Jalgratas Premier Cycle Co. (1880ndad)
#1

Tere!
Olen Tartu Kõrgema kunstikooli tudeng, alustamas oma lõputööd. Ametilt olen metallirestauraator/konservaator ja olen tegelenud enamjaolt tsiklite ja mehhaanikaga. Kooli lõputööks valisin Eesti Rahva Muuseumi kollektsioonis oleva jalgratta Premier, kuna arvan, et see haruldane ratas vajab erilist tähelepanu.
Hetkelt tean lisada järgnevat infot:
Ratas on kogutud aastal 1969, Torma vallast, Näduvere külast, Otsa talust. Juuresolev kommentaar:”Kõige esimene isesõitja siin Torma vallas. Ratas kuulus kinkija isa vennale.” Ostetud Peterburist, 1880ndatel.
Tuleval nädalal vaatan üle arhiivi dokumendid, sealt peaks leidma täiendavat informatsiooni. Samuti pildistan teisipäeval (08.nov.2011) ratta detaile üksikasjalikumalt: raami numbrid, säilinud vesipilt raami esiosas.

Minu palve siinse foorumi liikmetele oleks edastada kogu teadaoleva informatsiooni selle ratta kohta. Eriti huvitaks fotomaterjal, kuna tegu oli esimese jalgrattaga Torma vallas, siis ehk on ta ka nii mõnelegi pildile jäädvustatud. Kindlasti sooviks ka Briti spetsialistide arvamust antud mudeli kohta, seega kontakte või ehk oskab keegi foorumeid soovitada.
Pildimaterjali leiab siit:
www.fotoalbum.ee/photos/Stroke/sets/1225637

Ette tänades,
Karl-Erik
Vasta
#2

Tere vastu!
Kiiduväärt tegu, sealhulgas piltide panek. Olen seda ratast enne ka muuseumi fotol näinud, seal paraku üksainus foto.
Siit foorumist ilmselt selle ratta kohta abi ja infot ei leia. Seda tüüpi jalgrattaid ei tea rohkem olevat kui üsna mittekomplektne Soomest pärit isend Varbolas ja see on ka natuke teise ehitusega vist olnud.
Iseenesest ksf! Valdo kogus võib ka mingit fotomaterjali olla, vb ka on mõni teadja kusagil kapis peidus.
Inglismaal spetsialiste on. On transpordimuuseum jms. Aga keskmine briti "vanajalgrattahuviline" ei tea näiteks mitte m...muhvigi, neile on ka 1970-ndate jalgratas juba tõsine retro. Mina praegu kellegi briti spetsialisti kontakti anda ei oska, olin millalgi ühes foorumis, sealt pakuti mulle mõned või üks kontakt, kui keegi midagi ei paku, siis võin katsuda üles otsida. Inglismaal ka palju margiklubisid, aga need üldjuhul mitteliikmetele infot ei väljasta ja klubidesse astumine küllaltki vaevarikas sageli, konservatiivne maa.
Igatahes soovin edu, oled õigel teel!

Ahjaa, veel mõned mõtted...ERM-i jalgrataste juures on mitmeid rumalaid jutte ja fakte.
Mingit infot saaks tsaari-vene kaubamajade kataloogidest, kui leiaks Premieri müüja oma, nenddes tavaliselt joonistatud pilt ja informaatilist juttu juures, et milline tsaariperekonna liige millise jalgratta on soetanud ja millise polgu ohvitserid millistega ringi pedaalivad.
Abi võib olla ka venemaa jalgrataguru Andrei Mjatievi poole pöördumisel, tal on väärt kraami, infot ja teadmisi ning isiklik foorum, kus ta aga jääb alati suhteliselt napisõnaliseks, teiste arvamisi eriti millekski ei pea ja vahel ajab suisa jama.
Lätis on janis Seregins ja tema jalgrattamuuseum, ka tema võib kasulik olla oma teadmiste ja sidemetega.
Aga millist infot ikkagi vajatakse? Ratas tundub küllaltki komplektne, ainult ajahambast räsitud.
Kui kusagilt arhiividest mingit muud infot mingi teise huvitava jalgrattateema kohta tuleb, siis siin oleks tänulikke kuulajaid ka! Cool
Vasta
#3

Nii vanade jalgratastega siin Eestimaa pinnal just väga tihti kokku ei põrka. Kui oled uurind siis oled sattunud kindlasti ka sellisele lingile: http://www.oldbike.eu/premier/?page_id=78

Korralik palkmaja www.kodutalu.ee
Vasta
#4

Jah, tuleb välja, et Premieriks nimetati asi alles 1892, nii et kuldsetest 80-ndatest ei saa päris rääkida, nagu ka ERM-i kogu 26" rataste ja alumiiniumpolilaudadega Riga ratastest.
Oma häbiks pean tunnistama, et sellelt viidatud lehelt tuli virtuaalseid muuseume robinal, isegi muuseum "Sead mopeedidel", alles ma kiitsin teises teemas, et pole juhtunud selliseid asju nägema, aga ega ma inglise asjadest üldiselt midagi ei tea, ameerika värgist seda enam.
Vasta
#5

I will ask the curator at the Coventry Transport Museum tomorrow for more information
re your pics. Have you tried to contact them?

http://www.transport-museum.com/swiftcentre/index.aspx

If you email them address your message to lesley.robertson@transport-museum.co.uk
She is the bicycle curator and very helpful.
She will be very interested to see your pictures.

Sellise kirja kirjutas mulle angloameerika jalgrattafoorumis kunagi üks inglane, kui ajasin seal Swifti jalgrataste rida. Teema vajus ära ja kas tegelikult ka seal muuseumis nii abivalmid ollakse, ei julge kinnitada, mina nendega vahekorda ei laskunud ja see inglise Swifti huviline vist ka kuhugi eriti välja ei jõudnud. Kindlasti on seal Inglismaal teisigi spetsialiste, kui kusagilt asja hargnema saab, siis võib ka kuhugi jõuda. Ei ole viitsinud uurida, kas seal Premieri klubi ei ole, näiteks Swifti klubi on täiesti olemas, siis käis sellega suhtlemine veel paberkirja teel, mina ei hakanud keelt margiga liimiseks tegema.
Vasta
#6

Minu poolt siis 5 kopikat Aleksandrikooli heaks... Juhuslikult leidsin endal olevat tsaariaegsest kaubamajakataloogist kopeeritud lehtedelt ka Premieri jalgrattad, 2 mudelit. Kataloog on J. (John? James?) Blocki kaubamajas müüdava kauba reklaamimiseks, millistes linnades tegutses, seda saab vaadata ka toodud piltidelt, ilmselt ongi tegu 1893 aasta kataloogiga, sest paaris kohas kohtab viiteid 1892 aasta saavutustele.
http://i42.tinypic.com/69421u.jpg
http://i43.tinypic.com/1rsw2d.jpg
http://i39.tinypic.com/ibgv4l.jpg
Antud kataloogis on ka teiste jalgrattatootjate toodangut - inglise Swift, Raleigh, vene nimedega inglise Molnija, Sopernik, Olimp, Witworth ja Wippet (ei hakka nende õiget kirjapilti otsima), teadmata maa Skorohidid ja Imperial ja saksa Elektra. Küllaltki palju on lasterattaid, ka "suurteinimeste" 3 - rattalisi on ja hulga mudeleid on ürgsema ja keerulisema ehitusega kui toodud Premieri moodsad mudelid, ka täiskummi rehvidega rattad on jätkuvalt pakkumises. Hind 300.- rubla on 2 - rattaliste puhul ka piiriks (on ka teistel tootjatel analoogsete mudelite eest - Swift, Raleigh...). On ka odavamaid ning käsitsi tehtud parandusi, näit 300.- pealt 150.- le, 100.- pealt 50.- le jne. (Võimalik, et kataloogi on hilisematel aastatel kasutatud ja hindu korrigeeritud?)
Nagu näha, reklaamis toodud Premier tundub olema moodsam mudel kui ERM-i oma. Ei tea muidugi kui õige see Stokes & Bradley kirjaga pilt on joonistatud, aga tüüp on ikka juba teine. Seega ei anna eriti midagi see reklaamipilt, tekib ka küsimus, et kui kataloog oleks aastast 1893 ja Premieri nimetus tuli alles 1892, siis mida arvata? Muidugi toimus jalgratta areng tol ajal väga kiiresti ja tormiliselt. On ju ka võidusõidu Premieri reklaami kohale kirjutatud - Uudis!, samas tavaratta kohele sellist kirja pole pandud. ERM-i Premieril on näiteks peal küll inglise Hammock firma sadul Nr. 1, mida pakuti ka antud Blocki firma kataloogis, maksis 15.- rutsi.
Panen võrdluseks ka Varbolas olevat tundmatu tootja teadmata ajal tehtud , ka uuemat tüüpi jalgratta piltide lingi. Ratas on pärit Soomest, on üksjagu "fantaasiaratas", st valede detailidega ja ei ole mitte Elektra, selle Elektra ratta reklaam sai ainult võrdluseks sinna pandud, aga mitmed isikud on sellest kinni hakanud ja ratast ka mujal Elektraks vist nimetatud.
http://jalgrattad.wordpress.com/category/elektra/
Lisaks panen ka Hollandi "Nationaal Fietsmuseum Velorama" kontakti, selle esindaja (omanik?) on ka Eestis käinud mõni aasta tagasi, tal oli Helsingis näitus ja järgmine aasta pidi tegema näituse Tartus, aga MASU ja TÄPE või mõni muu põhjus, ja näitust ei tulnud. Aga sealt võib ka abi saada, ma arvan
www.velorama.nl
Vasta
#7

Lihtsalt pilt seda sorti jalgrattast, mille detailide eristamine on toodud ohvriks meeleolu loomisele, mainitud Apollo nime.
[Pilt: apollo_gross.jpg]
Vasta
#8

Kõigepealt suured tänud Kassile! Olen ise juba paar kuud otsinud infot Premieri toodangu kohta ja firma ajaloost, siiani on tõesti kõige ligilähedasem mudel see: http://www.oldbike.eu/premier/?page_id=78 , mis kannab juba Premieri nime aastal 1886 (Premier Roadster.-R.D.)
Kuulutuses on selgelt välja toodud, et tegu on Hillmann, Herbert & Cooper , Limited, Premier Works, Conventry.
Areng oli siis kiire ja seega võib ju tegu olla ka üleminekumudeliga...
sarnast raami lahendust ja esihargi kinnitust näeb ka siin:
http://www.oldbike.eu/premier/?page_id=374
See on ka ainus mudel, mis omab sarnast kummalist esihargi kinnitust ja keskjooksu tüüpi. Et minu pakkumine jääks siiski 1880ndate lõppu... samas lepiksin ma vettpidva vastuväitega veelgi enam.
Lisasin ka pildimaterjali albumisse: www.fotoalbum.ee/photos/Stroke/sets/1225637
Vasta
#9

See ristraamiga mudel peaks ikkagi vanem olema, seal on ka viidatud, et teemantraam tuli 90-ndaks aastaks. Kas ERM-i rattal on raam sellest kiidetud spiraaltorust või mitte? Kahju, et Premieri nimetus juba enne 1892 kasutusel oli, muidu oleks dateerimine lihtne olnud. Toungue
Aga selge on, et peaks jääma jah kuhugi 188o-ndate lõppu - 1890, isegi väike vahemik, aga jah, areng oli siis kiire ja suurte sammudega. 20-ndal sajandil tehti Venemaal 80 - 90 aastat ühte nägu ja tegu jalgrattaid.
Vasta
#10

võin kindlalt öelda, et spiraaltoru selle raami juures kasutatud ei ole. Esmapilgul tundub,et õõnes on vaid sadulatoru, raam on väga raske oma mõõtude kohta.
veel infot: keti iga teine lüli on markeeritud kirjaga BRAMPTON.
Tagaratta kinnituse juures, mõlemal pool on raami pressitud järgnev:
RD No. 171614
Raami esiosas, kahvlil ja laternakinnitusel järgnev:
69466
pidurilingil:
99769
vesipildil on kirjas: PREMIER, The Premier Cycle, coy ltd, COVENTRY.
Esikahvlil on säilinud metallaas, mis viitab seal olnud porilauale. Raami tagaosas on kaks keermestatud auku sadulatorul, kuhu ilmselt kinnitus samuti porilaud.
Vasta
#11

Kas kettil mitte Bramptoni kiri ei ole?
Vasta
#12

Eks seal oli muidugi ikka BRAMPTON ja COVENTRY.

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#13

Jah. vabandust, tõsi ta on. lugesin oma andmetest valesti need kirjad... parajalt pikk koolipäev seljataga ja vead olid kerged tulema. teen parandused ära, et huvilistele korrektne info edastada.
Vasta
#14

Mõnda aega on juba olnud tahtmine uurida, et mida see mainitud kooli lõputöö antud jalgratta kallal peaks hõlmama, ehk mida see töö kujutab ja mida/kas antud ratta kallal ka konkreetselt plaanis teha on?
Ja täna, olles jätkuvalt töövõimetuse lehega kaetud ja hoitud, vaba aega rohkem kui ära jaksab kasutada, saatsin ka läti muuseumiomanikule hr. Janis Sereginsile viited antud jalgrattale, et kuulda, mida tema kostab.
Kostis järgmist - huvitav mudel, üllatavalt hästi säilinud, kuid antud Premieri kohta hoobilt midagi informatiivset kosta ei oska, on tal küll üks inglise spetsialisti antud ajajärgu jalgrattaid käsitlev raamat, lubas vaadata, kas seal on midagi antud teemaga haakuvat.
Aga veel mainis ta, et antud rattale tuleks läheneda "ettevaatlikult ja mõistusega". On neilLätis keegi noor naisterahvas Cool . kes antud asjade kallal toimetamist on õppinud Saksamaal ja Hollandis ning omab soliidset kogemusepagasit, arvas, et teema autorpeaks/võiks temaga asja arutada. Kontakti mul praegu pakkuda ei ole, aga kui on huvi, siis ilmselt see on võimalik saada.
Vene jalgrattaspetsialisti Andrei Mjatievi virtuaalmuuseumis on üks prantsuse sedasorti jalgratas üleval, ka jällegi veidi uuem mudel ning sealt lehelt midagi informatiivset saada ei ole, aga noh, natuke ikka midagi "teemasse".
Vasta
#15

Lõputöö eesmärk on ennekõike teha väga põhjalik uurimus ratta kahjustustest, materjalidest ja ajaloost. Hinnata hetkeline seisukord ja sellest lähtuvalt konserveerida jalgratas. Iga samm töö juures on kaalutletud ja dokumenteeritud. Kuna minu lõputöö on pühendatud pigem konserveerimisele, mitte restaureerimisele, siis on eesmärk seisata ja aeglustada korrosiooniprotsesid ja viia eksponaat seisundisse, kus teda on ohutu eksponeerida.
Endiselt on kõik info ja pildid, mis vähegi aidata võivad teretulnud ja taas tänud Kassile abi eest. Avastasin Wana-Kolga tsiklitalli galeriist sellise pildi:
http://www.galerii.tsiklitall.org/displa...116&pos=59
ja selle
http://www.galerii.tsiklitall.org/displa...116&pos=38
ehk oskab kasutaja Ostap Bender selle Dresdeni muuseumi külastuse kohta rohkem rääkida ja ehk on rataste tootja ja mudel võimalik selgitada, kuna tegemist on taaskord küllalt sarnase konstruktsiooniga. Kuigi lugesin fotolt välja info Niederrad "Eureka" - oskab keegi seletada?

Vasta
#16

Tere,

Sarnast konstruktsiooni evis suurem osa sama ajastu jalgrattaid. Erinevaid väiketootjaid oli palju, jalgratta konstruktsiooni areng oli kiire ning iga õnnestunud uuendus leidis mõne aasta pärast rakendust pea kõikide tootjate rataste juures.

Vaadates pilte peab nõustuma, et läheneda tuleb mõistusega ning hinnata igal sammul, kas see või teine samm on tõepoolest vajalik konserveerimiseks või on tegu kosmeetilise parandusega. Parim kaitse rauale on teda kattev oksiidikiht. Kui loota, et ka edaspidi säilitatakse antud ratast sobiva kliimaga ruumides, siis esialgsel hinnangul ei ole vaja antud ratta juures üldse palju teha.
Vasta
#17

Sellele küsimusele on kõige õigem vastama Indrek. Tema nendes muuseumides klõpsimas käis.

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#18

(29-11-2011, 01:40 AM)Stroke Kirjutas:  http://www.galerii.tsiklitall.org/displa...116&pos=38
ehk oskab kasutaja Ostap Bender selle Dresdeni muuseumi külastuse kohta rohkem rääkida ja ehk on rataste tootja ja mudel võimalik selgitada, kuna tegemist on taaskord küllalt sarnase konstruktsiooniga. Kuigi lugesin fotolt välja info Niederrad "Eureka" - oskab keegi seletada?

Tänan minagi ksf! Stroke vastu tänamise, vastuse ja huvitava teema eest!
Ksf! Indrek juba vastas ja tema`p see mees Tsiklitallist seda saksa muuseumi külastaski ja pildid galeriisse üles sättis. Aga tema klubikaaslane ksf! Ostap on ka tark ja terane ning antud teemadel motiveeritud mees, küllap on temalgi siia lisada...
Selle Dresdeni muuseumi "Eureka" ja ERM-i "Premieri" "küllaltki sarnane konstruktsioon" piirdub ilmselt peamiselt esikahvli kinnitumises raami külge. Vb on ka kurblivõlli sõlmes mingeid ühiseid eripärasid, ei oska piltide põhjal hinnata ega valda ka seda teemat. Aga üks oluline kriteerium , mille järgi jalgratta arengut hinnatakse ja jaotatakse, on ikkagi ka raami ehitus. Antud Premieril on suletud konstruktsiooniga nn teemantraam mis on sammuke edasi sellest saksa "Niederradist", kuigi tootmisaeg osaliselt kattus. Ja nagu ksf! Indrek mainis, selliste konstruktsioonidaga jalgrattaid tootsid kümned ja sajad tootjad sel ajal - ülimasslevinud ja - toodetud omal ajal (nagu armastab kirjutada meie jalgrattaguru ksf! Valdo). Lähimad tootjad olid meile Leutneri tehas Riias ja Peterburis ilmselt ka. Tsaari Venemaa jalgrattaloost on kirjutanud ilusa raamatu Andrei Mjatiev, seda on võimalik ilmselt praegugi soetada, aga maksab hulga rublasid ja kas antud teema juures sellest midagi abi oleks, ilmselt mitte eriti.
Aga praktika kohalt - ratta kallal võib jah vähe teha aga lõputöö tahab siiski hulga materjali, eks tuleb seoses sellega jah rohkem teooriat venitada, vähem rauda, rohkem mulli! Toungue Kunagi kui jalgrattas oli alles uudisasi, siis tegin mina ka ühe kooli lõputööd, õigemini oli projekt, oli igavene peen teooria, millest ise midagi aru ei saanud kuid mille raames minu suurimateks ja hinnatavamateks panusteks sai Rapla piimatööstusest parajalt jämeda roostevaba toru hankimine ja mujalt karpraua sebimine, vedasin seda jupphaaval rongigaTallinna. Ajad ja kombed olid tollal veidi teised, töö sai tehtud ja kool lõpetatud. Kasu sellest küll takkajärgi vaadates on vähe...




Saabus äsja Lätist hr. Janis Sereginsilt kiri, kirjutab järgmist...
Vaatasin raamatust (ilmselt üks inglise autori raamat nn safety - tüüpi jalgratastest) Premieri 1889 aasta jalgrattaid Seal sellist mudelit pole, selle aasta Premieri ehitus on primitiivsem. Arvan, et teie ratas on aastatest 1890-92. Tal on kummirehvid "Kushen", mis olid enne pneumaatika ilmumist. Vaatan veel kirjandust, kui midagi .....
Vasta
#19

Tervitus taas, huvilised! Jalgratta tootmisajalugu uurides sattusin kirjavahetusse Tzehhi muuseumiomaniku ja kollektsionääri Robert Štěrbaga, kes varustas mind mõningate kataloogide ja dokumentidega. Raami number kinnitab, et tegu on 1891. aasta jalgrattaga. Minule teadaolevalt on see esimene teemantraamiga jalgratta mudel. Rover ja Swift lasid tootmisesse taolise raamitüübiga mudelid paar aastat varem, kuid neil mudelitel puudus sadulatoru, mis ulatus keskjooksuni.
On kellegil vahepeal mõtteid kogunenud?
Vasta
#20

Minul mõtteid kogunenud ei ole! Aga tore on, et tootmisaasta selgeks saanud ja pilt kontrastsemaks muutunud!
Panen veel eelpoolmainitud kaubamaja kataloogist sadula pildi, Hammock Nr. 1, mis paistab nagu teema Premieril peal olevat.
http://i39.tinypic.com/34zj1q8.jpg
[/align]
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne