J. Neemanni tehase naisterahvaratas, tõen. 1936-37
#1

Ratas on saadud selliste jäänustena, nagu ta on kujutatud allolevatel fotodel. Puudu on rattad ja esiporilaud, ära on võetud esisilt (needid alles). Väiksematest osadest on puudu ketikaitse (naisterattal pidi kindlasti olema) ja riistakott, samuti tagahelkur. Purunenud on osad sadulavedrud. Üleäänbud detailid peaksid olema algsed.

Ratta päritolu autab tutvustada raami alumisele torule värvitud kiri "J. Neemann Pärnu". Väike Neemanni jalgrattatehas Pärnus tõepoolest 1920-30ndatel tegutses. Ratast aitab ligikaudu dateerida asjaolu, et 1937. aastal eestindas Neemann ona nime Neem'iks, mistõttu peab olema ratas valmistatud hiljemalt 1937. Trossiga esipidur ei saanud aga olemas olla väga vara - pakun et varaseim võimalik aeg on 1933, kuid tõenäoliselt siiski on ratas valmistatud 1936 või isegi 1937. Umbes sellal ilmusid Eestis müügile esimesed trosspidurikomplektid.

Arvatavasti on Neemann'ile viidanud ka ratta esisilt, kuid paraku on see kadunud. Ka ei ole mul vähematki aimu, millised rattad (millised rummud) selle ratta juures kasutusel olid. Välimusega on veidi lihtsam - raamil on säilinud fragemendid kuldsetest paaristriipudest ning tagaporilaual kesksest triibust.

Raaminumbrit pole mul senini õnenstunud leida, arvatavasti see puudus. On vägagi tõenäoline, et Neemann kasutas oma tööstuses valmis raame ja neid ise ei nummerdanudki.

Kuna mul on soov komplekteerida ratas algsete osadega ning tulevikus restaureerida ka algsesse välimusse, siis palun abi kaasfoorumlastelt:

1. Kas kellelgi on oma erakogudes jalgratta esisilti, mis viitab Neemann'ile? Oleksin seesugusest sildist väga huvitatud või vähemalt selle korralikust jäädvustamisest-uurimisest, et valmistada võimalik koopia (replika) selle jalgratta jaoks. Paraku pole ma senini maha mõõtnud neetide vahet.

2. Kas kellelgi peale minu on erakogudes olemas Neemann'i jalgrattaid ja selle jäänuseid - oleks hea näha võrdlusmaterjali? Iseäranis huvitab mind see, millised rattad võisid sel jalgrattal all olla.

Ka igasugune muu teave (sh oletused) on äärmiselt teretulnud, kui need aitavad üht Eesti unustusse vajunud jalgrattatootjat tuvastada ja seda ratast tulevase Eesti Jalgrattamuuseumi jaoks aidata restaureerida.

[Pilt: neemann1.jpg]

[Pilt: neemann2.jpg]

[Pilt: neemann3.jpg]

[Pilt: neemann4.jpg]

[Pilt: neemann5.jpg]

[Pilt: neemann6.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#2

Midagi mõistlikku mul öelda ei ole, aga...
esipidur võidi lisada ka hiljem (kuna oli hirmutatud peatselt kehtmiahakkava esipiduri nõudega), kinnituspolt ka ebakorrektselt pikk.
ei meeldi mulle ka need "meeste sadulad" naiste ratastel. eks neid võis ju vahel olla ja igasugused "unisex" istumised ka...kas seal nahal taga paistab mingi lisaauk, on selle sadulaga ikka kõik korras, kas on "orginaaal"?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne