DKW NZ 350 - 1939
#21

Selle mudeli, aga üldse sarnase esihargiga (näiteks IZ 350) mootorrataste üheks nõrgaks kohaks on esihargi puksid. Esihargi detailid on valatud rauast ning puksid terasest. Enam-väham sama kõvad materjalid mõlemad. Ebapiisava õlituse või ka suure läbisõidu korral kuluvad loksuma. Teadaolevalt remontmõõte ei tehta. Hilisematele sarnase ehitusega esikahvlitele paigaldati juba pronkspukse, mis mootorrratta enda detaile ei kulutanud. Ostad poest tehasemõõdus uue puksi, vahetad ära ning sõidad mõne tunni pärast edasi. Ka sellel rattal oli esiharki tekkinud arvestatav loks. Puksid on mõõdus 15 mm pealt ning sisemõõt 10 mm poldi jaoks. Küla pealt on kuuldud, et uue pika puksi asemel tehakse ka neid kolmes osas ehk ainult uued otsad. Meister laitis selle mõtet maha, kuna koormus poldile jääb nii oluliselt suurem. 

Lahenduseks sai 16x3mm toru hankimine, millest sai sobiva läbimõõduga uued puksid treitud. Ka esihargi enda detailid said üle reibitud. Kokku pannes sai tihe ning loks kadus.

   
   
   
   
Vasta
#22

Esihargi hõõrdamortide friktsioonkettad lagunesid lahti võttes. Uued said valmistatud auto sidurikettast.

   

Esipiduri trossi reguleerimispolt on ilmselt kunagi kaotsi läinud ja selle asemel oli tõenäoliselt tollimõõdus polt pandud. Õnneks ei olnud seda lõpuni suudetud sisse keerata ning õige keermega poldi jaoks keerme veel päästa. Jõudu oli selle vale poldiga rakendatud nii palju, et polt oli rulli keeratud. 

   
Vasta
#23

Esimese poritiiva peal ei olnud säilinud triipe ning oli mõlke. Sai otsustatud, et pinnakatet säilitada ei ole seega mõtet ning poritiib sai puhtaks tehtud. Selgus, et polnud seal originaalpinnkattest midagi alles. Varasem meister oli juba tavalised roostetavad kohad juba asendanud. Nüüd tuleb ebavajalikud needid eemaldada, vajalikud needid asendada originaalilähedastega ning taastada ka numbrimärgi kinnitused. Kunagi on kasutatud ka porilapakat, kuid ilmselt igapäevarattast taas hobirattaks saamisel on nendest loobutud.

   
   
   
Vasta
#24

DKW NZ kasutas kataloogi kohaselt kahte tagatule tüüpi. Seda siis nö esimeses põlvkonnas ehk 1938 kuni 1943. Sõja ajal ning mudelil DKW NZ 350-1 võid kasutada ka erinevaid muid variante. Igatahes DKW Ersatzteil-Liste 58 annab kataloogipõhisena sellised tagatuled. 

Neist number 08922 oli kasutusel mudelil NZ 250 ja number 08876 mudelil NZ 350

   

Ehitatava ratta küljes on selline, millel tselluloidist punane klaas tuhmunud ja ühe praoga. 

   

Seest tuli välja selline pilt (plastikkattega juhe on juba eemaldatud) 

   

Aga peaks olema selline. See tähendab, et säilinud on vaid pirni hoidik ning nii pirnihoidiku kui lambi pealmise katte kinnitusraud on kadunud. 

   

Kokkupanduna näeb väljastpoolt välja selline.

   

Poritiiva all olev raud võimaldab lambi katte paigaldamist selliselt, et ei pea määrdunud poritiva all mutreid poldi otsa keerama. Vana kinnitusraua jäljed olid poritiiva värvi sees veel näha, kuid alles teda enam polnud. See tagavaraosana kasutatud raud on kunagi ammusel ajal väga korrodeerununa kuskilt kastinurgast silma jäänud ning kulus nüüd marjaks ära. 

   
Vasta
#25

Mul DKW-d ei ole ja ega ma sellest tsiklist eriti midagi ei tea ka. Aga ühes teises teemas käis kõvem andmine tulede teemal, kust ma muuhulgas ka pikki nina sain. Ma oma olemuselt olen selline ortodoksne tegelane igasuguse restaureerimise alal ja ei poolda valede detailide kasutamist. See on mulle ennegi erinevaid pahandusi kaela toonud. Aga ühes teises teemas üks lugupeetud kaasfoorumlane kirjutas sellise teksti: "Kui mingi detail ei vasta kataloogis või ajastukohasel fotol nähtavale, siis lähtutakse sellest, kas tegemist on ajastukohase detailiga ning antud margiga sobiva detailiga. Näiteks GAZ toodangul võis 30-ndatel olla küll Fordi toodetud või Fordile sarnaseid detaile, kuid ilmselt mitte Renault või Opeli detaile."
  Seal oli tegelikult asi suhteliselt lihtne, originaaldetaile oli küll saada, aga mindi kergema vastupanu teed ja pandi külge valed asjad, sest GAZ toodangul võis 30-ndatel olla küll Fordi toodetud või Fordile sarnaseid detaile, kuid ilmselt mitte Renault või Opeli detaile.
  DKW-ga on ju asi palju lihtsam - see on ju sama, mis IŽ! Sinna sobib väga hästi IŽ 350 tagatuli. Hädapärast ka IŽ49 ja isegi IŽ56 tagatuli, no Planeta Spordi oma oleks natuke liiast. Samas Degtjarjovi kuulipildujatehases valmistatud mototsiklett ei ole kuskilt otsast DKW ega IŽ, aga ma arvan, et selle tagatuli oleks ka sobilik variant. Ega see Vene tehnika ju ei arenenud edasi ja jäi üldiselt DKW tasemele.
  Kui siiski on kahtlusi sobivuses (minul endiselt on), siis tasuks ehk uuesti lugeda seda lõiku ühest teisest teemast: "Kui mingi detail ei vasta kataloogis või ajastukohasel fotol nähtavale, siis lähtutakse sellest, kas tegemist on ajastukohase detailiga ning antud margiga sobiva detailiga. Näiteks GAZ toodangul võis 30-ndatel olla küll Fordi toodetud või Fordile sarnaseid detaile, kuid ilmselt mitte Renault või Opeli detaile."
Vasta
#26

(17-12-2022, 21:12 PM)Raudpats Kirjutas:   ...antud margiga sobiva detailiga. 

Hea ksf! Miks vaatad mööda sellest fraasist?
Sinu näites - GAZ küljes Fordi jupp usutav, põhjendused tollessamas teemas ka olemas.
Sama ajastu Fordidele tootja GAZ-i juppe ei pandud, eksole.
Vasta
#27

Raudpats - ma lugesin mitu korda, aga aru ei saanud, mis Sa öelda tahtsid. 

Konkreetsel mootorrattal on küljes täpselt kataloogile vastav tagatuli, kuid varasema postitusega sai lihtsalt näidatud, et pirnikinnitus oli pika kasutusega kaduma läinud. 

Mis puutub IZ 350 või veel hilisema IZ tagatuli paigaldamisele 1939. aasta DKW NZ mootorrattale, siis see toob vanasõidukina tunnustamisel kindlasti kaasa hulga miinuspunkte ehk ei ole kindlasti originaaliga äravahetamiseni sarnane. Kommentaarid ühes teises teemas puudutasid teoreetilist olukorda, kus mingi konkreetse sõiduki kohta ei ole usaldusväärset kataloogi või vanu originaalpilte ning sellises olukorras tuleb tõesti loovalt asjale läheneda. Kuid seda, et IZ tagatuli lugeda täiesti sobivaks oluliselt varasemale DKW-le paigaldamiseks, ei saa kahjuks küll õigeks lugeda. Kuna DKW NZ on hästi katalogiseeritud nii oma esimeses põlvkonnas kui sõja ajal toodetuna, siis ei ole vaja siin palju pead murda. Ja teiselt poolt - kuna ka Izevski Mootorrattatehase toodangu eripärad on hästi teada, siis ei ole võimalik lugeda täiesti originaalseks ühtegi IZ tuld DKW mootorratta küljes. 

Kui ma aga Sinu postitusest ikkagi aru ei saanud, siis kirjuta uuesti. Tsiteerisid kolm korda ühte teist postitust, kuid iva võis mul kaduma minna.
Vasta
#28

(18-12-2022, 23:19 PM)indreksirk Kirjutas:  Raudpats - ma lugesin mitu korda, aga aru ei saanud, mis Sa öelda tahtsid.

Kui ma aga Sinu postitusest ikkagi aru ei saanud, siis kirjuta uuesti. Tsiteerisid kolm korda ühte teist postitust, kuid iva võis mul kaduma minna.
 Lugupeetud Indrek Sirk. Postitus oli ajendatud Formika teemast Gaz M1 EMKA ja seal toimuvast, täpsemalt siis vaidlusest tulede küsimuses. Olen absoluutselt veendunud, et esimesed gabariidituled sellel autol on valed, need on Fordi omad tõenäoliselt, selliseid tulesid ei ole EMKA juures mitte kunagi kasutatud. Kui 10 minutit kasutada otsingut, soovitavalt yandex.ru keskkonnas, siis saab sellele küsimusele piisavalt vastuseid. Minu jaoks on väga imelik, et Te sellist valede detailide kasutamist oma postitusega  seal aktsepteerisite. Olen endiselt tagurlikul seisukohal, et valesid detaile kasutada ei tohi. Te olete autoriteet ja kui autoriteet aktsepteerib sellist suhtumist, siis ei ole loota autentset restaureerimist või taastamist. Vaadates Formika postitust nr. 660, siis tema esimesi gabariite valedeks ei pea. Isegi ei kahtle selles küsimuses. Väga kindlameelne mees ja müts maha, et ta nii palju teeb ja nii palju jõuab! Kuid on piisavalt erinevat fotomaterjali vanast ajast, et tõestada praegu kasutatud tulede sobimatust sellele autole.
  Ja veel selgituseks, et kui valede detailide kasutamine on lubatud ühel autol, siis on see lubatud ka teisel autol. Mina seda seisukohta ei jaga, kuid nii on kirjas Teie postituses, mida ma eelnevalt mitu korda tsiteerisin Kui peaks selguma, et need tuled seal EMKA küljes on tõesti EMKA tuled, siis vabandan vaga, ette, taha ja külje peale. Praegu olen absoluutselt veendunud, et need on valed tuled.
 Postitus oli tehtud mitte kerge, vaid raske irooniaga, kuid vaatamata "Naljanurga" teema rohketele postitustele on siin mehed, kes irooniat ja nalja ei mõista.  Kuigi, peab mainima, et viimased Formika postitused (seoses jagaja remondiga) on minu tagasihoidlike teadmiste põhjal küll naljanurga kandidaadid.
Vasta
#29

(19-12-2022, 05:35 AM)Raudpats Kirjutas:  
(18-12-2022, 23:19 PM)indreksirk Kirjutas:  Raudpats - ma lugesin mitu korda, aga aru ei saanud, mis Sa öelda tahtsid.

Kui ma aga Sinu postitusest ikkagi aru ei saanud, siis kirjuta uuesti. Tsiteerisid kolm korda ühte teist postitust, kuid iva võis mul kaduma minna.

 Postitus oli tehtud mitte kerge, vaid raske irooniaga, kuid vaatamata "Naljanurga" teema rohketele postitustele on siin mehed, kes irooniat ja nalja ei mõista.  Kuigi, peab mainima, et viimased Formika postitused (seoses jagaja remondiga) on minu tagasihoidlike teadmiste põhjal küll naljanurga kandidaadid.
Hetkel ei ole mul rohkem aega süveneda, kuid see kolm korda tsiteeritud tekst oli vastuseks ühe teise ksf! postitusele. Kuna see oli juhtumisi Sinu postitusele tehtud vastus, siis sattusid tsiteeritud tekstis need kokku. Mina ei ole kindlasti see, kes aktsepteerib valesid detaile. Vastupidi. Minu postitustes on vahel ka irooniat, kuid püüdsin selgitada olukorda, kus teadmisi meie väikeses maanurgas napib. Ma otsin pärast sellest Sinu solvumise tekitanud teemast üles Sinu postitused, kus Sa viitad sellele, millised tuled täpselt olid valed ja millistele allikatele tuginedes Sa seda väitsid. Ja kindlasti olid seal ka viited sellele, millised tuled peaksid olema. Ja siis on võimalik konkreetses olukorras korrigeerida ka konkreetsete detailide kasutamise nõudeid. Aga üldpõhimõtet see ei muuda. Kui ikkagi ei ole teada, millised detailid originaalis olid, siis tuleb lähtuda ajastukohasusest. Ja väga vähe kasu on sellest, kui keegi foorumis "õpetab", et see on vale. Eriti kui Sa postituse alguses kirjutad, et ise ka täpselt ei tea ega tunne. 

Naljast on asi kaugel. Solvumine ja solvamine on muutunud igapäevaseks. Formika on mitmeid kordi öelnud, miks ta pilte siia üles paneb. Selleks, et targemad annaksid tagasisidet. Näis, kui kaua tal selleks paksu nahka jagub. Enamus annab alla, sealhulgas need, kes teda kritiseerivad. 

Opositsioon on igale olukorrale vajalik. Aitäh selle eest. Tegelikult on iga kriitika (ka mitteasjakohane, ka irooniline ja isegi halvustav kriitika) vajalik, et lõpptulemus oleks parem. Eesti vanatehnika hindamine on kogu aeg arengus ning seda teevad meie oma Eesti mehed. Aitäh konstruktiivse kriitika eest, kuid usu mind - kriitika teise inimese tegevusele stiilis "Sinu restaureerimine ja arusaam originaalsusest on naljanumber!" ei ole enam konstruktiivne. Mida see annab? Milleks? Mis läheb paremaks? Sinu enesetunne?

Kuna ma tean, et oled ka ise restaureerija ning oma töid siin näidanud, siis seda enam ma ei saa aru sellest käitumisest. Kättemaks Sinule tehtud kriitika eest?
Vasta
#30

Pöördume korraks teooria juurest praktika poole tagasi. 

Mootor küll käivitus ja töötas, aga silinder sai siiski maha võetud. Selgus, et kolb loksus silindris, kolvisõrm ka loksus ning alumisel rõngal oli lausa tükk väljas. Ülemiste rõngaste vahed ka loomulikult kulunud normist oluliselt suuremaks. Ime, et üldse käivitus. 

   

Juhtmestik on aegade jooksul täiesti välja vahetatud ja tuleb nüüd tagasi ehitada riidekattega juhtmete peale. 

   

Küsimus ka suurele ringile. Taastatud mootorratastel on silindrid värvitud mustaks, kuid vanadel originaalpiltidel ja remondiraamatute fotodel näeb pigem hõbedasi silindreid. Kas kellelgi on tekkinud selles osas mingi veendumus, millist värvi võiks olla ühe 1939. aasta tsiviilkasutuses olnud DKW silinri värvus.
Vasta
#31

(19-12-2022, 15:51 PM)indreksirk Kirjutas:  Küsimus ka suurele ringile. Taastatud mootorratastel on silindrid värvitud mustaks, kuid vanadel originaalpiltidel ja remondiraamatute fotodel näeb pigem hõbedasi silindreid. Kas kellelgi on tekkinud selles osas mingi veendumus, millist värvi võiks olla ühe 1939. aasta tsiviilkasutuses olnud DKW silinri värvus.

Hallooo!
Minu arvates ei ole see küsimus küll suureringi meestele, neil on piisavalt möllamist lume puhumise, katelde kütmise ja garaaži ehitamisega...
Aga siiski on asjatundja poolt juba varemalt ühes teises teemas vastus antud - tegu on nii vana ja haruldase masinaga, et keegi ei tea ja võis olla nii ja naa!
Ja tõesti, nii ongi! (kuigi muidugi N350 pole ei vana ega haruldane).
Hakkas see hõbedast tehtud silindrite teema DKW tsiklitel kusagil 1937, sellest ajast on näha reklaamprospetktide piltidel heledate silindritega DKW tsikleid. Mis iseenesest ei tähenda veel midagi, ma ise olen ka kunstnik ja näen maailma ja foorumit teistmoodi, kui mõni teine. On avaldatud arvamust, et need heledad silindrid võisid olla mingitel esindus- ja näitusmudelitel ja fotod heledate silindritega samasse auku, no ksf! Indrek muidugi teab neid tehase ja  esindusfotosid. Samas mõnedel (prospektide ja juhendite) piltidel ja fotodel on ka musti silindreid näha.
Tõde peakski olema siis selline, et võis olla nii ja võis olla naa. Muidugi selline väide ei maksa juriidilisest seisukohast mitte m...idagi. 
Aga on konkreetseid näiteid hõbedaste silindrite kohta alates 1937-nda aasta SB mudelitest kuni 1941 aasta RT-deni ja ka sinna vahele jäävatel NZ ja KS mudelitel. Ja ka sellesse ajavahemikku jäävaid originaalmusti DKW tsiviiltsiklite silinderid on tuvastatud hulgaliselt. Millal täpselt (vahemikus 1937 - 4X), kui palju ja miks värviti DKW silinder mustaks või hõbedaseks, seda teadlased vist veel pole välja selgitatud. Miks hõbedaseks värviti, see on selge, läheneva sõja tõttu must värv oli defitsiit ja kulus tankidele ristide värvimiseks. (vähemalt olen sellist versiooni kuulnud Eesti Jalgrattamuseumi looja ksf! V ettekandes külastajatele, kui ta selgitas muuseumis oleva sinist värvi naisterahva jalgratta värvianomaaliat). Samas jällegi need, kes tõde ei tea, arvavad naiivselt, et hõbedase silindriga püüti anda tsiklille moodsat sportlikku välimust, imiteerida alumiiniumribidega silindrit.
Lõpetuseks mainin veel, et on minulgi alumiiniumvärviga mökerdatud NZ250 mootor, aga see pole paraku originaalvärv, vaid ilmselt hiljem üle pläkerdatud, ka karter on sellega üle tehtud. (Alumiiniumvärviga varajaste nõukogude 125-ste karterite katmise üle on siin forumis vist ka varemalt veidi vaieldud...) Mis värvi on selle konkreetse NZ250 silinder algselt olnud, seda pole ma vaevunud uurima... Vot tak!
Vasta
#32

Jagan leitud originaalpilte, kus silinder on hõbedane.

1937. aasta müügikataloog

   

1938. aasta müügikataloog

   

1939. aasta müügikataloog

   

1939. aasta pressifoto

   

DKW NZ varuosakataloogi tiitelleht

   

Osa neist on kunstniku poolt kaasa aidatud, kuid osa siiski päris fotod. Kui kellelgi on jagada vanu originaalpilte, kus silindri värv eristatav, siis olen tänulik ja tean suunda seada
Vasta
#33

Hallooo!
Pole tänu väärt!
Aga proovin veel kord ja veidi lihtsamalt, päris lihtlausetega vist ei oska...

Perioodil 1937 - 41 (teada on 1941 RT125 hõbedane originaal, vb tehti neid veel ka hiljem, aga vaevalt) on DKW oma tsiviilmootorrataste silindrite värvimiseks kasutanud nii hõbedast, kui ka musta värvi. Seda kõigi tol perioodil tootmises olevatel laiatarbe tsiviilvariandi mudelitel. 1939-nda aasta NZ 350 kaasa arvatud. Saksa huvilised on selle küsimusega tegelenud juba üle kümne aasta tagasi. Mingisugust seaduspära või reeglit, millal ja miks must või hõbedane, seda pole vist siiani õnnestunud välja selgitada!
Omalt poolt soovitan - värvi üks pool mustaks, teine hõbedaseks ja juriidiliselt on kõik korrektne!

No olgu, saksa keskkonnast pilt ka, NZ250, Sport 250. Kuigi ma kahtlustan, et küsijale on sellest ka veel vähe, et samme seada!  Sad  Üldiselt on aga ajahammas selle "hõbeda" silindrite pealt maha näksinud...

[Pilt: dkw-nz-silinder.jpg]

[Pilt: dkwsport250.jpg]
Vasta
#34

Üks kohalik laadapilt aastast 1939.

[Pilt: 20221224-132124.jpg]
Vasta
#35

(22-12-2022, 13:37 PM)indreksirk Kirjutas:  Jagan leitud originaalpilte, kus silinder on hõbedane.

1937. aasta müügikataloog
1938. aasta müügikataloog

1937 ja 1938 aasta kataloogi pildid on identsed, ratta kodarate asetuse järgi on hea võrrelda.

Triumph GT6, Corvair Spyder, Datsun 280Z, BMW E21, VW Buss
Vasta
#36

Aga lihtsalt, et jõulutunnet toita, kiidan laadapildil ülesastuvat tagaratsanikku. "Pea kuklas nagu pianistil", kui tänapäeval sobib üldse vene (mitte putleri) autoreid tsiteerida.

_______________________
Koledate Kastikate Klubi
Vasta
#37

(24-12-2022, 16:41 PM)spitfire Kirjutas:  
(22-12-2022, 13:37 PM)indreksirk Kirjutas:  Jagan leitud originaalpilte, kus silinder on hõbedane.

1937. aasta müügikataloog
1938. aasta müügikataloog

1937 ja 1938 aasta kataloogi pildid on identsed, ratta kodarate asetuse järgi on hea võrrelda.

Salute!
Pole üldse minu asi ja seda on ka siin teemas mõista antud  Rolleyes , aga vakt on selline, et esimesed DKW NZ mudelid tulid ikkagi välja 1938 aasta 4-s kvartalis, kui ma väga ei eksi? 1937 avaldati edasimüüjate jaoks brožüürid (või kuidas me ka siin maarahva keeles neid püüame tõlkida) ja ka 1938 enne NZ mudeli turule paiskamist tuli veel üks reklaamtrükis, ilmselt samade piltidega, kui 1937...
Mida ma selle kirjutisega tahan öelda, seda ma ise ka enam ei tea, aga kui me tahame olla tõsised vanatehnikaspetsialistid, harrastajad, taastajad ja maietemis veel, siis postitatud reklaamposterite piltide järgi me võime otsustada, et ka esihargi vedrud on "hõbedast värvi", st oletatavalt kroomitud. Siit küsimus - kas keegi siinsest tarkade klubist on näinud DKW NZ mudelitel kroomitud esihargi vedru???

tervitades, Priit
Vasta
#38

(26-12-2022, 18:39 PM)kass Kirjutas:  
(24-12-2022, 16:41 PM)spitfire Kirjutas:  
(22-12-2022, 13:37 PM)indreksirk Kirjutas:  Jagan leitud originaalpilte, kus silinder on hõbedane.

1937. aasta müügikataloog
1938. aasta müügikataloog

1937 ja 1938 aasta kataloogi pildid on identsed, ratta kodarate asetuse järgi on hea võrrelda.

Salute!
Pole üldse minu asi ja seda on ka siin teemas mõista antud  Rolleyes , aga vakt on selline, et esimesed DKW NZ mudelid tulid ikkagi välja 1938 aasta 4-s kvartalis, kui ma väga ei eksi? 1937 avaldati edasimüüjate jaoks brožüürid (või kuidas me ka siin maarahva keeles neid püüame tõlkida) ja ka 1938 enne NZ mudeli turule paiskamist tuli veel üks reklaamtrükis, ilmselt samade piltidega, kui 1937...
Mida ma selle kirjutisega tahan öelda, seda ma ise ka enam ei tea, aga kui me tahame olla tõsised vanatehnikaspetsialistid, harrastajad, taastajad ja maietemis veel, siis postitatud reklaamposterite piltide järgi me võime otsustada, et ka esihargi vedrud on "hõbedast värvi", st oletatavalt kroomitud. Siit küsimus - kas keegi siinsest tarkade klubist on näinud DKW NZ mudelitel kroomitud esihargi vedru???

tervitades, Priit

Seda, et uue mudeli esmased postrid või reklaamtrükised ei vasta täpilt lõpp produktile on tegelt ka varem mitmel juhul täheldatud. Enne sõjaaegse kraami värvilised reklaamid on enamasti kunstniku maalitud, keeruline on arvata kuidas see tehniliselt teostati, aga pildid on väga detailsed, korduvatel ja sarnastel piltidel on läiked samadel kohtadel. Arvata võib, et aeg surub takka ja enne kui postril on värv kuivanud tehakse veel viimase minuti muudatusi. Ei kujuta ette kui pikk oli tollane protsess pildi pintseldamisest kuni prindini. Teine tähelepanek, et tihti ei ole trükisel mingit daatumit millal see on välja antud.

Triumph GT6, Corvair Spyder, Datsun 280Z, BMW E21, VW Buss
Vasta
#39

Silindri värvi osas sai langetatud otsus, et seekord saab see hõbedane. Kataloogides, kunstniku või pressifotode pealt ei pruugi tõepoolest alati leida ajaloolist tõde. Mina oma silmaga originaalvärvis silindrit näinud ei ole ning see võib ka haruldane olla muus maailmas. Eriti, kuna silindri värvis ei ole midagi äratuntavat. Kõige suurema kindluse andis see 1939. aasta numbrimärgiga Eesti pilt, kus selgelt näha, et silinder on hele (väljalaskegaasid on küll selle määrinud leegitoru juurest mustaks, kuid see vaid kinnitab eeltoodut). 

Mis puutub esihargi vedru vävi, siis selles osas olen konservatiivne ning oma tänase teadmise juures lähtun sellest, et see oli värvitud, mitte kroomitud. 

Järgmise aruteluülesande püstitan summutite värvi üle. Leegitorud on tsiviilrattal ikka kroomitud, kuid summuti ise tekitab küsimusi. Erinevatel piltidel on näha erinevaid variante. Mingi arusaam on endal tekkinud, kuid jätan selle esialgu enda teada. 

Värvitud silinder uue kolviga on omal kohal. Kuna esialgu on eesmärk masin sõitma panna, siis muude pinnakatete puhastamisele suurt rõhku ei oe pandud.

   
   
Vasta
#40

Internetiavarustes pakutakse sellist originaalsena säilinud isendit.

         
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne