Küsimus stantsimise kohta.
#1

Tere, ei ole üldse mingi ekspert selles valdkonnas.

Kunagi mäletan et jooksis läbi automotofoorumis mingi jutt, et USA-s 50-ndatel kasutati stantsimisel mingit tehnoloogiat, ilmselt stantside määrimisega seoses, mis hiljem tegi autokered üsna rooste suhtes nõrgaks.

Äkki keegi mäletab millest jutt oli?

Dodge WC52 1943;   Buick Century Riviera 2D 1955; Volga M21i 1960;   Cadillac Fleetwood Brougham 1967; Jensen Interceptor MK1 1967,  Rover P5B Saloon 1973;   Mercedes 280S W116 1977, Volga GAZ-24 V6 Konela 1976

Autod ja blogi.
Vasta
#2

(30-08-2010, 18:29 PM)denis23 Kirjutas:  Tere, ei ole üldse mingi ekspert selles valdkonnas.

Kunagi mäletan et jooksis läbi automotofoorumis mingi jutt, et USA-s 50-ndatel kasutati stantsimisel mingit tehnoloogiat, ilmselt stantside määrimisega seoses, mis hiljem tegi autokered üsna rooste suhtes nõrgaks.

Äkki keegi mäletab millest jutt oli?

Kahjuks pole konkreetse juhtumiga kursis,küllap siis pidi midagi happelist/keemiliselt aktiivset olema määrdes.

Üldjuhul algavad stantistud detailide probleemid sellega,et kui lõpuks lastakse värv või mõni muu korrosiooni kaitse vahend peale siis on detail juba roostes ning sealt algavad hädad.
Vasta
#3

Varem koostati autokered väiksematest stantsitud detailidest. Näitena GAZ 21 esitiiva laterna ümbrus, GAZ 20- umbes sama.
Küsimus on selles, et suurte stantside puhul peab plekk küllalt palju venima. Kui ei veni, siis käriseb plekk katki.
Pleki venivuse parandamiseks lisatakse terasele mitmesuguseid venivust parandavaid metalle. Need, pleki venivust parandavad lisandid, muudavad pleki vähem korrosioonikindlaks.

Terv. Märt Aarne
www.vanatehnika.ee
Vasta
#4

(30-08-2010, 22:09 PM)autorestauraator Kirjutas:  Varem koostati autokered väiksematest stantsitud detailidest. Näitena GAZ 21 esitiiva laterna ümbrus, GAZ 20- umbes sama.
Küsimus on selles, et suurte stantside puhul peab plekk küllalt palju venima. Kui ei veni, siis käriseb plekk katki.
Pleki venivuse parandamiseks lisatakse terasele mitmesuguseid venivust parandavaid metalle. Need, pleki venivust parandavad lisandid, muudavad pleki vähem korrosioonikindlaks.

Lihtsalt huvi pärast,et mis lisandid(legeer elemendid täpsemalt) suurendavad plastust kuid halendavad korrosiooni kindlust olulisel määral?

Jällegi lühidalt öeldes oleks parim lehtteras nimelt kõrgelt legeeritud madalasüsiniku sisaldusega kuna siis on suur tõmbetugevus ja küllaldane plastsus ning katkeahanemine. Et tavaline süsinikteras(legeerimata) saavutaks samad tugevusomadused peaks ta rohkesti süsiniku sisaldama,mis teeks asja hapraks ja raskesti keevitatavaks.

Pigem on 90% asja probleemist kinni ebakvaliteetses värvimises kui materjali korrosioonikindluses. Paljud karterid,korpused(enamus fotoaparaate) tehakse tänapäeval magneesium sulamitest mis on äärmiselt aktiivne(reageeriv keskkonnaga) .
Vasta
#5

Ma vana stantsija, vaatan kenast rohelisest raamatust, et 01.04.1989 omistati TK Estoplast poolt suisa stantsija 2.kategooria. Eks ta naljapäevale kohane ju oli aga siiski, on nende masinatega pisut kogemust.

EI olnud seal mingeid erisulameid või lisandeid, kiire löökstantsiga löödi välja rullmaterjalist toorikud, painutused jne, suured nõguspinnad etc tegime kõik aeglaste hüdropressidega. Muidugi on metallil teatud piir venimisel aga igaüks mäletab või omab siiani kodus Estoplasti plekk-kupliga lampe. Näiteks need kuldsed ehk poleeritud vasetatud lambid. Selle kuppel pressiti u.25-sendise läbimõõduga kettast aga enne iga uue detaili sisestamist matriitsi määrisime need mingi õliga kokku, siis ei rebenenud.

Auto juures ei olegi nii suure raadiusega detaile, v.a. vanad eraldi edelampide korpused. Pigem usun mina, et suurim probleem oli algne materjal ja peale seda valmisdetailide hoidmine. Kui juba toormaterjal, mis ka autode puhul on enamasti rullmaterjalina, oli saanud vihmavett ja see tekitas esimese rooste, hiljem hoiustati niiskemates rajoonides valmistoodangut ikka kütteta ladudes, siis selleaegse värvieelse töötlemise oskuse juures oli rooste paratamatu. Kindlasti oleks autode keresid kõige õigem koostada kõrbes aga... ja veetakse siiani toormaterjale raudteel lahtistel platformvagunitel. Ka Saksamaal, lihtsalt 21.sajandi keemiline korrosioonivastane töötlemine on mitu sammu edasi arenenud.
Vasta
#6

Ega siin ei julge enam "nokka lahti teha", teise kategooria stantsija paneb kohe "nätsu ära"...

Aga tõsiselt, matrjaliõpetus on omaette suur ja väga keeruline ala. Ega mina ka kõike peast ei mäleta. Aga vaatame kirjapandust järele. Üldiselt on nii, et terase legeerivad elemendid, mida kasutatakse terase mingite omaduste mõjutamiseks, on sageli üsna vastandlike mõjudega. Parandab üht omadust, kuid seejuures tuuakse ohvriks teine.

Hea lühiülevaade on toodud siin, lk. 14 ... 17:
http://www.scribd.com/doc/2214993/materjalid

Terv. Märt Aarne
www.vanatehnika.ee
Vasta
#7

(31-08-2010, 08:41 AM)autorestauraator Kirjutas:  Ega siin ei julge enam "nokka lahti teha", teise kategooria stantsija paneb kohe "nätsu ära"...

Aga tõsiselt, matrjaliõpetus on omaette suur ja väga keeruline ala. Ega mina ka kõike peast ei mäleta. Aga vaatame kirjapandust järele. Üldiselt on nii, et terase legeerivad elemendid, mida kasutatakse terase mingite omaduste mõjutamiseks, on sageli üsna vastandlike mõjudega. Parandab üht omadust, kuid seejuures tuuakse ohvriks teine.

Hea lühiülevaade on toodud siin, lk. 14 ... 17:
http://www.scribd.com/doc/2214993/materjalid

Kõik su jutt on õige,aga sa ajad 2 tähtsat asja segamini. Nimelt Kahjulikud Lisandid ja Legeer Elemendid . Lühidalt ühtesid " lisandeid" tahetakse iga hinnaga terasest välja saada kuna halvendavad kvaliteeti(ainult mõnda erandlikku omadust tõstavad) ning legeerimine mõjutab tunduvalt ja parandab terase omadusi. Legeer elemendid on metallid(üldjuhul) ning kahjulikud lisandid mittemetalsed.
Vasta
#8

(31-08-2010, 11:19 AM)Gravity Kirjutas:  
(31-08-2010, 08:41 AM)autorestauraator Kirjutas:  Ega siin ei julge enam "nokka lahti teha", teise kategooria stantsija paneb kohe "nätsu ära"...

Aga tõsiselt, matrjaliõpetus on omaette suur ja väga keeruline ala. Ega mina ka kõike peast ei mäleta. Aga vaatame kirjapandust järele. Üldiselt on nii, et terase legeerivad elemendid, mida kasutatakse terase mingite omaduste mõjutamiseks, on sageli üsna vastandlike mõjudega. Parandab üht omadust, kuid seejuures tuuakse ohvriks teine.

Hea lühiülevaade on toodud siin, lk. 14 ... 17:
http://www.scribd.com/doc/2214993/materjalid

Kõik su jutt on õige,aga sa ajad 2 tähtsat asja segamini. Nimelt Kahjulikud Lisandid ja Legeer Elemendid . Lühidalt ühtesid " lisandeid" tahetakse iga hinnaga terasest välja saada kuna halvendavad kvaliteeti(ainult mõnda erandlikku omadust tõstavad) ning legeerimine mõjutab tunduvalt ja parandab terase omadusi. Legeer elemendid on metallid(üldjuhul) ning kahjulikud lisandid mittemetalsed.

OK, võtan teadmiseks.

Terv. Märt Aarne
www.vanatehnika.ee
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne