naisterahva jalgratas ETK LUX, 1939.a.
#1

Ratas on valmistatud Tallinnas, ETKle kuulunud Kopli Metallitehases 1939. aastal. Ratta raaminumber on 5857. Võrreldes ETK "lipulaeva" Original'iga on ta veidi lihtsam - porilauad on galvaanika asemel värvitud mustaks (tagaporilaua tagaosa valge), tagumine vabajooks on Torpedo asemel NSU jne.

Rattal on (olid) 28" rantrehvidele mõeldud Westwood veljed, viisnurkmustriga ketiratas, ETKle tüüpilise profiiliga porilauad, Lepper sadul tagant topeltvedrudega, eest ühekordse vedruga, Unioni pedaalid.

Must raam oli kaunistatud peente triipudega. Ülemisl kaldtorul olki kiri "LUX", tagaporilaual ja püsttorul rombikujuline embleem ka kirjega LUX.

Ratas on säilinud võrdlemisi algsena rahuldavas seisus. Ära on vahetatud esiratas - võib vaid oletada, et algne ratas oli Unioni rummuga. Kadunud on esipidurikangistik, alles on vaid auk porilauas ja alumine aas. Kadunud on ka tööriistakott ja algsed kell ning leistangiotsad. Murdunud on porilauaembleem.

Algsetest pisidetailidest on alles kett, tagahelkur, ketikaitse ja pedaalid.

Algne värv on millalgi tugeva musta värviga üle võõbatud, tõenäoliselt oli värvkate enne seda juba piisavalt riknenud. Samas on jäetud üle võõpamata embleemid, kaldtorul olnud kirja LUX on rohmakalt ka parandatud. Mitmelt poolt kumavad läbi algsed kitsad triibud.

Ka galvaanika on üsna viletsas seisus - enamik detaile vajaks selle asendamist. Samas on ratas heas sõidukorras, st tehniline seis ei ole kurta.

Ratas on hädapäraselt korrastatud 2005. aasta sügisel enne minu rattakogu paremiku näitust Kurtna muuseumis. Kõik pinnad on puhastatud, algseid embleeme võimaluse piires välja puhastatud ning hävinud galvaanikat parandatud hädapäraselt alumiiniumvärviga. Ka tagaporilaua tagumine ots sai uuesti valgeks värvitud. Asendatud said ka nõukogude päritolu rehvid ning külge sai monteeritud ajastu pump ning 1938.a. numbrimärk (toona ma hindasin ratast aasta vanemaks). Samas jäi toona ajapuudusel külge monteerimata pidurihoovastik ja asendamata vale esiratas.

Suuremad restaureerimistööd seisavad sel rattal veel tulevikus ees. Väikesed katsetööd näitavad, et algse värvi otsast uue värvikihi kättesaamine võib olla problemaatiline, samas ei taha ma embleemijäänuseid rikkuda. Eks tulevik näitab, millal ja mida ma selle ratta juures ette võtan.

Alates 2007. aasta kevadest on ratas üldusele vaadatav Palmse mõisa tõllakuuris Eesti tehnikamuuseumi kollektsiooni seas. Juuresolevad fotod on tehtud enne ratta paigutamist Palmse ekspositsiooni.

[Pilt: etklux_1.jpg]

[Pilt: etklux_2.jpg]

[Pilt: etklux_3.jpg]

[Pilt: etklux_4.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Ma siin nüüd mõltesin, et kas need Valdo põhjalikud oma erakogusse kuuluvaid rattaid kajastavad teemad/postitused peaksidki piirduma konkreetse rattaga, või oleks nendes ka sobilik vastavalt pealkirjale kajastada Eteka Luxi üleüldse ? Või koguni põigata kuhugi hoopis kõrvale, nagu teemades sageli juhub, peaasi, et jutt jookseks ?
Igatahes on antud marki jalgratta kajastamine mind juhtinud varemalt üsna sügavasse ämbrisse.
Nimelt on meil Eestis säilinud peale Valdo LUX-i veel üks üsna originaalses seisundis LUX, mida mina pidasin mitte ETK, vaid Saare tehase toodanguks. Seda LUX_i sildi disaini tõttu, mis on äärmiselt sarnane Saare REX-i sildiga. Kes vanaratta teemast on huvitatud, need teavad, millest jutt. Siiani on Türi üleeelmise aasta jalgrattanäitust kajastaval veebilehel see viga parandamata.
Tagasi teemasse - õnneks on olemas tehasedisainiga LUX, nii et Valdol pole probleemi algsete triipude / kiejade taastamisega, kuigi on kasutatud jällegi selliseid "vastikuid" keerulisi hõbedasi kaunistus-elemente, millede taasatmine on suhteliselt ebameeldiv (minu arvates).
Vasta
#3

Enne sel pühapäeval avatavat näitust läbis ETK LUX hädapärase uuenduskuuri, mis lähendas ta välimust algsele:

1. Riga-10-lt pärinev esiratas sai alt ära võetud ning asendatud sõjaeelse Westwood rantveljega rattaga. Oleksin väga tahtnud kasutada "päris õiget" Unioni rummuga ratast, aga kahjuks olid Unioni esirummud minu erakogust juba otsa saanud (kui ma kusagilt saaks sellise, oleksin väga õnnelik).

2. Külge sai monteeritud varem puudunud esipidurihoovastik. Kahjuks on pidurihoob küll veidi vale profiiliga, aga siiski on see parem seis kui hoovastikutu seis.

3. 1950ndate aastate leistangiotsad said eemaldatud ning asendatud ETKle omaste helepruunide Hebie leistangiotstega.

4. Ajastule mittevastav 1938.a. numbrimärk sai eemaldatud ja asendatud 1939.a. numbrimärgiga.

Neid töid ei saa aga nimetada restaureerimiseks, vaid hädapäraseks korrastamiseks/komplekteerimiseks. Põhjalik restaureerimistöö seisab selle ratta juures veel ees, mille käigus tuleb tõenäoliselt asendada kogu galvaanika, asendada kogu värvkate ning taastada ka kõik värvikaunistused, sh kolm vesipilti. Aeg, kriipimised ja PF-värviga ratta ülevärvimine on algset värvi ja kaunistusi sedavõrd kahjustanud, et neid restaureerimisel jätta arvatavasti enam üldse alles jätta ei saa, ka fragmentidena mitte. Paremal juhul saab nad üles joonistada/pildistada, st kasutada eeskujudena uue tegemisel.

Tulevikus tuleb asendada ka senini puuduv (murdunud) porilauakuju, mille välimusest puudub mul täpsem ülevaade. Kas keegi kaasfoorumlastest teab, kas ETK LUXil käis ka see tavaline tiib+ratas või midagi muud?

Praeguste korrastustööde järel näeb ratas välja järgmine:

[Pilt: lux_1.jpg]

[Pilt: lux_2.jpg]

[Pilt: lux_3.jpg]

[Pilt: lux_4.jpg]

[Pilt: lux_5.jpg]

[Pilt: lux_6.jpg]

[Pilt: lux_7.jpg]

[Pilt: lux_8.jpg]

[Pilt: lux_9.jpg]

[Pilt: lux_a.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne