Garaaži ehitamine

(20-04-2021, 15:57 PM)13piisab Kirjutas:  Khm. Sorri, aga mulle kui praktikule tundub see IP-jutt väga metsa minevat.
Garaažis pistikusse käivad seadmed on vast enamus IP30 või 40 ja selle taustal pistikute IP66 vajadusest rääkimine vee või niiskuse tõttu läheb täiesti skaala teise otsa. Ruumis, mis nt minul on kuiv.

palun nõuetele viitavatel ksf-del (v6sa, Lauri_L) täpsustustada, mis reguleerib garaaži elektripaigaldisi ja mis IPxx on täpselt nõutav kilbil, pistikutel ja riistadel.

Mul oli suht hiljuti elektriaudit, mille tulemusel pidin garaazis ühe pistikupesa välja vahetama, kuna sellel puudus maandusklemm. Küsisin kas peab mingi äkilisem IP ka olema, ikkagi garaaz või nii, aga ei nõutud, võis olla täiesti tavaline, ainult maandus oli oluline. No ega keegi muidugi ei keela kui vähe kõrgem IP on.

Triumph GT6, Corvair Spyder, Datsun 280Z, BMW E21, VW Buss
Vasta

Vbl. keegi paigaldab oma elektripaigaldise ametniku jaoks. Mina lähtuks sellest, mis endale ka korralik ja turvaline on. Ametnik vbl. ei tea, kas lugupeetav autumotufoorumlane lodistab vahel veega oma rariteetset liikurit garaažis pesta või mitte. Või hoopis vesiliivaga karedaks enne värvimist...Mina ka ei tea, mida keegi seal teeb. Ju kui keegi ütleb, et ta mingeid märjemaid töid garages eales ei tee ja selveri pistikupesa kärab küll ja on ka seaduspärane, andku aga minna. Korralikku klapiga pesa, mis tagab kindla ühenduse ja on enamikes olukordades ka nõutava IP- ga, ei saa ju ometi samas keelata soovitamast. See "mul on nii ja jube hästi kestab" pole mingi jutt. Mu isiklik arvamus oleks- kui uut asja teha, võiks garages olla niiskuskindlad klapiga pesad, kindlasti maandatud ja läbi rikkevoolukaitse (mis on nagunii nõutav). 
 Ja nüüd ootaks elektrichucknorriste pilte katkistest parabannidest ja puruks löödud vargapesadest teemal "kärab küll" Smile
Vasta

Mina panin endale klapiga pistikupesad sel lihtsal põhjusel, et siis ei kogune tolm pesa sisse - relakaga lihvides ei lenda sädemed ka. Pesad paigutasin nii, et keskel on 3f pesa ja sellest mõlemal pool seda 2-sed 1f pesad - kõik pinnapealsed. Selliseid kombosid on siis töölaua kohal 2 ja ülejäänud garaažis veel 3. Pole õrna aimugi kas vastab ka mõnele nõudele aga mulle sobib.
Vasta

Tolmuklapid võiksid peal olla küll, aga sellise kontaktide asetusega pesasid võiks vältida, äärmiselt ebamugavad kasutada:
   
Huvitav, millise protsessi tulemusena taoliste projekteerijad siia ilma tekivad...
Vasta

(20-04-2021, 23:56 PM)spitfire Kirjutas:  
(20-04-2021, 15:57 PM)13piisab Kirjutas:  Khm. Sorri, aga mulle kui praktikule tundub see IP-jutt väga metsa minevat.
Garaažis pistikusse käivad seadmed on vast enamus IP30 või 40
...

Mul oli suht hiljuti elektriaudit, mille tulemusel pidin garaazis ühe pistikupesa välja vahetama, kuna sellel puudus maandusklemm. Küsisin kas peab mingi äkilisem IP ka olema, ikkagi garaaz või nii, aga ei nõutud, võis olla täiesti tavaline, ainult maandus oli oluline. 
...

See on hea teadmine. Teeb elu odavamaks. Mulle meeldib eksida sedapidiSmile
Vasta

(21-04-2021, 08:35 AM)margus61 Kirjutas:  Tolmuklapid võiksid peal olla küll, aga sellise kontaktide asetusega pesasid võiks vältida, äärmiselt ebamugavad kasutada:

Mille poolest on need ebamugavamad, kui 90 kraadi pööratud avadega? Pigem püsibki suurem kuubik külitsi paremini pesas, kui otseti rippudes.
Vasta

(21-04-2021, 08:57 AM)v6sa Kirjutas:  
(21-04-2021, 08:35 AM)margus61 Kirjutas:  Tolmuklapid võiksid peal olla küll, aga sellise kontaktide asetusega pesasid võiks vältida, äärmiselt ebamugavad kasutada:

Mille poolest on need ebamugavamad, kui 90 kraadi pööratud avadega? Pigem püsibki suurem kuubik külitsi paremini pesas, kui otseti rippudes.
Hoolimata klemmide valepidi asetusest ja pisut kallimast hinnast, soovitan pildil olevaid pistikupesasid. Korralikud poldiga klemmid, tugev korpus ja klapp. 5x odavamad suurte IP numbritega pesad ei vaja rohkem tööriistu, kui kahe kruvi seina keeramiseks, juhtmed vedruklemmidega, kaaned katted plastkõrvadega mis murduvad. Esimese kõvema tõmbamisega on pesa laiali.
Ebamugavad on kasutada 90kraadi pööratud klemmidega pistikutega, sisemisse pessa ei mahu. Samas ei saa ka tavalisse pessa "jalad üleval" pistikut panna.


Vasta

(21-04-2021, 09:08 AM)hulgus Kirjutas:  ...
Ebamugavad on kasutada 90kraadi pööratud klemmidega pistikutega, sisemisse pessa ei mahu. Samas ei saa ka tavalisse pessa "jalad üleval" pistikut panna.

Ainult siis, kui need mõtlematult külg-külje kõrvale paigaldada. Nagu näidispildil on tehtud. Kui jätta 10+ cm vahet, siis seda muret ei ole. No juhet ja seinapinda kulub rohkemSmile
Vasta

(21-04-2021, 09:19 AM)v6sa Kirjutas:  Nagu näidispildil on tehtud. Kui jätta 10+ cm vahet...

Näidispilti vaadates jääb arusaamatuks, mis takistas neid pesi teineteise kohale paigaldamast Big Grin
Vasta

Big Grin Ja veelkord! Kõikides garaažina kasutuselolevates ruumides (on ta siis garaaž või muu ruum, mis seda otstarvet täidab) on lisaks muudele erinõuetele ette nähtud pistikupesade minimaalne kaitseklass IP44. Pesad peavad olema klapiga või suletavad. Lisaks peavad kõik pistikupesad ning ka kogu muu seadmestik garaažis asetsema rikkevoolu-kaitseautomaadi ehk rikkevoolu-kaitseseadme taga (v.a suured seadmed ja eriseadmed, mis ei saa ning on ette nähtud töötama ilma rikkevoolukaitseta). Kolmandaks peab teie garaaži kilp, kui selline on, omama pealülitit täielikuks isoleerimiseks. Ehk kui vaja, siis ühe liigutusega peate saama teha kogu garaaži kilbi ning seal taga asetsevad seadmed pimedaks. Lihtsalt nii on nõutud Rolleyes. Kui keegi tark audiitor muud väidab ja kui keegi seda usub, siis on see nende kahe probleem. Kes omale asja teistmoodi teeb, on see samuti tema probleem. Kes nii omal maja maha põletab (loodetavasti seda ei juhtu), siis sellele näitab kindlustus trääsa. 

Väga hea materjal lugemiseks: https://docplayer.ee/191127392-Elektripa...erjal.html

Ma arvan, et selle elektriteemalise arutelu võiks käesolevaks korraks ära lõpetada  Wink

Palun pange parem ägedaid fotosid oma garaažidest, mida ehitanud olete. Oleks lahe vaadata ning ehk midagi uut juurde õppida  Smile
Vasta

Sügisel sai koduste kõrvalhoonete elekter just uute IP44 klappidega pistikute ja niiskuskindlate harutopsidega arstitud aga peab siis rikkevoolu ka panema. Eraldi lülimime on juba keerulisem sest elekter 70'test ja 3 faasi on ühtlaselt laiali jaotatud. Samas olen pliidile ja 3f boilerile eraldi voolud vedanud, boileril ka rikkevool vahel, asi siis veel üks kaabel vedada. Aga veel üks näide, miks vanade, kuigi miljööväärtuslike majade ainus õige tööriist oleks lammutusekskavaator. Ainult välisilme on säilitamist väärt...
Vasta

Ma ei jõudnud läbi lugeda kogu teemat algusest lõpuni ja seetõttu võib-olla on korduv küsimus, aga...

Mis võiks olla lugupeetud kaaskannatajate soovitusel 60 ruutmeetri garaažide optimaalsed mõõtmed, eeldusel et traktorit, veoautot ja lennukit ei taha mahutada - ainult sõiduautot ja maasturit.

Ma ise rehkendasin nii ja naapidi ja jõudsin tulemusele 6,6x9,0 meetrit (sügavusxlaius).
Vasta

(21-04-2021, 13:18 PM)Mahno Kirjutas:  Ma ei jõudnud läbi lugeda kogu teemat algusest lõpuni ja seetõttu võib-olla on korduv küsimus, aga...

Mis võiks olla lugupeetud kaaskannatajate soovitusel 60 ruutmeetri garaažide optimaalsed mõõtmed, eeldusel et traktorit, veoautot ja lennukit ei taha mahutada - ainult sõiduautot ja maasturit.

Ma ise rehkendasin nii ja naapidi ja jõudsin tulemusele 6,6x9,0 meetrit (sügavusxlaius).
Sõltub pargitava asjanduse pikkusest ja sellest kust poolt uks või uksed tehakse. Ma tegin olemasolevale analoogse 60 m2 pindalaga juurdeehituse lähtudes sellest et korralik paat koos käruga sisse mahuks räästaalusest uksest. Seega enam- vähem ruudukujuline põrandapind. Kui see rajada iseseisva hoonena, on ruudukujuline hoone natuke ebaproportsionaalne ja silmale ehk mitte eriti ilus vaadata. Kui küljelt uksed, siis ca 7 m oleks ehk miinimumlaius. Sein ise võtab ju ka ruumi...
 Kui uks teha otsast, jääb jälle laiuti ruumi väheks, eriti kui kapikesi ja töölauakesi ka plaanis panna.
Vasta

7m lai vundament:
[Pilt: IMG_20180711_113635_4.jpg]
Kui töölauad äärde panna siis mahub masina ümber töötama küll. Sellele vundamendile tuli puukuur aga plaanis on hoonet pikemaks teha ja töökoda otsa ehitada.
Vasta

(21-04-2021, 11:26 AM)stretch Kirjutas:  
(21-04-2021, 09:19 AM)v6sa Kirjutas:  Nagu näidispildil on tehtud. Kui jätta 10+ cm vahet...
Näidispilti vaadates jääb arusaamatuks, mis takistas neid pesi teineteise kohale paigaldamast Big Grin
Ega miski seganudki kohakuti paigaldamast. Isegi diagonaalis panekuks ei näe takistusi.
Puhas optimaalse ruumikasutuse ja ergonoomika küsimus. Laua tagune seinapealne on väga väärtuslik pind igasugu käepäraste asjade riputamiseks. Kohakuti pannes tõuseks riiul või stend 8 cm kõrgemale, samas pesade kõrvale jääks vaba riba kasutamata. Kui nurgaga juhtmed ripuvad allapoole on see nende normaalne tööasend. Kui juhe küljele vaatab võib vastassuunas liikumisel veidi piiravaks osutuda ja pesa seinalt kangutada. 
Tekib selline asi nõnda, et ehitajale teen eskiisprojekti kuhu ja kui kõrgele. Too küsib, et mis ja kuidas paneme? Ütlen, et pane korralikud pesad ritta. Ja siis kui tegutsema hakkan avastangi, et planeeri kuhu auku milliseid pistikuid toppida.
Kõige otstarbekam asetus on nii, nagu Mart Laanelepp ülevalpool pildi pani, siis on kõik OK.
Vasta

(21-04-2021, 13:18 PM)Mahno Kirjutas:  Mis võiks olla lugupeetud kaaskannatajate soovitusel 60 ruutmeetri garaažide optimaalsed mõõtmed, eeldusel et traktorit, veoautot ja lennukit ei taha mahutada - ainult sõiduautot ja maasturit.

Ma ise rehkendasin nii ja naapidi ja jõudsin tulemusele 6,6x9,0 meetrit (sügavusxlaius).
Ma algul arvasin, et kahe auto garaaz peab olema, aga vist ikka ei ole nii mõeldud. 
Muidu minu arust hästi rehkendatud.
[Pilt: IRO9ohk.jpg]
Vasta

Nii kurb asi ongi, kui auto tuppa mahutada. Ruumi uste/päraluugi avamiseks on neetult palju ruumi vaja.

Paned kummalegi poole seinte äärde  80 cm sügavad kapid (pluss uste avanemise maa) ja ongi ruum otsas. Pannes uksed laiemasse külge, ei jää auto ette/taha enam tegelusruumi (aga küljel oleks seda piisavalt).

5x7 m mahutab ühe auto ja kapid, aga tegemise ruumi hästi enam ei jää. Kogu aeg jälgid, et miski auto pihta ei ulataks (säde, haamer, kellegi ema).

6x6 m autovarjualustes mahub küll kaks autot, aga mugavaks asjatamiseks peaks olema üks edaspidi ja teine tagurpidi sisse aetud - siis käivad juhiuksed vaheliti lahti. Ning mingit tegelusruumi enam ei jää.

EDIT: siin on üks näide siitsamast teemast: https://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=36849&pid=460539#pid460539
Vasta

sedasamustki, et püsitatud küsimuses oli see kuus ja pool meetrit sügavuseks mainitud.
Vasta

(21-04-2021, 13:18 PM)Mahno Kirjutas:  Mis võiks olla lugupeetud kaaskannatajate soovitusel 60 ruutmeetri garaažide optimaalsed mõõtmed, eeldusel et traktorit, veoautot ja lennukit ei taha mahutada - ainult sõiduautot ja maasturit.

Ma ise rehkendasin nii ja naapidi ja jõudsin tulemusele 6,6x9,0 meetrit (sügavusxlaius).
Mul on nt. 8,4 sügavus x 7,8 laius = 65m2
Lahedalt mahub kõrvuti 2 autot tegema-hoidma nii et veidi riiuleid ka on äärtes. Saab ka 3 kõrvuti hoiule panna, kui vaja, lisaks ühel pool 3x1,5 kerghaagis tiislit pidi lae alla tõmmatud.
Tahad tule Nõmmele vaatama, tekib mingi visuaal. Tel profiilis.
Seal on nüansse veel, nagu kõrgus. Tegin olemasolevate autode järgi tubli varuga, aga ühel kevadisel päeval avastasin ennast matkabussi omaniku rollis. Nüüd ajan 278 kõrget bussi 267 kõrgest uksest sisse, kui nokitseda vaja...
Vasta

Kõrgusega on ainus piir 5 meetrit, mis seadus ütleb. Kui üle minna, peab täies mahus paberimajandusega tegelema hakkama (ja siis pole vaja enam ka nui neljaks 60 ruudu sisse saada). Üles laka peale võiks nii palju ruumi jääda, et sinna mõne pikema laua saaks hoiustada. 

Tõstukit ma hetkel ei planeeri, aga samas võiks jääda võimalus paigaldada. Madal maa (kevadel sisuliselt seisab vesi praeguse pinnaga tasa) kanalit ei võimalda, küll saaks teha mõnusa autoaluse basseini.

Igapäevaautosid ma ilmselt ilma eest peitu viima ei hakka. Küll aga peaks garaazi mahtuma hobiauto (antakse äkki mulle ka see luksus enne surma Big Grin ), kaks tsiklit (võibolla mopeed kui sõitja kasvab), pisike iseki ja  tekitada koht katuse all nokitsemiseks.

Aga idee on teil tegelikult õige, peab ühe keskmise sõiduauto mõõtkavas papist välja lõikama ja seintega mängima hakkama.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne