Kapitaal remondi ettevõtted ENSVs läbi aegade
#1

Kuna siiani pole foorumis ühtset teemat,mis võtaks kokku kui palju ja mida tehti neis asutustes,mis ENSV ministeeriumi määrusega teostasid kapitaal remonti. Koeru ART ja Tartu autoremonti tehase kohta on olemas juba head ülevaated,kuid nagu ikka alati võib kusagilt midagi uut välja tulla.Wink
Palju tumedam maa on Nuia,Kuusalu,Otepää jpt asutused,kus tehti ka sõidukitele,nende osadele ja järelhaagistele remonti aga need on palju vähem leidnud siin foorumis kajastamist. Seega võiks meil olla üks ühte teema kuhu koondada alla teadmised ja info,fotomaterjalid jne. Lisaks olid igal kapitaal remondi asutusel omad sildid(birkad),mida pandi ka kas siis masina või selle osa külge.
Alustuseks siis üks nimekiri raamatust: "Mehaaniku käsiraamatu" 1974.a,mis peaks andma esialgse ülevaate(tänud kasutajale Sillu,sisse skaneeritud materjali eest) :
[Pilt: 082784829ffeee.jpg]
[Pilt: 082784833c36de.jpg]
[Pilt: 08278483540d13.jpg]
Kuna siin foorumis,ka on kasutajaid ilmselt,kes on ise mõnes ENSV aegses ettevõttes töötanud siis arvamused ja kommentaarid on oodatud.




Vasta
#2

1974 andmed on head, aga aeg läks edasi ja nimekiri muutus, tulid uued asjad juurde ja mõned vanad tooted kadusid.
Ise kõõlun Paide/Türi EPT varemetel, selles tabelis nimetamata kombainiagregaatide remont ja MTZ 50/80 remont, omatoodangu poolelt ei oska arvata mida siin EPT töökojas peale kõva kolina ja keevitusvingu veel valmistati, vanemad tootmisega seotud mehed on vaikselt juba siit ilmast hakanud ära sättima.
Üldiselt küllaltki mahukas teema, kuigi Eesti väike ja rahvast napilt.
Vasta
#3

Tallinnas oli Forelli tn. KERT....Kommunaalmasinate ehituse ja remondi tehas, kus tehti kap. remonti Multicaridele, prügiautodele ja trollibussidele, nagu silmanurgast mäletan. Samuti valmistati kõiksugu kummalisi agregaate alates prügi konteineritest ja gudrunaatoritest.

Tegelikult on alati kõige ohtlikumad inimesed ühiskonnas truualamlikud käsutäitjad kelle ainuke soov on
                                           OLLA KEEGI JA SILMA PAISTA
Vasta
#4

Tallinna Autode Remondi Katsetehases (TARK) tehti erinevatele veoautodele kap. remonti. Rohkem on tehas tuntud küll vormelautode Estonia, kartide ja teeremontööride tootjana. Tehase põhitegevused olid ka geograafiliselt lahutatud - Lasnamäel, Peterburi mnt.-l peamajas (trammide lõpp-peatuse juures) toimus remont, kogu loomisprotsess aga asus kesklinnas, Hobijaama tänavas (hooned lammutatud, Forumi keskus asub osaliselt enisel tehase teritooriumil).
Eesti Mootorispordi Muuseumil on materjali TARKi kohta päris palju, põhiosas küll võidusõiduga seotud. Aga vajadusel saab infot ikka välja otsida
Vasta
#5

Viljandi EPT tegi RS 09 ja T-40 tüüpi traktorite kapitaalremonti, kusjuures T-40 remont toimis vähemalt kuni kolhoosikorra lõpuni; toodeti ka kaarutit GV-4,2. Ja kas Tartu EPT ei teinud K-700/700A/701 kapremonti?

Märjamaa EPT minu teada T-100/130/170 ja kombainiagregaadid.
Tartu Katseremonditehas - SMD diiselmootorite kapremont.

Omatoodangu poole pealt veel:

Valga EPT - koostöös soomlastega teravilja ja väetise põimkülvik "Valga-Juko 4000"

Tartu põllutöömasinate tehas "Võit" - kartuli transportöörlaadurid; enne neile spetsialiseerumist aga kivikoristid UKP-0,6, kartulivõtumasinad jm. väiksemad põllutööriistad (täpsemalt peaksin raamatust vaatama, aga ei leidnud seda esmase kiirotsinguga).

TK Talleks Tallinna Ekskavaatoritehas - individuaalmajapidamistes kasutamiseks sobilikud väiketraktorid, mille tootmine küll ei jõudnud katseseeriast kaugemale (+muidugi sama tehase muu toodang, aga sellest juba piisavalt mujal juttu olnud).

Kui ma veidi enda vanu Sots. Põllumajandusi lappan, saaks ilmselt veidi aimu ka sellest, millist marki atra või kultivaatorit missugune EPT koondis valmistas, aga see võtab veidi aega.

Kusjuures, mulle ähmaselt meenub, nagu oleks analoogne teema siin foorumis kusagil juba olemas...

Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
Vasta
#6

Võimalik,et analoogne teema on olnud aga see on vajunud ilmselt kusagilt foorumi sügavusse,kui see muidugi on eksisteerinud üldse.Rolleyes

Antud nimekiri on tõesti vana ja kajastab vaid 1974.a seisuga,kapitaal remondiga tegelenud ettevõtteid. Kuid neid aeg ajalt lisandus ja osa reorganiseeriti ka vajadusel ringi(ministeeriumi käskkirjaga).

Suurematel auto majanditel ja ettevõtetel nagu Elva EPT,Tartu KEK jne, olid ka omad remondi liinid,ehk siis suure masinapargi peale üritati kohapeal võimalikult palju ära remontida. Elva EPT tehti kohapeal(80datel) ZIL 130,MAZ,DT75,MAZ mootorite remonti vähesel määrel ka GAZ 51,52 mootoreid. Kuna autod oli vaja töös hoida ja plaanimajandust täita siis pidi tehnika ruttu korda saama. Kuid see polnud ka alati reegel ja eks need,kes asjaga rohkem kursis võiks rääkida sellest.

Ning paar näidet tuntumates kapitaal remondi birkadest:
Koeru ART:
[Pilt: 210_P9173634.JPG]
Nuia EPT:
[Pilt: eksp_106_P6245549.JPG]
Tartu Autoremondi tehas:
[Pilt: eksp_770_TA3761_Tallinn_sildid.JPG]
Otsisin ka Põlva kapitaal remonti birka fotot aga ei leidnud, esimese hooga.
Põlvas tehti minu teadmist mööda, GAZ/UAZ 69 kapitaal remonti?



Vasta
#7

(28-03-2011, 13:31 PM)Maz500 Kirjutas:  Tartu Autoremondi tehas:

Kui siin juba nimekirja teha, siis võiks nimedega korrektne olla. Pole kunagi olnud tehast nimega "Tartu Autoremondi tehas" ega "Tartu kapitaalremondi tehas", oli ikka Tartu Autode Remondi Katsetehas.
Vasta
#8

(29-03-2011, 08:17 AM)TAR Kirjutas:  
(28-03-2011, 13:31 PM)Maz500 Kirjutas:  Tartu Autoremondi tehas:

Kui siin juba nimekirja teha, siis võiks nimedega korrektne olla. Pole kunagi olnud tehast nimega "Tartu Autoremondi tehas" ega "Tartu kapitaalremondi tehas", oli ikka Tartu Autode Remondi Katsetehas.
Ma loodan,et see nüüd mingi tõsine kuritegu pole. Seni rahvas ikka aru saab millest jutt käib, siis ei tohiks probleemi olla.Wink

http://www.cartruckbus.ru/articles/page,...ast-2.html
Osaliselt OT aga, kasutajale TAR midagi vaatamiseks, kuigi ma usun,et suurem osa sealsest infost on talle juba ammu teada.


Vasta
#9

(28-03-2011, 13:31 PM)Maz500 Kirjutas:  Võimalik,et analoogne teema on olnud aga see on vajunud ilmselt kusagilt foorumi sügavusse,kui see muidugi on eksisteerinud üldse.Rolleyes

Antud nimekiri on tõesti vana ja kajastab vaid 1974.a seisuga,kapitaal remondiga tegelenud ettevõtteid. Kuid neid aeg ajalt lisandus ja osa reorganiseeriti ka vajadusel ringi(ministeeriumi käskkirjaga).

Suurematel auto majanditel ja ettevõtetel nagu Elva EPT,Tartu KEK jne, olid ka omad remondi liinid,ehk siis suure masinapargi peale üritati kohapeal võimalikult palju ära remontida. Elva EPT tehti kohapeal(80datel) ZIL 130,MAZ,DT75,MAZ mootorite remonti vähesel määrel ka GAZ 51,52 mootoreid. Kuna autod oli vaja töös hoida ja plaanimajandust täita siis pidi tehnika ruttu korda saama. Kuid see polnud ka alati reegel ja eks need,kes asjaga rohkem kursis võiks rääkida sellest.

Ning paar näidet tuntumates kapitaal remondi birkadest:
Koeru ART:
[Pilt: 210_P9173634.JPG]
Nuia EPT:
[Pilt: eksp_106_P6245549.JPG]
Tartu Autoremondi tehas:
[Pilt: eksp_770_TA3761_Tallinn_sildid.JPG]
Otsisin ka Põlva kapitaal remonti birka fotot aga ei leidnud, esimese hooga.
Põlvas tehti minu teadmist mööda, GAZ/UAZ 69 kapitaal remonti?

tere,minu teada Põlvas ei old tehast,seeoli Räpinas.
Tere taas,Kuusalus oli põhiteemaks gas-51-52 mootorite remont,algsetel aastatel tehti ka gas-51,52 esisilla remonti,tehti ka furgoone 51-le vähe,enamus 52,53-le,remonditi ka 69 mootorit,80-tel ka juba 53-e ja 24-ja mootoreid.Praeguseks ajaks on tehas käind käest-kätte koostöös pankrotifirmadega,praegu tehakse põhumaju.
Vasta
#10

Minu helgeimad mälestused töömehetee (õigemini tööpoisitee) algusest pärinevad Leningradi maanteel paiknevast(paiknenud) Tallinna Autode Remondi Katsetehasest (TARK). Tööraamatus on selle kohta kanne "asus tööle autoremondilukksepa õpilasepanaSmile (suur osa kaadrist oli muukeelne).

Remonditi tollal ZIL veoautode erinevaid modifikatsioone, levinuim oli 133, kuid tollal liikus veel ka 157 üsna sageli. Lisaks oli eraldi korpus Ikarus busside remondiks.

Tollane remonditehnoloogia oli muljetavaldav- kõik autod demonteeriti esmalt täielikult, detailid puhastati, töödeldi ning seejärel komplekteeriti autod uuesti. "Töökvaliteet" oli tänase päeva mõistes lausa uskumatu.Smile

Ehk on siinsete lugejate hulgas veel mõni kaheksakümnendate lõpu TARK'i töötaja?
Vasta
#11

Näkkiseppale: üldiselt kui räägitakse või kui ma mõne vanakooli mehega räägin kapitaal remondist siis mainitakse ikka ja jälle ainult umbmääraseid kohanimesid,
seega see teeb töö raskeks. Mis tõttu ongi,seda teemat vaja,et saaksime ülevaate,et kus siis konkreetne asutus asus.

Seoses Räpinas toimunud autode kapitaal remondiga üks lugu ka siia, endiselt Rõngu Loomarstilt:
Aasta võis olla 1986, kui saime kapitaal remonditud villise(mõeldud GAZ-69), Põlvast( mõeldud ilmselt Räpinat ikka). Kuid väidetavalt remonditud auto seisukord oli nii kehv, et pidin ise kulutama 2 nädalat,et seda autot üldse liikumisvõimeliseks saada. Praak tööd oli rohkem,kui oleks oodata oskanud.

Tegelikult siit loost tuleb ka välja üks fakt,et kapitaal remont oligi suuresti mitmete masinate osadeks võtmine ja parimatest kasutatud osadest uue masina kokku panemine, kuid juhtus,et mõned autod said ka väga kehvade osadega kokku või oli lukksepp hooletu. Seega mõne kodaniku jaoks, sõna kapitaal remonditud omandab hoopis sõimusõna tähenduse.
Aga,päris kõike ka ühe mütsi alla ei saa koondada,seega oli asutusi,mis ilmselt paistsid silma kvaliteetsema ja vähem kvaliteetsema tööga.





Vasta
#12

Märjamaa traktoriremondis kuni 68 aastani olid S-80, S-100 ja S100B. Kui mingi sõlm objektil üles ütles, anti selle sõlme koostanule tehase poolt auto ja aega nädalavahetus, et oleks objektil ära vahetatud.
Tean juhust kus luksepad-noored poisid panid külgülekande kaane kokku nii, et paar polti, mis vinti ei hakanud võtma, löödi kuvaldaga sisse.
Samuti oli siin tehnoloogia, et traktor võeti algosadeks, pesti pesuliinil mingi soodalahusega, kuivatati ja seejärel defekteeriti. Sealt läksd detailid kolme teed: kasutusse, taastamisele ja utiili.
Töökorraldus oli range, viis minutit enne 8.00 said oma žetooni tõsta väravas ühest kapist teise, kes tuli 4 minutit enne kaheksat pani oma žetooni valvuri lauale, see viis need direktori kabinetti ja palgapäeval nägid saamata rublade pealt, mitu hilinemist oli olnud. Nimelt oli kombeks, et inimene jõuab viie minutiga tööriided selga panna ja töökohal tööriistad välja võtta. (.00 pidi algama töö, mitte kohvipaus või muidu uimerdamine. Olid ka veel kodanliku eesti aegsed mehed, kes teadsid töödistsipliini. Kolm aastat hiljem, mitte küll samas tehases, märkasin, et töödistsipliini pole enam ollagi, käis äge viilimine, varastamine ja muidu sõnadetegemine koosolekutel. Oli alanud kuulus Brežneviaegne seisak.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#13

tere taas,mulle meenuvad sellised seigad nende autoremonditehastega,nagu detailide hankimine erinevatele massinatele,selleks puhuks pidi üle Eesti pea igas tehases keegi tuttav olema,mäletan Koeru tehases,see tehase ees olev valge 2-e korrusene elumaja oli nagu vahetusfondi punkt,tol ajal liikus siin Kuusalu mere läheduses lõhe kala,no see kala tegi lausa imet,mis küll kõik välja toodi(palun vanajumalalt armu pttude eest)aga see oli selline ajajärk.
Kõikse rohkem paneb mind imestama selline majanduslik suurus nagu see;kui nõuka ajal ostsid poest uue auto,siis poest väljudes selle hind kahekordistus,nüüdsel ajal kui auto poest välja ajad,selle hind langeb kaks korda,kui rääkin seda väljmaalastele siis nad ei usu seda müstikat.
Vasta
#14

(29-03-2011, 09:17 AM)näkisepp Kirjutas:  
(28-03-2011, 13:31 PM)Maz500 Kirjutas:  ...Otsisin ka Põlva kapitaal remonti birka fotot aga ei leidnud, esimese hooga.
Põlvas tehti minu teadmist mööda, GAZ/UAZ 69 kapitaal remonti?

tere,minu teada Põlvas ei old tehast,seeoli Räpinas....
ja minu teada oli uazikute remonditehas mitte Räpinas, vaid Põlva rajoonis Rahumäel, ca 5 km Räpinast Võru poole. Veel uue Eesti aja algul, kuni milleeniumivahetuseni vähemalt oli seal UAZi esindus ja pandi ka diisleid peale, nüüd on vist välja surnd ...


Rain Rikas
Eesti Maanteemuuseumi peavarahoidja
rain.rikas@mnt.ee
Vasta
#15

Minu isa on töötanud ligi kolmkümmend aastat Otepää Autoremondi Tehases, kus tehti samuti kapitaalremonti MAZ veoautodele, Ikarus bussidele ja paljudele muudele sõidukitele. Minu isa oligi spetsialiseerunud MAZ ja Ikarus mootorite kapitaalremondile. Tema oskaks siia foorumisse kindlasti palju põnevat lisaks pajatada.

Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170 
Vasta
#16

(29-03-2011, 09:03 AM)Maz500 Kirjutas:  http://www.cartruckbus.ru/articles/page,...ast-2.html
Osaliselt OT aga, kasutajale TAR midagi vaatamiseks, kuigi ma usun,et suurem osa sealsest infost on talle juba ammu teada.
Автор выражает благодарность за помощь в подготовке материала Тарво Пуусеппу

Ma arvan ka, et suur osa sealsest infost on Tarvole isegi väga tuttav.Smile Aga lingi eest muidugi aitäh! Vähemalt mina konkreetselt seda Tartu tehast puudutavat materjali varem ei teadnud.



Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
Vasta
#17

Seda au ei taha ma üksi endale võtta, vaid tuleks tänada ka kasutajat Talupoeg Taluja,kellel kuulub selle lingi esma avastamise õigus!Rolleyes


Vasta
#18

(28-03-2011, 12:28 PM)Sillu Kirjutas:  Ja kas Tartu EPT ei teinud K-700/700A/701 kapremonti?

No nöuka ajal oli neid Törvandis ikka hulgim rivis. (hoone mis asub präeguse Törvandi päästekomando körval.)
Tartus asus ka Kamazide Löuna-Eesti remont. (Ringtee tänavas.)


www.classiccar.co.uk
www.carandclassic.co.uk
www.classiccarsforsale.co.uk
Müüa 2140 1982
Tartu on muutumas drifti Päälinnaks, oma ringristmikudega. Big Grin

Vasta
#19

Vändras kapremonditud K750 on mul olnud paar tükki, nüüd edasimüüdud. Kahjuks remondibirkadest pilte ei teinud.



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#20

Neid EPT remondi töökodasid sai mehaanikuks oldud aastate jooksul palju läbi käidud.Kõige paremad kogemused olid Nuia veoautodega.Seal kasutati üsna palju tehasest toodud originaalvaruosi ja kui oli tutvust,pandi sisuliselt uus auto kokku.Korralikud olid ka Tartus remonditud SMD mootorid.
Kõige ebameeldivam kogemus oli Koeru autoremonditehasega.Nimelt ajas sovhoosidirektor mingi valemiga omale ametiautoks välja GAZ-24,mis oli küll täiesti sõidukorras,kuid siiski logises siit-sealt.Tema soov oli,et laseksime sellele Koerus täieliku kapremondi teha.Omajagu tegemist oli "remondinarjaadi" väljaajamisega,kuid ühel kenal päeval sõitsime Koeru limusiini remonti viima.Seal aeti auto puki otsa,peksti põhi terava otsaga haamriga auke täis ja saadeti koju tagasi kui remondiks kõlbmatu.Ega me siis sellepärast veel asja pooleli ei jätnud - vajalikele asjapulkadele sai vajalikud kingitused tehtud ja järgmisel katsel võeti auto remonti ilma selle poole vaatamatagi.Umbes kuu aja pärast kutsuti siis meid remonditud autole järele ja oh õudust - juba väliselt meenutas ta lainetavate plekkidega mitu korda üle katuse käinud sara.(meie oma oli vähemalt väliselt täiesti sile).Värvitud oli ka nii,et jäi mulje,nagu oleks seda tööd keegi algaja värvirulliga teinud.Mingid protestid ei aidanud - öeldi,et see on teie auto - võtke või jätke.Aga agregaadid olid normaalselt remonditud ja peremees sõitis selle koletisega päris mitu aastat.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne