1950-60ndate Gotha tehase trammid Tallinnas
#1

Huvitav, kas Gotha trammide haakevagunitele oli omane tagumiste uste sulgemismehhamisi streikimine, mis jättis uksed sõidu ajal pilukile?

Vt http://www.youtube.com/watch?v=QIvFZ2Vjzx8 0:57 kuni 1:09 (lõpuosas haakevagun üsna suures plaanis peal).

Video on üles võetud minu andmetel kas 1972. või 1973. aastal.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

(15-09-2010, 18:32 PM)valdo Kirjutas:  Huvitav, kas Gotha trammide haakevagunitele oli omane tagumiste uste sulgemismehhamisi streikimine, mis jättis uksed sõidu ajal pilukile?

Vt http://www.youtube.com/watch?v=QIvFZ2Vjzx8 0:57 kuni 1:09 (lõpuosas haakevagun üsna suures plaanis peal).

Video on üles võetud minu andmetel kas 1972. või 1973. aastal.
Neid sulgesid reisijad ise.
Vasta
#3

Need ümarate nurkadega trammid sabusid Tallinna alles kuskil 65. aasta paiku. Esialgu puudusid neil tagumised vagunid ja nad sõitsid üksikult. Järsku oligi see kuidagi seotud laulupeo teenindamisega? Need olid ka viimased, kus oli spetsiaalne konduktori (st. piletimüüja) istekoht. Poisikestele oli huvitav, et nendes trammides oli juhil esmakordselt rooliratas, kuigisisuliselt gaasi-piduri rollis.
Lükanduksi oli tõesti võimalik seest ka käsitsi avada ja sagedased polnud juhused, kus palavaga tõmmati uksi lahti. Tipptundidel esines ka ustel rippumist.
Järgmine mudel oli juba nn. lõõtsaga tramm, millel olid voldikuksed (selline on näha ka videol).
Need olid ühe Pärnu mnt. depoo ligidal elanud poisikese mälupildid.
Vasta
#4

Need lõõtsaga trammid lapsepõlvest veel hästi meeles.Aga milleks oli trammil rool?Meenub veel,et paremal rooli kõrval oli miski kang mida trammijuht vahest liigutas edasi tagasi,milleks see kang?
Vasta
#5

(15-09-2010, 19:23 PM)muska71 Kirjutas:  Need lõõtsaga trammid lapsepõlvest veel hästi meeles.Aga milleks oli trammil rool?Meenub veel,et paremal rooli kõrval oli miski kang mida trammijuht vahest liigutas edasi tagasi,milleks see kang?
Rool oli ühes suunas positsioonid, teises suunas pidur. Kang oli pikemate seisakute puhuks käsipidur.
Vasta
#6

Aga mis see positsioon on?
Vasta
#7

(15-09-2010, 20:04 PM)muska71 Kirjutas:  Aga mis see positsioon on?

Trammi kohalt kiirendamisel keerati rooli paremale 180 kraadi ning pidurdamisel vasakule 180 kraadi, keskpunkt ehk vabakäik oli all keskel, käsipidur tuli peale tõmmata (edasi-tagasi tõmmates) igas peatuses. Mäletan, kui 1960 aastate lõpupoole paiku ema trammiga kaasas sõitmas käisin ja ka ise rooli keerata sain.
Vasta
#8

Tänud asjaliku vastuse eest
Vasta
#9

Tõepoolest oli võimalik reisijatel trammivaguni uksi sõidu ajal avada. Koolipoisid kasutasid seda ära ja loopisid teiste koolikotte välja, või siis tegid "dessanti" st. hüppasid sõidu ajal ise trammist välja.
Vähestel trammidel asusid uksed ka vasakul pool, kuid need olid tugeva teraslatiga suletud.


Mõõdukas vaesus on parim restauraator.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne