Uuema aja statsionaarmootorid
#1

Mõtlesin, et minu lugu ei sobi päris "Statsionaarmootorite" teema sisse. Pigem lugupidamisest nende tõeliste uunikum-staatusega mootorite vastu, mis eelmise sajandi esimesel poolel keerutasid ringi tööriistu-abivahendeid. Siin teemas aga kajastaks uuema põlvkonna mootoreid. Soovijad saaks kurta teistele oma UD-2, Zid ja paljude teiste mootorite muresid ja õnnestumiste korral veidi kelkida ja õnnitlusi vastu võtta. Kui moderaatorid arvavad, et selle teema võiks millegi muuga liita, võib proloogi ära kustutada. Kui teema jääb püsima, kustutan üleliigse häiriva mula algusest ära.

Kõnealune mootor kannab marki Sachs Stamo 76, välja näeb peaaegu, nagu lingitud lehekülje teisel pildil. Eestisse sattumise kohta andmed puuduvad, mina omandasin selle Osta.ee oksionilt. Noorperemees ei teadnud asja ajaloost eriti muud, kui seda, et mootori hankis vanaperemees, kes oli tehnikamees ja iseehitaja. Kahjuks on mees juba teispoolsuses ja nii jääbki eelnev mootori ajalugu tõenäoliselt mõistatuseks. Õnneks ei kibelenud pärijad (siinkohal suur kiitus neile) asja vanarauda viima, nagu praegu see tavaliselt käib.

Mootor on 76 kuubikut, väljalaskeaasta 1973. Väljundvõllil vabrikust külgeehitatud reduktor. Pildireportaaži oleks pidanud muidugi algusest peale tegema, aga kus sa nüüd, lammutamis isu suur ja fotoka akud tühjad. Ega muidu lammutada nagu polekski tarvis olnud, aga sädet ei olnud. Hakkaks siis sealt "mitte päris algusest" peale.
Peale nöörstarteri ja plastist jahutustiiviku eemaldamist tuli nähtavale magneeto-hooratas, mida ma kätte ei saanud. Hooratta sees tõmmitsa tarvis keere, aga ükski minu tõmmits sinna ei sobinud. Mõõtmise, mõttetöö ja netis sobramise peale järeldasin, et tõmmits peaks olema keermega 26x1,5. Pagan, ühtegi asja ei leidnud ei kapist, töökojast, ega vanarauahunnikust, mis sinna sisse oleks sobinud. Lolli näoga tuulekotta vahtides leidsin aga plekitüki, mis oli hooratta ja tuulekoja vahel. Ja mitte kuidagi välja ei mahu. Mis plekk, kustkohast, aru ei saa? Vaja edasi lammutada. Vajaliku tõmmitsa tegi ksf! _Rein_, tänud talle! Hooratas sai eemaldatud, plekitüki sain kätte ja hetk hiljem kaotsiläinud sädeme kah.
Aga siin mõistatus. Mootor peale hooratta ja tuulekoja eemaldamist näeb välja selline:
   
Plekitükk on alumiiniumist ja järgneval pildil on keeratud ümber. Näha on sissehõõrdunud jäljed, mis tunduvad, et on silindri jahutusribide poolt tekitatud.
   
See tundub nagu ainus koht olema, kuhu detail sobib, aga milleks? Miks peaks silindri jahutusribid kinni katma? Kuidas siis jahutatakse, lahti jäävad ainult alumised 3 ribi? Teooria, et järsku peaks plekk olema veidi silindrist eemal, ei pea ka paika, sest siis ei mahuks tuulejõul töötav pööreteregulaator liikuma. Vaade tuulekotta:
   
Teooria, et järsku pistetakse plekk sinna sesoonseks reguleerimiseks, kui õues on -32 kraadi on ka kahtlane, sest sellisel juhul peaks plekil olema mingi kõrv või käepide, millest kinni hoida. Preagu kukuks ta pisemagi vääratuse korral näppude vahelt hooratta ja tuulekoja vahele, kus ta minu kätte sattudes oligi. Ja kätte teda enne ei saa, kui peab hooratta jällegi eemaldama. Lisaks on pilu nii kitsas, et pleki alumises ääres olev pööratud serv ei mahu seal läbi. Tuulekoja poltide keeramiseks peab jällegi hooratta eemaldama. Ebaloogiline. Pildil on näha pilu, mõttelises kohas peaks olema polt, mis ühendab koos mõttelise tükiga tuulekojast plekitükki ja tuulekoda ennast silindri külge. Polt oli ära murtud, tükk tuulekoda puudu ja puudu on ka tõenäoliselt distantspuks.
   
Poldi väljapuurimine kestab edukalt juba teine nädal Smile
Silindri vastasküljel on sama koha peal samuti keermega ava, kuid seal ei tundu kunagi polti olnud olevat ja pleki sinna panek tundub sama tobe. Lisaks oleks mitteküljes olnud plekitükk ammugi kaotsi läinud. Õhupuhasti ja summuti juba on kunagi minema jalutanud, asi see plekijupil ära kaduda.
   

Ideed?

Tarkus ei tule alati aastatega, mõnikord tulevad aastad üksi ka.
Vasta
#2

Et oma eksistentsi olemasolu kuidagimoodigi õigustada, lisan oma nokitsemisest mõned pildikesed. Nagu näha, arenevad tööd selle mootori kallal kosmilise kiirusega. Kosmilises selles mõttes, et aastakene siia-sinna galaktilises mõõtes ei muuda suurt midagi.

   

Pildike tehtud pärast poolsümboolset pintsel-leotust Plex-U-ga kontsentrasioonis umbes 1:5-le. Päris puhtaks nagu ei läinudki. Samas on see ka minu esimene pleksutamine, lahus on äkki nõrk, pintseldamine ebakorrektne, aeg lühike ja lisaks oli nii pagana palav õues, et lahus tükkis peale ära kuivama. Pleksutamisele järgnes viienda klassi Kärcher kontsentratsioonis 5-10 minutit.

   

Aastaid pealekivistunud ollus lahustus pehmeks, oluliselt puhtam sai igatahes, kui ennem oli. Need kohad mida survepesur ei tabanud, (või oli mustusekiht liialt kõva veel?) olid hiljem lapiga suhteliselt kergesti puhastatavad. Kärcheri tihe kontsentratsioon võttis endaga kaasa ja viis tundmatus suunas kaks juhtmeauku polsterdavat soonega kummirõngast. Üks oli ennem nii kõvasti kinni, et kartsin seda ära lõhkuda välja võttes. Teine jälle oli nii räbal juba, et mõtlesin umbes sama - võtan välja, laguneb ära. Pärast pesu ümbrust kammides sain kätte selle kehvema, millega ei ole suurt teha. Korralikum jäigi kadunuks.

Tarkus ei tule alati aastatega, mõnikord tulevad aastad üksi ka.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne