20-04-2011, 17:21 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 20-04-2011, 17:32 PM ja muutjaks oli valdo.)
Vähemalt osa ETK Metallitehases valmistatud jalgratastest varustati 1940.a. tehases mitte Põhjala tehase toodanguga, vaid Soomes toodetud Nokia rehvide-lohvidega.
Juuresoleval pildil jäädvustatud lohv (sisekumm) kuulub 1940. a. ETK Original-Luxus'e (nr 8116) tehasekomplektsusesse. Foto rehvi kirjaosadega lõigust on tehtud ratta restaureerimise käigus, mil kogu jalgratas oli laiali võetud algosadeks. Praegu ehk ratta restaureerimistööde lõppemise järel on lohv (koos kirjadega) taas asetatud rehvi sisse ratta peale ja see omakorda õhku täis pumbatuna jalgratta alla.
Tõenäoliselt oli Eesti jalgrattatööstuse toodangumaht 1940.a. sedavõrd suur, et Põhjala tehase rehvidest kõikidele ratastele ei jätkunud ja tuli importida lisa. Oletan, et (suurem) partii Nokia rehve-lohve oli Eestisse (otse ETK Metallitehasesse?) imporditud juba millalgi enne 1939. aasta novembri lõppu. Põhjuseks asjaolu, et novembrist 1939 kuni märtsini 1940 kestis Soomele väga raske Talvesõda, mille ajal ja ka järel oli rehvide tootmine ja eksport Eestisse äärmiselt vähetõenäoline.
Olen lisaks ka vanematelt meestelt kuulnud, et ETK ja Saare ratastel oli ostmisel all olnud Nokia rehve. Äkki on keegi veel taolisi jutte kuulnud - siin võiks neid jagada?
Juuresoleval pildil jäädvustatud lohv (sisekumm) kuulub 1940. a. ETK Original-Luxus'e (nr 8116) tehasekomplektsusesse. Foto rehvi kirjaosadega lõigust on tehtud ratta restaureerimise käigus, mil kogu jalgratas oli laiali võetud algosadeks. Praegu ehk ratta restaureerimistööde lõppemise järel on lohv (koos kirjadega) taas asetatud rehvi sisse ratta peale ja see omakorda õhku täis pumbatuna jalgratta alla.
Tõenäoliselt oli Eesti jalgrattatööstuse toodangumaht 1940.a. sedavõrd suur, et Põhjala tehase rehvidest kõikidele ratastele ei jätkunud ja tuli importida lisa. Oletan, et (suurem) partii Nokia rehve-lohve oli Eestisse (otse ETK Metallitehasesse?) imporditud juba millalgi enne 1939. aasta novembri lõppu. Põhjuseks asjaolu, et novembrist 1939 kuni märtsini 1940 kestis Soomele väga raske Talvesõda, mille ajal ja ka järel oli rehvide tootmine ja eksport Eestisse äärmiselt vähetõenäoline.
Olen lisaks ka vanematelt meestelt kuulnud, et ETK ja Saare ratastel oli ostmisel all olnud Nokia rehve. Äkki on keegi veel taolisi jutte kuulnud - siin võiks neid jagada?
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel