Postitused: 10,569
Teemad: 37
Liitus: May 2005
Maine:
151
24-12-2009, 17:44 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 24-12-2009, 19:21 PM ja muutjaks oli
v6sa.)
Küsin ka siit lootuses, et ehk mäletab veel keegi, kuidas masstoodangu vankritega sõideti ja neid remonditi. Mõtlen just neid, mida usinad Läti meistrimehed tegid ja mis olid juba metallrummude ja kummiratastega.
Minu kätte on sattunud üks sihuke eksemplar. Kuna mul on tahtmine seda küll sihtotstarbeliselt kasutada, kuid mitte olulisel määral rikkuda, siis oleks tarvis leida mõni hää inimene, kes selliste vankrite remontimisega oleks enne kokku puutunud. Lõigata ja keevitada oskan ma isegi, pakub huvi just kuue-seitsmekümendate praktika
Probleem on järgmine: vankri teljed on koonuspinnaga ja rataste rummudes on samuti koonuspuksid, mis omakorda on kapronist (või sarnasest plastist) puksis, mis omakorda on polditud rummule. Nagu arvata võis, on koonuspuksid kulunud ja rattad ringi käima ei mahu vaid poovad vankri taladesse kinni.
Mul on kuri kahtlus, et tegelikult ei tohiks metallpuks üldse teljel pöörelda, vaid pöörlemine peaks toimuma hoopis metallist koonuspuksi ja kapronpuksi vahel. Aga kindel ma selles pole. Samuti polnud selles kindel üks inimene, kes selliste vankritega omal ajal töötas. Aga ka tema arvas sama... Nüüd oleks vaja leida kedagi, kes TEAKS...
Kuidas neid koonuspukse tegelikult nimetatakse üldse? Toosama härra arvas, et neid kutsuti omal ajal "pussid"...
Ning idee poolest kui keegi teab, kus võiks vedeleda ülelligseid koonuspukse, kapronpukse või kogu rummu, siis võib neist mulle teada anda.
Postitused: 1,167
Teemad: 87
Liitus: Jun 2008
Maine:
12
Vabandan, et teemale ei vasta, aga... Raudtelgedega vankril ( vanaisal oli ka puutelgedega) olid teljed jah koonilised. Ratta rummus oli malmpuks ( puss) , koonilise avaga. Franz Krulli ja ETK vankripussid on treialite juures hinnas nüüdki kui kvaliteetmalmist toorikud näiteks kolvirõngaste valmistamiseks.
Vene ajal EPT ladudes kolhoosidele jagatavad vankrid igatahes kummidega pöiaga polnud, vaevalt kapronpussegi .
Tervitab Veteran.
Postitused: 1,167
Teemad: 87
Liitus: Jun 2008
Maine:
12
Vankripussil on välispinna jämedamal otsal, ( väljastpoolt ka kooniline) kahel pool kõrgemad ribid ( nagu raketi stabilisaatorid) Lüüakse rummu sisse ja pöörleb koos rattaga- on ratta puksiks seega.
Tervitab Veteran.
Postitused: 1,069
Teemad: 29
Liitus: Jul 2007
Vankripuss on selline
http://static2.nagi.ee/i/p/379/35/09483957c962b4_o.jpg . Mul on telgi kõige nende pussidega mitu tükki. See sinu vene aja aretus plastmasspukside ja valuvelgedega oleks mõistlikum laagritele ringi teha. Hobul kergem ja omal lihtsam
Postitused: 1,556
Teemad: 20
Liitus: Jul 2008
Maine:
27
See on mingi sitanikerdis, aga mitte lätlaste kummiratastega hobuvanker. Lätlaste omi liikus Võromaal, natuke ka Iklas ja lõunapool, neil olid kõik rattad ühe läbimõõduga ja kardan, et ka väiksemad kui pildilt näha. Milline oli läti vankri rattarummude sise-elu, ei oska kahjuks kirjeldada, kasutasin siis juba diisliga vankrit. Ehtsate puitratastega vankri "assisist ja pussidest" on eespool juttu olnud.
Kes oskab, see teeb - kes ei oska, see õpetab!
Postitused: 148
Teemad: 1
Liitus: May 2011
Maine:
0
Vabandust vahelesegamise pärast, aga oleks tasuta ära anda mõningad hobuvankri metallosad - tagumised rattad ja nendevaheline ass. Puit on kahjuks mädanenud. Ei oska ise nendega midagi peale hakata ja vanarauda kah kahju viia, ehk on kellelgi vaja. Huvi korral tel 52 29 101.
Postitused: 4,633
Teemad: 70
Liitus: Aug 2009
Maine:
23
Kunagi lapsepälves nöhtud piisavalt kummratastega vankreid kuna hobutall koos riistadega olid mu aia taga.Tolana majandaja UUno merihein juba muld,kui tema kaasa vast siiani siinilmas ja arvan,et vankrid alles.Kontaktnumbreid ei tea äag asukoht raplamaa Põllika küla,avalikult täpsemaid andmeid ei jaga ´,kui huvi saad privas.Minu teada on see paarike eluaeg hobustega tegelenud ja tänu neile sai tagasi ka oma esivanemate soetatud hobuniiduki.Kolhoos maksis muidugi kompensatsjooni ära,aga kui heinaküün tühjaks sai siis veeretasime niiduki küünist välja.Huvi pärast kruvisin ka õlekandekastil kaane maha ja seesoli nii nagu oleks otse tehasest tulnud.Keps vajab ainult taastamist.
Postitused: 343
Teemad: 13
Liitus: Jul 2005
Maine:
2
See, et vankri esimesed rattad tehti väiksemad, polnud niisama. Mida väiksemad on esirattad, seda madalamal paikneb nende telg ja seda suurema tõusunurga all on aisad, millest suksu sikutab. Nii liigub vanker halval teel paremini, sest lisaks edasitõmbamisele sikutatakse seda pidevalt ka veidi ülespoole (eriti siis, kui esirattad kuhugi taha/sisse kinni jäänud on). Aga tagumised rattad tehti suuremad, et need igasse pisemasse auku kohe sisse ei vajuks, vaid neist üle sõidaksid.
Kui vanker sõitis pidevalt kõvakattega headel teedel, võisid kõik rattad olla ühesuurused.
Postitused: 4,351
Teemad: 34
Liitus: Sep 2009
Maine:
47
21-07-2013, 22:21 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 22-07-2013, 10:27 AM ja muutjaks oli
aavu.)
(21-07-2013, 22:06 PM)kr8nik Kirjutas: See, et vankri esimesed rattad tehti väiksemad, polnud niisama. Mida väiksemad on esirattad, seda madalamal paikneb nende telg ja seda suurema tõusunurga all on aisad, millest suksu sikutab. Nii liigub vanker halval teel paremini, sest lisaks edasitõmbamisele sikutatakse seda pidevalt ka veidi ülespoole (eriti siis, kui esirattad kuhugi taha/sisse kinni jäänud on). Aga tagumised rattad tehti suuremad, et need igasse pisemasse auku kohe sisse ei vajuks, vaid neist üle sõidaksid.
Kui vanker sõitis pidevalt kõvakattega headel teedel, võisid kõik rattad olla ühesuurused.
Lisaks annavad minimaalse pöörderaadiuse esirattad, mis mahuvad vankri alt läbi. Polnud ju tänapäevaseid maanteid kiviaedade vahel heinakoormaga liikudes.
Aga kr8nik seletus on hea, sain ka targemaks.
Veel meenus, et kui keerata hobune vankriga risti, siis saab tagumisest rattast seljaga tõstes kartulikoorma ümber lükata sügisel kuhja tegemisel. Ei peagi maha kühveldama. Küllap ka muid koormaid.
Ja veel. Isalt kuuldud, et hobuse koorem on 300 kg. Kust see tuleb, kas sõjaväe- või tsiviilkäibest? Kas kehtib ainult kartulikoormaga värskeltvõetud kartulipõllul (pehme ju!) või ka kõvakattega teedel? Võimalik, et hoopis vankri ehitustugevuse tõttu.
Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу.
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Postitused: 1,167
Teemad: 87
Liitus: Jun 2008
Maine:
12
Mind huvitab, miks kodarad ei ole samas tasapinnas.
Tervitab Veteran.
Postitused: 1,167
Teemad: 87
Liitus: Jun 2008
Maine:
12
Lp Võsa kirjutab...seoses telje kaldsusega mõjub raskusjõud piki kodarat. Kuid miks siis teljed kaldu ja mitte horisontaalselt? Mingi kavalus siin peaks peituma, mis aastasadade (?) jooksul leitud.
Tervitab Veteran.