Halogeen,Xenon,Led.
#1

Mulle on alati öö meeldinud,kuid siis on liiklemiseks valgustust vaja.Nii on see teema mind eriti huvitanud.Mis kellele sobib?mina ei tea,igal on omad eelistused.Pakun lihtsalt väikest mõtte ainet.

Halogeen ehk hõõgpirn,tundub lihtne lähed poodi ostad 2-3 euro eest ja korras.Kuid selgus et valik on suurem. Kõige tavalisemad on standard pirnid(need on ka kõige odavamad)siis on veel pika ealised(Osramil Long lifed,3 korda standardist kauem kestvad)neid olen paigaldanud masinatele millel on keerukas pirne vahetada.Ise eelistan rohkem valgust andvaid(+50% ja+90%)muidugi nende eluiga on aga lühem(vahetan 6kuu tagant)Viimseks on veel"epud"sinaka varjundiga pirnid(Xenon look)need on rohkem disaini elemendiks.
Need on põhi teadmised,kes mida eelistab sõltub autoomanikust.
Kuid üks kord pirni vahetades avastasin et klaaskolb silmaga nähtavalt tsentrist väljas,hiljem hakkasin juba tõsisemalt jälgima,nüüdseks on selliseid defekte päris hulgi nähtud(ei ole vahet kas tuntud või tundmatu tegija).See pärast on soovitav alati peale pirni vahetust tulesid reguleerida.

Xenon ehk gaas lahendusega pirnid annavad rohkem valgust ja tarbivad vähem energiat,kuid ette on antud teatud nõuded(automaatne tulede reguleering ja tulede pesurid on kohustuslikud)
Ostes tasub tähelepanu pöörata valguse temperatuurile.
Mida kõrgem seda sinisem,mida madalam seda kollasem.Sinine valgus on paremini nähtav vastu sõitjale,kuid pimestab rohkem ja tee on kehvemini nähtav.Kollane-"paitab"silma,võimaldab rohkem detaile märgata,kuid liigne informatiivsus jällegi väsitab.See pärast paljud tootjad eelisatavad kuldset keskteed-valget valgust temperatuuriga 4500kelvinit.
Ehk teisiti öeldes tahad teed paremini näha,eriti vihmas ja udus võta 3200-4200k pirnid,tahad olla teistele paremini nähtav võta 5500-7500k pirnid.Paljud pirni valmistajad pakuvad keskteed ehk 4500-5000k.
Kas eelistada Hiinlasi(mis kestavad kusagil aasta)või tuntud ja kvaliteetset tootjat(kestavad 3 ja enam aastat)sõltub jällegi autoomanikust.
Küsimusele mis vahe on Xenon pirnidel D2R ja D2S,silmaga ma suuri erinevusi ei leidnud,ainult sälgud eri kohtades üks ei sobi teise pesasse(olen käes hoidnud ka hiinlast mis sobis mõlemasse pesasse) ma hulk aega vastust ei saanud.Selgus et vastus on lihtne D2R on reflektoriga tulesse D2S aga luubiga tulesse ja neil on fookused veidi erinevates kohtades.

LEDe kasutatakse lisa päevatuledes,markeeringuga RL,nende põledes ei pea teised tuled siis põlema.Näiteks Osrami LED LIGHT@DAY tarbib 2x15W ja valgus temperatuur on üle 6000k.Mina eelistaks neid sest Philipsi tuledel olen paaril korral garantii korras plokke vahetanud(ühel ei kustunud enam ära,teisel ei hakanud põlema)Hiinlased saaks tunduvalt soodsamalt,kuid vastu pidavus paneb kahtlema.Kuigi ega ma pole ka kindel kas ka tuntud tootjate tuled lubatud aja töötavad.Töötavad ikkagi suht ekstreemsetes tingimustes,pidev vibratsioon,temperatuuride vaheldus,pinge kõikumine j.n.e.
Miks ma nii arvan,kasutan juba pikemat aega parktuledes LED pirne.Tundmatut päritolu 1W power led pidas vastu aasta.Praegu sai paigaldatud Osrami toote valikust leitud http://www.osram.com/osram_com/products/.../index.jsp
"warm white"4000k pirnid,kaua kestavad eks seda näeb.Seaduse järgi peab parktuli olema valge,seega 4000k sobis väga hästi.
Nagu öeldud igal omad eelistused,kuid oma kogemustest või öelda kallimad power ledid näitavad ka valgust(minu auto salong on valgem kui hõõgirniga)Täpsemalt lahatakse LEDe juba teises teemas.

Tulede puhul on üsna oluline et nende klaasid oleksid selged ja reflektorid korras,siis näitavad ka standard pirnid väga hästi.
Vasta
#2

Päris nii ka ei ole. RL tähendab päevasõidutulesid sõltumata sellest, misasi seal valgust annab. LED on hea, aga mul on näiteks maasturi ees 6W halogeenpirniga päevatuled. Päris uutel ja ägedatel autodel on ka põhitulesid LED baasil, kusjuures seal kasutatakse huvitavat maatrikstehnoloogiat, mis kaotab ära lähi- ja kaugtule tähenduse. Sisuliselt põleb kogu aeg kaugtuli, aga sellesse ruumi nurka kust arvuti on avastanud näiteks vastutuleva auto, kiiratakse väiksema võimsusega. Tulemuseks peaks olema pidevalt maksimaalne võimalik valgus, mis samas vastutulijat ei pimesta.

Ma usun et seesama philips tuleb samamoodi hiinast. Samas ma ei saa päris täpselt aru, mida sa nende LED blokkide all silmas pead. Xenonil on jah toide natuke keerulisem, aga ledi puhul ei ole muud, kui teha kõikuvast pardapingest soovitavalt stabiilne 3v. Väikese võimsusega ledi jaoks piisab selleks täiesti rumalast takistist, suurema võimsuse juures ehk tasub paar pooljuhti trükiplaadile joota.
Vasta
#3

Need Philipsi tuled olid hinnaklassis kuni 100-150euri.Väga lihtne paigaldada ploki plus,miinus akule ja üks juhe tuledesse(kui auto tuled põlesid kustusid Ledid)oligi kõik.Ise lülitusid sisse,välja.Ja need juht plokid ütlesid üles.


Osadel uutel autodel on muidugi valistaja juba ise paigaldanud Ledid.Ja kui need töötavad on igati super.Mind huvitab rohkem mis saab näiteks viie või kümne aasta pärast.Kas nad toimivad ikka sama hästi?Näiteks Osrami päevatulede eluiga on valmistaja poolt kusagil 3000h
Vasta
#4

(29-11-2012, 00:24 AM)genn Kirjutas:  Xenon ehk gaas lahendusega pirnid annavad rohkem valgust ja tarbivad vähem energiat.



See väide tõene nüüd küll ei ole... Xenoni ballast võib olla küll 35w aga seda kõrgepinge puhul. Reaalne voolutarve jääb xenon pirniga 12v juures siiski 100w lähedale.
Elementaarne eks, mitte millestki ei saa tekkida mitte midagi. Led tarbib vähe energiat ning ei valgusta ka mitte essugi. Rolleyes

'Per cogo, non per mico' (Edasi kompressiooni, mitte sädemega)
https://www.facebook.com/Teedehooldus/
 Ulila Jäärada FB
Vasta
#5

(29-11-2012, 01:10 AM)Mahno Kirjutas:  ledi puhul ei ole muud, kui teha kõikuvast pardapingest soovitavalt stabiilne 3v.

MA lihtsalt pean parandama. LED-ide puhul ei ole pinge absoluutselt tähtis, tähtis on vool, mis liigub läbi LED-i. Saab ka ühe takistiga LED-i põlema seinapistikust, lihtsalt takisti peab palju soojust hajutama (sellepärast pooljuhtide baasil on asi veidi ökonoomsem). Väike illustreeriv pildike:

[Pilt: ohms-law-illustrated.gif]
Vasta
#6

(29-11-2012, 00:24 AM)genn Kirjutas:  Halogeen ehk hõõgpirn,tundub lihtne ...........
Kuid üks kord pirni vahetades avastasin et klaaskolb silmaga nähtavalt tsentrist väljas,hiljem hakkasin juba tõsisemalt jälgima,nüüdseks on selliseid defekte päris hulgi nähtud(ei ole vahet kas tuntud või tundmatu tegija).See pärast on soovitav alati peale pirni vahetust tulesid reguleerida........
Tulede puhul on üsna oluline et nende klaasid oleksid selged ja reflektorid korras,siis näitavad ka standard pirnid väga hästi.

Oma VAZ 01-le ja Ikarusele sain pidevalt valesid pooltuleniitidega pirne. Nimelt kui vaadata pirni kõrvalt peab pooltule spiraal paistma sirge. Kui spiraal on kõver, siis tekkib otse ette, sinna kus valguse ja valgustamata ala piiril sirgete lõikepunkt on, tühi koht ja teed ei näe. Kõrvale küll näitab. Pole praeguste pirnidega eriti jälginud.


Manustatud failid Pilt (pildid)
   

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#7

(29-11-2012, 10:33 AM)mlsluik Kirjutas:  See väide tõene nüüd küll ei ole... Xenoni ballast võib olla küll 35w aga seda kõrgepinge puhul. Reaalne voolutarve jääb xenon pirniga 12v juures siiski 100w lähedale.

Mismoodi selle "100W lähedale" tulemuseni jõuti? Pandi ampermeeter ballastile sappa?

Nii palju kui mina tean, on 35W keskmise ksenoon"pirni" võimsustarve töörežiimis (st pärast käivitust). Tööpinge 85V või 42V vast kõrgepingeks (erinevalt algsest "süüteimpulsist") siiski ei kvalifitseeru. "Pirni" võimsustarbele tuleb siis veel ballasti oma lisaks (100W lähedase võimsustarbe saavutamiseks peaks ballasti kasutegur olema 0,35 - mis on ikka hirmus vähe ühe "elektriasja" jaoks).
Vasta
#8

No aga peal on kirjas ju ~10+ kV `? Talvel kustus mul üks xenon ära ja siis niiske kindaga liigutasin neid juhtmeid ja sain sellise elektrilöögi, et tükkaega käsi valutas.

Pole midagi targemat teha
Vasta
#9

10+ kV on pinge "süütehetkel", et elektrikaar tekitada - hõõgniiti ksenoonlambis ju ei ole.
Ma muidugi ksenoonidelt litakat saanud ei ole (kuigi võimalus teoorias olemas), nii et eks mu jutt üks teoreetiku targutamine ole Big Grin
Vasta
#10

Eks tehases paigaldatud Xenonitel on klepsud mis näitavad"mitte näppida".Ja ega see ilma asjata sinna pole pandud Big Grin. Ise olen tuled enne kustutanud kui näppima olen läinud.
Kuidas kindlaks teha kas on läbi pirn või plokk?
Vastus:tõsta pirnid ringi.Kui ümber tõstes pirn põleb on läbi plokk,kui ei siis pirn.LihtneBig Grin
Kuid ühel vanemal Passatil tuli pirni vahetuseks eest võtta stange ja tuled.Üsna tavaline on tehases paigaldatud Xenon tule pirni vahetuseks tuleb tuli eest võtta.

Eile õnnestus sõita autoga mille täistuledes olid Hiinast tellitud kollased halogeenid,efekt oli võimas.Nähtavus oli palju parem,ühtlasi taipasin miks Nõukogude ajal olid udutuled kollased.
Vasta
#11

(29-11-2012, 11:00 AM)taavi Kirjutas:  MA lihtsalt pean parandama. LED-ide puhul ei ole pinge absoluutselt tähtis, tähtis on vool, mis liigub läbi LED-i. Saab ka ühe takistiga LED-i põlema seinapistikust, lihtsalt takisti peab palju soojust hajutama (sellepärast pooljuhtide baasil on asi veidi ökonoomsem)

Ledi sa seinapistikust ühe takiga põlema ei saa.


(29-11-2012, 10:33 AM)mlsluik Kirjutas:  Xenon ehk gaas lahendusega pirnid annavad rohkem valgust ja tarbivad vähem energiat.

See väide tõene nüüd küll ei ole... Xenoni ballast võib olla küll 35w aga seda kõrgepinge puhul. Reaalne voolutarve jääb xenon pirniga 12v juures siiski 100w lähedale.

Korra olen mõõtnud ja võrrelnud, hiina hid koplekt, soojenedes tarbib üle 5A palju täselt ei tea, 5A juures lõppes skaala ära. Peale süttimist jääb sinna 3,5A tuuri, H7 halogen sama.
Ehk siis töötava mootori korral 13,8v pinge juures 48.3W

Ostan "Sääreväristaja"
Vasta
#12

Korra olen mõõtnud ja võrrelnud, hiina hid koplekt, soojenedes tarbib üle 5A palju täselt ei tea, 5A juures lõppes skaala ära. Peale süttimist jääb sinna 3,5A tuuri, H7 halogen sama.
Ehk siis töötava mootori korral 13,8v pinge juures 48.3W
[/quote]

Proovisin sama asja,käivitamisel näitas tester minul 8A(plokile oli kirjutatud max 12A)edasisel põlemisel jäi 3,81A juurde(plokil 4A) H7 halogeeni põlemisel näitas tester 3,88A.Seega tõesti üsna sarnane tarbimine.


Aastaid on mul autos Duracelli taskulamp,nüüd ostsin uue sammuti Duracelli toote aga seekord Lediga.Neid kaht lampi ühendavab ainult patareid.Kohe tekkis mõte kumb kestab kauem,valgustatus on nagu öö ja päev.

Muretsetud sai neljane R6 patareide komplekt 89senti(kõige odavam et test liiga pikaks ei lähe)enne testi sai mõõdetud kõigi patareide pinged.
Nii siis hõõgpirniga lambis on pirn 2,2V 0,6A ,patareid 1,663V ja 1,669V.
Led lambil Daylite technologial 3W led 80Lumenit,patareid 1,623V ja 1,646V.
1,5m kaugusele seinele näitas Led 65-70cm valge laigu,hõõgpirniga sain 18-20cm kollase täpi(ostes oli päris hea lamp)
Olin valmis vähemalt"poole päevaseks" ürituseks.
Kuid kahetunni pärast avastasin et hõõgpirn ei põle ja led oli pea poole tuhmim.Mõõtsin uuesti pinged esimesel 0,834V ja 0,847V teisel 0,969V ja 0,927V.
Lediga katse jätkus:tunni pärast oli temaga veel võimalik luku auku leida,veel tund hiljem oli seis sama.Kuna edasi muutusi ei tähendanud lõpetasin katse.Patareide pinge oli selleks ajaks langenud 0,878 ja 0,919V.
Igatahes täheldasin Ledi lambi üleolekut kõigis parameetrites hõõglambist.

Autovalmistajad ütlevad autodel Led tulede elueaks 15aastat,kui see nii ka on,siis pole see üldse pahaSmile
Vasta
#13

MIngil põhjusel on ledil ja ledil vahe. Patarei kestvus võib sama olla, aga näiteks mulle sattus ligi 60€ maksev kvaliteet pealamp ja selle valgus oli väga ere ja kolme AAA patareiga tegi tööd umbes 3x10h.Peale seda hakkas ära kustuma. Aga selles mõttes ära kustuma, et siis tema valgustugevus muutus samaks hõõglambiga tasgulambiga.

Hiljuti leidsin yhe china lambi , milles on kolm kõige vufflimat ümarat ledi ja hõõgpirn. Päris uute patareidega on hõõgpirn parem , kuna valgus on kollakas ja silmale parem vaadata, aga kui patareid on veidi tyhjenenud, siis need kolm kehva leedi valgustavad palju paremini. St , et näeb autot remontida. Samas on see lamp mitmeid kordi autos põlema jäänud ja töötab siiamaani. St, et leitud lamp ja ma pole siiamaani seal patareisid vahetanud.

Pole midagi targemat teha
Vasta
#14

Jaanuari Za Ruljomis testiti LED pirne auto tagatules.Valikus oli 12 erinevat hiina päritolu pirni(minu teada tuntud valmistajad tootevalikust sellised puuduvad).Odavam 0,9eurot ja kallim 15eurot.Tuleks valiti Lada Kalina tagatuli,etaloniks võeti hõõgpirnid.Selgus et tulemus oli puhul suht kesine.Parima tulemuse andis suureima tarbimisega pirn(mille oli kuus"kollase täpiga"ledi vastas külgedel),kuid jäi hõõgpirnile kõvasti alla.
Sõidu ohutuse mõttes ei soovitatud neid pirne(järel sõitja võib neid märgata alles siis kui olete juba kokku saanud)
Kindlasti mõne teise auto tules oleksid tulemused teised olnud,kuid mitte paremad.
Vasta
#15

Hella toote valikust leidsin Led kaugtuled
http://www.youtube.com/watch?v=8jHIrL35twA

Hind on isegi odavam kui sama tule Xenonil:
http://www.hella.ee/index.php?page=131&

Paneb suisa mõtlema kumba tasub eelistada???
Vasta
#16

Jäi täna selline video silma, peaks sobima siia teemasse:

http://www.youtube.com/watch?v=jPKy1KAz8OM

Oehhh... mida kõike head see Nõukogude võim inimkonnale on andnud!!! Alla Pugatšova, Linnahalli, Baikonuri kosmodroomi, Moskvitši... sinu, minu...
Vasta
#17

Viimases "Autolehes" testiti autovalmistaja poolt pakutud LED tulesid.
Mul tekkis küsimus kas LED ikka annab energia säästu?
Hella lisa kaugtules on kolm valgusallikat ja tarbib 30W.

Mercedes-Benz CLS tules on 71valgusdioodi,mis on jagatud seitsmesse gruppi.
Lähituli(8dioodi),punktvalguslähituli(8dioodi),seisutuli(22dioodi),ristmikutuli(2ddioodi),öise nägemise moodul(10dioodi),kaugtuli(8dioodi)ja suunatuli(13dioodi)
Kui selle tule kaugtules põleb korraga vähemalt 18dioodi,kas see tõesti tarbib vähem kui Xenon(35w)või halogeen(55w)???

Muidugi LEDi eeliseks on palju lisa võimalusi ja pikk kestvus(väidetavalt auto eluiga)
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne