Kärdla elektrijaama diislite demokäivitamine 30.07.11
#1

Lodan, et teema sobib Uunikumide alla, on ju jaamas olevad diislite vanus 35-55 aasta vahel.

Natukene jaama ajaloost.
Hooned on ehitatud peale sõda Kärdla Kalevivabriku asukohale. Esialgu töötas jaamas aurumasin, peagi mindi aga üle diislitele. Üks esimesi diisleid oli Tahkuna patareist välja toodud neljasilindrine "Dvigatel Revolutsii" millega seotud lugu on Militaarse Hiiumaa lehel.
Hiljem, 1950-date teisel poolel toodi jaama 4 250 kW Škoda diislit. Neist on tänaseks säilinud vaid üks.
[Pilt: 19103073d7dc65_m.jpg]
[Pilt: 1910306794c2a5_m.jpg]

1960-datel toodi jaama 3 600 hj (400 kw) kuuesilindrist Gorkis valmistatud Dvigatel Revolutsii agregaati
[Pilt: 1910313136ddaa_m.jpg]

ja 1970-datel 2 1 megavatist 7D100M agregaati.
[Pilt: 191030872cc3b4_m.jpg]
Neist kahest uuem jõudis kohale vahetult enne Saaremaalt tuleva merekaabli valmimist ja on seetõttu töötanud suhteliselt vähe. Maksimaalne paigaldatud võimsus ulatus 4 megavatini.


7D100M on kahetaktiline, 10-silindriline, kahe väntvõlliga diisel, millel ühes silindris liiguvad vastastikku kaks kolbi. Pihusti asub silindri keskel.
[Pilt: 19103095996d88_m.jpg]

Väntvõllid on omavahel ühendatud koonushammasratastega ülekandevõlliga.
[Pilt: 191030913aa02c_m.jpg]
[Pilt: 19103089039b34_m.jpg]

1970-date teisel poole jäi elektrijaam reservi, aeg-ajalt ikka agregaate käivitati kui Saaremaa kaabel oli remondis. Viimati olevat jaam reaalselt elektrit andnud 90-datel. Viimased aastad olid seadmed külmas reservis, nüüdseks on jaam tehnikaajaloo pärandina muinsuskaitse all.

Enamus seadmeid on töökorras. 30.07 tehti tänu Kulkalt saadud "kütuserahale" mõneminutine proovikäivitamine ühele "Dvigatel Revolutsii" diislile ja ainuksele säilinud Škodale. Viimane olevat viimati käinud üle 10 aasta tagasi.

DR käivitamine:
[Pilt: 19104933a1ef31_m.jpg]

Käib! Tööpöörded olid vanasti 375 p/min
[Pilt: 191049379f2a24_m.jpg]

Škoda kohustuslik osa on ämber Smile
[Pilt: 19103081a1d660_m.jpg]

Töötab!
[Pilt: 191049455fd93c_m.jpg]

7D100M agregaadi käivitamine nõudnuks mitmetunnist õli ülessoojendamist ja lisaks selle 150 at suruõhku, seega see masin jäi seisma.

Pildid 7D100M näidikupaneel:
[Pilt: 191031173e8612_m.jpg]

Natuke rohkem pilte on Nagi albumis, muuhulgas ka kunagisest operaatoriruumist. Osa pilte on tehtud kaks aastat tagasi kui jaam esmakordselt külastajatele avati.


Suvisel ajal on elektrijaama põhimõtteliselt võimalik külastada. Kahjuks mul hetkel puudub info, kuidas.

Vasta
#2

On jäänud mainimata et vaatamata sellele, et need niigi vähe käigus olid, oli ka nendele veel omakorda varuks varugeneraator. Tegemist oli 2-teljelise haagisega, millel V12 tankimootor ja 200 kW generaator .....see aga sai olla vaid erijuhtumiteks nö. sõjaolukorraks. Nii ta siis seisiski seal siseruumides kuni EE ta ära müüs. Täiesti uus, tihenditel paberkattedki veel peal ja seisis aastaid ainult sees. Kaalus vist mingi 13 tonni. Ise olen see tüüp kes ta ära ostis. Hetkel seisab Tabasalu lähedal.
Vasta
#3

Üks sarnane tankimootoriga generaator seisab ka praegu siseruumides. See ei ole treileris, vaid "kelgu" peal. Väidetavalt oli kunagi mõeldud Ruhnule, aga sinna läks midagi muud ja seisab nüüd siiani Kärdlas. Ei ole ka kunagi ühtegi popsu teinud.

Ülalkirjutatu ei ole kaugeltki täiuslik. Kärdla elektritootmise ajaloost on kirjutatud rohkem, aga kõike kohe ei leidnud.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne