Eesti autoehitajad
#1

Veebileheküljelt http://www.eag.unicweb.ee/ saame suurepärase ülevaate kahe maailmasõja vahelisel ajal Eestis tegutsenud autoehitajatest (tänud foorumlasele manic!), samas puudub pärast Teise maailmasõja lõppu siinmail tegutsenud autoehitajate kohta info pea täielikult, kui mitte arvestada Tartu Autoremonditehase ajalugu käsitlevat väga põhjalikku lehekülge http://kodu.pri.ee/ta/ (tänud foorumlasele TAR!) Enne TA busside ja furgoonide tootmise algust remonditi Tartus põhiliselt Gorki autotehase toodangut.
Aga mida tegid ülejäänud ENSV autoremondiettevõtted?
Tallinna Autode Remondi- ja Katsetehases valmistati Estonia vormeleid ja karte. Aga mida tehti seal enne võidusõiduautodega alustamist?
Koerus remonditi Volgasid (ja ka GAZ-veoautosid)... Mida veel?
Nuia põhiliseks toodanguks olid UAZ maastikuautod, millele paigaldati täismetallkeresid. Tegeleti ka GAZ-veoautodega. Aga täpsemalt?
Äkki saaks seda infot veel täiendada, et tekiks veidi ülevaatlikum pilt Nõukogude Eesti autovalmistajatest.
Vasta
#2

Tallinna Autode Remondi Katsetehas (TARK) eelkõijad on olnud mehaanikatööstus - Hans Feierbachi vedrude ja mehaanika tööstus (kuni II MS), hiljem autode remondi tehas - tehas Sirp ja Vasar, siis lisandus nimesse "Katsetehas" - nimeks sai TARK ja toodanguks veoautode remondi kõrval Estonia vormelid ja kardid ning teeremontöörid. Viimases lõpus kadus ära tegevusest ja nimest "Remondi", jäi vaid tootmine ja väikeettevõte Kavor. Muu läks kinnisvara äriks, sinna läks mõni aasta tagasi ka Kavori hoone Hobujaama tänavas.
See oli lühike ja skemaatiline lugu TARKist.
Vasta
#3

ma ei tea kas see läheb ka autoehituse alla aga mu isa töötas vahetult enne krooni, Kuressaares sellises firmas kus valmistatti RAF busse, toodi tehasest uued kered ja venemaalt liini kõrvale visatud praak mootorid, vanalt raf-ilt võeti number ja ämber ning ehitati need nn uuteks
Vasta
#4

Kas TARK osa tootmishooneid oli Lasnamäe trammi lõpppeatuses. Küsin sellepärast, et kindlustada tagalat. Rolleyes
No vähemasti sinna viisin ma vana ZIL veoki kapitaalremonti. Sellest järeldades tegeles TARK ZIL autode kapitaalremondiga. Aasta oli siis kuuskümmendviis... Smile tegelikult oli see Iffi laul. Minu juhtum toimus kaksteist aastat hiljem.
Selle viimise juures oli ka omajagu huvitavaid seiku.
Sinna sõit oli üks viletsuste rada. Kapitaali viidav masin rööviti ju nii paljaks, et sinna pole nagu oma osasid eriti jäänudki. Esiklaas oli tehtud pleksist (sellepärast üldse auto kappi läkski) ja autol olid ka taga ühekordsed kummid. Muidugi mingid vanad pastlad. Tänu pleksiklaasile oli kabiinis väga külm. Karm talveaeg oli ju. Pärnu maantele keerates tundsin ,et kumm on kuidagi tühi. Masin vingerdas natuke. Läksin siis õue vaatama. No ukse külge jäin õnneks rippuma. Ruttu kabiini tagasi - õues külm ja väga libe.
Masina üleandmine läks libedalt, tänu saare õllele ja leivale.
Pooleks päevaks jõudsin tädi tööjuurde. Läksime koos energiamüügi kohvikusse sööma. Ma, noor mees, täiseti nälgas. Kui järjekord minuni jõudis, siis küsisin pool kilo kartulisalatit. Müüja hakkas külma kõhuga seda paberituutu sisse panema. Küsisin, kas taldrikut ei antagi? Ja siis kiljus ta üle terve saali POOL KILO ! Kogu järjekord vaatas mind ja tädi ainult naeris. Küsisin veel sinna juurde paar sardelli, mõne kotleti, kaks klaasi piima ja mõned moskva saiad. Kogu söögi aja jälgis puhvetsitsa mind, kas ikka sööb kõik ära. Tädi seletas mulle, lollile provintsi elanikule, et kontorirotid võtavad ainult 150grammi salatit, kohvi ja ühe saiakese. Toungue
Vat seiksed lood sedakord TARKi juurde.
Vasta
#5

TARK asus kahes kohas: Hobujaama tänavas ja Leningradi maanteel (trammide lõpp-peatuse juures). Viimases oli remondijaoskond veoautodele, Hobujaamas asus eksperimentaal.
Vasta
#6

(03-12-2009, 18:25 PM)supp Kirjutas:  ma ei tea kas see läheb ka autoehituse alla aga mu isa töötas vahetult enne krooni, Kuressaares sellises firmas kus valmistatti RAF busse, toodi tehasest uued kered ja venemaalt liini kõrvale visatud praak mootorid, vanalt raf-ilt võeti number ja ämber ning ehitati need nn uuteks

Kas see oli EPT hoovi peal või hoopis Sikassaares (olen ka seal hulgaliselt RAF-i toorikkeresid seismas näinud)?
Vasta
#7

(03-12-2009, 20:07 PM)emsa Kirjutas:  ja Leningradi maanteel (trammide lõpp-peatuse juures). Viimases oli remondijaoskond veoautodele
Samas toimus ka Ikarus busside kapitaalremont.
Vasta
#8

Nuia tehases tehti UAZ kastiversioonist täismetallkerega buss. Eritilahe oli see, et kabiini tagasein lõigati maha, tagaseina keskmine osa lõigati välja ja saadud raam läks kongi tagaseinaks. Ei pidanud vaeva nägema nurkade ega servadega, kõik tehase värk. Auku sai panna siis tagumised uksed. Käisin sealt bussi toomas kusagil 80-ndatel, päev otsa sai köögipoolt vaadatud. Seal oli mingi liini moodi asi isegi. Et ühest otsast kastikas sisse ja teiselt poolt kong välja. Lahe oli vaadata, et kui tööpäev lõppes, jäeti liin kõrvale, uksed läksid lahti ja igasugu muud kereremonti tahtvad aparaadid lükati sise. Nägin seal, kuidas TA leivaautol hakati plekke vahetama, kõrval oli paz buss sama murega. Miks ma terve päeva seal pidin veetma oli asi, et uuel UAZ-l ei töötanud mootoril üks silinder. Vahetasime sada küünalt ja kõik taadid olid juba halliks minemas, ki mul plahavtas, et järsku on kollektori tihend pime?
võtsid taadid kollektori maha(õnneks vana volga mootoril oli see imelihtne).Tihend oli korras aga kollektor umbes. 3 ja 4 silindri vahelt oli väljalaskekollektor valuräbu täis. Puuriti siis otsast läbi ja pärast keevitati mingi peene keevitusega auk kinni jälle ja saingi minema. See keevitatud kollektor pidas igatahes selle auto lõpuni vastu. Selline mälestus siis.
Vasta
#9

sikkasaares see polnud, vaid hoopis (pagan ei tule kohanimi meelde) ringi pealt randvere poole põõrates ca 500m ja vasakule
sikkasaares töötas ka mul vana aastaid ja seal ei tea küll, et midagi sarnast oleks tehtud
Vasta
#10

(03-12-2009, 23:46 PM)supp Kirjutas:  ... ringi pealt randvere poole põõrates ca 500m ja vasakule
Kellamäe.
No ei tea midagi RAFi tehasest Saaremaal. Rolleyes Kuidas sihuke asi on kahe silma vahele jäänud Sad
Sa Supp pole ise Saarlane? Väga imelikult orienteerud Smile
Vasta
#11

saarlane, aga juba ca 20 mandril, sai isegi seal raf-i tehases koolivaheajal tööl oldud, kui mu mälu mind ei peta siis sisud tehti ka uued osalt, ah jaa firma nimi oli as fiky (või fikiy mul on isegi selle keepekas kuskil olemas, tollal pidi igal lugupeetud firmal olema oma kleepekas)
Vasta
#12

(04-12-2009, 00:40 AM)supp Kirjutas:  ... ah jaa firma nimi oli as fiky ...
Nojah, on Kellamäel. See firma paneb asfalti. Pole siis ime, et mul see RAF ehitus tähele panemata jäi. Ju see väga suurt hoogu sisse pole saanudki. Seda siis siinse teema kontekstis autoremondifirmaks küll nimetada ei saa. Pigem ikka teedeehitajaks. Toungue
Vasta
#13

Koeru eest ei kosta keegi??
Kas Tallinnas remonditi algusaegadel ka sõiduautosid või mindi kohe veokate ja busside kallale (pean silmas linna servas olnud filiaali)?
Vasta
#14

Mootoris üksvahe mindi ka Ikaruste suurema kereremondi peale üle. Tehti eraldi angaari värviruum ja kereremondil vahetati välja sõrestikraami rattakoobaste kohal asuvad osad. Puuriti augud igasse raamitorusse, lasti konservanti sisse, kork peale. Usun, et seal jõuti kümmekond bussi kapitaalselt remontida. Plaaniti vist väljapoole ka pakkuda teenust.
Umbes samal ajal tehti Tartus mõned linnaliinibussid kas mitte Rootsiga koostöös.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#15

Hobujaama tänavas tehases Sirp ja Vasar remonditi peale sõda kõiksugu lääne trofeetehnikat, hiljem põhiliselt Pobedasid. 50-nendate lõpus valmis Leningradi mnt. tehas, kus remonditi veokaid. Sõiduautode remont läks Koeru, Hobujaama jäi võidusõidutehnika, teeremontörid ja garaaziseadmete valmistamine. Üldjoontes oli Tallinna tehase ajalugu selline. Kui on vaja väga täpset infot,siis peaksin mõne vanema endise töökaaslasega rääkima.
Tuli veel meelde, et Len. mnt. tehases tegeldi peala ZIL veokate ja busside remondi ka ZIL-idele järelhaagiste valmistamisega.

Kurtna Mootorrattamuuseum; külalistemaja,saun www.teearu.ee
Mootorite plokikaante remont; alumiiniumi keevitus, töötlemine. tel.5087150, Urmas Teearu.
Vasta
#16

Kas Pobedade (hiljem Volgade) baasil tehti Hobujaama tänaval ka kastikaid (pickupe)? Ma mõtlen rohkemal arvul , mitte vaid üht-kaht eksemplari.
Vasta
#17

Tean kindlalt,et ühest Tðaikast tehti Min. Nõukugu tellimusel lahtise tagaosaga matuseauto. Arvatavasti sama auto jõudis hiljem valgeks värvitult V.Kirsi kollektsiooni. Pobedade ja Volgade ümbertegemisest Hobujaamas ei ole kuulnud.

Kurtna Mootorrattamuuseum; külalistemaja,saun www.teearu.ee
Mootorite plokikaante remont; alumiiniumi keevitus, töötlemine. tel.5087150, Urmas Teearu.
Vasta
#18

Eestis kasutati parteinomenklatuuri matuseautona varasematel aastatel ka üht ümberehitatud ZIM-i. Äkki oli ka see Tallinnas valmistatud?
Vasta
#19

Auto-katafalk Gaz 12 baasil valmis siiski 1971. aastal Tartu Autode Remondi Katsetehases. Seda kasutati ka näiteks Georg Otsa matustel 1975. aasta septembris. Kahjuks ei tea ma midagi auto varasema ega hilisema ajaloo kohta. Kas mõni teadlikum huviline on asjaga kursis?


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   
Vasta
#20

Ei maksa unustada ka Bertelovi ET-de väikepartiid (ehk ETKVL-i koondist "Auto").

Kui laiendada autoehitust ka haagistele, siis TARK (?, parandagu keegi mind, kui eksin), tegeles ka kallurhaagistega ((nii ZiL-ide "kutsikad" kui ka MAZide/KamAZide kaheteljelised), Kuusalu KRT tegi GAZ-ide üheteljelisi haagiseid ja Haapsalu EPT ZiL-ide turbaveo poolhaagiseid.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne