Kas ostaksid endale elektriauto?

(03-07-2022, 00:08 AM)Peeter2 Kirjutas:  
(02-07-2022, 16:36 PM)v6sa Kirjutas:  
(01-07-2022, 15:38 PM)karlarnold Kirjutas:  ...

Ehk rääkides Eestis kasutatavate elektriautode tehnilisest arengust viimase kümne aasta jooksul oleks vast mõistlik võrrelda Nissan Leaf erinevaid generatsioone. Ise suutsin märgata paari aasta tagust kümnekonnapuudast tühimassi kasvu, sõiduulatuse, laadimiskiiruse jmt jaoks on vaja kirglikumat guugeldajat.

Siia see koer maetud ongi Big Grin
Kirjglikult materdavad need, kel isiklik kogemus kas puudub või on äärmiselt napp. Nagu Pasternakiga omal ajal: "Не читал, но осуждаю!".
Samas aeg näitab, kas kaasaskantava elektrivaruga elektriauto on ummiktee või mitte. Tänase seisuga on "hallmetallikdiisel" muretum.
vaata sellega on nii, et kes juba elektrika soetab, peab olema juba parajalt selle asja fänn. Ilmselt nimetab ta sellega sõitmist toredaks ja seikluslikuks, kui mõni teine ütleks "pain in the ass", nagu siin üks reisikirjeldus oli.
Arengu teema oled sa nüüd sujuvalt maha vaikinud, sest, no pole erilist arengut.
Mõtlesin naiivselt, et annan neile, kellel vajadus midagi tõestada, idee oma maailmavaate numbriliseks illustreerimiseks, aga sain vastuseks - nagu ikka - mulli ja hinnanguid, mitte teadmisi. Ühed ütlevad, et tormiline areng, teised, et facelift, mõlemad tuginevad emotsioonidele, mitte spetsifikatsioonidele.

Muide ka üks 10 aasta vanune Tesla oli registri andmetel aasta lõpu seisuga liikluses, nii et soovi korral saab sedagi mudelit arengukõverate visualiseerimisel aluseks võtta.
Vasta

Minul isiklikult pole ühegi tehnoloogia vastu midagi.
Tingimus on ainult, et asulates peab sõit olema igasuguse saaste vaba ja väljaspool asulaid CO2 vaba.
Selles mõttes Ply pakutud pistikhübriid koos asulates sisepõlemismootoriga (automaatse) sõidu keeluga oleks OK. Midagi sarnast on praegu ka Saksamaa seisukoht.
Ja kütus peab olema CO2 neutraalne, sünteetiline kütus maksab täna kuskil 7 EUR/L.
Minul tõesti vahet pole, kas auto liigub asulas elektri, vesiniku, vedru, hooratta, suruõhu või millega iganes.
Minu hinnangul on elekter neist valikutest lihtsalt perspektiivikaim.
Vasta

Küll kontsept aga siiski.

https://tehnika.postimees.ee/7555731/mer...kilomeetri
Vasta

artikkel jaanuarist, aga näib, et siit ei ole läbi käinud. "Elektriautosid tahtsid poliitikud, mitte meie"
https://forte.delfi.ee/artikkel/95690099...mitte-meie
Vasta

(05-07-2022, 10:31 AM)Peeter2 Kirjutas:  artikkel jaanuarist, aga näib, et siit ei ole läbi käinud. "Elektriautosid tahtsid poliitikud, mitte meie"
https://forte.delfi.ee/artikkel/95690099...mitte-meie
Igati loogiline avaldus tootja suust, sest tema huvid on toota võimalikult odavalt ja müüa suurtes kogustes ühte ja sama asja :-)
Poliitikud va susliklud sunnivad peale ebavajalikku tootearendustegevuse, piiravad teatud turgudele ligipääsu ja käituvad igat moodi vastikult.
Vasta

(05-07-2022, 10:50 AM)maaks Kirjutas:  
(05-07-2022, 10:31 AM)Peeter2 Kirjutas:  artikkel jaanuarist, aga näib, et siit ei ole läbi käinud. "Elektriautosid tahtsid poliitikud, mitte meie"
https://forte.delfi.ee/artikkel/95690099...mitte-meie
Igati loogiline avaldus tootja suust, sest tema huvid on toota võimalikult odavalt ja müüa suurtes kogustes ühte ja sama asja :-)
Poliitikud va susliklud sunnivad peale ebavajalikku tootearendustegevuse, piiravad teatud turgudele ligipääsu ja käituvad igat moodi vastikult.
Üht ja sama asja? Mulle näib, et autotööstus on alates Ford T-st ikka ka mõningase arengu läbi teinud, ja peaaegu ilma sunnita. Erinevaid mudeleid on ka praegu tunduvalt rohkem kui paarkümmend aastat tagasi. Sunniks vast võib nimetada keskkonnanõudeid saastamise vähendamiseks, ja need on ka igati mõistlikud.
Vasta

Kõige suurem sund on turumajanduse poolt, kui konkurent teeb parema auto siis sinu oma ei osteta.
Vasta

Nissan Leaf on levinud auto, seega võiks järgnev ehk kedagi huvitada. Vaevalt küll kodus sellist remonti järgi tegema hakataks, aga hea on teada, mis häda sadade teiste seast võib tulevast omanikku kummitada. Kanalit tagasi kerides leiab hulgaliselt sarnast temaatikat.

Kes kogu odüsseiat vaadata ei viitsi, siis alates siit näeb leitud viga ja mis asjast edasi sai.
Vasta

(05-07-2022, 11:10 AM)Peeter2 Kirjutas:  
(05-07-2022, 10:50 AM)maaks Kirjutas:  
(05-07-2022, 10:31 AM)Peeter2 Kirjutas:  artikkel jaanuarist, aga näib, et siit ei ole läbi käinud. "Elektriautosid tahtsid poliitikud, mitte meie"
https://forte.delfi.ee/artikkel/95690099...mitte-meie
Igati loogiline avaldus tootja suust, sest tema huvid on toota võimalikult odavalt ja müüa suurtes kogustes ühte ja sama asja :-)
Poliitikud va susliklud sunnivad peale ebavajalikku tootearendustegevuse, piiravad teatud turgudele ligipääsu ja käituvad igat moodi vastikult.
Üht ja sama asja? Mulle näib, et autotööstus on alates Ford T-st ikka ka mõningase arengu läbi teinud, ja peaaegu ilma sunnita. Erinevaid mudeleid on ka praegu tunduvalt rohkem kui paarkümmend aastat tagasi. Sunniks vast võib nimetada keskkonnanõudeid saastamise vähendamiseks, ja need on ka igati mõistlikud.
Autotööstus kui võtta seda RAUANA, ei ole suurt midagi teinud Big Grin Autot on muutnud elektroonikatööstus. Ja 50 aastaga pole peaaegu midagi muutunud ka mugavuste osas. JA keskkonnanõudes saastamsie vähendamsieks ,tootes palju rohkem ja olulisle tvähemkestvaid ja resursse RAISKAVAID junntükke??? Kadunud Märt Kirik sõitis surmani Ford A'ga ja see sõidab veel edasi ka 90 aastat hiljem. Ta põhimõttelislet suudab ära rahuldada Inimese lokaalse liikumisvajaduse ja kaugakoguse vedamise kilodes. See aasta saabseptembris w116 Sonderklasse 50-aastaseks! Topeltstangest alates ei ole tegelikult Inimesele auto juures JUURDE enam midagi vaja! Suure mööndusega võtame veel ka 10 aastat uuema Scorpio ja standardis ABSi ja ongi kõik kuigi ABS e iole üldse vajalik sellesama LOKAALSE liikumisvajaduse rahuldamiseks! Sest olgem luuüdini TÄPSED: auto EI OLE mitte kunagi asendanud ei rongi ega laeva kui GLOBAALSE liikumise lahendust! Lennuk tuli veel palju hiljem juurde ja ka ei asenda neid kahte. 

Ja elektriauto: hetke entry level on Spring koos kõige sealt "puuduvaga" eli kebavajalikuga ja ta ONGI lokaalne transpordivahend, millisena üle sajandi tagasi olid olemas ka täiesti kasutuskõlblikud elektriautod. Areng on "olematu" isegi akutehnoloogia arengut silmas pidades. Ja olge päris kindlad - see aeg, kus elektriautoga tehakse inimkonda sunnismaiseks, pole enam kaugel. Kui praegu on "veel" igasugune kohustuslik jälgimine kaubikute ja veokate teema siis varsti on "väsimuse vältimise" sildi all, "Kõik ikka Sinu õnne nimel!", sama asi ka tavasõidukitel tavasõitudel ja selleks saab oölema aku mahutavuse AJALINE piirang mida saab "liimits" Mõttepolitseist distantsilt näiteks sinihambaga jägida. 1984 ja sinu särtsukäru digiekraanile ilmub see:


Tsitaat:SÕDA ON RAHU
VABADUS ON ORJUS
TEADMATUS ON JÕUD
Vasta

Tesla üllatab jälle. Uued autod tulevad põrandaluugiga.
Midagi nagu ei meeldi selle kõige juures. Istud põhimõtteliselt pommi otsas, mis on mõne poldiga auto kere külge keeratud. Mind oleks ka eelmine variant täieliselt rahuldanud, kus auto istumised on ilusti põranda küljes ja pomm ripub kõhu all. Kas midagi rahaliselt üldse kokku hoiti, on ammugi kahtlane, kuigi see võis ebatavalise lahenduse eesmärk olla.

Siin jällegi jupitatakse 4680 elementi.
Vasta

Kui sa oled linnainimene siis elektriauto peale võib mõelda küll . Elektriauto puhul ongi kõige problemaatisem aku mahutavus ja sellest tulenev sõiduulatus . Praegused kallimad elektriautod sõidavad ühe laadimisega ka 500 km ära .Aga kas on üldse rohkem vaja keskmise inimese jaoks seda aku mahutavust suurendada ja niimoodi tõsta ka auto hinda mis on niigi kallis võrreldes tavalise autoga . Enamus inimesi elab nagu nii linnades ja käib autoga tööle ja viib lapsed kooli ja käib  õhtul kuskil kaubanduskeskuses  - nii koguneb maksimaalselt päevas 100 km oleneb linna suurusest ja töökoha kaugusest .Nii et põhimõtteliselt saab ühe laadimisega kõik töönädala sõidud tehtud . Kui nädalavahetusel võetakse ette ka pikemad sõidud noo siis võib ka 500 km täis saada, ja siis vaja reede öösel laadida. . Norras on väga palju elektriautosid ja need ongi enamasti linnarahval , linnas liikumiseks.Kui sul pole vaja linnast kaugele minna siis pole ka seda diislipõletajat vaja.Linnas liikumiseks on alternatiiv lisaks ühistranspordile ka elektritõuks kui elektriautot ei jõua osta.

NB.-Riigiaparaadi hammasrattad ja väntvõll vajaks kiiremas korras remonti.
Vasta

(10-07-2022, 12:46 PM)E303 Kirjutas:  ...Praegused kallimad elektriautod sõidavad ühe laadimisega ka 500 km ära .Aga kas on üldse rohkem vaja keskmise inimese jaoks seda aku mahutavust suurendada ja niimoodi tõsta ka auto hinda mis on niigi kallis võrreldes tavalise autoga ....

Küsimus pole mitte elukohas, vaid reaalses igapäevases kilometraažis. Ma kuidagi ei taha uskuda, et enamus maailma autokasutajaid igapäevaselt sõidab rohkem, kui praeguste elektriautode paarsada+ km. Märkimisväärne osa tööks autoga sõitjaid küll, aga nende jaoks on ja jääb sisepõlemismootor esmavalikuks.

Mis puudutab Tesla moodulilahendust, siis selles on täitsa iva olemas. Nii esiistmel olijad kui aku on mõlemad avariis kaitsmist vajavad ja mõlema ühisele struktuurile panek ning kerest lahutamine ei pruugi üldse paha mõte olla. Ning neid polt on tegelikutl rohkem, kui vaid paar ning vaadates auto keret, siis on seal lisaks poltidele ka toetavad äärikud. Huvitav lähenemine, elujõulisust näitab aeg.

Herr Peetriga edasivaidlemisel ma mõtet ei näe, kuna tal puudub teadmine (või julgust tunnistada), MIDA tähendas sajand tagasi elektriauto laadimine ja kui mannetu see oli, võrreldes tänase autoga. Siinkohal on muidugi paslik mainida, et ka toonane "tavaline" sisepõlemismootoriga auto oli tänastega võrreldes väga mannetu.
Vasta

Minu (ammu penskar) jaoks on el-auto:
1. kallis
2. ajas kahaneva sõiduulatusega (bensukas sõidab ka 15 a pärast paagitäiega sama kaugele kui poest ostes)
3. Teadmate sõiduulatus lumes-tuisus-maastikul, mida katsetama küll ei taha minna kaks vana penskarit.
4. Üle külmanud lumevalli õuest tänavale. Bensuka kahjud - küljekarp paari aastaga roostetab. El-autol võib akuga juhtuda jamasid kuni põlemaminekuni. 

Selle pärast sobib mulle bensukas. Ajab närvi küll oma lisadega, näiteks sureb foori all välja ja kamandab - lahuta sidur täielikult!!! Saab välja lülitada ainult kuni järgmise süüte lülitamiseni. Meelde tuleb alles foori all tavaliselt.
Sõidan ma tavaliselt küll el-autole sobivalt paar korda nädalas linnavahel poodi-tagasi. Mõned korrad aastas (küni 10x) kaugemale. Oleks rikkur, teeks linnasõidud elektriga. Tõuksid ja muu selline jääb mängust välja, need ei sobi.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta

(10-07-2022, 12:46 PM)v6sa Kirjutas:  Herr Peetriga edasivaidlemisel ma mõtet ei näe, kuna tal puudub teadmine (või julgust tunnistada), MIDA tähendas sajand tagasi elektriauto laadimine ja kui mannetu see oli, võrreldes tänase autoga. Siinkohal on muidugi paslik mainida, et ka toonane "tavaline" sisepõlemismootoriga auto oli tänastega võrreldes väga mannetu.
Teed siin mingeid meelevaldseid, põhjendamatuid ja valesid järeldusi. Minu argumentidele sul piisavaid vastuseid pole, mis puudutab laadimistaristut, elektri piisavust ja autode hinda. 
Aga eks see täna olegi rohkem usu küsimus ja loomulikult on ka inimestel erinevad võimalused ja vajadused. Mina kellegi usku pöörata ei kavatse.
Vasta

Juhtus kätte Soome Autobild (Tölge saksakeelsest) Toyota Priuse 60 000 km-i testist.  Auto ilus-tore, aga auto hankimisde  hind ajab kilomeetri hinna pea kahekordseks. Arvan, et tänapäevaks pole elektri/fosiilkütuse/autohinna suhe muutunud.
Vasta

Värske teekond Tallinn-Hrebenne Syncro edeaknast vaadatuna ja tagasi ka muidugi Pugi tagapingilt. Kokku 2500+ kilti. Elektriautosid põhimõtteliselt teedel EI OLE! Jah, MÕNED olid, täitsa mõni Tesla oli ja mõni Kona ja isegi mõned Leafid linnade lähistel. Kuna kohati on Läti, leedu ja Poola eriti ikkagi meist "rikkamad" tänu oma suurusele ja rahvaarvule, siis kindlasti linnade sees näeb kõike! Aga maanteedel ja maal, läksime otse mööda pisemaid teid mitte Varssavi ja kiirteede kaudu, neid ei ole! Me ju võime siin oma olematu suurusega maalapil endale ette kujutada, et me saamegi "maal" ehk põllapealses kilearenduses elades, mis tähendab ikkagi ka olematut teepikkust, elektriautoga hakkama. 

Aga siis teekond diislitega: saime kokku 10:30 Harutee arbuusiparklas ja Hrebenne poe juures olime järgmine päev 10:00 kohalikku, ehk 24 ja pool tundi sõitu, selle sees 2 tundi öist tukkumist Białystoki Shelli parklas ja paar muud lühikest 10-15 mindist pausi. Puhast sõitu näitas apastraat 21 tundi ja hodokal ilutses 1255km. T4Sycroga sellel teekonnal 60 keskmist puhtas sõidus ongi normaalne. Koos laupäevase kultuuriprogrammiga Zamość'is, mis kestis laupeval 14:00 kuni pühapäeval 9:00, siis Haruteel olime tagasi täna esimese tunni lõpul, kodus olin 1:30. OK, tagasisõit oli tempokas aga diislit ikkagi essugi ei kulunud. Sellist tempot kannataks VAID 60tuhat+ maksvad elektriautod ja sedagi lühikest aega Wink Ja nüüd ülesanne: kui Heiksoni 7-kohaline 307SW eraldi reguleeritavate istmete, oksekindla sisu ja klaaskatusega 96kW HDI asemel olnuks mingi "moodne" 5 Meest MÕNUSALT mahutada suutev elektriauto, KAUA me sama teekonda sõitnuks ja mis see maksnuks??? Tagasi tulime 17 tundi ja 1200 kilti hotellist alates elik 70,6 keskmist koos seismistega, liikumise keskmine oli 80 ja tippkiirus 140+ täsilastis autoga! Mina Leafi tagaistmele KEELDUN istumast pikemaks, kui 15 minutit taksos kesklinna Wink Isegi Ionic5 puhul mõtleks enne kaua... Ja siis eelajaloolise astmaatilise paljveolise vanaksele kulu ka: minu oma oli ökoim ja mul ei kulunud selle teekonna peale rohkem kui 110 liitrit diislit ehk keskmine tuli alla normi mis on 10,3l/100km. See on 220 eurot meie hindades, Poolas olnuks see 1,66€/l korrutades 183€  Toungue 

Mistahes parimatelegi elektriautodele pidanuks me sellise sõidu juures tegema vähemalt 2 täistsüklit laadimist per ots, pigem ikkagi 3 korda. Ja ka siis on need kallis hinnas masinad. Rahvaauto Enyaq iV 80kWh akupakiga rwd hind on 55K€ ning see võiks olla ka etaloniks tarbimsimugavuse osas. Sellega sõidab AEGLASELT kulgedes kuni 529km, "meie moodi" võib 400 kättesaamatuks jääda tavapärase 80% laetusega. Pigem jääbki, kui Kreitsberg kettas on Wink Viimane näitaja on ju see, millega laadimisaegades mängitakse ja võtta saame mingi "keskmise" kiirlaadija teel ehk 50kW laadijaga Soodal 5-80% 70 minti kord. Meie peatused olid pigem 10-15 minti ehk tunni kauem peaks iga kord ootama. Minnes aeglaste diislite saateautona üksi roolis täiesti isegi mõeldav, sest 2-tunnine magamine oli ju sees aga näiteks Ikla bistroos süües poleks saanud laadida. Ja osad peatused tuleb teha ju "looduses" etc! Tankimine ja kohvi ostmine koos vetsuga on ju ülikiire tegevus. Tagasi veninuks teekond aga mitmed tunnid pikemaks mistahes sõiduviisiga ja see tulnuks KAS töönädala alguses une arvelt või kultuuriprogrammi arvelt!  VÕI tuleb sama ring päevakese pikemaks venitada, mis on jälle vaba aja leidmise osas keerulisem. Või teistpidi: KEEGI peab ju selle aja siis kinni ka maksma. Ahjah, 307SW paak on 60 liitrit ja Hrebennes ei saanud me seda kankudest tankides silmini täis. Ütleme et seal oli 55 sees. Poola-Leedu piiril tankis Heikson 51 juurde, siis oli silmini ja Tallinnas oli veerandi ja poole vahel alles. Seega 5 Mehe ja nende asjade veoks 1300-kildisel distantsil kulus u.75 liitrit diislit, rahas siis 130 eurot. Vaatasin siis seda saiti ja oleks olnud paras peavalu elektrikat elus hoida. Sest laadimisjaamad on ju linnades SEES, mitte ümberuhamiste ääres. No ja Zamość'is pidanuks me tegema valikuid: kas palju kallim hotell kus lähedal on laadija või pikad jalutamised/ratta rentimine et 1,9 kilti lähima Noxo laadijani jõuda. Jalutamine on kasulik AGA me tegime seda imelises keskpargis restos süües, vanalinnas Raekoja platsil ja vallikraavide ümber, mitte mingisse kuradi laadijasse komberdades... Selle tunniga on tõesti targemat teha kui laaadimsijaama otsida! Lisame ajuvabad ummikud kogu Euroopas linnadele lähenemistel ja sealt veel tohutu LISA ajakulu, siis... 

See on nüüd REAALNE TEGELIK ELU mitte mingi märg roheunistus, mis endale kuidagi söödavaks mõeldakse! Olles roolis on ju aega mõelda ja jälgida ja just siinse teema jaoks tegin seda. Tagasi tulles ka. Elektriauto pärisorjastab veel hullemini ja kui tavaautoga on veel kuidagigi võimalik enda tegevused ja käigud "endateada" jätta siis elektrikäruga ei ole see enam kuidagi võimalik ja Suur vend näeb ja teab kõike. (ei ole foobik ega linalane, olen pragmaatik) Esiteks oled sa juhtmeori ja teiseks oled sa sunnitud ennast juhtmega orjastades iga kord endast teada andma! Rääkimata elektrikäru väljateenimise orjastamisest sest enamus ikkagi peavad selle oma raske tööga soetama.  Ehk LINNAS oma elektriga JAH, rändamiseks ehk ELAMISEKS igal juhul EI! Aga see on PRAEGU! Laadimiskiiruse veelkordne tõus ja sõiduulatuse pikenemine võib muuta. 
Samas, elektrikäulaga kaob praegu veel igasugune "oma peaga mõtlemine" ja spontaansus ära, sa jääd aku mahtuvuse ja juhtme orjaks. Meil oli seekord 500+ liitrit diislit kaasas...ja tankisime vaid "laiskusest "ja esteetlusest sest tegelikult olnuks meil ka see 50 liitrit olemas, mille me ukrainlastele kinkisime. Eraldatud haisukindlama pakiruumiga suurema autoga poleks me tanklas tankima pidanud. Kogu jälgimine on piiridel automaaatne autonumbri tuvastus, kus ei olnud ju mingit varianti neid meiega siduda. Auto ja juhi vahel puudus igasugune side, rääkimata juhi ja kütuse sidemest! See, et ma teen laiskusest kaardimakseid ja ei oma zlotte ega sulaeurosid rahakotis ega ela mobiilivaba paberkaardi ja kirjatuvi põhist elu, on minu enda häda Wink Elektriautot ilma digitaaalse jäljeta päriselt tarbida pole aga peaaegu võimalik. Praegu olnuks võimalik ilma kõigeta minna, kaasas vaid paberpassid ja sularaha. 100% legaalses esiautos on kõik, sel on digijälg. Lällarid ja teistest ei tea keegi midagi. Seekord võinuks ka "suvalised" numbrid autodel olla, mitte keegi ei tundnud meie vastu vähimatki huvi, mis oli üle pika aja jälle meeldiv koroonavaba schengeni kogemus! Tegelikult olime me ka peaaegu täiesti legaalsed Wink
Vasta

Võrus, Haanias, Karksis, ilus oli vaadata, kuidas näidukuteplokis olev lubatud kilometraaž sai tuimalt kahega jagada. Lootsin, et ülesse mineku kaotuse korvab allatuleku "pidurdus" ära aga ei juhtunud seda. Elektrika kasuks räägib küll see, et alla tulles ta erinevalt masuudipressist ja bensakast pmts ei kuluta üldse midagi va lisavarustus ja esituled aga ülesmineku kaotus oli päris karm võrreldes bensakaga ja noh, diislist ärme üldse rääkidagi. Miskeid kiluvatttunde jne asju ei viitsinud kaarditada, tabelisse toppida ja bensakaga võrrelda energiahulgas, las see jääda nendele, kes selle eest raha saavad aga 200 kiltsa asemel 100 kiltsa saada on päris karm ikkagi. Loobulikult kondid jne asjad taga, ma pole nõus sõitma autoga ilma kondita ja püsikiirusehoidjata, kui need on olemas masinal.
Vasta

(11-07-2022, 16:03 PM)PlyVal64 Kirjutas:  Värske teekond Tallinn-Hrebenne Syncro edeaknast vaadatuna ja tagasi ka muidugi Pugi tagapingilt. Kokku 2500+ kilti. Elektriautosid põhimõtteliselt teedel EI OLE! Jah, MÕNED olid, täitsa mõni Tesla oli ja mõni Kona ja isegi mõned Leafid linnade lähistel. Kuna kohati on Läti, leedu ja Poola eriti ikkagi meist "rikkamad" tänu oma suurusele ja rahvaarvule, siis kindlasti linnade sees näeb kõike! Aga maanteedel ja maal, läksime otse mööda pisemaid teid mitte Varssavi ja kiirteede kaudu, neid ei ole! Me ju võime siin oma olematu suurusega maalapil endale ette kujutada, et me saamegi "maal" ehk põllapealses kilearenduses elades, mis tähendab ikkagi ka olematut teepikkust, elektriautoga hakkama. 

Aga siis teekond diislitega: saime kokku 10:30 Harutee arbuusiparklas ja Hrebenne poe juures olime järgmine päev 10:00 kohalikku, ehk 24 ja pool tundi sõitu, selle sees 2 tundi öist tukkumist Białystoki Shelli parklas ja paar muud lühikest 10-15 mindist pausi. Puhast sõitu näitas apastraat 21 tundi ja hodokal ilutses 1255km. T4Sycroga sellel teekonnal 60 keskmist puhtas sõidus ongi normaalne. Koos laupäevase kultuuriprogrammiga Zamość'is, mis kestis laupeval 14:00 kuni pühapäeval 9:00, siis Haruteel olime tagasi täna esimese tunni lõpul, kodus olin 1:30. OK, tagasisõit oli tempokas aga diislit ikkagi essugi ei kulunud. Sellist tempot kannataks VAID 60tuhat+ maksvad elektriautod ja sedagi lühikest aega Wink Ja nüüd ülesanne: kui Heiksoni 7-kohaline 307SW eraldi reguleeritavate istmete, oksekindla sisu ja klaaskatusega 96kW HDI asemel olnuks mingi "moodne" 5 Meest MÕNUSALT mahutada suutev elektriauto, KAUA me sama teekonda sõitnuks ja mis see maksnuks??? Tagasi tulime 17 tundi ja 1200 kilti hotellist alates elik 70,6 keskmist koos seismistega, liikumise keskmine oli 80 ja tippkiirus 140+ täsilastis autoga! Mina Leafi tagaistmele KEELDUN istumast pikemaks, kui 15 minutit taksos kesklinna Wink Isegi Ionic5 puhul mõtleks enne kaua... Ja siis eelajaloolise astmaatilise paljveolise vanaksele kulu ka: minu oma oli ökoim ja mul ei kulunud selle teekonna peale rohkem kui 110 liitrit diislit ehk keskmine tuli alla normi mis on 10,3l/100km. See on 220 eurot meie hindades, Poolas olnuks see 1,66€/l korrutades 183€  Toungue 

Mistahes parimatelegi elektriautodele pidanuks me sellise sõidu juures tegema vähemalt 2 täistsüklit laadimist per ots, pigem ikkagi 3 korda. Ja ka siis on need kallis hinnas masinad. Rahvaauto Enyaq iV 80kWh akupakiga rwd hind on 55K€ ning see võiks olla ka etaloniks tarbimsimugavuse osas. Sellega sõidab AEGLASELT kulgedes kuni 529km, "meie moodi" võib 400 kättesaamatuks jääda tavapärase 80% laetusega. Pigem jääbki, kui Kreitsberg kettas on Wink Viimane näitaja on ju see, millega laadimisaegades mängitakse ja võtta saame mingi "keskmise" kiirlaadija teel ehk 50kW laadijaga Soodal 5-80% 70 minti kord. Meie peatused olid pigem 10-15 minti ehk tunni kauem peaks iga kord ootama. Minnes aeglaste diislite saateautona üksi roolis täiesti isegi mõeldav, sest 2-tunnine magamine oli ju sees aga näiteks Ikla bistroos süües poleks saanud laadida. Ja osad peatused tuleb teha ju "looduses" etc! Tankimine ja kohvi ostmine koos vetsuga on ju ülikiire tegevus. Tagasi veninuks teekond aga mitmed tunnid pikemaks mistahes sõiduviisiga ja see tulnuks KAS töönädala alguses une arvelt või kultuuriprogrammi arvelt!  VÕI tuleb sama ring päevakese pikemaks venitada, mis on jälle vaba aja leidmise osas keerulisem. Või teistpidi: KEEGI peab ju selle aja siis kinni ka maksma. Ahjah, 307SW paak on 60 liitrit ja Hrebennes ei saanud me seda kankudest tankides silmini täis. Ütleme et seal oli 55 sees. Poola-Leedu piiril tankis Heikson 51 juurde, siis oli silmini ja Tallinnas oli veerandi ja poole vahel alles. Seega 5 Mehe ja nende asjade veoks 1300-kildisel distantsil kulus u.75 liitrit diislit, rahas siis 130 eurot. Vaatasin siis seda saiti ja oleks olnud paras peavalu elektrikat elus hoida. Sest laadimisjaamad on ju linnades SEES, mitte ümberuhamiste ääres. No ja Zamość'is pidanuks me tegema valikuid: kas palju kallim hotell kus lähedal on laadija või pikad jalutamised/ratta rentimine et 1,9 kilti lähima Noxo laadijani jõuda. Jalutamine on kasulik AGA me tegime seda imelises keskpargis restos süües, vanalinnas Raekoja platsil ja vallikraavide ümber, mitte mingisse kuradi laadijasse komberdades... Selle tunniga on tõesti targemat teha kui laaadimsijaama otsida! Lisame ajuvabad ummikud kogu Euroopas linnadele lähenemistel ja sealt veel tohutu LISA ajakulu, siis... 

See on nüüd REAALNE TEGELIK ELU mitte mingi märg roheunistus, mis endale kuidagi söödavaks mõeldakse! Olles roolis on ju aega mõelda ja jälgida ja just siinse teema jaoks tegin seda. Tagasi tulles ka. Elektriauto pärisorjastab veel hullemini ja kui tavaautoga on veel kuidagigi võimalik enda tegevused ja käigud "endateada" jätta siis elektrikäruga ei ole see enam kuidagi võimalik ja Suur vend näeb ja teab kõike. (ei ole foobik ega linalane, olen pragmaatik) Esiteks oled sa juhtmeori ja teiseks oled sa sunnitud ennast juhtmega orjastades iga kord endast teada andma! Rääkimata elektrikäru väljateenimise orjastamisest sest enamus ikkagi peavad selle oma raske tööga soetama.  Ehk LINNAS oma elektriga JAH, rändamiseks ehk ELAMISEKS igal juhul EI! Aga see on PRAEGU! Laadimiskiiruse veelkordne tõus ja sõiduulatuse pikenemine võib muuta. 
Samas, elektrikäulaga kaob praegu veel igasugune "oma peaga mõtlemine" ja spontaansus ära, sa jääd aku mahtuvuse ja juhtme orjaks. Meil oli seekord 500+ liitrit diislit kaasas...ja tankisime vaid "laiskusest "ja esteetlusest sest tegelikult olnuks meil ka see 50 liitrit olemas, mille me ukrainlastele kinkisime. Eraldatud haisukindlama pakiruumiga suurema autoga poleks me tanklas tankima pidanud. Kogu jälgimine on piiridel automaaatne autonumbri tuvastus, kus ei olnud ju mingit varianti neid meiega siduda. Auto ja juhi vahel puudus igasugune side, rääkimata juhi ja kütuse sidemest! See, et ma teen laiskusest kaardimakseid ja ei oma zlotte ega sulaeurosid rahakotis ega ela mobiilivaba paberkaardi ja kirjatuvi põhist elu, on minu enda häda Wink Elektriautot ilma digitaaalse jäljeta päriselt tarbida pole aga peaaegu võimalik. Praegu olnuks võimalik ilma kõigeta minna, kaasas vaid paberpassid ja sularaha. 100% legaalses esiautos on kõik, sel on digijälg. Lällarid ja teistest ei tea keegi midagi. Seekord võinuks ka "suvalised" numbrid autodel olla, mitte keegi ei tundnud meie vastu vähimatki huvi, mis oli üle pika aja jälle meeldiv koroonavaba schengeni kogemus! Tegelikult olime me ka peaaegu täiesti legaalsed Wink
Kõigepealt paluks tõlget paranoilise jälgimise osas-kui just ei oma ajaloolist taskus olevat telefoni.
Vasta

Paranoiliselt jälgimist ei karda, see on lihtsalt ammu juba reaalsus. Lihtsalt sellega kaasneb üha enam tegelikke piiranguid...ja karta on et neid plaanitakse muudkui juurde. Alustades sularaha kaotamisest kuni kuratteab milleni, kiibistamiseni kasvõi. Ja probleem on selles, et me ei saa ise ka aru, kuidas me omaenda elu üle kontrolli käest anname. Iseliikuv auto? Auto mis JÄLGIB mind et ma ei magaks jne? Auto, msi JÄLGIB märke ja kõike muud? Tänane elektriauto mõtleb juba meie eest ja kaugel pole see aeg, ksu see võib otsustada teha mida iganes! 

Aga võtsin spets-asja lahti elik siis EVnavigation. Autoks tegin kõnealuse Enyac 80kW ja säädistasin reaalsele elule. Nagu arvata, siis 4 peatust on paratamatu, tuleb vingerdusi laadimistele teha mis võivad ajakulu veel teadma suurendada ja laadimisajad kokku ongi 4 tundi. Huvitava nähtusena sõidustiil Eco ja stiil Sport vahe laadimsijas on 30 minti ja ka suuremn koorem ei mõjuta niipalju kui arvaks. Mis oleks tegelik elu, on veel omaette küsimus.  Aga nad kõik arvutavad ju liiklusreeglite põhiselt teadama möödasõidtude arvu rekkatest, tegelikku kiirust jne. Rääkimata laadimiskohtadele liginemiste kiirust ehk reaalajaliselt tegelike ummikute põhiselt seda Waze või Mapsiga tehes muutub asi kohe kindlasti. 

Laheda vidinana võtad mistahes auto omale ja muudkui mängid samal distantsil. Ideaaloludes on kõik ilus, eriti veel kallite autodega. Isegi Springiga saaks ju kohale: 8 kord alaed teepeal, kokku 6:45 laadimistele mille saab ju magamisele kulutada ja oledki kohal. Muidugi laadimiskohad on kummalised ja ma ei julgeks äppide pädevust tõeks pidada aga ju seal mingi loogikamootor on, mis Ikeate jms laadijaid pakub? Teatab ju päris enesekindlalt, et "laadides just selles jaamas 100% aku täis, saab pakkuda optimaalseimat teekonda." Mis veel puöl ltähelepanek: konkreetsel teekonanl pakub ta enamasti elektriautodele välja sama aeglasema aga otsema tee mida me diislitega sõitsime. Kiirete teede peale suunab ta ikka vaid väga kalleid elektriautosid Big Grin 

Aga võtame kaubiku, näiteks e-Crafteri, ja asi on kole-kole-kole!!! 15 laadimist kokku  15 tundi ja 45 minti, kogu sõiduaeg 36 tundi ja 35 minti ja distants koos keerutamsietga lõpuks 1421 kilti. E-Sprinter on vähe parem, kõigest 8 tunniajast laadimist ja kokku sõiduaeg 28 tundi. Mis kaubaveost me rääkida saame? 
See 1200 kilti 17 tunniga oli pühapäeval, kus Poolas rekkaliiklus on keelatud, ja sisuliselt "hullu pannes", kus kiirus vabal teel oli enamuse ajast ebamõistlik. Ka läbi Riia Jugla kaudu oli mõistlikum (mitte ringi pidi) sest liiklust polnud. Kõik muud ajad ei sõida seda nii ruttu ära, siis peab lendama! Mina suudaks aga ei sõidaks nii, vähemalt sellsie auto ja koormaga mitte. Taycan Turboga üksi - mine tea Wink Saaks veel kiiremini sõita aga kokku oleks ikka aeglasem sest laadimisjad lähevad üüratuks! Ta näitab niisamagi sportlikult 4 tundi laadimist ja seda aega ei sõida mitte millegagi tagasi isegi pühapäeval mitte. Sest võites kiirteel minuti, kaotad laadimisjaamas. Ja seal tuleb kaotust julmalt... Omamoodi ülim on ju Mersu EQS 580 ja ka sellega peab 3 laadimist tegema ja koguaeg on 20:50 sest laadimisele kulub 2,5 tundi. See võiks olla ka absoluutne tipp praegu ja reaalne auto hind 150tuhat ja peale.  Teoorias äpis saab asja isegi 2 laadimise peale aga siis ei saa lõpus tagasi laadijani Wink Ehk see on äpi praak et ta ei arvesta lõpust ärasaamist Wink 15% alles ja 10% reservis ei pruugi tavaliselt piisata, "koll"-akudega küll. Aga mida võrdleme kiiruses ja ajas: 1500 eurot vs 150tuhat eurot...
Vasta

Ehk siis pikk jutt inimkeeli tõlgituna - laske hallmetallikdiislitega edasi pööbel!

Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad sind enda tasemele ja lajatavad siis kogemusega /Iid-Tõstamaa/
Anna väikesele inimesele veel väiksem võim kätte ja ta arvab kohe et on Jumal taevas (või mode foorumis...)
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne