Mis jalgrattaga on tegu?
#1

Nimelt on see "vokk" meie pere käes olnud aegade algusest saadik aga jäänud uuel ajal sesima ja näeb täna välja, nagu ta just on.
Tegu siis vana Saksa sõjaväelase tagant virutatud rattaga, millega sai hakkama minu ema väga varases nooruses Big Grin Seega midagi Saksa toodet/militaarsemat laadi.
Ratas on ülikerge, ülipehme ja kiire jooksuga, kõik jooksud määritavad. Kahjuks oli isa kunagi musta ratta punase laevavärviga üle möksinud, originaalleistangi väänanud "spordikaks" ja lõpuks sellega veel ka kukkunud, nii et täna ei ole originaal esikahvel ja leistang. Need on minu installitud 80'te keskel. Eriline ol isee, et kauplusest Dünamo ostetud uus kahvel oli pikema võlliga, seega tuli sinan mul miskine vahetükk tekitada. Töötab siiani. Lisaks tuli ära vahetada pedaalid, sest vanad metallpedaalid kollaste helkuritega olid kõverad, purud ja laagrid sellise mõõduga, mida nõukaajal mina ei leidnud. Kahjuks on tänaseks võik vana ja katkine ka kaduma läinud...

Et mis "loom" see siis on?

Velo siis selline:
[Pilt: 27052011275.jpg]

Keskjooks, erilise kinnitusega?

Raami tagaosa äratuntav kuju.

Esi porilaud ja kahvli "kann".

Tagajooks, määritav ja vene rattast erineva ketipingutusega.

Vasta
#2

Saksa sõjaväelistel ratastel (üldnimetustega "Truppenfahrrad", "Arbeitsdienstrad" jne.) on mitmed spetsiifilised tunnusjooned mis eristavad neid muudest "eestiaegsetest" jalgratastest. Kõige muu vahetatava ja kaduva juures on üks iseloomulik tunnus mis viitab otseselt sõjaväeratta raamile :

*Sadulamuhvi ühel küljel on raaminumber ja teisel küljel aastaarv
*Mõningate firmade tööteenistusratastele on ka erinevatesse kohtadesse löödud tähed "RAD" (Reichs-Arbeits-Dienst).

Üldtunnused :

*Kroomitud osade puudumine (mingil ajahetkel võidi kasutada ka kroomitud laojääke mis lihtsalt üle värviti).
*Musta värvi rummud. Tagarummudest oli levinuim loomulikult "F&S Torpedo". Hoopis harvem oli (vähemalt tänapäevaste leidude põhjal) NSU musta värvi ja tugevdatud "Neckarsulm"-pidurisabaga vabajooks. Selline on monteeritud kaasfoorumlase Valdo "Wandereri" armeerattale. Minu käest läbi käinud samasugune NSU tagajooks monteeritakse taastamisjärgus "Patria" sõjaväerattale. Muude kaubamärkidega musti sõjaväeratta-tagarumme olen kohanud ainult netiavarustes.
*Pöiad on reeglina kandilise profiiliga ja mõeldud traatrehvidele (kodarad kahes reas).
*Kiirkinnitusega lenks (nn. "Express-lenker")

Lisavarustusena määratletavad "Pallas"-pakiraam, spetsiifiline tööriistakott, raami vahele monteeritav moonakast, lambid-dünamod-rattapumbad jne. on enamasti ratta küljest kadunud.

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#3

(28-05-2011, 11:16 AM)Ostap Bender Kirjutas:  *Musta värvi rummud. Tagarummudest oli levinuim loomulikult "F&S Torpedo". Hoopis harvem oli (vähemalt tänapäevaste leidude põhjal) NSU musta värvi ja tugevdatud "Neckarsulm"-pidurisabaga vabajooks. Selline on monteeritud kaasfoorumlase Valdo "Wandereri" armeerattale. Minu käest läbi käinud samasugune NSU tagajooks monteeritakse taastamisjärgus "Patria" sõjaväerattale. Muude kaubamärkidega musti sõjaväeratta-tagarumme olen kohanud ainult netiavarustes.

Mul on paar ketaspiduritega sõjaväemusta Komet'i ka. Ülimasslevinud on militaarasjanduse juures, jah, Torpedo ja NSU.


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Et määrata, mis loomaga tegu on, selleks puudub vajalik informatsioon. Nende piltide järgi saab ainult nentida, et tegu on isasloomaga, kaasaskäiva jutu põhjal võib lisaks oletada, et antud isasloom oli nooruses kolmanda riigi armee teenistuses.
Viidatud "erilised ja iseloomulikud"tunnused on omal ajal "üldlevinud ja masstoodetud" saksa, vb ka austria jalgrataste juures tavalised.
Hea, et võtsid vaevaks küsimuse püstitada, aga kehvalt püstitasid! Toungue
Vasta
#5

Ühesõnaga peab keegi asja IRL lihtsalt üle vaatama. Igatsugused viidatud elemendid on kas olemas või on kunagi olnud v.a. kiirkinnitusega lenks. Too oli tavaline poltkinnitus.

PS: ma panen põhimõtteliselt sõiduvõimelise ratta (uued rehvid ja sadul ning tuld!) pildi ja siis ei suuda KEEGI seda identida. Samas panete siin suvalise roostekäkerdise umbuduse pildikese ja "juttu jätkub kauemaks" ja takakotsa tuleb veel kogu ajalugu ka Big Grin Täitsa kummaline, onju? Cool
Vasta
#6

No näed, hakkasidki konksu otsa! Cool
Aga siia peaks käima selline valdo valvejutt jalgratta identifitseerimisest, mida oleks tavakohane panna varateismeliste hüperaktiivsete noorukite sama´teemalistesse postitustesse. sobiv formaat oleks ka vanaisavoki foorum! Toungue
Algame raami nr-st, sildikinnituse aukudest või nende puudumistest jms sellisest nipest - näpest...aga tegelikult on WH rattad paras pähkel identifitseerimiseks, küllaltki standartiseeritud, lihtsad, ilma eriti iseloomulike tunnusteta, eriti kui silti ei ole olnudki. Siis on juba ainult pisidetailid ja sama aastanr kas raamil või tagarummul ja raaminr.
Pildid ka nigelad ning tagarummu pole ka keegi vaevunud puhastama. Oled vaieldamatult paljudel aladel tark ja kompetentne, vanad jalgrattad väljaarvatud! Wink
Vasta
#7

(31-05-2011, 23:19 PM)kass Kirjutas:  Oled vaieldamatult paljudel aladel tark ja kompetentne, vanad jalgrattad väljaarvatud! Wink
Absoluutselt, sestap ka küsimus Toungue Ähk keegi vajab sellist velo, kes suudab, tahab ja leiab vajaliku olevat selle kunagisse korda ehitada. Ise ei leia endas mitte kuidagi seda fänni, et hakata mingit ketivenituspinki restaureerima... mingit originaalkahvlit otsima etc.
Kuna ta mind ei sega oma olemasoluga, siis pole ka pakkunud, asi see siis sadul ja kaks rehvi/lohvi osta ning jälle edasi vändata? Aga eks ma lähen kraabin asjad puhtaks ja püüaks nokkijast mõne parema pildi esile manada, saab rohkem selgust maapeale.

P@nautis Amsterdami ulmelist rattavärki ja sai aru, et velo ongi lihtsalt üks liikumisvahend.
Vasta
#8

Mõistlik jutt! Cool
Vasta
#9

See ratas nüüd minu omandusse jõudnud. Panen mõned andmed juurde. Rummud ilusasti musta värvi.Esiratta võll on peenem kui sõjaratastel kasutatu. Tagarumm 1943 a. Torpedo. Kett on firmalt "Union". Kodarad, vändad ja ketiratas on tsingitud. Raaminumber: 1301382. Silt olnud 2 neediga, ülevalt alla, 62 mm. Aastaarvu sadulamuhvil pole. Kas võiks tegu olla näiteks saksa mingi ametniku rattaga?
Vasta
#10

Minu erakogusse on sattunud selline musta värvi GEO kaubamärki kandev tagarummu korpus.Mida asjast arvata?

[Pilt: DSC04419.JPG]

[Pilt: DSC04420.JPG]
Vasta
#11

Geo rummust. Ka Erenpreisi tehas sai Läti Vabariigilt tellimuse armeerataste tootmiseks. Lätis Janisel muuseumis on üks ratas ka välja pandud. Lisaks võis selline rumm olla ka peale 1940 suve toodetud "tavalistel" ratastel, lisaks sellised vokid nagu Valdo "miilitsa jalgratas" Rolleyes
Vasta
#12

Minu teada on Janise Läti sõjaratta tagajooks GEO samuti Eesti leid?
Vasta
#13

Mis marki rattale ta külge on monteeritud?
Vasta
#14

GEO rumm ikka GEO ratta külge, mis seal muud. Gustav Erenpreis Original, pärast vb veel mõnel varajasel Sarkana Zvaigznel ka.
Või vist oli küsimus selles, et millisele rattale see konkreetne Ilmari poolt mainitud rumm läti muuseumis...see on ikka läti sõjaväe GEO rattal.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne