oletatav Aug. Kalde tehase naisterahvaratas, 1937
#1

Ratas on piltidel kujutatud sellisena, nagu mina ta sain - veidi kulunud välimus. väga palju algseid osi. Nõukogudeaegseid tükke peale pedaalide ei näi küljes olevat, aga leistang ja sadul ei pruugi olla selle ratta algsed detailid. Sadulatoru ja raami vahele on pandud sobitusplekk, mistõttu sadulatoru ei käi kindlasti selle rattaga kokku. Ülejäänud sadula osas teave puudub (toru võis ju murduda ja asendati?). Leistang on nn ETK-tüüpi (Inglise tüüpi sirge keskosaga) ja siin tekitab kahtlust üks püsttoru ülaossa jäänud ird-kontramutter. Ülejäänud detailid võiksid olla selle ratta algsed osad, kadunud on väikedetailid nagu ketikaitse, kell, riistakott ja leistangiotsad, samuti pump koos kinnitustega.

Ratas on kangesti ARE tehase loomingu "nägu". Raaminumber on saduaalusele muhvile sisse löödud AREle tüüpiliste väikeste raudadega, samuti on ARE naisterattaga (mul on mõned raamid) täiesti identne kogu tagakahvli lahendus ning väga iseloomuliku lameda profiiliga porilauad nii ees kui taga. Samas on kolm erisust, miks ma ei tahaks seda ratast ARE tööks pidada. Esiteks raaminumber - ARE-l on see neljakohaline, siin aga eelneb sellele veel kaks tähte. Sadula alla muhvile on löödud "LR 1045". Ühelgi "päris" ARE-l (mul jäänustega koos mingid 7-8 raami on) ei eelne raaminumbrile mingeid tähti. Teiseks puuduvad ees sildiaugud, ARE rattad on aga mulle teadaolevalt olnud kõik siltidega, mitte vesipiltidega. Kolmandaks pärineb tagaratta Torpedo-rumm 1937. aastast, aga ARE tehas alustas selle nime all alles 1938. Kui uskuda, et tagaratas on algne (ma ei saa siin pead anda), siis pidi see ratas valmima ka kusagil 1937. aasta paiku.

Samas on teada, et raadiotootja Endel Are omandas 1938 valmiskujul jalgrattatehase, mis varem oli August Kalde jalgrattatehas. Seetõttu kaldun ma arvama, et see ratas on valmistatud Aug. Kalde jalgrattatehases ja enne (tõen. 1937) kui Kalde selle tehase Endel Arele ära müüs.

Lisaks siinkirjeldatud naisterattale on mul olemas ka üks meesteratas samade tunnustega - neljakohalise numbri ees kaks tähte (sedakorda AN), tagakahvel kindel ARE, raami "pea" ilma sildiaukudeta ning tagarumm vanem kui ARE rattatehas. Ka see võiks olla ehk Kalde töö? Ma ei usu, et see LR on sinna hiljem sisse löödud, sest AN-iga meesteraam on sarnase käekirjaga.

Loomulikult tahaksin ma selles rattas selgust saada ning kunagi ratta komplekteerida ja algses välimuses ära restaureerida. Sellega seoses küsimused kaasfoorumlastele:

1. Kas kellegi erakogus on rattaid/raame, millel on sarnane raaminumber - madala ARE šriftiga neljakohaline number, mille ees või kohal on kaks tähte? Kui on, siis kas sildiaugud ees samuti puuduvad?

2. Kui kellelgi sarnase numbriga raame on, siis kas kellelgi on säilinud neid originaalvärvbis? Ma kardan, et minu rattalt ei loe algseid kaunistustriipe enam välja. Ma võin vaid oletada, et juba Kalde ajal olid kasutusel peened rohelised või rohe-kollased paaristriibud, aga mul pole sellele mingit kinnitust.

3. Milline võis olla selle ratta vesipilt? Ja kas seda üldse oli?

4. Millised võisid olla selle ratta algsed sadul ja leistang?

Lõpuks siis pildid:

[Pilt: kalde_01.jpg]

[Pilt: kalde_02.jpg]

[Pilt: kalde_03.jpg]

[Pilt: kalde_04.jpg]

[Pilt: kalde_05.jpg]

[Pilt: kalde_06.jpg]

[Pilt: kalde_07.jpg]

[Pilt: kalde_08.jpg]

[Pilt: kalde_09.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Oled paisanud ruumi peale pikemat vaikimist hulga materjali, mul on juba asjad segi ja sassis. Kes see ikka nendele küsimustele vastata oskab, aga küsima muidugi peab.
Nagu eelnevalt mainisin, ka minul on üks naiste ratta raam numbriga AN4041 ja asju küljes ka kuigipalju, paraku vist olen sealt küljest midagi ka ära võtnud, ei mäleta täpselt. Tähed ja numbrid on ühes reas, muud ei mäleta. Sildiaugud on siiski olemas, suured ja digonaalis. Seda siis seoses Sinu meeste ratta raamiga.
Aga jah, Are ostis Kaldelt, Kalde ostis Panksepalt, siin võib veel igasuguseid seoseid arendada. Ja ka selle raami puhul see sadula jutt, siin on ikka väga "isane" sadul küljes ja kui torud ka ei klapi, siis ma ei näe küll põhjust miks see peaks algne iste olema. Kas on aru saada mis "paljasosad" on kroomitud ja mis nikeldatud?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne