ees ei olnud enam Pränafat ega taga Torpedot. Tagarumm, Torpedo replika, kandis teksti "SÄDE" ja langeva tähe kujutist, pidurisaba oli tühi. Esirummul oli lihtsalt suure ringi sees S-täht, nagu Tempo mootorratastel.

Eeldatavalt on ratas 8713 valmistatud 1940. aasta teisel poolel või isegi 1941.a. algul. Seega jõudsid Saare raaminumbrid ka enne 1941.a. juunit kusagile 9000 kanti. Siit lähtuvalt võib ka eeldada, et Kr. Saar & Ko sai oma vabajooksude SÄDE tootmise käima kusagil 1940. aasta keskel. 7923 on igatahes varustatud veel Torpedoga.

ARE. Minu erakogus on meesteratas Dollar, raaminumbriga 3387, all Põhjala rehvid, taga Centrix vabajooks. Ees aga juba nõukoguliku atribuutikana punane viisnurk. Kuna raaminumbrite ðrift on identne ARE toodanguga (vt nt minu ARE meesterahvaratas nr 1037 ), siis on tõsist alust arvata, et seesinane Dollar on Are tehastes tehtud. On teada, et see ratas on ostetud kui Eestis valmistatud ratas uuena kauplusest 1941 algul, seega on oletatavasti tegu ka 1941. aastal valmistatud rattaga. Ehk siis Are raaminumeratsioon jõudis enne sakslaste Idakampaaniat kusagile 3500 alla.

Veelgi täpsemaks uurimiseks peab minema arhiividesse, kus on säilinud mitmeid jalgrataste registreerimise andmeid.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne