Väikeroomiku Valmet TERRI 30 taassünd
#1

Soomest toodud Terri 30 sai vahepeal juppideks lahti võetud ja käib taastusremont. 1976.a. tehasest tulnud masin oli oma vanuse kohta pealtnäha päris heas seisukorras.

Selline ta oli, kui hoovipeale veeres;

[Pilt: large_25720905_9vI8.jpg]

Masinaruum must ja ootab, et talle käed külge pandaks:

[Pilt: large_25720917_HFw4.jpg]


Kuna plaanis masin seisukorrani viia, millele pole häbi selga istuda ja mis peamine, et ta tehniliselt alt ei veaks, langes otsus kogu masin molekulideks lammutada ja hakata uuesti kokku panema.

Juppideks võetuna:
Rotax 503, kahe Mikuni karpaga, milles kummalgi oli erineva mõõduga peadüüs, neist üks katki keeratud ja proovitud kinni joota. Kompressioon oli ok.

[Pilt: large_25720947_RZoz.jpg]

Veermiku osad, telikud, masinal on all 24 tk. 200x50 tugiratast, kus igal sees kaks laagrit, mis valdavalt olid "omadega läbi".

[Pilt: large_25720951_fi11.jpg]

Raam oli paraja paugu saanud, mispärast pragu tekkinud ja kogu asi kõver ka.

[Pilt: large_25720953_SSV1.jpg]

Samuti oli paugu saanud ja liimitud ka klaasplastist korpus - vaja üle värvida.

[Pilt: large_25720935_uvvZ.jpg]

Käigukastil vaja vahetada simmerid, mis enam ei pea, õli, korrastada pööramisvariaatorid

[Pilt: large_25720957_pfLg.jpg]

Algselt tundus, et mis see ikka on, et tasapisi teed ja saadki korda, aga aega võtab tegelikult selline kapremont päris palju. Näis, mis edasi saab...
Vasta
#2

Kui palju selline riistapuu ka kaalub umbes?
Vasta
#3

Tehase kasutusjuhendi kohaselt on kaaluks kirjutatud "ca 550 kg, sõltuvalt lisavarustusest". Soomest tõime ta ära tavalise Tiki treileriga, kusjuures peale mahtus laiustpidi täpselt, 2 cm jäi kummaltki poolt veel ülegi.Wink

Terv., IP
Vasta
#4

Kuidas see pööramisvariaatorite süsteem tal töötab s. t. kuidas ta suunda muudab?
Vasta
#5

Pööramisvariaatoreid on kaks ja töötavad sedasi, et vedavad rihmarattad on ühel võllil, mis on ka käigukasti nn. väljundvõll, kuhu tuleb kaks edasi ja üks tagasi käik. Rooli keerates, liigutatakse telgsuunas läbi hoovastiku vedavate variaatorite liikuvaid taldrikuid, millega samaegselt pressitakse koomale ühte poolt ja lastakse laiali teisepoole vedav variaator. Sedasi muutub ülekandearv. Seal, kus taldrikud kokku pressitakse kiirus suureneb ja teiselpool, kus laiali lastakse, seal kiirus väheneb. Kuna kummagi poole variaatorilt läheb kettülekanne roomikule, siis muutes variaatoritega pöörlemise kiirusi, muudetakse masina suunda.

Siin on üks soomlaste link sama masina pööramisvõime kohta:

Terri 30 tiirutamas

Üks variaatorpööramise eelis on see, et mõlemal lindil on pidev vedu taga, ehk pööramiseks ie pidurdata, ega sidurdata ühte poolt, lihtsalt roomikute liikumiskiirus muutub sujuvalt.
Tervitab, IP
Vasta
#6

Sai vahepeal sellesama käigukastiga tegeletud. Puhtaks pestud ja ettevalmistatud operatsioonilauale tõstmiseks. 35 aastat vanal kastil on vaja üle kontrollida lõtkud, hambad, ja vahetada simmerid, et õli sees püsiks.

Paar fotot ka.

[Pilt: large_25720979_0aqL.jpg]

[Pilt: large_25720987_mBWz.jpg]

Hulk aega ja vaeva kulus variatorite eemaldamiseks. Kohe näha, et Valmeltil on kvaliteeti, sest lisaks kiiludele on ka nuutidele ketirattad ja variaatorikettad sedavõrd pingul istuga peal, et andis meelitada. Kuna teist sellist kasti kohe kindlat võtta pole, siis tuli asjale läheneda väga ettevaatlikult, et mitte alumiiniumist korpust ega midagi muud katki teha. Õnneks jäi kõik terveks ja tuli lahti.

[Pilt: large_25727199_FsjC.jpg]

Siin ka pilguheit "karu kõhtu", kus selgus, et hammasrattad ja laagrid on täiesti rahuldavas seisukorras ja vahetamist ei vaja. Kolme aastakümne tagune õli oli selge ja puhas (ilma veeta), kuidi mõned sätendvad laastud siiski kasti põhjas olid.

[Pilt: large_25727201_Bi3C.jpg]

Üllatuseks ledisin, et kõik käigukasti laagrid on tähisega USSR, ehk näide põhja- ja idanaabrite tihedast majandusalasest koostööst 70-tel.

Tervitab, IP
Vasta
#7

Tänud Taevaisale tänase ilusa ilma eest, mis lubas korpuse värvitööd lõpuni viia. Peale sai viimane värvikiht.

Korpus:

[Pilt: large_25733229_7N4q.jpg]

ja mootorikate:

[Pilt: large_25733225_DzoU.jpg]

Vahepeal on teatud uude järku jõudnud ka täiesti uue alusraami ehitamine. Telikutele vaja veel rattad külge panna ja siis saab ta ratastele panna.

[Pilt: large_25733237_64Jb.jpg]

Siit edasi korpus peale ja siis juba mootor, käigukast ja muud vidinad-pudinad.


Uus alusraam on originaalist erinev oma kahe paralleelse kandetala tõttu. Originaalis oli üks 3 mm plekist keeratud 100 x 120 nelikanttoru. Uuel raamil on lumesaha kinnituskohad ning lisaks on ka ise veidi tugevam. Palju vaeva sai näha telikute/balansiiride puksidese uute pronkspukside tegemisega, nüüd nad ka määrdeniplitega varustatud.

Soome foorumitest olen lugenud, et originaal kandetalasse tekkiv rooste nõrgestab neid masinaid ja seepärast kipuvad murduma.

Siin ka uus ROPS turvakaar koos tagumise kaitserauaga.

[Pilt: large_25733233_mLJ1.jpg]

Tuled ja ahtrivints saavad olema "standardvarustuses".


Tervitab, IP
Vasta
#8

Sai ka "kellasepana" taaskord kätt proovitud. Olen ka varem kellasid lahti võtnud, kuid seekord oli eesmärgiks masinal küljes olnud mittetöötav VDO firma spido/odomeeter korda teha.

Tehniliselt oleks olnud käkitegu odomeetrile kõik nullid ette keerata, aga seda ma ei teinud.

(Kunagi aastaid tagasi küsisin ühelt kasutatud autode müüjalt, kas näidatud läbisõit on õige ja vastuseks sain, et kui ma läbisõitu ostan, siis öelgu ma number, mida näha tahan. Sellised "vanaemamüüjad" tekitavad õõva, jutt lõppes.)

Olgu või väike, aga vale on ikkagi vale.

VDO-l oli suht harvaesinev viga, või vähemalt mulle pole sarnast varem trehvanud, nimelt spidomeetri trossi võll oli magnetketta südamikust välja nihkunud ja seieri võlli alumine nõelots ei ulatunud tsentriavani, vaid loperdas ja takerdus korpusesse. Seieri vedru oli terve ja kõik sai jällegi korda. Akutrelliga testides sain lõppkiiruseks 35 km/h Big GrinBig GrinBig Grin

Klaasi plekist ümbris sai ka uuesti värvi alla ja jäi kuivama, kahjuks lõpptulemuse fotot veel pole.

[Pilt: large_25721027_vfPv.jpg]

Tervitab, IP
Vasta
#9

Mootorist ka:

Tegemist siis Rotax 503-ga, 2 sil., 2 takti, toodetud 16.detz.1986, ehk selline tempel ilmus karterilt peale suuremat pesu ja "rasvaimu". Järeldan, et 10 esimese aastaga aeti originaaliks olnud Sach või Kohler 440, mis neile masinatele tehases peale pandi, juba peeneks ja peale sätiti tuliuus Rotax, elektristarteriga ja puha.

Suuremat sorti remonti mootorile pole veel teha otsustanud. Näis, kuidas ta käituma hakkab. Enne masina "molekulaartasandile viimist" oli ta võtmepill ja kompressioon ka normipiires. Summuti oli muidugi lõhki ja seepärast tegi põrgulärmi. Panustan palju uuele summutile db-de vähendamise osas. Nimelt tuleb uus summuti Suzuki Alto alt ja eksperimendina, s.t. eirates 2-taktilise jaoks vajalikku vasturõhu koonuse vajadust läheb alla resonaator eest ja tagumine pott järgi põhimõttel. Näis mis saab, igatahes eismene samm 4-taktilise 3-sil 0,8 Alto mootori paigaldamiseks saab juba ette tehtud. No ei meeldi need 2-taktilised kisakõrid mulle.

Rotax-il sai vahetatud ventilaatori laagrid ja rihm, korrastatud karburaatorid ja starter (kusjuures tellisin juba ette sama starteri harjad, kuid lahti võtmisel avastasin, et olemasolevad on sama pikad kui uued -müstika):

[Pilt: large_25720963_2G9j.jpg]

Ja veel, kuna Rotaxi enda magneeto annab välja vaid 170W, tekkis mõte paigaldada talle eraldi auto gerneraator (Delco: uued laagrid, harjad jms), et kõik tuled ja viled, mis masinale külge tulevad saaks ära toidetud. Kahjuks pole veel uuele generaatorile rihmaseibi saanud treida lasta, aga peagi tuleb ka see ja teoreetiliselt peaks kõik toimima. Generaatori rihmaseib tuleb ventilaatori rihmaseibi kõrvale, käsistarteri nihutame sellevõrra väljapoole.

Umbes nii:

[Pilt: large_25721001_tcxG.jpg]

Tervitades, IP
Vasta
#10

USSR-i laager tol ajal mil masin toodeti, oli üpris kvaliteetne kaup.
Ratastes tavalised katetega kuullaagrid (RS)? Simmerlingid puuduvad nähtavasti?
Vasta
#11

Tsitaat:USSR-i laager tol ajal mil masin toodeti, oli üpris kvaliteetne kaup.
Ratastes tavalised katetega kuullaagrid (RS)? Simmerlingid puuduvad nähtavasti?

Täpselt nii ongi!

Rataste laagrid on tavalised kahelt poolt kinnised, parim, mis pähe tuli oli ratastele määrdeniplid panna ja kasutada ühelt poolt kinniseid laagreid.

Sama probleem ilmnes eelmisel talvel sõidukorda seatud Lynx-i saaniga. Ühesõnaga vett ja niiskust kardavad pikas plaanis kõik laagrid, mil pole simmereid ees. Samas ca pooled rattalaagrid on täiesti kasutuskõlblikud, veerand enam-vähem ja teine veerand on omadega läbi, täpne seis selgub siis, kui rattad alla lähevad.

Tervitab, IP

Vasta
#12

Tsitaat:igatahes eismene samm 4-taktilise 3-sil 0,8 Alto mootori paigaldamiseks saab juba ette tehtud. No ei meeldi need 2-taktilised kisakõrid mulle.

Olen ise päris palju sõit sellise 0.8 liitrise altoga, julgen soovitada küll, kuna enda arust on tegemist on väga hea mootoriga.Auto on tuttava juures nö karjääris ujuma käimiseks. Plussideks on suht olematu kütuse kulu ning 29kw kohta on minekut tal küll. karjääris on isegi käidud nii et 4 inimest peal ,käru kanuuga järgi, jeti tuub katusel ja igasugused muud jutud (päästevestid jne)
Ning jõuab minna küll.
Edu ja paksu rahakotti roomiku ehitamisel.Cool
Vasta
#13

Misasi see "garjäär" on?

Karateturbo-kolm purki ja tiguWink
Vasta
#14

Tänud ksf! Lauren'ile heade eluliste soovide eest!

Suzuki Alto 0,8 mootori paigaldamisega on palju probleeme,
1. ta on kõrge, karter all, st suuremaid muudatusi raamis jms.
2. Väntvõll pöörleb saaledel, mitte laagritel ja variaatori poolepeal mõjuvad välimisele raamsaalele arvestatavad ristiteljelised jõud, mistõttu on oht, et raamsaale ei pea vastu. Selle vastu aitab saale asendamine kuullaagriga, kuid ma ei tea, kes meie koduvabariigis sellist asja teeks, vaja plokki puurida, õlitus teha....

Tean, et seda mootorit on samasugusele masinale paigaldatud, usun, ilma eelkirjeldatud muudatusteta, iseasi kaua ta käib. Hiljem leian ka foto.

Tervitab, IP
Vasta
#15

(08-09-2011, 09:07 AM)90Deville Kirjutas:  Misasi see "garjäär" on?
Tuli väike trükiviga sisse,ikka juhtub.
Vasta
#16

LYNX'i tehas Rovaniemis võttiski nähtavasti Valmetilt Terride valmistamise üle.
Ma töötasin poolteist aastat Terri 2020D peal ja selle rattalaagrid kestsid vaid 400h. Metsa mõeldud masinale olid siis täpselt samamoodi paigaldatud tavalised kuulid. Iseäranis nõrk koht oli tagumine ratas. Sellele langes ju tohutu osa lindi koormusest. Jamast saime lahti, kui lasime tagumistele ratastele teha uued rummud, milledesse läksid mosse 2141 kaherealised kuulid ja teistesse ratastesse koonusrullid+simmerlingid.
Igatahes põnev eksemplar on kätte sattunud ja kui väga pori sisse ei roni, siis eks ta kestab kah natukene. Hoovil lund lükata või mõni väikene retk ette võtta - kärab küll. Sellise läbisõidu juures on need laagrid isegi üsna heaste käinud. Soomlane ütles kah, et need on nii odavad laagrid, et võiks justkui iga päev vahetada Big Grin.
Vasta
#17

Terri 2020D on sootuks teistmasti masin, sellel minuteada hüdraulikaga keskliigendist vert. ja hor. suunas juhitav palgikäru pidevalt sabas, millel ka tõstuk küljes. Eks ta seepärast tagumiste rataste laagreid laiali pudistaski, et koormused väga suured.

Terri 30-l sellist keskliigendit pole, õieti pole tal hüdrosüsteemigi. Tagumised rattad peavad tehasemanuaali kohaselt olema reguleeritud selliselt, et nad oleksid 30-50mm maast lahti, see hõlbustab ka pööramist.

Tavaliste kinniste laagrite kasutamine ratastel on ilmselt õigustatud vahetamise odavuse tõttu Wink ja teisalt, kui masin seisab ja töötab pidevas miinustemperatuuris, ega siis sinna laagrisse ka vesi väga ei satu. Sama on mootorsaanidega, ega paljudel maasoomlastel seisavad nad terve talve väljas, ega sulagi vahepeal üles.

T., IP
Vasta
#18

Roomikud, roomikud, roomikud!

Just nimelt needsamad asjad on vaja korda teha. Vasaku poole roomik oli Terril varem ümber "lapatud", s.t. vahetatud kummilindid ja korrastatud suunajad, parema poole oma oli algupärane ja nüüdseks juba päris räbal.

Siin on foto tollest paremas olukorras olevast roomikust, kuigi teisel pool olevad alumiiniumsulamist suunajad on eranditult kõik kõverad ja kulunud ning taastamisele ei kuulu. Asemele lähevad 5mm metallribast keeratud uued (materjal on juba parajaks lõigatud).

[Pilt: large_25720945_uNUo.jpg]

Roomikud on valmistatud tavalisest 3-e kihilise riidega 6 mm transportöörilindist, ühel roomikul kaks riba laiusega 220mm ja pikkusega 4750 mm.

Suve algul sai kohale taritud suurema transportööri kasutatud lint paksusega 14 mm (algselt oli vist 16mm), mis osutus liiga paksuks. Seepärast, et õhema roomikuga on kulgemine kergem.

Üks küsimus ka suurele ringile:..... Kas ehk kellelgi vedeleb nt, normaalkorras roloonpressi linte või kust võiks küsida 8 mm paksust kasutatud transportöörilinti??? (500 laiuse puhul vaja 10m, 1000 mm laiuse puhul 5 m).

Võiks ju ka tuttuue lindi tarnijatelt hankida aga sellele kulub ca 300 Euri, lihtsalt ei raatsi Cool. Muud poldid-mutrid ja töö juurde, läheks see lindijooks pealt "kullakarvaliseks".

Tervitab ikka, IP



Vasta
#19

Ühes eelnevates postituses lubasin leida foto Suzuki Alto 800 cc 3-sil mootori F-8B paigaldamise kohta Terrile. Soomlased on selle triki ära teinud. Siin on tõendusmaterjal foto kujul:

[Pilt: large_25828319_cXBo.jpg]

Olgugi, et sama mootor on olemas, jätkame esilagu Terri 30-e taastamist algses põhivarustuses, st Rotax 503 mootoriga. Mis sellest, et mõned mugavuslisad, nagu töö-, piduri- ja suunatuled, kätesoojendus, el. vints jms. tulevad juurde, jääb masin ikka Terri-ks. Kunagi hiljem, kui vajadus ja tahtmine tekib on võimalus edasi arendada. Seniks aga, trotsides ajapuuduse probleemi, püüame kõigest väest, et masin lume tulekuks liikvele saada. Põdrajaht juba käib ja nädalavahetused seega põhimõteliselt bronnitud Rolleyes

Tervitades, IP
Vasta
#20

Transportöörilindist rääkides...ma`i ole kindel veel, aga ma uurin asja, vahest leian linte.. lootma ei maksa veel jääda. Ma kontrollin üle, kas saab ja kui terved need on. Läheb vaid nats aega, nädal või nii. Samuti paksus, 10 mm jääb vist paksuks ja kangeks?


Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne