Kas ostaksid endale elektriauto?

(01-07-2022, 09:20 AM)Peeter2 Kirjutas:  
(30-06-2022, 14:38 PM)Telc Kirjutas:  ei puudu
...
10 aastaga ei ole ei elektriauto tehnoloogias ega kasutatavuses murrangut toimunud, nende osakaal on endiselt tühine. 
...

Halb mälu või demagoogia?

10 aastat tagasi alustasime "imevatega". Tänane elektriauto on nende kõrval täiesti kasutuskõlblik, kuigi veel mõningate piirangutega.

Muide, siin mitme inimese poolt esile toodud Ford T ei saanud alguses paagitäiega 100 km kauguselegi sõidetud (hiljem läks paremaks) ja seegi sõltus reaalselt peale tõstetud paagi mahust. Bertha Benzi kaarikul oli üldse miskine 4,5 liitrine lähker, kuhu tuli apteegist käia põlevat vedelikku nõutamas: https://en.wikipedia.org/wiki/Bertha_Benz

Tänased 500+ autonoomsused ühe paagitäiega on võimalikud alates "Moskva olümpiast" ehk kergete sõiduautodiislite tulekuga. 80 aastat võttis aega...

Massidesse läks tänane elektriauto põhivõrdlus "hallmetallikdiisel" millal? Käesoleva sajandi alul vast.

Sellega nõustun küll, et kuniks meil on praegused akud, ei saa elektriautost põhitranspordivahendit. Laborites on igasuguseid huvitavaid asju, aga kas need saavad (või kas neil lubatakse saada) tootmisküpseks, näitab tõesti aeg.
Vasta

(01-07-2022, 12:08 PM)v6sa Kirjutas:  
(01-07-2022, 09:20 AM)Peeter2 Kirjutas:  
(30-06-2022, 14:38 PM)Telc Kirjutas:  ei puudu
...
10 aastaga ei ole ei elektriauto tehnoloogias ega kasutatavuses murrangut toimunud, nende osakaal on endiselt tühine. 
...

Halb mälu või demagoogia?

10 aastat tagasi alustasime "imevatega". Tänane elektriauto on nende kõrval täiesti kasutuskõlblik, kuigi veel mõningate piirangutega.
Kümme aastat tagasi alustasime Tesla model S-iga. Halb mälu või demagoogia?
Mis on see tehnoloogiline murrang või märkimisväärne areng, mis sellest ajast on toimunud?
Teised tootjad on ka hakanud ka suhteliselt kasutuskõlblikke elektrikaid tootma, sarnase sõiduulatusega. Hinnad on veidi alla tulnud. Kõik.
Vasta

Siin on päris hea ülevaade kui "tormiline ja peadpööritav" on olnud elektrikate areng viimase 150 aasta jooksul. See tempo just erilist optimismi ei sisenda. Pöörake tähelepanu just esimese otsa autode tootmis aastatele ja sõiduulatusele. Ning kuna osa numbreid on miilides, siis korda 1,6 juurde 
No ja siis see General Motorsi EV1, mida on täna järgi maailmas mõni üksik eksemplar, nendeltki suutis GM elektroonika maha võtta ning väidetavalt hävitada.
Seni pole keegi avalikult julgenud tunnistada, et neil sõitev EV1 on, isegi Jay Leno mitte. 

   

Triumph GT6, Corvair Spyder, Datsun 280Z, BMW E21, VW Buss
Vasta

(01-07-2022, 12:08 PM)v6sa Kirjutas:  10 aastat tagasi alustasime "imevatega". Tänane elektriauto on nende kõrval täiesti kasutuskõlblik, kuigi veel mõningate piirangutega.
Võttes aluseks Maanteeameti registri eelmise aasta seisu, täna kasutatavatest elektriautodest üle veerandi on Datsuni lehekesed ja ka "uue elektriajastu" algusaastatel esmaregistreeritute osas on neid kordades rohkem kui Mitsusid.

Ehk rääkides Eestis kasutatavate elektriautode tehnilisest arengust viimase kümne aasta jooksul oleks vast mõistlik võrrelda Nissan Leaf erinevaid generatsioone. Ise suutsin märgata paari aasta tagust kümnekonnapuudast tühimassi kasvu, sõiduulatuse, laadimiskiiruse jmt jaoks on vaja kirglikumat guugeldajat.
Vasta

(01-07-2022, 14:57 PM)spitfire Kirjutas:  Siin on päris hea ülevaade kui "tormiline ja peadpööritav" on olnud elektrikate areng viimase 150 aasta jooksul. See tempo just erilist optimismi ei sisenda. Pöörake tähelepanu just esimese otsa autode tootmis aastatele ja sõiduulatusele. Ning kuna osa numbreid on miilides, siis korda 1,6 juurde 
No ja siis see General Motorsi EV1, mida on täna järgi maailmas mõni üksik eksemplar, nendeltki suutis GM elektroonika maha võtta ning väidetavalt hävitada.
Seni pole keegi avalikult julgenud tunnistada, et neil sõitev EV1 on, isegi Jay Leno mitte. 
See on nagu igasugune statistika ja reklaam: valitakse ainult need näitajad, mis tagavad soovitud tulemuse. Puuduvad paljud olulised näitajad, nagu autode mass, kiirendus, aku massi osakaal täismassist, aku laadimise aeg ja muud protseduurid seoses laadimisega, eeldatav laadimis tsüklite arv ja muu seesugune. Samuti pole võrdluses mugavustarbijaid, mis ka vajavad natuke elektrone Cool

Kes oskab, see teeb - kes ei oska, see õpetab!
Vasta

UK-s Glastonbury festivalil pakutakse ka laadimist. Keset põldu ja metsi kusjuures.

https://www.glastonburyfestivals.co.uk/i...re/by-car/

ELECTRIC CAR CHARGING
As a rural location, Worthy Farm has very limited capacity to offer electrical vehicle charging on site.
Just as drivers of petrol or diesel cars need to make sure they have sufficient fuel for their journey, if you are traveling to the Festival in an electric or hybrid vehicle, it is important to make sure you have sufficient battery charge for your journey.
· Please charge before you travel to site – if you have less than 50 miles charge on approach to the site, please recharge before you enter the Festival car parks, making sure you have sufficient charge to start your return journey after the Festival.
· You can use a mapping service such as zap-map.com to find charging points on your journey or close to the Farm. Please note, the village of Pilton will be stewarded to ensure resident safety which will mean any charging points shown in the village will be unavailable to general public.
· The AA will offer a limited – first come first served – emergency recovery charging facility (to members and non-members) onsite at Bronze car park only, off the A361. Emergency charging is at a fixed cost of £50 for up to an hour’s charge / 80% battery (whichever is soonest). Payment is by card only. Please note this service is for emergency use only and cannot be guaranteed, so please do charge before you arrive.
Vasta

(01-07-2022, 18:23 PM)MeelisV Kirjutas:  UK-s Glastonbury festivalil pakutakse ka laadimist. Keset põldu ja metsi kusjuures.

https://www.glastonburyfestivals.co.uk/i...re/by-car/
 Mina loen siit välja et britid on viisakad, ehk siis selle ürituse lähedases asulas töötavad laadijad vaid kohalikele.
(kahjuks selle peale meenuvad igasugu edulood nõuka ajast kui kusagile poolkinnise asula territooriumile pressiti ja mida kõike sealsetest poodidest osteti.)
 Väga soovitatakse tulla kohale vähemalt 50 miili jagu patarei laetusega, kuid igaks juhuks on AutoAbi parkla kus saab kes-ees-see-mees konkreetse 50 naela eest max tund või 80 %ni akut laadida (kumb juhtub ennem) Võib vaid ettekujutada mis mäss Ida-Euroopa riigis sellises kohas käiks Sad
Tsitaat:Emergency charging is at a fixed cost of £50 for up to an hour’s charge / 80% battery (whichever is soonest). Payment is by card only. Please note this service is for emergency use only and cannot be guaranteed, so please do charge before you arrive.

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta

(01-07-2022, 15:38 PM)karlarnold Kirjutas:  Ehk rääkides Eestis kasutatavate elektriautode tehnilisest arengust viimase kümne aasta jooksul oleks vast mõistlik võrrelda Nissan Leaf erinevaid generatsioone. Ise suutsin märgata paari aasta tagust kümnekonnapuudast tühimassi kasvu, sõiduulatuse, laadimiskiiruse jmt jaoks on vaja kirglikumat guugeldajat.
Suurim areng ongi olnud akutehnoloogias ja seeläbi ilmselgelt sõiduulatuses. Algusotsa 24kWh akude juurest on vahepeatusega 30kWh juures jõutud praeguses valikus olevate 40 ja 62 kWh akude juurde. Tõsi see suurima mahuga aku on ka füüsiliselt vähe suurem kui eelnevad. Seejuures võib 2012 aasta Leafile panna uusima-suurima aku, ühildumisega mingit muret pole.
Samuti on paranenud akude kestvus ehk laadimistsüklite arv, mahukadu jms. Muud arengud, mis asja effektiivsemaks teevad on olnud väiksemad aga need arengud pole nii olulised sest elektriautot eristab sisepõletajast just aku kui energiaallikas. Muus osas nagu elektrimootorid või aerodünaamika on insenerid oma tööd juba kaua teinud sõltumatult elektriautondusest.
Vasta

(01-07-2022, 20:38 PM)Etsike Kirjutas:  Suurim areng ongi olnud akutehnoloogias ... . Algusotsa 24kWh akude juurest on vahepeatusega 30kWh juures jõutud praeguses valikus olevate 40 ja 62 kWh akude juurde. ... Seejuures võib 2012 aasta Leafile panna uusima-suurima aku, ühildumisega mingit muret pole.
Samuti on paranenud akude kestvus ehk laadimistsüklite arv, mahukadu jms.

Kui ma vaatan taskus olevat telefoni, siis ma ei näe akude arengut kuskilt otsast Cool

Kas keegi kujutab ette, et ta oma 10.a vanale autole teeb uusima-suurima aku suuruse rahapaigutuse?
Järelturu Leaf: "linnas saab sõita suvel kuni 110 km", teine seal kõrval läbisõiduga 400.000.
Ja kui nüüd roheliselt mõelda, siis ostan sõiduki, millega pidevalt vean kaasas +400kg, ilma et keskkond seda koormat kuidagi tunneks?
Vasta

(01-07-2022, 20:38 PM)Etsike Kirjutas:  ... elektriautot eristab sisepõletajast just aku kui energiaallikas. ...
vast ikka elektrimootor! Ja aku on selle arengu põhimõtteline pidur ja jääbki piduriks, seda pole võimalik arendada piisavalt kergeks, mahukaks ja kiirelt laetavaks, elektriautost saab asja siis, kui igal autol saab olema oma elektrijaam, mis toodab elektrit millestki, vesinikust kuni puuhalgudeni, vahet pole.
Isegi oma telefoni juures näen põhilist pidurit akus, iga kolme aasta tagant tuleb see pundunud junn hiinamaalt tellida ja kuidagi mittevahetatav aku ära vahetada.
Lisaks on isegi nii väikese tarbimisega asja nagu telefoni aku ikkagi tüütult iga öö laadimist nõudev ... pole ju normaalne, vanasti tehti seinakellad, mis käisid 10 päeva ja soovitav oli üles keerata kord 7 päeva tagant (mul sihuke töötab siiani), telefoniaku peaks vähemalt sama palju vastu pidama aga ei suudeta seda akuarengut nii kaugele viia.
Vasta

See telefoni aku seinakellgaga võrdlemine on selline natuke näpu nokuga võrdlemine. Kaasaegses telefonis on ekraan, mälud ja protsessorid omadustelt oluliselt võimsamad ja paremad kui 10-15 a. taguses arvutis ja aparaat peabki kasutades voolu võtma. Enne kraabitava ajastut kestis telefon ju küll. Pealegi ei saa mingitel markidel praegugi aku kohta etteheiteid teha.
 Auto puhul on paraku jah, kriteeriumid teised ja ilma väiksema või suurema revolutsioonita energia toppimises kg kohta pole lootustki kergele sõidukile. Seda, et evolutsioon on toimunud, ei saa ju samas ometi eitada- akud on juba oluliselt kergemaks muutunud. Kui keegi leiutaks odavatest massiliselt kättesaadavatest materjalidest odavalt toodetava aku, mis oleks tänapäevastest sama mahtuvuse juures poole kergem, siis poleks juttugi- üsna ruttu koliks rahvas nende akudega käitatavatele liikuritele üle.
Vasta

Oi, tänane telefoni aku on uskumatu vastupidavusega, KUI absoluutselt KÕIK MUUD jamad tema sees välja lülitada! Pikal ülemere sõidul teen seda ja üldse käima jätan vaid Navionicsi ja GPSi. Ekraan ka pimedaks, lisaks seda vaatad harva. Ja kestab aku täiesti sõgedalt!  Ultra akusäästja ja siis saab veel natuke asju välja lülitada. Ma saan oma Poco rahlikult 4-ööpäevaseks träkkivaks kaardiplotteriks muuta, täislaetuna ja häälestatuna annab 100+ tundi. Mis on kõige ajuvabam kulutaja: levi otsimine! Halva levi piirkonnas saab telo kiirelt tühjaks. 

Elektriautodega sama asi. Kui neil välja lülitada kõik autoga sõitmist mõnusamaks tegevad lahendused ja seda tarbida kui kunagist lahtist Plekk-Liisut VÕI ka sajanditaguseid elektriautosid, mis sõitsid ka 100 kilti ja peale, siis see ratastel külmikpardel sõidab ka oluliselt kaugemale Wink Eriti talvel...  Jätame ära ka kõik meeletu kaaluga turvalisuse lahendused ja otimeeritud võimsusjuhtimisega Tesla tehnikal bagilaadne võiks sõita tuhat kilti ka...ja seda väikese kaalu juures!   Akud ise on muidugi jõhkralt kergenenud aga selle võrra on tõusnud LISAvarustuse kaal jahutustest ülekandeni. Jahutused, muundurid, juhtmed, ohutuspolsterdused jms kaalub ka päris palju. Jälle, merel me ajame väikestel võistluspurjekatel iga sadat grammi ka taga ja seal saab kõvasti võitu! Sest lihtne liitium-elektrifitseerimine madalatel võimsustel maksab küll raha aga ei kaalu. Lisaks saab seda  vähestki kaalu ajada täpselt raskuskeskmesse kiilu taha. Suurt automoonsust pole aga hädapärast piisab ja suudab heas käigus tagasi toota, et muud elektrit tarbivat töös hoida. Lisaks paneelid ja muidugi AJAFAKTOR! Ja see viimane ongi peamine: merel purjekaga on täiesti akseptaabel, et annan Prouale Dirhami kail musi ja "luban" et tulen 5 päeva pärast Kielist tagasi. Ta ütles "jaa-jaa..." Wink Tulin 5 nädala pärast Lissabonist... Ma olen äkki 2 korda varaseimast "lubatust" veel varem tagasi jõudnud, kui on Rootsist/Soomest miski toomine olnud ja ideaalseim pakstaak õkva koju.  Aga maismaal? Enamus ei suuda isegi bensukaga kokkulepitud ajast kinni pidada, rääkimata närvilisusest "peame ära minema". Enamusel on kogu aeg "kiire" aga mitte midagi tegelikult lõpuks tehtud ei saa... Zen-olekut ju ei ole. 

Aga see ei käi koos elektriautoga ega üldse tummisemate akutööriistadega, kus paratamatult võib esineda kohustuslikku ootamist et akud täis laadida! Sa "pead" võtma AEGA, nautima aja kulgemist. Ajuvaba on lugeda nende tegelaste heietusi elektriautode tohutust mõnust, kui nad Tikupoisis pool tundi akut laevad, sest seesama tüüp pole kunagi "osanud" rahulikult rekka taga 87 km/h KULGEDA! Olgem täpsed: ENAMUS neist ajab sulaselget paska suust-näppudest ja elektiauto on vaid poos ja edevus! Ei saa ka mootorpaadipläristised purjetajast aru aga mina olen Piiterist Barcelonani purjetanud...aga selleks on kulunud aega! See aeg on "võetud"...kindlasti millegi "arvelt"! Jah, mõned mõistavad ka elektriautot tarbida, need kes kiirteel "jalus" on - möönan, et sellistel on ju ka AEGA seda vaikust ja mõnusaid lisasid nautida. Kiirendust, kui "jube tähtsat näitajat" elektriauto ostul??? Et siis jälle pool tundi ja hulk raha ajuvabalt ära raisata kalli kohvi ja zita burksi söömisel...
Vasta

Omad "võlud" mis nendega kaasneb.

https://maailm.postimees.ee/7555318/usa-...ustutamine
Vasta

Ja MM rallil saavad elektriautod oma eraldi klassi.

https://sport.delfi.ee/artikkel/12002878...stlusklass
Vasta

Mu naabrimees sõitis elektrivurriga Pärnust - Monte Carlosse... ja tagasi. Reis oli nagu seiklusjutt. Ikka pistikust pistikuni. No vahel jäi pistikust ikka puudu ka. Põnevamad ja värvikamad keisid olid ikka muidugi need kus puudu jäi. Mõnest kohast pidi kiiresti vehkat tegema kui peale pistiku seina panemist kvartali koos tänava valgustusega pimedaks lõi. A kaugele sa selle tühja akuga purjetad? Kas pistik on hotelli kõrval või on hoopis 3 kilti läbi võpsiku? Ja siis selgub, et seal on poolaka tesla juba ees? Või on vaja mingi kompanii või klubi kaarti, et sealt särtsu saada. Et sealt üleüldse särtsu saada. No ühesõnaga seiklus oli muljetavaldav.

Triumph GT6, Corvair Spyder, Datsun 280Z, BMW E21, VW Buss
Vasta

(02-07-2022, 13:33 PM)spitfire Kirjutas:  Mu naabrimees sõitis elektrivurriga Pärnust - Monte Carlosse... ja tagasi. Reis oli nagu seiklusjutt. Ikka pistikust pistikuni. No vahel jäi pistikust ikka puudu ka. Põnevamad ja värvikamad keisid olid ikka muidugi need kus puudu jäi. Mõnest kohast pidi kiiresti vehkat tegema kui peale pistiku seina panemist kvartali koos tänava valgustusega pimedaks lõi. A kaugele sa selle tühja akuga purjetad? Kas pistik on hotelli kõrval või on hoopis 3 kilti läbi võpsiku? Ja siis selgub, et seal on poolaka tesla juba ees? Või on vaja mingi kompanii või klubi kaarti, et sealt särtsu saada. Et sealt üleüldse särtsu saada. No ühesõnaga seiklus oli muljetavaldav.
Aga see on ju lahe, jutt ei lõppe iial. Ja siit saab alguse uus avalause: käisin el.autoga sõitmas.
Siiani oli üks ja sama algus. Tsiteerides üht tuntud motosportlast: võtsime Intsuga viina ja............
Vasta

See el.autoga sõituminek taandub praeguste võimaluste juures tõesti ekstreemspordi või seiklusturismi valdkonda.

Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad sind enda tasemele ja lajatavad siis kogemusega /Iid-Tõstamaa/
Anna väikesele inimesele veel väiksem võim kätte ja ta arvab kohe et on Jumal taevas (või mode foorumis...)
Vasta

(02-07-2022, 16:06 PM)Walter Kirjutas:  See el.autoga sõituminek taandub praeguste võimaluste juures tõesti ekstreemspordi või seiklusturismi valdkonda.
Pole see asi nii hull midagi. Käisin ka Nidal ära, pole küll Monte Carlo aga ikkagi. Eelnevat uurimistööd ei teinud põhimõtteliselt üldse. Hommikul asjad autosse ja minek mõttega, et vaatab jooksvalt, kus laeb ja ööbib. Kogu selle reisi vältel oli minul küll null stressi mingi laadimise pärast. Inimene ikka tahab süüa, poes käia ja mõnda vaatamisväärsust vaadata. Neid punkte oli sellel teel piisavalt, et peatused saaksid olema niiöelda kaks ühes. Aku sai peaaegu alati laetud 80 ( laadimisaeg pool tundi kuni tund) protsendi peale, sest sealt edasi muutub laadimine järjest aeglasemaks ja see ca 350 km mis 80 protsendiga sõita saab on minule piisav. Palangal, hotelli kõrval sai muidugi täis imetud. Leedus ju elekter tasuta.
Ei nimetaks just ekstreemspordiks, täitsa tehtav. Ei vaidle üldse vastu, fossiiliga on mõnes mõttes mugavam (aga palju kallim), aga täiesti harjumuse asi. Elektriautoga reisides ei tohi minuarvates mingit ulme eesmärki panna, et just see kell pean olema selles punktis vaid tõesti minna ja kulgeda omas tempos.

vabal ajal painutan kaablit...
Vasta

(01-07-2022, 15:38 PM)karlarnold Kirjutas:  ...

Ehk rääkides Eestis kasutatavate elektriautode tehnilisest arengust viimase kümne aasta jooksul oleks vast mõistlik võrrelda Nissan Leaf erinevaid generatsioone. Ise suutsin märgata paari aasta tagust kümnekonnapuudast tühimassi kasvu, sõiduulatuse, laadimiskiiruse jmt jaoks on vaja kirglikumat guugeldajat.

Siia see koer maetud ongi Big Grin

Kirjglikult materdavad need, kel isiklik kogemus kas puudub või on äärmiselt napp. Nagu Pasternakiga omal ajal: "Не читал, но осуждаю!".

Samas aeg näitab, kas kaasaskantava elektrivaruga elektriauto on ummiktee või mitte. Tänase seisuga on "hallmetallikdiisel" muretum.
Vasta

(02-07-2022, 16:36 PM)v6sa Kirjutas:  
(01-07-2022, 15:38 PM)karlarnold Kirjutas:  ...

Ehk rääkides Eestis kasutatavate elektriautode tehnilisest arengust viimase kümne aasta jooksul oleks vast mõistlik võrrelda Nissan Leaf erinevaid generatsioone. Ise suutsin märgata paari aasta tagust kümnekonnapuudast tühimassi kasvu, sõiduulatuse, laadimiskiiruse jmt jaoks on vaja kirglikumat guugeldajat.

Siia see koer maetud ongi Big Grin
Kirjglikult materdavad need, kel isiklik kogemus kas puudub või on äärmiselt napp. Nagu Pasternakiga omal ajal: "Не читал, но осуждаю!".
Samas aeg näitab, kas kaasaskantava elektrivaruga elektriauto on ummiktee või mitte. Tänase seisuga on "hallmetallikdiisel" muretum.
vaata sellega on nii, et kes juba elektrika soetab, peab olema juba parajalt selle asja fänn. Ilmselt nimetab ta sellega sõitmist toredaks ja seikluslikuks, kui mõni teine ütleks "pain in the ass", nagu siin üks reisikirjeldus oli.
Arengu teema oled sa nüüd sujuvalt maha vaikinud, sest, no pole erilist arengut.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne