Kes tegi selle bussi?
#1

Pildil on endine Kuusalu kolhoosi buss, mis oma registreerimistunnistuse kaudu järge ajades on pärit esimese Eesti aegsest bussipargist. Sündides oli tegu Volvo baasil Eestis valmistatud bussiga.
Ometigi ei ole pildil Volvo vaid nö GAZ 51 baasil buss. Üldkuju järgi on aimatav GZA 651 kereehituse stampe. Reaalselt oli buss aga puitsõrestikuga, see on näha ka läbi pleki turritavatest kruvipeadest. Mingid tunnused pärinevad TA 1-A pealt ja reisijate ukse asukoht on sarnane TA 6-le. Detailides on siiski tunda uuemat GAZ 51-te, mitte puitkabiiniga 51-te, mille aluseid kasutades valmistati Tartus TA 1 ja TA 1-A.
Kuusalu kolhoosis oli kasutusel silma järgi määratledes üsna uuena, seega ei saa olla tegu mingi maamehe koduse aretisega, vaid on valmistatud mingis tehases või kapremondi tehasemoodi käitises uue bussina.

Mis võiks olla selle bussi mark ja kes võiks olla valmistaja?


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#2

Kui mitte päris TA, siis ehk katsemudel? Olid ju esimesed TA-6'dki teistsuguse nina disainiga, kui hilisemad, kuid tituleeriti neid ikka sama nime all.
Kui eksin, parandage mind.
Vasta
#3

Ümarad tagarattakoopad viitavad pigem sugulusele RAF-251-ga. TA-del paistavad kõigil piltidel kandilisema joonega ja ilma väljaulatuva servata. Liiniaken ka identne RAF-iga.
Vasta
#4

Eks ta võiski algselt Volvo olla, aga tingituna mõningatest "väikestest" probleemidest "imperialistlikus" Rootsis toodetud autode varuosade kättesaadavusega peale sõda , muutus buss remontide käigus lõpuks millekski Nõukogude Inimese Auto laadseks. Seega lõpuks heal juhul ehk raam ja kere tagaosa, võibolla ka sillad võiks Volvo omad olla. Juhtus näiteks avarii, milles originaalmootor ja bussi esiosa said taastamatult kannatada... Ega's tol ajal seepärast veel tervet bussi vanarauaks saadetud. Kõlbmatud jupid asendati kättesaadavatega ja korras.

Puruks ja pool pööret tagasi!
Vasta
#5

Möhh?? Pigem küll hangiti kusagilt, kõveraid (või sirgeid - igaljuhul hämaraid) teid pidi buss millele oli tarvis pabereid ja voila, muutuski Volvo tehniline pass sobivaks pildil kujutatuga. Ilmselt ehk niimoodi. Tädi sõitis ka kunagi Wandereriga ringi, puhas Pobeda oli reaalsuses.
Vasta
#6

Eks ta nii oligi, et ühe auto paberitega sõitis hoopis teine masin. Kusagil mu kolikambris on mõned omaaegse autobaasi paberid, kus auto arvestuskaardilt võib selgelt lugeda, et üks masin muutust ootamatult hoopis teiseks. Algne eksemplar läks kas vanarauda või anti hoopis mõnele kõrvalisele asutusele.

A

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#7

(27-05-2010, 10:02 AM)gruppen Kirjutas:  Pigem küll hangiti kusagilt, kõveraid (või sirgeid - igaljuhul hämaraid) teid pidi buss millele oli tarvis pabereid ja voila, muutuski Volvo tehniline pass sobivaks pildil kujutatuga. Ilmselt ehk niimoodi.

Just nii see oligi, ehk siis bilansist bilanssi ja arvel arvele rändas "buss". Seda endist Volvot selleks bussiks ehitatud ei ole, kuigi sel Volvol oli olude sunnil palju 51 detaile. Pildil olev buss on valmistatud ikkagi GAZ 51 (GZA 651?) baasil bussina ja endisest Volvost peale numbri midagi kasutatud ei ole.
RAF-i sarnast on tõesti palju, kahjuks ei ole leidnud ühtegi vihjet, et selliseid RAF-e uuena valmistatud oleks. Jelgava tehase kapitaalremont mis tahes GZA 651 baasil valmistatud bussile on aga mõeldav küll...

Kere pikkus aga klapib TA 1-A pikendatud kerega. Sarnase bussi kere pikendamine oli tollal äärmiselt ebatüüpiline ja kapitaalremondi käigus ehk isegi liiga kulukas (kapremont oli ju säästu võimalus bussi eluea pikendamiseks). Samas ei klapi uste arv ja asukoht seni nähtud TA-dele.

Ehk on tegu TA 1-A ga, millele on Jelgavas, RAF-i tehases tehtud kapremont?

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#8

Vabalt võib see "Volvo" olla remonditud mõne sellise masina baasil, nagu siin pildil. Küllap mõni bussikorüfee ütleb peast, mis juhtus Nõva liinil liikunud bussiga nr 95 ja millal.

[Pilt: bussjpg.th.jpg]

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#9

Viimase pildi kohta räägib TAKi ajalugu järgmist: "...gararaaþinr. 95 (PP 88-53) - saabus 1951. a. algul või keskel. Sõitis Nõva liinil. 1954. a. tegi suure avarii ja kanti maha."

Üldse sai Tallinna Autobussipark viis TA-1 bussi, millest viimased püsisid majandussõidukitena 60ndate aastate alguseni. Teised kaks allesjäänut jaotati peagi üle Eesti laiali. Vaevalt, et keegi mäletab enam kui pool sajandit tagasi toimunud avarii üksikasju. Muidugi oleksid need huvitavad... Päris sodi on see avarii teinud buss küll.
Vasta
#10

Aga misasi selle avarii teinud Nõva bussi kõrval seisab?
Vasta
#11

(03-06-2010, 10:13 AM)ennww Kirjutas:  Aga misasi selle avarii teinud Nõva bussi kõrval seisab?

ZIS-16.
Vasta
#12

mis on 1954 aastal veel kasutusel, ehk siis ca 15 aastat vana vähemalt.

Dodge WC52 1943;   Buick Century Riviera 2D 1955; Volga M21i 1960;   Cadillac Fleetwood Brougham 1967; Jensen Interceptor MK1 1967,  Rover P5B Saloon 1973;   Mercedes 280S W116 1977, Volga GAZ-24 V6 Konela 1976

Autod ja blogi.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne