Mälestused teenistusest NSVL relvajõududes

Suurim kunst, mille uudismaal noorte ajal leiutasin ja kasutasin, oli Zil 164 kardaani peal magamine pargivalve ajal. Sealhulgas ümberoleva sineli hõlm ei tohtinud  kuidagi rippuma hakata. Hommikuti vilu, ant katelokkii kuuma sinakat piima, et sooja omal ja sõrmedel oleks. Öeldi et jaštsiri haigete lehmade patöriseeeritud, ohutu. 87 sügis, võibolla olid Semipalatinskis mürakad juba käinud ja põdevaid piimaandjaid palju? Pärast uudismaad sattusin Nudoli Moskva küljealla stroibati autobaasi kolonnimehaanikuks. U 60 autot minule ja Viljandi Gagarinist pärit Jaagule teine 60. Kirju park, meil Põllumajandustehnikumi lõpetanutel algul hull hakkama saada: 1 Belaz, zil 131, kraana K-104, paar jossi, pullipildiga Mazkraanasid ja lugemata arv zil-zis 585(sest mõnest oli ratasteta raam järel). Zil 555 hakkasid tulema. Abaasi ülemaks mustas sinelis kapitan vtorogo ranga e major. Ülimalt tore mees, ainult vana juba. Tegijad nooremad. Minu kolonni ülemaks ettevõtlik eraisik Galaiko. Ülesandeks turbasoosse raadiolampide?? tehas ehitada- turvas minema, kruus asemele vedada, samas kõik ülaltnähtavad raudteed alles jätta. Olime kõik palgalised(minul 120 rublikut, autojuhtidel toonnkilomeetri pealt.) .Ei mäleta, kas söök ka palgast maha läks. Vist ei. Riided küll. Ah ja, lambitehase projektist mitu meetrit turvast jättis Galaiko vedamata- kruus äärele, jossid lükkasid peale laiali. Paberid, komandeeringud vormistati raha liikus, aeg viideti ka ära.Bensiinikoormatega majandas Galaiko. Keegi küsind kus  turbamäed. Kruusa saime tegelikult lähedalt kolhoosi karjäärist. Oli küll nii, et karjanastel oli kummik kogemata poriseks saanud ja esimeha juurde. Kuzmits hommikul BRDMga (kuidas ta selle küll omale saanud oli) teepeal ees- tooge major tema jutule. Meil oli ka segusõlm, mis päevast päeva raketibaasiehitusele segu tegi. Seepäev veeti siis lauda ümbere ja aeti laiali. Mina sain tonnkilomeetreid ja fantoomautod maha kanda kui aeg vähegi kannatas. Uue Zil 555 ajas Tartu poiss Uno katusele. Lavastasime sellele teele, kus oleksime pidanud olema, avariikoha. Peksime klaase helmesteks, töörobasid laiali, igasugu autojälgi. Mingi külamutt andis siiski meid ära. Aga hullu midagi. Lihatsovis sai tsehhijuhatajaga kaubale. 160 rubla ja mees kirjutas ühele konveieris venivale kabiinile peale " brak". Ikka värvi, kuuma, kõik jubinad külge ja toodi väljagi. Paar kasti sai polte-mutreid kaasa, nimetati normaalideks. Kas mõõdust väljas või näpuvahelt kukkunud- liinil polnud aega maha küürutada? Koristaja kühveldas vahetusevahel kasti.
Vasta

(07-11-2022, 11:21 AM)pen.skar Kirjutas:  Hommikuti vilu, ant katelokkii kuuma sinakat piima, et sooja omal ja sõrmedel oleks. Öeldi et jaštsiri haigete lehmade patöriseeeritud, ohutu. 87 sügis, võibolla olid Semipalatinskis mürakad juba käinud ja põdevaid piimaandjaid palju?

Semipalatinsk on tore koht, oli au viibida ja neid pauke ka oma silmaga kaeda. Täna tean Wikipeedia abiga, et üks neist paukudest oli 118 kT (võrdluseks olgu mainit, et Hiroshima pauk oli kõigest 15kT)  ja teine Unknown,  aga silma järgi "seent" mõõtes neil minu meelest vahet polnud. Lehmasid mina näinud, küll aga viidi polügonile soldatid ehk kogu meie isikkoosseis, käsk oli "prigatoovitsa" täpsustamata milleks. Tund enne pauku viidi Uaazikuga ohved minema. Soldat lasi silma looja, kuni pauguni. Tund peale pauku korjati kogu isikkoosseis kokku, lõuna ja siis samal päeval anti käsk jah KÄSK, kirjutada kiri koju emale. Elasime telkides üksteise otsas, õues öösiti -20, telgis pisut soojem. Kirjad koguti kokku. Järgmine päev võeti nimeliselt paar meest rivist välja, need kes kirja polnud kirjutanud ja PANDI kirjutama. Täna tean, et see kiri kunagi koju ei jõudnud. Tõenäoliselt rändas kogu see kotitäis kirju zampoliidi laua pealt otse ahju. Ja mina veel pool elu imestasin, et vanemad selle kuradi nucleaari paugutamise kohta ühtegi küsimust kunagi ei esitanud.. No ja mul oli ka kuidagi imelik see teema hiljem üles võtta, no krt sai ju kirjutet..
A kui tol ajal rääkisid kellelegi, siis pilgust nägid, et ega ta krt sind ikka ei usu. Tol ajal nimelt teati NLiidus, et maailmas on olnud ainult kaks aatomiga tehtud pauku, ühe nimi oli Hiroshima ja teine Nagasaki...

Triumph GT6, Corvair Spyder, Datsun 280Z, BMW E21, VW Buss
Vasta

Mis ajal see kirjade kirjutamine toimus? Semipalatinski teemast tuleb järgmine aasta välja üks mahukam fotoraamat/uurimus, koos inimeste mälestustega elust tuumakatsetuste piirkonnas. St. Nii tavainimesed, kui represseeritud. Ma olen inglisekeelset versiooni sirvinud ja üpris sant lugemine oli. St enesetunne selle lugemise/vaatamise ajal.
Vasta

(08-11-2022, 00:24 AM)gruppen Kirjutas:  Mis ajal see kirjade kirjutamine toimus? Semipalatinski teemast tuleb järgmine aasta välja üks mahukam fotoraamat/uurimus, koos inimeste mälestustega elust tuumakatsetuste piirkonnas. St. Nii tavainimesed, kui represseeritud. Ma olen inglisekeelset versiooni sirvinud ja üpris sant lugemine oli. St enesetunne selle lugemise/vaatamise ajal.

Pead ei anna, aga julgen pakkuda, et jaanuar - veebruar 89

Triumph GT6, Corvair Spyder, Datsun 280Z, BMW E21, VW Buss
Vasta

Uudismaal olin Severokazahstanski obl. Semipalatinskist polnud aimu. Rändasime majandites Tokist Tokini( viljakuivatusplats, kus naised pidevalt kühveldasid vilja vaalust vaalu päikse käes. Nii segati. Au neile. Üldse mehi oli külas  vähe näha. Ei usu et nad kõik kombainerid olid. Õhtul lällati küll.
(alla 16% niiskusega vili võis elevaatori lõhki suruda, hallitama minna. Laborandid ei võtnud vastugi elevaatoris).
   Suurem sündmus oli, kui Petropavlovskist kargas paar vangi ära. Siis magada lasti 2 tundi, Autot peatada teel võis ainult VAI (voennaja autoinspektsija, tüüpidel olid automaadid ka) Ei olnud kuulda, et nad pihta oleks lasnud, pauke, tulejutte üle, kõrvale oli küll. Üks omapära- üle raudtee nad ei tulnud. Kas masinad neil kehvad, õrnukesed et üle laiaroopalise relsi suvalises kohas ei saadud või mis. Stepissõit ööse omale ka ohtlik- võisid suvalises kohas keset põldu meie endisaegse kilomeetriposti suguse kivist tahutud hauasambale pihta saada. Mis rahvas selliseid tegi ja kust kivi saadi- ei tea. Ja saigakiga (hirvlane) ei tasunud võidu sõita- tema lendab üle post, sinul esisild ripakil all. šahtan poezdan- ülesõdukohal - hoidu rongi eest. Kuskil riiulis mu kasahhikeelne liikluseeskiri.
Esimene ja järgnevad 200-d kolme aasta jooksul:
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne