Kas ostaksid endale elektriauto?

(17-02-2023, 18:24 PM)13piisab Kirjutas:  Järeldasime juba mitu lehekülge tagasi samasuguse honkomehe jutu peale, et elektriauto ilmselt päris seniilsetele ei sobi. Honkomees seda vist ei mäleta ja keerutab taas samu juba kulunuid plaate. Tüütu.
Kõik õige, kuid sama kulunud plaate on siin ka teised keerutanud, mõni lausa vale kiirusega ( ehk suurte tähtedega ja kilomeetri pikkusele tekstile linki pannes). 
Mingil arusaamatul põhjusel ei ole akutrellid sellist poleemikat tekitanud, või on mu mälu liiga lühike, nii, kui tood sisse akusae või akutrimmeri saadetakse kohe surnuaeda, rääkimata siis elektriautost. Pole küll isiklikku kogemust, aga võrreldes praegust kasutust, kus peres on kolm autot, siis saaks hakkama lausa ühe kobedama laadijaga, saadaval on nii 11 kW kui ka 22 kW isendeid. Ärge hakake rääkima, et igale poole ei sobi, on ka lahjemaid ja võib terve öö tiksuda. 11 kW isend laeks enamasti tunni kahega järgmise päeva vajaduse.
Kusagil eespool juba tõestati, et isegi euroopa reis on võimalik. Kui vaja ööga 1500 läbi ajada, siis on lennuk lihtsam ja ehk ka odavam Cool

Kes oskab, see teeb - kes ei oska, see õpetab!
Vasta

Kunagi olid meil juhtmega telefon mis pm. iga kell oli valmis helistama. Maksis ei midagi pm. 
Siis tuli mobla - otsi levi, maksa lolliks. Telefon ise ülikallis, liitumine, kuu maks ja minuti hind üüratud. 
Arenes ja levis.... Lõpuks oli kõigil. Laadisid täis ja nautisid kõnesid 4...5...7 vms. päeva enne kui järgmine laadimine vaja teha. Mõnel oli mitu akut ja läks reisile või metsa või maale ja sai mitu nädalat hakkama.
Siis tuli "nutikas". Siin hakkas jagunemine noored viskasid näpud püsti vanad arvasid, et pole seda mänguasja vaja saab nupukaga hakkama.
Ja noh aku peab ju ainult pool päeva või ühe päeva vastu. Kogu aeg vaja laadida.
Kuhu me jõudsime.
Kõik harjusid ära ja kasutame nutit ja laeme iga öö.

Eks selle autondusega ole sama asi. 
Harjud ära. Muudad natuke mõtlemist ja elustiili ja ei juhtu sinuga midagi halba.

Cool
Vasta

Sellise jutuga rääkijatel pole aja peale sõitmist kunagi olnud lihtsalt. Neil, kellel on, võiks siiski jääda miski versioon. Akukal on aku vahetatav, ei tea ühtegi inimest, kes kasutab, siis paneb laadima ja siis jätkab järgmine päev oma tööd. Mõne jaoks on seesama auto täpselt sama vajalik nagu Makita aparaat, ei saa lubada laadimise järel ootamist. Ma saan aru, et vähemus aga olemas. Sellised makitakasutajad on ka vähemus, kui aus olla.

Vahetatavad akud oleks täiesti teema, sõidad Statoili pesulaadsesse putkasse sisse ja 2 minuti pärast sõidad laetud akuga välja. See lahendaks nii palju probleeme tegelt ära, pole vaja erinevaid laadijaid, iga tootja oma jonni jne asju. Samamoodi saaks taaskäitluse palju sujuvamaks ja kui tuleb uus akutehnoloogia saab selle suht korraga sisse juuruta. Akud on kõikidel enamuses põhja all ju ja kui pole, siis peaks sinna liikuma.
Vasta

Möh!
Mina ei ostaks, raha ei ole ja kui oleks, siis ei raatsiks seda ära raisata. Näljaküla Konsumi juures laadimist ka ei ole ja kuhu mul vanas eas enam ikka nii väga minna vaja on...
Aga ülemus ostis, Saksamaalt (varastatud?) Audi maastur, maksis nii 70 - 80 kilorubla. Ütles, et kui sõidab tööle ja koju tagasi oma elektrisinise VW või oli see VW diiseljne, siis läheb kuus 500 rbl, kui elektrikaga, siis 100 rbl, ilmselt excel - tabelarvutuse võimas riist (tegelikult läheb veel + 50 rbl, aga ta seda ei tea, üldiselt meil on elekter peaaegu muidu ja peaaegu pikaks ajaks, kui EE lepingut murdma ei hakka).
Paigaldasin talle siis õue posti otsa (lõpuks tuli välja, et oli sattunud vale posti peale) laadijat, siin enne oli juttu akutrellidest jms, no meil on akutrelli akulaadijad ka suuremad, kui see hüper - super (maksumusega ca 1000.- rbl) laadija, kõik oma eesti keelsed ropp- ja vandesõnad kasutasin ära, lätlased ja ukrainlased käisid ka abiks omas keeles ergutamas, et kaabliotsi sinna karbikesse sisse väänata.
Aga muidu asi ilus, äpid-värgid, kuni 22 kW võimsust. Täna ülemus ei tulnud Tallinnast meite juurde, no arusaadav, ka meie ihkame pidu ja praazdnikut, läks hoopis firma filiaali, no kuhugi ksf! Raudpatsi poole. Enne kl 1700 oli tagasi meite manu, sekretär jooksis dekoltee ja sukkpükste väel õue, et oma diiseluniversaal.... sealt vale posti alt ära ajada, kus meie hüpersuper äppide jms värgiga laadimisjaam ripendab. Peale kl 1800 hakkasin kodupoole tuigerdama, vaatan, valge Audi laeb ilusasti, sinised ja rohelised tuled jooksevad ja vilguvad, nii et kui palju vahid, siis tuleb langetõve hoog peale, kontor pime, juhataja kadunud, vb läks rongipeale, vb Näljaküla Konsumisse, mine võta kinni...
No mina ei ostaks, pole mul hetkel isegi mitteelektrijalgratast, aga elada kannatab, kõik käe-jala juures, kodu on ka lähedal, Konsumist mitte eriti kaugel.
Vasta

Aga miks te arvate, et selle 12 a pärast ei või meil olla laadimine kuni 10 minuti küsimus või akud vahetatavad.
Juhtmevaba laadimisega teelõigud vms. mis täna on kosmos. 
Jah tänases olus, tänaste autode, nende hindade, akude mahtuvuse, laadimiskiiruse, ja laadimisvõrgustiku hõredusega ongi keeruline. 
Aga kui te arvate et hispaanlane prantslane sakslane võtavad asja rahulikult siis kui asi välja pole tulnud 12 aasta pärast/jooksul ja lepivad sellega siis eksite. Ärge põdege ei jää liiklus seisma. Samas meie väike piiksatus siin  ei muuda midagi.
Vasta

(17-02-2023, 19:32 PM)MeelisV Kirjutas:  Siis tuli "nutikas". Siin hakkas jagunemine noored viskasid näpud püsti vanad arvasid, et pole seda mänguasja vaja saab nupukaga hakkama.
Ja noh aku peab ju ainult pool päeva või ühe päeva vastu. Kogu aeg vaja laadida.
Kuhu me jõudsime.
Kõik harjusid ära ja kasutame nutit ja laeme iga öö.

Eks selle autondusega ole sama asi. 
Harjud ära. Muudad natuke mõtlemist ja elustiili ja ei juhtu sinuga midagi halba.

Cool

Minul paraku smartofoni pole, Valtsil, Vova Puutinil ja Medvedjevil ka pole,  vana kool, no teate küll! (kuigi Vova Puutin on patoloogiline valetaja ja ma ei imesta, kui tal tegelilult ikkagi on smartofon või paar. Ning Medvedjevi kohta on info ka tema käest pärit).
Pakun omapoolse variandi - ei muuda natuke mõtlemist ja elustiili ja ei juhtu minuga midagi halba! Kuigi karm tegelikkus on, et iga kuradima päev midagi halba ikkagi juhtub, olengi juba ära harjunud!  Sad
Vasta

(17-02-2023, 20:02 PM)MeelisV Kirjutas:  Aga miks te arvate, et selle 12 a pärast ei või meil olla laadimine kuni 10 minuti küsimus või akud vahetatavad.
Juhtmevaba laadimisega teelõigud vms. mis täna on kosmos.

On õnnestunud näha Mäo-Imavere 4 realise tee projekti.
Juhtmevaba laadimist ei märganud.

Oli au omada, 1994.a Corollat ja hiljem 2005.a Kiat.
11.a vahele vaatamata mingit üüratud arengut polnud, jaapanlane võttis vähem kütust.
Kui leiaks, ostaks tagavaraks Big Grin
Vasta

(16-02-2023, 19:58 PM)deus Kirjutas:  
(16-02-2023, 19:11 PM)Etsike Kirjutas:  
(16-02-2023, 18:22 PM)deus Kirjutas:  Kuidas see auto teab, et ma garaažis treipingi käima panin? Küsib selle plastmassist ja metallist koosneva 50 aastat vana rubilniku käest?
Vaevu natuke uurima, kõik on netis lahti seletatud. Peakilbis on ampermeeter, mis niipea kui voolutugevus punasesse läheb annab autole/laadijale käsu laadimisvoolu maha tõmmata. Ja laadimisvool taastub kohe kui vabu ampreid üle jääb.
Omaarust tulingi sellesse paljuräägitud internetti uurima aga paistab, et ei tohi uurida ka enam. Käisin ja vaatasin enda peakilpi, ei tuvastanud seal ampermeetri olemasolu miskipärast, äkki vaatasin valesse kilpi?

Möh!
Lihtsalt paha pärast, mitte midagi isiklikku....
Oli meil kunagi firmas üks elektrik, no rohkem Ida - Eesti juurtega (nagu ma isegi, tema vast veelgi rohkem ), temal olid kõik võimalikud elektrilülitusaparatuuri seadmed tumblerid. Kord pistis ta ca 25 cm pikkuse kruvikeeraja JaRV - 100 kilpi, kus on teadupärast 100 A "tumbler" ja PN -100 sulavkaitsmed, tekkis väike elektikaarlahendus ja kruvikeerajast jäi alles ainult käepide...
Aga mitte sellest ei tahtnud ma... vaid vb tõesti vaatas ksf! Deus valesse kilpi, kui ta seal "rubilnikut" nägi. Aga kindlasti ta teab, et tänapäevase kaugloetav elektrienergiaarvesti võimaldab peale muu kõiksugu jama ka hetkeseisu iga faasi koormusvoolu jälgida, samuti tarbitavat summaarset hetkevõimsust. Mida selle võimaluse ja infoga teha, seda mina ei tea, äsja kirjutasin, et pole mul maad ega pole mul valda, mul pole muud, kui, kõrtsmik, kalla! Ei, vist kirjutasin hoopis, et mul pole smartofoni ega mitte ühtegi äppi ja ma pole üldsegi happy... aga loo moraal on, et see "nähtamatu ampermeeter" on isegi ksf! Deusi rupskitega või oli rubilnikutega? kilbis potentsiaalselt olemas, vb praegu hetkel veel ei anna seda eriti kasutada, aga aeg läheb kiirelt, alles olin minagi punapõskne poisike...
Vasta

Võtab kaua see laadimine võtab, ööd on meil pikad ja vahemaad lühikesed. Näljakülas on üks ainuke elmo külmkapp ja Saaremaal on kaks ja pool kiiret laadijat ja me saame vennalikult hakkama. Teeme suitsu ja ma sulle pajatan: olid Saaremaa leafi taksojuhi sõnad...  
Aga kas vedelaga sõitval autol on võimalik tänasel päeval näiteks poeskäigu ajal saepuruplaati, magusat rootsi heeringat või naisele patareidega roosat nuia ostes läbisõitu suurendada? Ratastel akupakiga veel saab...kaua ei tea... Aga tund õiges poes võrdub 50-70 km sõitu, oleneb talla gravitatsioonist.
Endiselt ei propageeri vaid räägin faktidest.

vabal ajal painutan kaablit...
Vasta

Ksf. EMSA. Terevisioonis seletas kõik lahti. Akupaki hind peab 10 aastaga kukkuma 2000 eururole. Lisaks lähevad hinda sisepõlemismootoritega autod sest neid on lihtne remontida. Ja siis kaubikud......
Vasta

Muidu see kümne minutiga aku täislaadimine on juba 2023 võimalik. Autol akupakk pooleks jagada ja panna laadima kahes ülikiirlaadijas korraga. 700 KW kokku siis. 
Hiinlased on sellise lahenduse ka praktikas valmis teinud, laadimispistikud asuvad mõlemal elektrikaubiku küljel. Totakas näeb välja, aga võimalik on.
Loogilisem on tulevikus uus standard luua, 700 või ka 1000 KW, aga ikka ühe laadimispistikuga.
Vasta

Megavatine laadija kõlab ülbelt. Aga ega sinna pole ka liinivõimsust juurde vaja Smile
Vasta

Elektrilevi esindaja jutu põhjal on mingi laadija valmidus umbes pooltel Eesti eramutest ja neljandikul kortermajadest. Meie oma ERR- i faktuaalne kaamera pajatas. Pole ju mingi uhhuumeedia. 21-24 minut https://etv.err.ee/1608872399/aktuaalne-kaamera-ilm
Vasta

(18-02-2023, 09:00 AM)vant Kirjutas:  Elektrilevi esindaja jutu põhjal on mingi laadija valmidus umbes pooltel Eesti eramutest ja neljandikul kortermajadest.

Huvitav oleks teada, kas sama võimsusega valmidus on olemas ka päikesepargi ühendamiseks.
Või on siis jutt teistsugune?
Vasta

(18-02-2023, 09:00 AM)vant Kirjutas:  Elektrilevi esindaja jutu põhjal on mingi laadija valmidus umbes pooltel Eesti eramutest ja neljandikul kortermajadest. Meie oma ERR- i faktuaalne kaamera pajatas. Pole ju mingi uhhuumeedia. 21-24 minut https://etv.err.ee/1608872399/aktuaalne-kaamera-ilm

Väike arvutus näitab, et kui on võimalik oma autot laadida keskmiselt 6 tundi päevas (neljandik), teeb see aastaseks läbisõiduks kuni ca 100 000 km. Reaalselt see muidugi päris nii ei ole ilmselt et iga 6 tunni tagant naabrid oma autosid ümber parkimas käivad, aga tegelikult purjetab ka 2-3 tunni laadimisega päris kaugele. Või miks mitte 6 tundi iga 2-3 päeva tagant. Seega keskmisele inimesele (20 000 aastas) piisab, kui on tagatud ligipääs laadijale keskmiselt 2 tundi ööpäevas. Eks mingi osa inimesi saab ka töö juures laetud ning mingi osa autosid on päeval kodus ja ei pea ilmtingimata öisel ajal laadima. Seega elektrivõimsuste taha otseselt asi jällegi ei jää, pigem planeerimise osa. Aga parkimiskohtade puudus mõjutab sisepõletajaid täpselt sama moodi. Lihtsalt ehk selle erinevusega, et neid on võimalik "toppida" platsile rohkem kui ettenähtud kohti. Ka haljasalale jne. Ma ise näen küll seda varianti, et kortermajade juures võiks olla näiteks 4 juhtmega laadijad. 4 autot korraga küljes ning laadija siis öö jooksul ise sätib nii et kõik oleks võrdselt laetud. Seda muidugi veel koostöös teiste laadijate ning peakilbis oleva ampermeetriga. Tehnoloogia on selleks kõik juba olemas, et olemasolevast elektriliitumisest maksimum välja pigistada. Ja see maksimum on oluliselt suurem kui esimese hooga tundub.
Vasta

(18-02-2023, 11:22 AM)olli Kirjutas:  Ja see maksimum on oluliselt suurem kui esimese hooga tundub.
Seda matemaatikat palju ühest elektriliitumisest kWh välja võtta saab ööpäevas näiteks maksimumkoormusel on siin juba ka tehtud ja seda on tõesti palju-palju rohkem kui üks elektriauto vajab. 3*16A puhul 270kWh/ööpäevas.
Olen "leafimees", kodus on 3*16A ja 1*25A liitumised. Leaf laeb ainult 1 faasi pealt. Autoga sain 1*10A nö. reisilaadija, mis on umbes kõige aeglasem laadija üldse, kerid kokku ja hoiad pagasnikus. Laeb miski 6%/h, üleöö laadides piisab sellest ja absull mingeid võrgu ümberehitusi pole vaja. Kuna mul toona oli fikshind ja hiljem universaalteenus, siis see sobis hästi.
Nüüd läksin börsihinnale tagasi ja tahtes (üli)odavatest tundidest maksimumi võtta hakkasin natuke asju ümber tegema. Esiteks läks peakilpi üks jupstükk (alla 100eur), mis mõõdab-logib tarbimist igal faasil. Lasin sel nädala oma tööd teha ja panin andmed Excelisse ja graafikule. Sai kenasti selgeks faaside koormatus, kui kõrged on lühiajalised piigid ja kus on kasutamata ressurssi.
Selle alusel korraldasin natuke asjad ringi ja nüüd saan autot laadida 30A'ga ehk ca 18%/h (Leafi max). Vastava laadimisjaama sain järelturult 50eur eest. Meie pere läbisõitude juures tähendab see nädala peale umbes 12h laadimisi tundidel kui hind on all 5s/kWh ehk siis nädalas 4eur eest elektrit kulub. Samaaegselt võivad töötada ka kõik muud kodused suuremad tarbijad (õhk-vesi soojuspump, el boiler). See oli eriti lihtne säästulahendus. Kui mul poleks kaht liitumist, siis peaks ühe lisa kontaktori (mida eelpool mainitud jupstükk lülitaks/juhiks) mängu tooma, mis samaaegselt autot laadida ja soojust pumbata ei laseks, aga see poleks ka sugugi kallis lisa.
Leaf ei ole eriti nutikas oma laadimise juhtimisel ja laadimisjaam on ka loll, kumbki sujuvalt/astmeliselt laadimisvoolu piirata ei oska. Aga sellised nutikamad autod/laadijad on olemas.

Vabandust jonnijad, võite nüüd edasi jonnida.
Vasta

Mine räägi enda emale sedasama teksti nüüd  Cool Minule, kui tehnikainimesele, on igasugu erinevad pistikud, pesad, koormused, voldid ja amprid jne asjad väga tuttavad. Minuvanused enamuses ei saa isegi USB juhtmete omavahelise eristamisega hakkama.
Üks paljuvihatud formaadis kirjutis ka lisainfona ja ma nõustun selle mehe välja toodud punktidega sajaprotsendiliselt. Tuleb silmad lahti teha ja vaadata ka kaaskodanike noh, nii empaatilise pilguga või nii.




Järjekordne "tõestus" väga lihtsast asjast ja mitteõppimine minevikust! Regulaatorid tõenäoliselt sekkuvad alles 50 aasta pärast, sest e-jäätmeid on jälle liiga palju tekkimas, seekord mitte moblalaadijate näol vaid autolaadijate. Iga tootja ajab taga oma pistikut ja tulemuseks on auto laadimiskaane all 20 aasta taguse arvuti tagapaneel. Iga pesa teeb midagi ja tavainimene seda asja enam välja ei mõtle, et mida ja kuhu ta pistma ikkagi peab. Enne kui siin tulla vabandama, et gaasil ja gaasil on ka vhae ja bensiin on ka veel kõrvuti diisliga, siis nende puhul saab vähemalt aru, et tankla ise on katki, elektrika puhul oled nagu tavakasutaja kodus, ütled, et nett ei tööta, tegelt oled ise loll.
Vasta

(17-02-2023, 19:32 PM)MeelisV Kirjutas:  Kunagi olid meil juhtmega telefon mis pm. iga kell oli valmis helistama. Maksis ei midagi pm. 
Siis tuli mobla - otsi levi, maksa lolliks. Telefon ise ülikallis, liitumine, kuu maks ja minuti hind üüratud. 
Arenes ja levis.... Lõpuks oli kõigil. Laadisid täis ja nautisid kõnesid 4...5...7 vms. päeva enne kui järgmine laadimine vaja teha. Mõnel oli mitu akut ja läks reisile või metsa või maale ja sai mitu nädalat hakkama.
Siis tuli "nutikas". Siin hakkas jagunemine noored viskasid näpud püsti vanad arvasid, et pole seda mänguasja vaja saab nupukaga hakkama.
Ja noh aku peab ju ainult pool päeva või ühe päeva vastu. Kogu aeg vaja laadida.

Eks selle autondusega ole sama asi.

Siin on nüüd see erinevus, et juhtmega tefoni ei keelanud eurobürokraadid ära. See oli loomulik evolutsioon, ilma keeldude-käskudeta. Kui asi on hea, küll ta siis toimib.

Ülalpool olevaid postitusi vaadates ei näe mina küll mingit vastuseisu elektriautole kui sellisele. Nad on ju kogu aeg olemas olnud. Küll aga näen ma äraseletamatud head meelt selle üle, et põletajad nüüd peavad ka kaabli otsa minema. Tänaste elektrivurride  hindade juures enamus tegelasi jäävad paraku jalameesteks.

Triumph GT6, Corvair Spyder, Datsun 280Z, BMW E21, VW Buss
Vasta

Tasub siiski meeles pidada seda, et tehnoloogia areng toob tavaliselt kaasa ka hinnalanguse. Elektriautod ei jää siin erandiks. Meenutagem, mis juhtus nendesamade mobladega.

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta

(18-02-2023, 17:45 PM)Aspelund Kirjutas:  Tasub siiski meeles pidada seda, et tehnoloogia areng toob tavaliselt kaasa ka hinnalanguse. Elektriautod ei jää siin erandiks. Meenutagem, mis juhtus nendesamade mobladega.

Kas seal ei olnud mitte see fenomen, et mobla pandi vähem tarbima, mitte akud ei läinud paremaks. Täna ilmselt elektrivurri ökomaks ei tuuni, asi on kinni ikkagi akus. Ja selle hinnas.

Triumph GT6, Corvair Spyder, Datsun 280Z, BMW E21, VW Buss
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne