Mõttevälgatus ehk küsimus kogenenumatele UAZ teemal
#1

Ei suutnud paremat alateemat välja mõelda postitamiseks, ehk lugupeetud foorumlased annavad andeks.

Lähtepunkt:
On olemas klassikaline vana kastiga UAZ, marki täpselt ei hakka pakkuma. Dokumendid puuduvad. Vana kole rümakas, kabiini on keegi omal ajal 'disaininud' juba. Kast seisab mõtte jõul koos. Rool on ilmatumalt raske keerata, aeglustuse kang ei liigu mingi jõuga - kusagil miskit kinni. Samas - käivitub imehästi. Sõidab ja saab õue peal asjad veetud.

Idee: traktor.

Küsimus:
Liigub küll mingi mõtteussike nimetet konversatsiooni teemadel aga mida targad ja kogemustega masinaehitajad oskaks välja pakkuda? Eelistaksin liigendraamiga ehk siis kahe 'tagasillaga' masinat. Kas on hea või halb mõte? Miks? Rippsüsteemi peale hetkel ei mõtle. Kas peaksin? Põhiline idee oleks käru vedamine paari kilomeetri raadiuses, teinekord ka sissejäänud väikeauto väljatirimine.

Lisaks - vabalt on võtta teadmata marki Renault heas korras diiselmootor, vist oli 2L kanti. Selles mõttes et asub auto peal minu onu juures. Lisaks mingis valikus vene traktorite juppe - kardaane, liigendeid, õlipumpasid, voolikuid, torusid ja muud sarnast.

Taust:
Oman pikaajalist kogemust igat sorti vene tehnika remontimisel kodustes (ja ka vene kroonu) tingimustes. Kogemus on veidi rooste läinud. ZIL'i või MTZ240 mootori kap-remont omal ajal polnud suurem probleem, igapäevane nikerdamine nagunii. Keevitan - talutavalt, mitte häste. Värvimisega saan küllalt kenasti hakkama, ka eeltöödega.

Materiaalse poole pealt on ligidal töökoda kus saan mitmeid aparaate kasutada - selline põllumajandusühistu teema. Iseenda tööriistapargis nii keevitus kui kompressor puuduvad. Treipink ka. Ega treida ei oska ka. Rahakott väga kitsalt ei piira.
Vasta
#2

Kui maanteelegaalsust vaja pole, siis saab igasuguseid ideid rakendada.
Lihtsaim on kindlasti olemasolev remontida. Samas on kastikas UAZ-i kaalujaotus maastikusuutlikkust arvestades üsna halb, tühjana.
Kui originaalmootor on heas korras, siis tasub selle väljavahetamise üle tõsiselt juurelda. Eriti, kui masin harva kasutamist leiab. Et kas teise mootori sobitamine tasub vaeva.
4x4 foorumis on sellest palju juttu olnud, uuri: http://forum.4x4.ee/viewforum.php?f=13
Liigendraam annab kindlasti läbivusel mõnegi huvitava nüansi juurde. Aga töökindla ja toimiva asja valmismeisterdamine ei saa lihtne olema.
Mu meelest ksf Tift katsetas miskit lahendust.
Ja kaalujaotuse probleem jääb ikka.
Samuti mõttevälgatusena: võibolla liigendraami asemel hoopis nelikroolimine.Big Grin Tagasilla asemele teine esisild. Raami ka tuleb sutsu tuunida. Ning mootor säti keskele ja kui kuskilt leiad siis sõjaväe sillad difrilukkudega.Cool
Vasta
#3

meli666 juba põhilise öelnud.Olen ise porte uaz-d pidanud ja väga hea motoriseeritud käru,isetehtud traktor pole põrmugi parem.Auto väljatõmbamisel määravaks tõmbaja mass ja hea abiline ka veniv köis.Venivast köiest lähemalt siin
http://forum.4x4.ee/viewtopic.php?f=6&t=...+k%C3%B6is
Vasta
#4

(23-11-2012, 20:17 PM)tcumen Kirjutas:  ...
Samas on kastikas UAZ-i kaalujaotus maastikusuutlikkust arvestades üsna halb, tühjana.
...

Mesmoodi? Kui esisild veab, siis ei ole muret. Ning kui tühjana upub, siis ei oleks koormaga lootustki olnud.

Ilmselt oleks algse asja ehitamisel kõige vähem tühja tööd... Kui tahta, siis võiks mingi võimendiga roolikarbi installida - on endal kergem.

Ning rehv võiks midagi karvasemat olla, kui need kunagised ussinahad.
Vasta
#5

Väga meeldiv et asjalikku arutelu on tekkinud. Originaalina taastamine on isegi mõttes olnud, kuna kabiin on omadega nahkas kunagise imetuuningu tõttu siis oleks oma peaga enam-vähem korraliku kabiiniga paberitega isendi hankinud mille ülejäänud raami-sildade-mootori olemasolu poleks vajalik.

Traktori idee põhjuseks samas et tahaks midagi teha... ise... Ja mulle ei meeldi UAZi pöörderaadius põrmugi. Maastikusuutlikkus pole primaarne, pesitsen saaremaal - sile koht ja märjal ajal on ainuke probleem sõiduka kõhu peale kinnijäämine, mitte maastiku läbitavus. Sõjaväesillad on hea idee, isegi kujutan ette kust saada üks paar (justnimelt liigendraamiga isetehtud aparaadi alt kus muud paraku pole enam võtta). Lisaks muule on mul lähi- ja kaugemal ajal plaanis paar hektarit võsast metsa puhastada kus jällegi originaalmasin pole mitte mugavaim kasutamiseks.

Mootori koha pealt on teil õigus - praegune on peale korralikku kapitali mõnisada kilomeetrit ja 5-6 aastat läbinud. Kuna omal kasutustiheduse plaan väike, polegi mõtet hakat ümberehitusi teostama.

Ja sõiduaot väljatirimiseks pole erilist varustust vaja, piisab väikesest lisatönksust. Siiani olen koormarihma kasutanud, kannatab ka suurt veokat ennast tirida. Põhja peale kinni suutis abikaasa küll korra kraapida...

Trakori lahendus... mõtlesin vahepeal isegi väikese kastiga versioonist. Ja ka nn. šassi tüüpi lahendusest. Ehk siis - liigendraam oleks vahva ja omamoodi aga mitte peamine eeldus. Eriti uhke oleks veel lintide peale arendada kuid see käib ilmselgelt üle mõistliku eelarve. Käruga manööverdamine pole miski probleem kuna 'rekkamehena' see igapäevane töö nagunii. Ja tegelikult maanteele minekuks on turul oluliselt mugavamaid masinaid vabalt saada.

Tegelikult siin ja praegu see teema sai üles tõstetud põhjusel et mul paar kuud kodusistumist ees ootamas, ehitada ei kannata enam ja lihtsalt igav hakkab. Mõte ise pikka aega mõlkunud peas, lihtsalt tahtsin enne tööriistade rabamist küsida mida kogenud mehed asjast arvavad.
Vasta
#6

(24-11-2012, 02:06 AM)znif9 Kirjutas:  Traktori idee põhjuseks samas et tahaks midagi teha... ise... Ja mulle ei meeldi UAZi pöörderaadius põrmugi.

Ja sõiduaot väljatirimiseks pole erilist varustust vaja, piisab väikesest lisatönksust. Siiani olen koormarihma kasutanud, kannatab ka suurt veokat ennast tirida. Põhja peale kinni suutis abikaasa küll korra kraapida...

Pöörderaadjus jah nigel,aga ei tohiks olla väga keeruline toine esisild tagasillaks panna venes selline lahendus olemas kommunaaltehnikal.Veoka koormarihm ei kannata muffigi,tõmbasin uaziga kaljavaadi paljast silda risti palja muru peal ja pooleks see oligi olematu massi juures.
Vasta
#7

Lugedes lähteülesannet, siis pole vaja traktorit vaid täismehe ATV-d
= "ullud sillad" alla + kabiini ülemine pool koos ustega "kus kurat" + originaalmootor ja jõuülekanne heasse korda + veokasti asemele minimalistlik plate + (raam ja kardaan lühemaks pöörderaadiuse parandamiseks).

Liigendraam oleks kahtlemata ülicool ilma igasuguse irooniata, aga siis tekiks küsimus, milline füüsiline detail uazikust selle projekti jaoks üldse sobiv valik oleks.
Vasta
#8

(24-11-2012, 11:21 AM)muska71 Kirjutas:  ...
Veoka koormarihm ei kannata muffigi,tõmbasin uaziga kaljavaadi paljast silda risti palja muru peal ja pooleks see oligi olematu massi juures.

Siis pidi rihmal vigastus olema.

Väike rihm oma 2500 daN ja suur rihm 5000 (vastavalt 2,5 ja 5 t) ei tohiks küll köhidagi uuaaziku 1700 kilose tühimassi peale (tõmbejõudu murul vast 0,7 kN).

Liigendraami tegemisel on kahtlane originaalraamipoolikute ja pöördeliigendi ühendamine nii, et asi kestma jääks. Kuna raam ju paindub töötamisel, siis võib lahti nätsutada.

Ootan huviga arengut - tee ikka liigend äraWink
Vasta
#9

(24-11-2012, 11:47 AM)karlarnold Kirjutas:  Lugedes lähteülesannet, siis pole vaja traktorit vaid täismehe ATV-d
= "ullud sillad" alla + kabiini ülemine pool koos ustega "kus kurat" + originaalmootor ja jõuülekanne heasse korda + veokasti asemele minimalistlik plate + (raam ja kardaan lühemaks pöörderaadiuse parandamiseks).

Liigendraam oleks kahtlemata ülicool ilma igasuguse irooniata, aga siis tekiks küsimus, milline füüsiline detail uazikust selle projekti jaoks üldse sobiv valik oleks.

See 'ATV' idee on iseenesest kaunis huvitav. Kahe esisillaga... ausalt ei tule äkki pähe, kuidas praktikas lahendada... Liigendraami omas vaimusilmas näen keskelt ka 'väändumist' lubava liigendiga... tea, kas ma nüüd õigesti väljendusin. Sel moel peaks ka originaalraam poolitatuna vastu pidama. Füüsiliste detailidena sel juhul mootor, käigukast, vahekast, vähemalt tagasild... Esisild äkki õnnestub kellegagi vahetada teise tagasilla vastu. Ka raamist suurem osa. Lihtsalt see liigendraami teema on kuidagi kinnisideeks kippunud. Jäin hetkeks mõtlema et kui ülekanded jäävad muutmata, siis võimaldab selline apastraat ju eluohtlikku kiirust arendada hiljem Toungue

Esmaspäev on tegemist, vist ei jõua aga teisipäev püüan rondi töökotta venitada. Nii ehk naa on esmalt pealt paljaks vaja harutada ja siis saab juba raami kõrval seistes kukalt sügada ja mõelda. Kohapeal ka paar töömeest pidevalt istumas, eks ilmselt sealtki mõtteid lisandumas. Misiganes sealt tulema hakkab, panen ka fotoreportaazi siia lisaks.
Vasta
#10

(23-11-2012, 21:24 PM)v6sa Kirjutas:  
(23-11-2012, 20:17 PM)tcumen Kirjutas:  ...
Samas on kastikas UAZ-i kaalujaotus maastikusuutlikkust arvestades üsna halb, tühjana.
...

Mesmoodi? Kui esisild veab, siis ei ole muret. Ning kui tühjana upub, siis ei oleks koormaga lootustki olnud.
Läbi tehtud selline asi. Sõitsin esirattaga lohku, silma järgi nii paarkümmend senti sügav. Ja tagurpidi sealt välja ei roninud. Kaevas aga auku sügavamaks. Õnneks oli saag kaasas, võtsin paar kaske maha ja panin taha otsa koormaks. See andis tagasillale niipalju haaret juurde, et ronis omal jõul välja. Esisild oli vedav kusjuures.
Pehme peal on ka väike lisaraskus taga siiski abiks, ronib paremini.
Ei ole mingi probleem kuiva asfaldi peal tagaratas ringi lasta ilma koormata startides. Omal ajal, kui puid sellega vedasin, lülitasin kliendi juurest lahkudes esisilla sisse, et kogemata muru või teed ei rikuks.
Mul auto seisab varju all, mistõttu kast on läbi vettimata ja see annab sel moel tunda, nii naljakas kui see ka tunduda võib.
Vasta
#11

On liigendit ja rattaid 6x6 vedu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gama_Goat


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

loll on loll olla.
Vasta
#12

(24-11-2012, 17:22 PM)tcumen Kirjutas:  Läbi tehtud selline asi. Sõitsin esirattaga lohku, silma järgi nii paarkümmend senti sügav. Ja tagurpidi sealt välja ei roninud. Kaevas aga auku sügavamaks. Õnneks oli saag kaasas, võtsin paar kaske maha ja panin taha otsa koormaks. See andis tagasillale niipalju haaret juurde, et ronis omal jõul välja. Esisild oli vedav kusjuures.

Selles situatsjoonis poolassi poltide külge teine velg või väiksem pool kinnitada,velje või pooli peale tross ja ronib ise ilusti välja.Läänes sellised komplektid poes saadaval.Nädal tagasi koduões tegin maaparandust ja põka karterini mudas,zil velje tagaratta külge tross peale kerima ja ronis kohe välja.
Kunagi sõitsin porte uaziga mürts risti kraavi,esistange vasaskaldal kandmas.Vintsi tollal veel polnud ja masina õngitsesin kahe veoka koormarihmaga välja,ühega kerid linti seni peale kuni mahub siis teed sama teisega ja nii kordamööda.
Vasta
#13

(24-11-2012, 02:06 AM)znif9 Kirjutas:  Eriti uhke oleks veel lintide peale arendada kuid see käib ilmselgelt üle mõistliku eelarve.

Siin see "lintide" lahendus küll väga keeruline ei paista: http://vimeo.com/30354026
Vasta
#14

(24-11-2012, 17:22 PM)tcumen Kirjutas:  
(23-11-2012, 21:24 PM)v6sa Kirjutas:  
(23-11-2012, 20:17 PM)tcumen Kirjutas:  ...
Samas on kastikas UAZ-i kaalujaotus maastikusuutlikkust arvestades üsna halb, tühjana.
...

Mesmoodi? Kui esisild veab, siis ei ole muret. Ning kui tühjana upub, siis ei oleks koormaga lootustki olnud.
Läbi tehtud selline asi. Sõitsin esirattaga lohku, silma järgi nii paarkümmend senti sügav. Ja tagurpidi sealt välja ei roninud. Kaevas aga auku sügavamaks. Õnneks oli saag kaasas, võtsin paar kaske maha ja panin taha otsa koormaks. See andis tagasillale niipalju haaret juurde, et ronis omal jõul välja. Esisild oli vedav kusjuures.
Pehme peal on ka väike lisaraskus taga siiski abiks, ronib paremini.
Ei ole mingi probleem kuiva asfaldi peal tagaratas ringi lasta ilma koormata startides. Omal ajal, kui puid sellega vedasin, lülitasin kliendi juurest lahkudes esisilla sisse, et kogemata muru või teed ei rikuks.
Mul auto seisab varju all, mistõttu kast on läbi vettimata ja see annab sel moel tunda, nii naljakas kui see ka tunduda võib.

UAZi (tegelikult kõigi avatud difriga neliveoliste) häda - oskamatult (või häda sunnil) valitud trajektoor, mis viib diagonaalis rataste pidamise kadumisele, nõuab liikumasaamiseks kogemust ja ettevaatlikust. 20 cm lohk maastikurehviga UAZikut ei peata, 40 aga küll (oma kogemus olemas). Kui aga lohu põhi on savist libe, oledki kohal.Sad
Koormata tagasild sisuliselt ei vea, paar notti (või kaalukat sõpra)kastis aga teevad imet.

Vettimata kast on väärtus, seda tasub säilitada. Paljud teevad kasti ümber vineerile, kuid see ei ole pikas perspektiivis kuigi tummine lahendus. Kuigi, paljud ikka porte jäikust hinnata oskavadToungue

Millisel neliveolisel see pöörderaadius hea on? UAZ on päris talutav, kui seda rooli vaid keerata jõuaks. Võimendiga roolikarp teeb imetWink

Liigendraam parandab maastikusuutlikkust küll, kuid ainult pidaval alusel. Kusagil rabas/silmini mudas on tagasilla pidamine esiratta jäljes olematu ja uppumine kahe(mitme)kordne. Ning korralikust maastikurehvist (need originalsed ussinahad ei ole maastikurehvid!) ei pääse ikka.
Vasta
#15
Photo 

Rabas/mudas pole ka originaal miskit parem. Nii hullu situatsiooni õnneks pole ette näha siinkandis.

Rehvid - kas T40 või MTZ82 esiratta kalasaba on piisavalt hea?

Selline seis on hetkel:

   
   
   

Tuubist leidsin video mõnusast masinast: http://www.youtube.com/watch?v=hMDwaqTl1...re=related
Vasta
#16

[Tuubist leidsin video mõnusast masinast: http://www.youtube.com/watch?v=hMDwaqTl1...re=related
[/quote]

Äge rakats küll seal tuubis aga ega sellega muud kui sillutisel ringe teha pole vist Big Grin
Porte uaz igati parem mehhanisaator Cool
Kinnijäämise vastu aitavad nn. lumeketid, või vints või natukene jänest püksis ehk igasse mülkasse ei tasugi ronida Rolleyes
Kui tahad porte uazist midagi ehitada siis lõika see kabiin maha ja tee kergetest torudest midagi asemele, räppand kasti asemel püstpostidega tasapind näiteks.
Kui oled kabiini ja kasti eemaldanud saad ka kinnikiilund aeglustikangile ja selle tegelikule põhjusele paremini ligi..
Pahatihti tekib aga sellise projekti mingis staadiumis tüdimus, projekt devalveerub, mistõttu liigitub asi mingil hetkel vanarauaks ja vahetab lõpuks paarisaja euro eest omaniku. Sad
Vasta
#17

Idee liigendraamile:
Kaks tagasilda, näiteks uaz omad. Kaks poolraami, neist esimese peal juhiiste, tagumise peal veokast. Mootor esiveolise sõiduauto diisel koos käimariga. Veovõllide asemel tuleks kaks kardaani, millest üks läheks esisilla ja teine (läbi kardaanliigendi raami pöördumise kohast) tagasilla difri külge. Käimari korpuses olev differ muutuks sel viisil keskdifriks.
Sel viisil saab mootori panna esimese raami ühele küljele ning juhiistme selle kõrvale. Vajadusel saab "keskdiferentsiaali" kokku keevitada.
Vasta
#18

Ksf! Vootele ideele lisan oma idee nn topeltroolimise teostamiseks. Nimelt, kui nii esimene ja tagumine sild on pööravad, siis saab mõlemile külge panna hammaslattroolikarbid, mis eest ja tagant võllidega rooli alla kokku tulevad, kus asub väiksemat sorti differ. Seega läbi satelliidi keerad rooliga üht latti ühes ja teist teises suunas. Kui roolidifrile teed nt tagumise silla roolilatijuhtvõlli muudetava pikkusega saad seda ka esimese roolilati veovõlli hambasse lükata või veost vabastada.

Sedalaadi roolisüsteemiga saab tagada kolm erinevat juhtimismoodust: 1. Esimesed keeravad, kui tagumised on sirgelt fikseeritud, kasvõi suvalises asendis-tavaline, 2. Esimesed ja tagumised pööravad erisuunas - vähendatud pöörderaadius ja 3. Esimesed ja tagumised pööravad samas suunas - külg ees liikumine - iga ratas liigub eraldi jäljes - sobiv pehmel pinnasel liikumiseks.

Ilmselt pole see mingi uudne lahendus, kuid mujal sellist hammaslattroolide ja difri kasutamist ma kohanud pole. Hetkel pean seda omaloominguks, mis teostatav suvalise lammari külastuse järgselt, suht odavalt.

Tervitades, IP


Terv
Vasta
#19

mõtlemiseksWink
http://www.youtube.com/watch?v=9na9wB8s284
http://forum.4x4.ee/viewtopic.php?f=13&t=41158
Vasta
#20

(11-03-2013, 22:36 PM)Isapull Kirjutas:  Ksf! Vootele ideele lisan oma idee nn topeltroolimise teostamiseks. Nimelt, kui nii esimene ja tagumine sild on pööravad, siis saab mõlemile külge panna hammaslattroolikarbid, mis eest ja tagant võllidega rooli alla kokku tulevad, kus asub väiksemat sorti differ. Seega läbi satelliidi keerad rooliga üht latti ühes ja teist teises suunas. Kui roolidifrile teed nt tagumise silla roolilatijuhtvõlli muudetava pikkusega saad seda ka esimese roolilati veovõlli hambasse lükata või veost vabastada.

Sedalaadi roolisüsteemiga saab tagada kolm erinevat juhtimismoodust: 1. Esimesed keeravad, kui tagumised on sirgelt fikseeritud, kasvõi suvalises asendis-tavaline, 2. Esimesed ja tagumised pööravad erisuunas - vähendatud pöörderaadius ja 3. Esimesed ja tagumised pööravad samas suunas - külg ees liikumine - iga ratas liigub eraldi jäljes - sobiv pehmel pinnasel liikumiseks.

Ilmselt pole see mingi uudne lahendus, kuid mujal sellist hammaslattroolide ja difri kasutamist ma kohanud pole. Hetkel pean seda omaloominguks, mis teostatav suvalise lammari külastuse järgselt, suht odavalt.

Tervitades, IP


Terv

Sellised mõlemad pööravad sillad lahendus venes olemas ilmselt tehase tehtud.kommunaalmasinad sellised,olen kuskil netis pilti näinud.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne