alumiiniumivalu
#1

Tere
kas EV-s on mõni firma v isetegija alles, kes väikest alumiiniumivalu teeb või on selline maailm kõik läinud üheskoos hingusele NL ja Gorba perestroikaga?

Praktiline rakendus küsimus oleks vanale karteripõhjale uuema, nö reserviks koopia tegemine. Element pole suur, ja meenutab täisjõus töömehe v tõstesportlase kokkupandud käelabade sarnast kaussi, millel on (sama kausi) ülaservades rõhtsad servad poltliite jaoks.
Tänud, K
Vasta
#2

Türi?

Kuigi kolbide puhul tuli seal vist eeskuju ohverdada..ei oska öelda,kas ka karterite puhul.

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#3

Nii täpselt pakutud töökoda ei tunne, a ära anda kyll midagi ei tahaks.

Tegemist siiski harvaesineva asjaga. Lootus on leida ikka keegi, kes vana detaili järgi suudab järgmise valada. Antud juhul pole see vorm teab-mis-keeruline, ja avad on vaid poltidele, mida saab hiljem puurida. Ja muud ülesannet tal pole kui püsida terve, st ühes tükis mootori vibratsioonist v teelt üleslendavatest kivi(keste)st hoolimata :-).

Kui küsimus on selles, et on meistrile vaja valamiseks samasugust materjali toormeks ise ette tuua, siis seda asja peaks saama lahendada.

(07-02-2011, 14:53 PM)Aspelund Kirjutas:  Türi?

Kuigi kolbide puhul tuli seal vist eeskuju ohverdada..ei oska öelda,kas ka karterite puhul.

A.

Vasta
#4

Kolbidega on nii, et kui on soov saada identset asja, siis sisemise ilu saavutamiseks tuleb vana kolb pooleks lõigata, muidu ju sisemise osa tühimikku käivat kärni valmistada ei saa. Kui karteri saab kahe valumulla kasti vahelt valuvormi lõhkumata kätte, siis on asi lihtne. Kui aga vana detail on "karvane", siis tuleks üle pahteldada ja kui üldse tuleb vana detaili järgi mudel valmistada, siis läheb asi üsna kalliks. Sellise karteri juures ilmselt valudetaili kahanemine alumiiniumi jahtumisel rolli ei mängi, on niivõrd tühine, et ei pea mingit veidi suurema mõõduga (mõni %) mudelit valmistama.
Aga nagu teemaalgatajale kirjutasin, valatakse Türil ja Valtus ja vb veel kusagil, kindlasti teavad antud kohtades tegutsejad ka teisi kolleegi - aga neid ei pruugi eriti olla (väikeseid , paindlikke valamisasutusi). Võib ka ise kodus valada. Cool
Vasta
#5

1) Koduse alumiiniumi valu korral pole probleem mitte valus (kallad kopsiku tühjaks ja ongi valatud), vaid valu-vormi ehitamises (kuidas savi nii ära kuivatada/kokku tampida, et vorm alumiiniumi valu ajal keema/paisuma ei hakkaks, ning lõhki ei mureneks - plekist/rauast vorm tuleb katta grafiit-määrdega, et alumiinium rauast vormi külge ei jääks: alumiinium ei märga grafiiti, ehk alumiinium ei jää grafiidi külge kinni).

2) Põhimõtteliselt saab puudega köetava ahju/pliita sees rauast kopsiku ajada tulipunaseks ja alumminium sulab seal sees ära - edasi on juba valu (eriti siis, kui tuline alumiiniumi tilk peaks käe/jala peale kukkudes paksudest kinnastest/sokkidest läbi tulema).

3) Puudega köetavas ahjus üles sulatatud alumiinium pole eriti "vedel" - st kallamisel ta voolab 1-2 cm paksuse nirena, nagu auto vana külm õli - kokkupuutel külma vormiga jahtub ta hetkega maha, ega täida väiksemaid õõnsusi.

Seega oleks mõistlik alumiiniumi temperatuuri tõsta, pannes ventilaatori ahju õhku puhuma, ning kasutada puude asemel kivisütt - nii muutub sula alumiinium enamvähem sama voolavaks, nagu on vesi - ühtlasi täidab selline ülekuumutatud alumiinium palju paremini vormi väikseid osi, ega hangu kohe ära suurema soojusmahtuvuse tõttu.

4) Eraldi teema on selles, millist alumiiniumi sulamit vaja läheb.
Puhas alumiinium on väga pehme - tugevuse saamiseks lisatakse alumiiniumi sulamitesse magneesiumi, räni, vaske, tsinki - mõned sulamid pole valatavad (duuralumiinium), kuna valades ei jää nad tugevaks (tugevus saadakse vanandamise, ehk paarisaja kraadises ahjus sisepingete tekitamise abil) - mõned sulamid pole peale valu treitavad (liiga pehmed, st hakkavad kakkuma ja kiiluvad treipingi kinni/rebivad detailist liiga suure tüki ära) - mõned sulamid hoiavad hästi kuju, kuid on haprad, jne.
Ilmselt on kõige lihtsam/odavam lammarist osta mingi suvaline katkine karter ja ta kodus üles sulatada.
Mingil juhul ei tasu hakata "miksima" erinevaid alumiiniumi sorte: vanema piimapütti (pehme alumiinium); generaatori korpust (kalk alumiinium) ja duuralumiiniumist redelit (mitte valatav alumiinium) - nii tuleb kokku täiesti mõtetute omadustega sulam, mis ei kõlba milleksgi.

4) Eestis on suuri tööstusliku alumiiniumi valu firmasid, mis kuuluvad väliskapitalile ja töötavad ilmselt vaid ekspordi jaoks (eestlane ju hea odav tööjõud) - näiteks EBÖ Eesti, mis asub Tartus EPA kõrghoone ja raudtee vahel.
Vaevalt sellised suured viitsivad mingit üksikut karterit valama hakata ja isegi kui viitsivad, saaks sama raha eest lammarist/ebayst 101 samasugust karterit.

Seega oleks rahalisest seisukohast lähtudes mõistlik vaadata mingi rauast/malmist pott ja ise "vannitoas" alumiiniumi valama hakata - või osta lammarist/ebayst vastav detail.

Vasta
#6

Penoplast ja terav nuga. Kui käed on otsas, siis teed penost täpselt sellise detaili mida soovid hiljem näha alumiiniumist. Kui koopia valmis, siis matad selle valu mulla sisse ja valad täis kuuma alumiiniumit. Peno sulab ära ja sama tühimiku täidab alumiinium. Kuidas kogu protsess muidugi täpselt käib, tuleb sul internetist uurida. Paar ööd YouTubes ja kogu tarkus ongi olemas. Wink
Vasta
#7

Ehk saad TTÜ valulaborist meestega jutule...
Vasta
#8

(07-02-2011, 14:36 PM)koterman Kirjutas:  või on selline maailm kõik läinud üheskoos hingusele NL ja Gorba perestroikaga?

EV-s ma ei tea, aga Soomes Timo valab sulle kõike, mis liigub ja ei liigu.
Ja Ennliidus pole mees elusees käinudki - jääb vaid loota, et see fakt iseenesest tema töökvaliteedile kuidagi halvasti ei mõju....Big Grin
(Vähemalt nõukaihalejate silmis...)

Aga aru ma ei saa, miks on vaja nö reserviks osadest koopiad teha...?
Murphi seadus ütleb ju, et kui sul on karteripõhjast koopia olemas, siis sõidad puruks nii selle põhja kui ka karteri enda...Big Grin
Vasta
#9

Suured tänud!
Eks me ürita siis Murphy seaduse rakendamist ajas veidi edasi lükata. NL aega sai nimet seetõttu, et siis valati v töödeldi nii Voltas, Dvigatelis kui ka vist Ilmariseski igast väärt kraami. A vaikis impeerium, lagunes ka (sõja)tööstuskompleks ja vaikisid v (myydi laiali) ka kohalikud valukojad.
Ja kvaliteet jah, peaks olema ikka tipp-topp.


(09-02-2011, 09:37 AM)stihl Kirjutas:  
(07-02-2011, 14:36 PM)koterman Kirjutas:  või on selline maailm kõik läinud üheskoos hingusele NL ja Gorba perestroikaga?

EV-s ma ei tea, aga Soomes Timo valab sulle kõike, mis liigub ja ei liigu.

Aga aru ma ei saa, miks on vaja nö reserviks osadest koopiad teha...?
Murphi seadus ütleb ju, et kui sul on karteripõhjast koopia olemas, siis sõidad puruks nii selle põhja kui ka karteri enda...Big Grin

Vasta
#10

Oleme alumiiniumi valanud üsna palju.Vormidega pole katsetanud aga treimaterjaliks igasugu purkidesse küll.Erinevaid sulameid on nähtud ja proovitud.Kui tahad plokikaanest head treimaterjaali saada peaks natuke
varastatud õhuliinikaablit sisse segama!
Vasta
#11

Mind hakkas see uus sulam "alumiiniumist mootori korpus + alumiiniumist elektrijuhtmed" huvitama - st mitu kg mootori korpust ja mitu kg elektrijuhtmeid läks sulatuspotti?
Kas mootori korpus sobib, või peab ikkagi plokikaan olema?
Kuidas saadud sulamit treides laast oli: kas lühike murduv pudi, või meetrite pikkused ilusad spiraalsed treilaastud?
Kui uuest sulamist toru kujuliseks treitud detailile raske kuvaldaga peale virutada, kas ta puruneks siis kildudeks nagu kalk mootori korpus teeb, või painduks lömmi nagu pehme piimapütt / elektrijuhe teeb?

Laiemale ringile kah küsimus: milliste vanade autode mootori korpus on tehtud alumiiniumist - st mingi vana ja ja levinud nagu Sierra, kuid mootori korpus oleks malmi asemel alumiiniumist - mõte selles, et lammaris ei hakataks tervet mootori korpust mitmekümne tuhande eek eest müüma, vaid antaks vanametalli hinna lähedase hinnaga ära?
Vasta
#12

Kui nõukogude päritolu autosid ka pakkuda võib, siis Mosse (412, 2140).
Vasta
#13

Küsimus suurele ringile, kust muretseda valumulda? Niipalju, kui tean, siis üks sobivatest segudest on mistahes puhas liiv ja bentoniit. Viimast sai ka ainult kuskilt keemiatehasest, niipalju, kui tean.
Vasta
#14

Bentoniiti pakuvad need: http://www.kerako.ee/5toorained.html
kui enam pakuvad - ega täpselt tea.
Vasta
#15


Valumullaks sobib tavaline punane savi, mida müüakse ehituspoodide korstna-telliste-kaminate-ehitussegude osakonnas.

Ehituspoodides müüdav jahvatatud punane savi on pakitud 5 kilostesse läbipaistvatesse kilekottidesse.

Ühekordse ja robustse vormi tegemiseks kõlbab ka ehituspoodides müüdav kips - st lisad kipsipulbrile vett, plökedad vormi valmis ja lased taheneda /kuivada - reeglina läheb kipsist vorm alumiiniumi valuga lõhki / mureneb.

Vasta
#16

Türil valas Uno Veeberg ikka igasugu imeasju, valuvelgedest kolbideni. Mul seisab riiulil üks tema valtud alukell - poleks uskunud et selline "tuhm" metall võib nii heledat ja tugevat kõla anda.
Vasta
#17

Tere.

Tegemist küll vana teemaga aga minulgi oleks tarvis mõningaid detaile alumiiniumist valada.

Kas praeguseks on veel mõni väiksemapoolne valukoda alles jäänud kes viitsib eraisikule 10-20 detaili valada?
Suuri tegijaid pole ilmselt mõtet on pisikese probleemiga tüülitada.
Vasta
#18

(04-03-2018, 12:40 PM)juss Kirjutas:  Tere.

Tegemist küll vana teemaga aga minulgi oleks tarvis mõningaid detaile alumiiniumist valada.

Kas praeguseks on veel mõni väiksemapoolne valukoda alles jäänud kes viitsib eraisikule 10-20 detaili valada?
Suuri tegijaid pole ilmselt mõtet on pisikese probleemiga tüülitada.

väikesemahulisi töid teeb Türil Jüri Meltser vist. teeb kolbe ja igast muud kraami. Kontakt: 55673874. Aluvalu energiakulukas töö ole valmis ka raha kulutamaSmile

H.
Vasta
#19

Foorumlane Donn valas siin aluiiniumi võibolla teeb ka mõne asja järgi.

Bensiinis peitub kiirendus - diislis vingu hais.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne