jalgratas esperanto
#1

Tänan jalgratas Opeli teemal arutlejaid. Nüüd paluks abi ka Esperanto jalgratta juures. Kus võib olla selle naisterahvaratta sünnikoht?

Ette tänades, Agu Koop
Pilte:

[Pilt: 139002510207bc_l.jpg]

[Pilt: 1]

[Pilt: 1]

[Pilt: 1]

[Pilt: 1]

[Pilt: 1]

[Pilt: 1]

[Pilt: 1]
Vasta
#2

Väga raske on midagi arvata - endal pole sellist marki ega jäänuseid kätte tulnud, samuti ka kindlaid materjale valmistajate/edasimüüjate kohta.

Arvaksin esmalt Saksa tööd (F&S mõlemad rummud), kuid... ma ei ole näinud senini ühtki "sakslast", millel raami alumine toru on sirge. Alumine sirgtoru on jälle tüüpiline inglise ratastele, kuid reeglina (paar väga üksikut erandit) ei komplekteerinud nad siia tulnud rattaid Saksa detailidega.

Ka ei usu, et selline ratas on Eestis kokku pandud.

Kõige tõenäolisemaks oletuseks pean ma Taani päritolu. Nt kui võrrelda selle Esperanto ja minu 1928. aasta Taani päritolu Grandios'i raami, on nad väga sarnased. Sarnane oli ka Grand'i naisterahvaraam, mis peaks mul ka olemas olema - alumine toru sirge, kaks vaheühendustoru.

Lisaks on teada, et 1920ndate lõpul tuli Eestisse sisse ports Taani rattaid, varem ja hiljem üldiselt mitte.

Lõpuks küsiksin Rainilt (ksf! Manic) - kas Eesti ajakirjanduses aastail 1927-31 on mingeid viiteid jalgratastele Esperanto ja nende seostele (nt sama edasimüüja näol) ratastega Grand, Grandios, Royal Cycle ja Marathon (kõik need Taani rattad)?

Võtke seda Taani asja esialgu kui minu oletust - täiesti võimalik,. et ma eksin.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

Valdole vastuseks, et ta on siiski näinud vähemalt ühte alumise sirge toruga saksa jalgratast , aga kui ta seda ei mäleta, võin talle veel näidata enda valduses olevat Opeli tehase ratast.
Esperantot müüs eestis Saare äri. Neid rattaid on mainitud ka 34-36 varastatud jalgrataste nimekirjas, vist 2 ratast, ei hakka üle vaatama. Raami nr samasugused suured.
Kas ei võiks olla tegu mõne tuntud tehase mudelinimetusega, nagu neid on viimasel ajal juurde selgunud (näit. Dürkopp - Oryx, Brennabor - Bora, Exact jne..) ?
Vanaisavoki foorumis on ka Esperanto jalgratast püütud lahata. Ka hr. Sereginsilt Lätis olen küsinud selle margi/mudeli kohta, temal kokkupuudet ja infot polevat. Samas peaks tal olema üks põhjalik saksa raamat jalgrataste siltide/markide vms kohta, kas ta sealt võttis vaevaks uurida, ei tea.
Ja miks ta ikkagi peaks Taani asi olema Rolleyes
Siin siis veel üks Esperanto (taani sadulaga Toungue )
http://vanaisavokk.4rumer.com/identifits...t-t259.htm
Ja Valdole kui vanade jalgrataste huvilisele pildid kahest Opeli naisterattast, milledel alumine pulk sirge ja ülemine kõver, ehk siis selline nagu sakslased ei teinud. (Muide, Valdo on neid mõlemaid rattaid ka näinud ning ehk ka "näpuga katsunud" Toungue Smile Rohkem näiteid hatkel ei hakka otsima, sellise raamiga rattaid on peale sakslaste teinud ka venelased, lätlased jne...
http://jalgrattad.wordpress.com/category/opel/
Vasta
#4

Kui Agu ratas lugeda aastast 1929 ja nr 378030
ning varastatud rataste nimekirjas on järgmised Esperanto rattad:
varastatud 1934 Pärnus nr 434241 ja
varastatud 1935 Narvas nr 427435, lisaks veel Saaremaa nimekirjas üks ratas ning müüs Saare äri 30-ndatel, siis paistab, et neid Esperantosid Eestis oli ja oli üle Eesti. (lisada ka Vanaisavoki foorumis kajastatud Heiki ratas ja ühele viidati seal veel.
Suurematest saksa tootjatest sobiksid Tilmani baasi järgi nende numbritega näiteks Mifa ja Möve, hädapärast vb ka Triumph ning mõned veel, kellede kohta pole täpseid viitepuknkte...
Muidugi jääb ikkagi küsimus, mida tähendavad seal raamisildil olevad tähed B.D.D. ?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne