General motors vs Lihhatsov ja teised
Lihhatsovi nimeline tehas, paljudele tuntud masinad nagu ZIL 164, 130 on
nii mõnegi kogenud vanakooli autojuhi ustavad kaaslase olnud.
Isegi minu jaoks on nad jätnud kustumatu mulje.
Ka minul on au olnud sellise masina rooli keerata kuigi vaid korraks aga
sellegi poolest oli kogemus kuidagi meeli ülendav.
Aga ma ei tea mis asi see oli,et ma hakkasin ameerika müügikuulutustes chevrolet pick-upe vaatama aga siis mulle lõi järsku silmade ette:
Nii ZIL 130 kui ka Chevyl on sarnane kabiini ja kere konstruktsioon. Just mitte
nii üldplaanis kuid kui vaadata ZIL 130 kabiini disaini oleks see nagu
otse Detroidist välja tulnud. Ei ZIL 130 pole detroidi inseneride töö, siiski puhas
venelaste looming juba võimalikult lihtne tehnika ja lollikindlad ajast aega
lahendused on vihjeks.
Siiski erinevalt eelkäijatest tulid ka paljud erinevused, mis ilmselt
on inspireeritunda Detoroidi kolleegide tööst kaasa:
Roolivõimendi (power steering), mida polnud eelkäija mudelitel
Pidurite süsteemi täiustati, päris nimetajaga pidurivõimanedi (Power brake) ei saa seda kutsuda, siiski on ju tegu õhkpiduritega aga õlipiduritega süsteem oleks ehk sellisele suure kerega pillile liiast olnud ja see poleks massiivset autot suutnud pidama saada,sellepärat tollest loobuti.
Aknaklaas on kumer külgedelt ja jätab kuidagi ameerikaliku mulje, paini
seda ja kabiini konstruktsioonis juba väga ammu tähele enne kui hakkasin
tõsisemalt autodega tegelema.
Vaatame ka sisemust:
Laenasin Järva-Jaani varjupaiga kodulehelt selle foto kuna paremat polnud võtta mujalt. Loodan,et keegi ei pahanda.
Võrdluseks 1955.a Buicki oma, mis pole küll kõige õnnestunum võrdlus kuid
on näha,et tööauto jaoks võidi mis tahes algne konseptsioon lihtsustada,
milleks vaja veoautosse vinüülkattega armatuuri ja üleliigseid lüliteid.
Kui eesmärk on koormate vedamine ühest punktist teise.
Mootori ruum ZIL 130 puhul.
Sisuliselt peaks olema tegu ZIL 111 deforseeritud ja natuke ümber tehtud varjandiga,ZIL111 mootor on oma korda on võetud 1955.a Packardilt aluseks.
Siiski on neid,kes ütlevad,et ZIL 130 mootor on kehv, minu arust on viga vaid
selles;
a.Täisvalu plokki asemel kasutataske märghülsside süsteemi,see pole
ehk kõige halvem lahendust arvestades venemaa olusid.
b.ülekannetes mootoris kasutatakse tekstoliit hammasrattaid,kett ülekande asemel. Sisuliselt on tekstoliit hammasrattastel probleemiks see,et nad ei
ole kahjuks kunagi täpselt tehtud ja seega võib süütenurka paljuski ebatäpne olla.
c.2 lõõrine karburaator,mis on üks levinumaid, viga ehk selles,et karburaator ion kuidagi valsti disainitud, mootori kubatuuri ja tööreziimi arvetamata.
d. üleloomulikult suur küttekulu, mille vastu kahjuks vist ei saa millegagi.
Jätkub...