naisterahva jalgratas Eldi, 1938.a.
#1

Ratas on valmistatud Saksamaal Siegmar-Schönau linnas asuvas Diamant'i tehases 1938. aastal. Raaminumbriks on 1050303, nimetus Eldi tuleneb sõnadest Elite Diamant. Alumiiniumist sildi kujundus ja stiil on sarnane nime Diamant kandvate ratastega, ainult nime kohal on Eldi. Millegipärast valmistas tehas osa rattaid selle nime all.

Tegu on ajastule tüüpiline Saksa naisterahvarattaga. Kahe kõvera toruga raam on kahe vahetoruga, nii sadulaalune muhv kui ka nn "kolmikmuhv" on suurte ümarate väljalõigetega. Tagakahvel on nn lahtivõetamatut tüüpi. Esikahvel on varustatud pöördpiduriga, mille nupp on tavatult suure läbimõõduga.

Vändad on kandiliste profiilidega, kuid kaarjate servadega, keskvõllile kinnituvad nad kiiludega. Ketiratta muster on Diamantile tüüpiliselt viisnurk, kuid iseloomulikud on viisnurga "tippude" laiad harud. Ketiratas kinnitub vändale viie kruviga, kasutades ajastu standardäärikut. Pedaalid on nn naisterahvaratta stiili lühemat tüüpi, üheosalised mustad pedaalikummid on nn mesilaskärjemustriga.

Pehmekattelisel sadulal on taga ühekordsed lihtsad vedrud, esivedru puudub. Sadula valmistaja pole teada, sest silt on murdunud. Huvitaval kombel on sadula alusraam poolmatt-must, samal ajal kui kõik muud sadula metalldetailid on galvaanika all.

Raam on must. Raami esiosal asuvad kiilukujulised hõbe-kuldsed värvikaunistused, kus on kasutatud palju keerukaid sujuvaid üleminekuid Kiilukujuliste kaunistuste äärtes asuvad kitsad sinised triibud. Ülejäänud raam on kaunistatud kitsaste kuldsete triipudega. Tagaratta kinnituse ümbrus on kroomitud, kitsad kuldsed triibud ääristavad ka värvi/kroomi üleminekuid, mis on erandlikult sirged (tavaliselt on nad kaare- või kiilukujulised).

28" rattad on rantääristega rehvi jaoks - arvatavasti on tegu Eesti turu jaoks valmistatud eripartiiga, sest Saksamaa siseturul armastati 1930ndate lõpul traatääristega rehve ja värvitud velgi-porilaudu.

Tagarattal on Torpedo-tüüpi vabajooks. Kroomitud veljed-porilauad on kaunistatud laia musta triibuga, millede servades on kitsam sinine triip. Porilauad on ajastule tüüpilised laiad, porilauatraadi kinnitusplekk on iseloomulikult nõgusja vormiga (tavaline on läätsekujuline vorm). Tagaporilaua kleidivõrguaugud on ovaalja kujuga. Ketikaitse on ajastu Saksa naisterahvaratastele ülitüüpiline. Esipidur on kangidega, kangi ots on ajastule ja valmistajamaale tüüpiliselt kaetud triibulise mustriga musta värvi tselluloidkattega. Tagahelkur on alumiiniumkorpusega ja väljapoolt "mummuline".

Ratas on säilinud üsna heas korras ja komplektsena, sh algse värvi ja galvaanikaga, kuigi mõlemad on siit-sealt saanud kahjustusi, kohati tuntavaid kahjustusi.

Valesid detaile rattal küljes ei ole. Puudu on kell, leistangi algsed käepidemed ning pump koos raamile käivate kinnitusklambritega. Puudu on ka kleidivõrk, kuid see oli arvatavasti lisaseade. Esiporilaua kaunistus on ära murtud ja niivõrd robustselt, et tugevalt on rikutud porilaua esiosa. Porilauakaunistus oli tal arvatavasti Diamantile omane punnpõskse poisi peaga (analoogne märgil) ja lehviva "salliga". Ülejäänud detailid on olemas.

Nüüd ka pildid:

[Pilt: eldi_1.jpg]

[Pilt: eldi_2.jpg]

[Pilt: eldi_3.jpg]

[Pilt: eldi_4.jpg]

[Pilt: eldi_5.jpg]

[Pilt: eldi_6.jpg]

[Pilt: eldi_7.jpg]

[Pilt: eldi_8.jpg]

[Pilt: eldi_9.jpg]

[Pilt: eldi_a.jpg]

[Pilt: eldi_b.jpg]

[Pilt: eldi_c.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne