Teema on suletud

Ida-Euroopa veokid ja bussid
#1

Kuigi Nõukogude ajal liikusid Eesti teedel enamasti \"vabade rahvaste murdmatu liidu\" päritolu liikurid,võis aeg-ajalt kohalike numbritega kohata ka vennasvabariikide tooteid,enamasti veoautode ja busside näol.\"Kratkii Avtomobilnõi Spravotšniku\" hilisemates väljaannetes on ka mõningate neist tehnilisi andmeid. Ikarus-bussid ning Avia,Zuki ja Nysa pisikaubikud olid küll üsna tavalised,kuid aeg-ajalt liikus ka midagi põnevamat,millest isegi KASis sõnakesti polnud.Sellega seoses huvitakski mind,mida siis ja kus tol ajal Eesti teedel sõitmas nähti.Niipalju,kui ise olen näinud-kuulnud:
Barkas:kunagi vist KBs pakuti üht müüa,aga ju see mingi hiljem Eestisse toodu oli...?
IFA,Robur:KASis olid täiesti kirjas,kuid enamik Eestis leiduvaist on siia jõudnud kuskil kümnekonna aasta eest (näiteks armeel ja Kaitseliidul endised NVA-Ida-Saksa armee masinad).Aga kuskilt on kõrva jäänud,et midagi oli ka NL ajal.
Multicar:neid liigub veel nii mõnigi,enamasti vist kastiga või furgooniga.Tean aga ka ühte (eks-ET) praeguseni säilinud redelautot ning kunagi müüdi osta.ee-s ka üht korvtõstukit. Vene ajal-kas põhikasutajad olidki vist kommunaalettevõtted??
Autosan-Poola turismibussid-paari olen näinud küll,aga väga kaua aega tagasi,veel kümnekonna aasta eest oli näiteks tollasel \"Lääne Kaluril\" üks.
Star-Poola veoauto-mõnede aastate eest nägin Tartus üht kuuerattaveo ja furgooniga,kuulus mingile sealsele vee- või kanalisatsiooniettevõttele.Samuti tean,et Läänemaa elektrivõrkudel oli 80ndatel üks kuuerattaveolise Stari baasil korvtõstuk.Mis autost sai,ei tea,konkreetne tõstuk on ise praegu ZIL-131 peal.Sarnaseid tõstukeid (Bumar P-183) olen ka mujalgi ZILidele paigaldatuna näinud.Huvitav,kas Eesti Energial/või kellelgi veel oli kunagi siis veelgi rohkem Stare?
Jelcz-Poola veok-ei ole kunagi Eestis näinud ja ei tea ka,et oleks olnud
Skoda/LIAZ veokid-omal ajal oli uuemaid LIAZe päris palju,vedasid enamasti Alka külmik-poolhaakeid.Liikusid vist enamasti maakondlikes autobaasides.Vanu Skoda 706 ei ole oma silmaga näinud,aga ju neid siis ka olemas oli.
Tatra-praegusest ajast tean mõnda uuemat (T815) kallurit ja betoonisegurit Eestis.Vanemaid (T111,T138,T148) pole küll näinud,huvitaks ka siis,kas ja mis teostustes neid Eestis liikus/liigub.
Praga-siin foorumis on juttu olnud,isiklikult pole aga ühtegi näinud.Läänemaal ei ole minu teada ühtegi olnud.
Csepel,Raba-veokid Ungari päritolu-pole kunagi (isegi ükskord Ungaris viibides) näinud.
Rumeenia kaubikud-veokid (T.V.,Rocar,Roman,DAC)-pole samuti iialgi natuuris näinud.
ARO-küll sõiduauto (maastur),kuid siiski:kunagi ammu vist ühe korra näinud,kas neid aga Eestis praegugi on,ei tea.On üks udune mälestus (telekast nähtud),et kunagi,kui siinsele piirivalvele maastikuautosid otsiti,katsetati ka AROsid. Sellega seoses veel niipalju,et esimene ARO mudel oli minu teada GAZ-69 üks ühele koopia.Võib olla ka selline ime,et Eestis leidub ka mõni Rumeenia verd 69?!?

mrali,

ajalugu meelde tuletamas
#2

ARO st ,selliseid on 2tk kindlasti eestis olemas .Miski 3-4 aastat tagasi oli Tallinnas autoturu ligidal ühes müügiplatsis ARO mootoririkkega müügis ja doonoriks ülekaela keeratud sõitev ARO hind oli kah 30 000eek seisid need seal paar aastat kindlast kuniks müügiplats suleti...
#3

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: ints
ARO st ,selliseid on 2tk kindlasti eestis olemas .Miski 3-4 aastat tagasi oli Tallinnas autoturu ligidal ühes müügiplatsis ARO mootoririkkega müügis ja doonoriks ülekaela keeratud sõitev ARO hind oli kah 30 000eek seisid need seal paar aastat kindlast kuniks müügiplats suleti...
Rubla lõpul/krooni alguses tõi miski ärimees 10 kuni 15 sihukest elukat Eestisse ja prooviti suure vaheltkasuga ära müüa. Tean, et ca 5tk selliseid seisis üsna mitu aastat ühel veerenni tänava platsil müügis. Sai ise kord kaemas käidud. Ka olen mõnel korral aastaid tagasi neid tänavapildis liiklemas näinudja eelpool jutuks olnud autode paarist lugenud.
Õnnetud olid need, kes krooni alguses \"uue väjamaa auto ostsid\", millele kusagilt juppe polnud saada ja mis sotsialistliku kvaliteedi kokku olid klopsitud.:haige

OÜ Green Oval

MTÜ Eesti Land Roveri Klubi

Kristjan (+372)5010599

Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
#4

mõni aasta tagasi isa ostis ARO ilma mootorita, seisis tükk aega ja läks edasi kuhugi aga kuhu seda ma ei tea, igavesti kandiline riistapuu oli... otsin pildid üles ja panen kuhugi nähtavale.
#5

Üks punane ARO seisis 90ndate keskel mu maja ees lillekülas. Esimest korda aparaati nägin, jäi mulje, et ise tehtudBig GrinBig GrinBig Grin
ot:Kõige parem huumor oli, et mingid kaabakad tahtsid seda veel ära ajada.
Vaesed mehed- mida nad küll mõtlesid või kuhu nad sellega jõuda tahtsid:lol:lol:lol
#6

IFA W50: esimesed ilmusid Eestisse vist 80-ndate algul, millalgi nägin ka üht Roburit.
Praga: Rakveres oli kopsuröntgeniauto Praga V3S, sinise kabiini ja kollase furgooniga. Tõeline sõjaväeauto, robustne ja rohmakas.

Kaþdy automobil se stane jednou veteranem, nebude-li dřive seðrotovan.
#7

1.) IFA W50 olen Eestis näinud porte- ja kallurivariandis ja vist ka sadulveokit. Tean ,et üks IFA sadulveok vedas 80.-tel liikuvat prillitöökoda (\"Tehnika ja Tootmises\" oli sellest artikkel.). Portevariante oli toonasel Tartu plastmassitehasel ehk kammivabrikul (nüüd \"Estiko\") mitu tükki ;kusjuures nii lühikese kui pika teljevahega. IFA W50 kallur oli minu teada (ikka Tartus) Valu- ja Mehaanikatehasel. Tartu Spetsautobaasil oli aga W50 põhinev tänavakoristusmasin ,millel oli muudetud ,s.o. kandilisem ja lükandustega kabiin. Samuti oli vähemalt üks W50 porte Viljandi tuletõrjel. Põltsamaal aga tuli 2000. aasta alguses vastu W50 (või oli see juba uuem mudel L60 ,ei mäleta enam täpselt) 4*4 variant ,kusjuures tsiviilvärvides. Ja lõpuks: Väga heas korras heleroheline W50 kallur sõitis mulle vastu Viljandi vahel käesoleva ,2003. aasta maikuus. Kindlasti oli/on W50 veel mitmel pool ,lihtsalt need tulid praegu meelde.
2.)\"Multicarid\" hakkasid Eestisse saabuma 80.-te alguses ja leidsid kasutamist tõesti peamiselt kommunaalmajanduses. Olen näinud porteveokat ,s.h. ka tagaluuktõstukiga ,kallurit ,liivapuisturit-lumesahka ,korvtõstukit ,redelit ,furgooni (lühikese ja pika teljevahega) ,kastmismasinat. Üks liivapuistur ja mõned furgoonid on minu teada praegugi Tartu Ülikoolil. Viljandis olen aga näinun uuemat (s.t. MITTE see rohelise kabiiniga) \"Multicar\" kastmis-tänavakoristusmasinat.
3.)Tartu ja Viljandi Teedevalitsustel on Tatra 815 peal teleskoopnoolega ekskavaatorid ,kunagi olen näinud ka sama marki kallurit ,kuid ei mäleta ,kas Eesti numbrimärgiga.
4.)Ðkoda-LiAZ sadulveokeid oli jah nii uut kui ka vanemat (s.o. Ðkoda 706) tüüpi.
5.)Kunagi olen näinud ka \"Roburit\" ,kuid see oli küll haruldus.
6.)Millalgi 80.-te keskel jäi Tartus silma Pihkva numbrimärkidega Jugoslaavia päritolu reisibuss \"Sanos\".
7.)Tartu REVil oli 70.-te lõpus-80.-tel (vist) kaks tavalise 4*2 \"Stari\" peal korvtõstukit. \"Stari\" 6*6 versiooni peal liikurtöökodasid leidus näiteks \"TartuGaasil\" ja Viljandi Metsakombinaadil. Viljandi Metsakombinaadi aianurgas seisab aga veel praegugi (vähemalt kevadel oli alles.) mahajäetuna \"Star\" 4*4 variant ,millele on paigaldatud KamAZi kast ,oodates oma saatust.

Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
#8

Mis vahepeal veel meelde tuli-lisaks kuulsin:
IFA vedukiga järelveetav prillipood,see seisis veel paar aastat tagasi Tallinnas Vabaduse puiesteel.Nelikveolisi variante,neid sattus suuremal hulgal Eestisse vist aastal 1993,mil üks Saksa ärimees tõi nende (eks-NVA) autodega Põlva lasteaiale või lastekodule humanitaarabi ning pani kõik 25 autot seejärel Põlvas oksjonile,alghinnaga 5000 krooni.Viimati nägin suvel,sõiduk kuulus Haapsalu piirivalvele,tegu tavalise madelvariandiga.
Robur-pärast DDRi lõppu üritati tehast mingi aeg veel elus hoida.Aasta oli 1992,mil Türil peetud põllumajandusnäitusel oli uus Robur (Deutzi mootoriga ja iluravi läbinud kabiiniga) väljas.Kusagil peaks mul sest ajast veel lätikeelne reklaamkataloog alles olema.Tehase elustamiskatse aga ei õnnestunud.Kaitseliidule jagati millalgi ka päris paras hulk NVA-st ülejäänud nelikveolisi Robureid,ühe selle organistasiooniga seotud sugulase väitel olid need maastikul aga kehvade kummide tõttu üsna abitud.
Multicar-tean Haapsalu Ragn-Sellsil ühte (kallur+lumesahk) ja Tallinnas Õismäe Haljastusel (kastiga).Näinud olen ka paari tõenäoliselt eraomandis furgooni.Too redelauto oli varem Hiiumaa telefonimeestel,kuid praeguseks on see ligi kuus aastat seisnud. Tehas ise tegutseb praegu küll ja päris edukalt(vt.ka http://www.multicar.de ).
Jelcz-sellistega pidi veetama Poolas aktiivselt kivisütt,sellise 260-hobujõulise aparaadi rekordkaal (koorma ja haagisega) olevat olnud 130 tonni...
Skoda 706 külmikuid olevat olnud \"Lääne Kaluril\",uuemaid LIAZ-e liikus Haapsalu Autobaasil päris paras hulk.LIAZ baasil on ka Eesti Raadio üks liikuv ülekandejaam,ka sellest on kunagi \"Tehnikas ja tootmises\" kirjutatud.
Tatra 815 kallureid kasutavad Tallinnas paar veofirmat,kellelgi on ka betoonisegureid samal alusel.KASis on andmed aga T138 ja T148 kohta.
Praga toodab kodulehe alusel praegu Unimogi meenutavaid masinaid,kuid V3S oli vist ka kuni 80ndateni tootmises.
Sanos oli mulle küll seni täitsa tundmatu mark,otsisin infot ning tegu on praegu Makedoonia firmaga.Aga tegutseb siiamaani.
EDIT:Ja veel,suvel Berliinis viibides sirvisin ühes raamatupoes ka raamatut \"Kraftfahrzeuge in der DDR\", kus liikus igatsugu päris huvitavat infot DDRi autopargi kohta,k.a.sissevedamise arvud jms.Kahjuks ei vastanud minu tolle hetke finantsvõimalused...:-(
#9

Vene ajal oli vahel näha ka Poola Autosan-tüüpi busse (meenutas välimuselt uuemat LAZ-i, aga oli diiselmootoriga), olid vene või läti numbritega. Paar aastat tagasi nägin Tðehhi Karosa bussi, mis tõi Narva koolilapsi Tartusse ekskursioonile. Alles paari nädala eest tegutses Tartu külje all Tiksojal Skoda 706RT tüüpi autotõstuk lühikese (st. magamiskohata) kabiiniga.

Kaþdy automobil se stane jednou veteranem, nebude-li dřive seðrotovan.
#10

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: mrali
Mis vahepeal veel meelde tuli-lisaks kuulsin:
IFA vedukiga järelveetav prillipood,see seisis veel paar aastat tagasi Tallinnas Vabaduse puiesteel.Nelikveolisi variante,neid sattus suuremal hulgal Eestisse vist aastal 1993,mil üks Saksa ärimees tõi nende (eks-NVA) autodega Põlva lasteaiale või lastekodule humanitaarabi ning pani kõik 25 autot seejärel Põlvas oksjonile,alghinnaga 5000 krooni.
See asjandus ärastati/erastai koos kogu muu üleliigse medistiinilise infrastrultuuriga üheksakümnendate keskpaigas. Mul on alles isegi pilt, mis sellet kusagil NL ajal tehti (ja EDASI-s ilmus) kahjuks ei ole skannerit, et sisse tõmmta.

Kirovi kolhoosi Viinistu kalatööstuse käsutuses olikamiki imeline ida-euroopa autobuss, mis pidvalt lagunes jamida putitati, aag ilmselt mootoririkke tõttu üheksakümnendate lõpus seisma jäi. Seisis Viinistu automajandi garaazis, viimaste aegade saatuse kohta ei tea.

OÜ Green Oval

MTÜ Eesti Land Roveri Klubi

Kristjan (+372)5010599

Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
#11

OT: tea kas NL ajal ka 4x4 multicar\'e toodeti ja kui, siis kas siia kanti ka sattus?
uued sellised:
http://www.multicar.de/english/products/...ility.html
Andmed üheksakümnendate viimastest aastatest räägivad, et vanim seni arvel olnud Multicar pärineb aastast 1982 ja uusim 1993.
Kokku oli neid tollal arvel veidi alla 200 ühiku. Seega tänaskesk peks täid tänu EMEX\'i vendadele veel jupi maad vähem olema. Kui 100 komplektset
masinat veel alles, siis isegi hea tulemus.

OÜ Green Oval

MTÜ Eesti Land Roveri Klubi

Kristjan (+372)5010599

Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
#12

1999.aasta esimeses Tehnikamaailmas on kirjutatud,et mingi firma plaanib hakata Multicari esindajaks.Lisaks oli märgitud \"Eestis on hetkel arvel 56 Multicari,neist sõidavad umbes pooled\"...
Aga nelikveolisena tehti ka M25 (rohelise kabiiniga) mudeleid,iseasi on,kas ka neid Eestisse sattus.


Tsitaat:Niimoodi kirjutas: Landy
OT: tea kas NL ajal ka 4x4 multicar\'e toodeti ja kui, siis kas siia kanti ka sattus?
uued sellised:
http://www.multicar.de/english/products/...ility.html
Andmed üheksakümnendate viimastest aastatest räägivad, et vanim seni arvel olnud Multicar pärineb aastast 1982 ja uusim 1993.
Kokku oli neid tollal arvel veidi alla 200 ühiku. Seega tänaskesk peks täid tänu EMEX\'i vendadele veel jupi maad vähem olema. Kui 100 komplektset
masinat veel alles, siis isegi hea tulemus.
#13

Aga kas keegi teab midagi poolhaagisega tsemendiveokitest \"Csepel\" ,mida oli Eestis 60.-te keskpaigaks vähemalt 20? See info pärineb tollase Viljandi rajoonilehe \"Tee Kommunismile\" ühest 1965. aasta numbrist. Kes aga tahab pilti näha ,võiks võtta vana ,s.o. selle ,mis ilmus 60.-tel-70.-tel ,Eesti Nõukogude Entsüklopeedia 2. köite ja otsida sealt üles fototahvli \"Eesti NSV. Majandus\". Seal on üks foto ,mille pealkiri on midagi sellist nagu \"Toodangu väljastamine tsemenditehasest \"Punane Kunda\"\" ja sellel pildil vasakul all nurgas kaks esimest masinat on \"Csepelid\" (Ülejäänud ZiL-164 sadulveokid tsemenditsisternidega). Eriti huvitaks ,kas mõni selline \"Csepel\" säilinud on.

Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
#14

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: mrali
1999.aasta esimeses Tehnikamaailmas on kirjutatud,et mingi firma plaanib hakata Multicari esindajaks.Lisaks oli märgitud \"Eestis on hetkel arvel 56 Multicari,neist sõidavad umbes pooled\"...
Aga nelikveolisena tehti ka M25 (rohelise kabiiniga) mudeleid,iseasi on,kas ka neid Eestisse sattus.
Tsitaat:Niimoodi kirjutas: Landy
OT: tea kas NL ajal ka 4x4 multicar\'e toodeti ja kui, siis kas siia kanti ka sattus?
uued sellised:
http://www.multicar.de/english/products/...ility.html
Andmed üheksakümnendate viimastest aastatest räägivad, et vanim seni arvel olnud Multicar pärineb aastast 1982 ja uusim 1993.
Kokku oli neid tollal arvel veidi alla 200 ühiku. Seega tänaskesk peks täid tänu EMEX\'i vendadele veel jupi maad vähem olema. Kui 100 komplektset
masinat veel alles, siis isegi hea tulemus.
Viljandimaal tean vähemalt kolme kohta ,kus on \"Multicarid\"eravalduses.

Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
#15

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: smolin
Vene ajal oli vahel näha ka Poola Autosan-tüüpi busse (meenutas välimuselt uuemat LAZ-i, aga oli diiselmootoriga), olid vene või läti numbritega. Paar aastat tagasi nägin Tðehhi Karosa bussi, mis tõi Narva koolilapsi Tartusse ekskursioonile. Alles paari nädala eest tegutses Tartu külje all Tiksojal Skoda 706RT tüüpi autotõstuk lühikese (st. magamiskohata) kabiiniga.
Tuleb meelde ,et neid \"Karosa\" busse taheti vist 90.-te keskel suuremas koguses sisse osta ,kuid nad ei vastanud mingitele euro-vms. nõuetele.

Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
#16

Üks Karosa buss on olemas Tallinna TTK-l.Kasutuses ilmselt mingi asendus/lisasõidukina trolliliinidel.Ise pole sellega aga sõitma kunagi juhtunud.


Tsitaat:Niimoodi kirjutas: Sillu
Tsitaat:Niimoodi kirjutas: smolin
Vene ajal oli vahel näha ka Poola Autosan-tüüpi busse (meenutas välimuselt uuemat LAZ-i, aga oli diiselmootoriga), olid vene või läti numbritega. Paar aastat tagasi nägin Tðehhi Karosa bussi, mis tõi Narva koolilapsi Tartusse ekskursioonile. Alles paari nädala eest tegutses Tartu külje all Tiksojal Skoda 706RT tüüpi autotõstuk lühikese (st. magamiskohata) kabiiniga.
Tuleb meelde ,et neid \"Karosa\" busse taheti vist 90.-te keskel suuremas koguses sisse osta ,kuid nad ei vastanud mingitele euro-vms. nõuetele.
#17

Csepelit kahjuks kunagi pole näinud ja vana entsüklopeediat ka praegu käepärast võtta pole.Kas too tsemendiveok oli Csepel D-450 (pilte vt.ka http://www.csepel-sziget.hu/tortenelem/csepeld450ny.htm )?


Tsitaat:Niimoodi kirjutas: Sillu
Aga kas keegi teab midagi poolhaagisega tsemendiveokitest \"Csepel\" ,mida oli Eestis 60.-te keskpaigaks vähemalt 20? See info pärineb tollase Viljandi rajoonilehe \"Tee Kommunismile\" ühest 1965. aasta numbrist. Kes aga tahab pilti näha ,võiks võtta vana ,s.o. selle ,mis ilmus 60.-tel-70.-tel ,Eesti Nõukogude Entsüklopeedia 2. köite ja otsida sealt üles fototahvli \"Eesti NSV. Majandus\". Seal on üks foto ,mille pealkiri on midagi sellist nagu \"Toodangu väljastamine tsemenditehasest \"Punane Kunda\"\" ja sellel pildil vasakul all nurgas kaks esimest masinat on \"Csepelid\" (Ülejäänud ZiL-164 sadulveokid tsemenditsisternidega). Eriti huvitaks ,kas mõni selline \"Csepel\" säilinud on.
#18

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: mrali
1999.aasta esimeses Tehnikamaailmas on kirjutatud,et mingi firma plaanib hakata Multicari esindajaks.Lisaks oli märgitud \"Eestis on hetkel arvel 56 Multicari,neist sõidavad umbes pooled\"...
Aga nelikveolisena tehti ka M25 (rohelise kabiiniga) mudeleid,iseasi on,kas ka neid Eestisse sattus.
Minu andmed samast aasast,kuid tulemus 56 ilmselt saadud ARK vigase päringsüsteemi tõttu. Nii nagu paljusid teisi autosid on ka Multicare võetud arvele väga erineva kirjapildi ja tähistusega. Sealt tuleneb ka pea neljakordne arvuline vahe.

OÜ Green Oval

MTÜ Eesti Land Roveri Klubi

Kristjan (+372)5010599

Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
#19

[quote]Niimoodi kirjutas: mrali
Üks Karosa buss on olemas Tallinna TTK-l.Kasutuses ilmselt mingi asendus/lisasõidukina trolliliinidel.Ise pole sellega aga sõitma kunagi juhtunud.


heh... selle karosaga käisin mingi 6 aastat tagasi Lääneosariikides klassiekskursioonil. Väga vinge aparaat, aga kiirus jäi vist kuskile 70 kanti. Viimasel ajal pole teda enam linnavahel liikumas näinud, ei tea mis tast saand on?
#20

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: mrali
Üks Karosa buss on olemas Tallinna TTK-l.Kasutuses ilmselt mingi asendus/lisasõidukina trolliliinidel.Ise pole sellega aga sõitma kunagi juhtunud.
See buss on TTTK-l igapäevaselt sõidus. Kunagi paistis silma ülivaikse mootori ja sujuva liikumise poolest, siis nüüdseks on miidagi juhtunud kas mootori või mootoripatjadega. Koliseb mootor hirmsal moel ja tagosas seistes tahtsid plommid hammstest välja karta, kui tühikäigul kusagil seisma jäi. Kohutv vibrtsioon tekkis.


OÜ Green Oval

MTÜ Eesti Land Roveri Klubi

Kristjan (+372)5010599

Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
Teema on suletud




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne