Neli aastat olen eemal olnud põlevkivimaardla kaevandustest ja karjääridest, kuid meenub, et juba too aeg olid Euclidid suht läbiaetud ja käis pidev remont ning otsiti uusi masinaid asemele.
Üks põnevamaid BelAZe, mida Narva karjääris näinud olen, polnud üldse mitte kallur, vaid paakauto, millega kasteti tolmuseid tranšeeteid. Teine oli madalaks lõigatud kastiga BelAZ, millega ilmselt veeti kõike muud peale põlevkivi. Oksi ja puulehti heakorratöödel??? K. seda teab, milleks ta selline seal oli, või ka on.
Tuunitud läänekaid ma näinud pole, need ikka standarvarustuses ja teevad oma tavatööd.
Kord Viru kaevanduses, südatalvel, tuli BelAZ aheraine mäest alla rikastusvabriku juurde uut koormat võtma, üles unustatud kastiga. Kahjuks jäi talle ette tee kohal olev vabriku šlammitoru, st ca 300 mm läbimõõduga raudttoru, mille kaudu juhitakse šlammi, ehk põlevkivisuspensiooni atstoinikusse (settebasseini)
Mõistagi tõmbas masin selle toru alla ja puruks, kaevandus seisi pea pool vahetust, enne, kui toru tagasi tõsteti ja kokku keevitati. Kuna pakane oli käre, oli reaalne oht, et karmi külmaga jäätub too š tähega mudru torusse kinni ja pikem seisak garanteeritud. Kogu remont käis väga operatiivselt ja kiirelt. Ilmselt on seda ennegi juhtunud. Sama juhti enam rooli ei lastud, küll aga niipea, kui masin toru alt vabanes, istus teine mees sanga ja põrutas uut koormat peale võtma. Päris suure tugevusvaruga on need kaevandusekallurid nüüd küll.
Terv, IP